Skoda Superb 1.6 TDI Greenline Comfort Businessline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb 1.6 TDI Greenline Comfort Businessline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Inleiding en eerste kilometers
- 2.000 km
Na bijna 4 jaar in een Ford Focus Wagon 1.6 TDCI te hebben gereden, mocht ik een nieuwe (lease)auto uitkiezen. Het leasecontract van de Focus was nog niet ten einde, maar deze kon worden doorgeschoven naar een collega. De voorwaarde was wel, dat de nieuwe auto op korte termijn zou worden geleverd, dus een voorraadauto. Eén van onze eisen was dat er veel ruimte op de achterbank moest zijn. In de Focus zaten de kinderen namelijk al met de voeten tegen de voorstoelen aan. We hebben proefritten gemaakt met de Ford Grand C-Max, Peugeot 5008 en 508 SW en de Skoda Superb Combi.
De Ford Grand C-Max bleek al meteen te klein te zijn. Ook hier zaten de kinderen tegen de voorstoelen aan. Bovendien is de bagageruimte nog kleiner dan in de Focus Wagon. We hebben ook nog even gekeken naar een Mondeo 5-deurs. Van beide auto’s zou alleen de Trend-uitvoering in aanmerking komen. Deze zijn (in vergelijking met de andere auto’s) erg kaal uitgerust.
De Peugeot 5008 en 508 SW zijn allebei prachtige auto’s. Vooral in de Blue Lease uitvoering zit werkelijk alles er op en er aan. Helaas konden we geen proefrit maken met een dieseluitvoering. De benzine-uitvoering gaf desondanks een aardig beeld van het weggedrag. Vooral de 508 is van binnen en van buiten een schitterende auto.
De Superb voelde meteen goed aan. Hoewel de 1.6 TDI motor met 105 pk niet overdreven sterk is voor een auto van ruim 1400 kg. heb je niet het gevoel bij normaal rijgedrag iets te kort te komen. Verwacht echter geen topprestaties. De motor is tenslotte vooral bedoeld om zuinig te zijn. Zoals al vaker geschreven, is de ruimte is de Superb gigantisch. Met de stoel op mijn lengte (1,92 m.) ingesteld, was er achterin nog ruimte zat. Met de passagiersstoel in de achterste stand, kon ik zelfs met gestrekte benen zitten! Aan het weggedrag merk je echt dat je met een grote auto rijdt.
Qua uiterlijk en gebruiksgemak ging mijn voorkeur uit naar de combi, maar die lag iets boven het budget. De hatchback is echter ook geen lelijke auto. Deze is bovendien wat beter te onderscheiden van de Octavia (de Superb combi en Octavia combi lijken vrij veel op elkaar). Het voordeel van de hatchback is de TwinDoor, waardoor de achterklep op 2 manieren open kan. Hierdoor is de bagageruimte goed te bereiken. De bagageruimte van de Hatchback is maar 38 liter kleiner dan van de combi (onder de rolhoes).
De keuze was niet eenvoudig. Emotioneel gezien had de 508 SW mijn voorkeur. Erg mooi en zeer compleet uitgevoerd. De Superb in de Comfort Businessline uitvoering is echter ook niet echt kaal. Deze heeft o.a. ECC, Navi, PDC achter, CC, 16” LMV, regensensor. Wat ik onbegrijpelijk vind is dat Skoda er geen navigatiesoftware bijlevert. Deze kost 230 euro. Gelukkig heeft mijn werkgever dit opgelost.
De ruimte op de achterbank heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Hoewel de 508 geen kleine auto is, is de Superb nog een stuk ruimer. Bijkomend voordeel van Superb Greenline is de 20 % bijtelling. Dit scheelt t.o.v. de Peugeots toch zo’n 650 euro per jaar (we blijven tenslotte Nederlanders...).
Zoals gezegd moest de auto snel geleverd kunnen worden. Op de website van Skoda is te zien welke auto’s op voorraad (moeten) zijn. In de gewenste uitvoering kon ik kiezen uit 3 kleuren: zwart, zilvergrijs en donkergrijs metallic (platin grey). Het is de laatste geworden. Volgens de dealer was deze alleen nog op voorraad en beschikbaar met een bluetooth telefoonvoorbereiding. Geen probleem. Verwachte levertijd: 2 weken.
Op 15 maart stond de auto klaar en konden de eerste kilometers beginnen.
Update 4 april 2011
De eerste 2000 km. zitten erop. En dit waren erg prettige kilometers. Het is werkelijk een genot om en de Superb te rijden. Hij rijdt als een limousine. De motor presteert prima en is absoluut sterk genoeg. De zitpositie is prima. De auto is voorzien van veel luxe. Al lezend in het instructie”boekje” kwam ik steeds weer nieuwe features tegen. Zoals het gelijktijdig openen en sluiten van alle ruiten dmv de afstandsbediening, het automatisch sluiten van de ruiten bij regen, de zeer uitgebreide boordcomputer, het automatisch openen van de (kleine) achterklep dmv de afstandsbediening, etc.
Wat ook prettig is, is de goede verlichting binnenin (achterbank, voeten, dashboardkastje). De optionele bluetooth telefoonvoorbereiding is een absolute aanrader. De telefoon wordt snel herkend en het geluid is uitstekend.
Het enige minpuntje dat ik tot nu toe heb kunnen vinden is het Amundsen navigatiesysteem. Dit is erg eenvoudig. Zo is de stem niet in te stellen (alleen een Vlaamse dame)en kun je de route die is uitgestippeld niet bekijken. Het is dus maar afwachten hoe hij je laat rijden. Ook kiest het systeem niet altijd de snelste route. Dit doet de TomTom beter.
Voor de rest dus niets dan lof over de Superb.
Na een jaar
- 35.000 km
Ik heb de Superb nu bijna een jaar en de eerste 35.000km zitten er op. Technische problemen zijn er niet geweest. Alleen had een steenmarter vorig jaar een slangetje onder de motorkap doorgeknaagd. Dit was snel opgelost en de Superb treft uiteraard geen blaam.
De enige aanpassing die ik heb laten doen, is het aanbrengen van hulpveren. Als de kofferbak beladen was met vakantiebagage, liep de auto snel aan de grond. Erg irritant. Door de hulpveren is dit probleem verholpen. In het weggedrag merk je dit nauwelijks.
Ik ben tot nu toe dus zeer tevreden voor de Superb. Als je een auto zoekt in deze klasse, zou ik de Superb zeker aanraden. Je hebt een hoop auto voor je geld en de kwaliteit doet echt niet onder voor een Passat, Mondeo of Peugeot 508.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.