Skoda Superb 1.8 TSI Greentech Style Business (2016)

autoreview

Skoda Superb 1.8 TSI Greentech Style Business (2016)

Signalement

UitvoeringSuperb 1.8 TSI Greentech Style Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf45.500 km
KM-stand laatst128.000 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Superb 1,8 tsi DSG: aankoop

  • 45.000 km

Hierbij mijn eerste review over een auto. Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk een beoordeling te geven en het proces er naar toe waarom ik deze auto heb gekozen.

In december 2018 deze skoda superb hatchback quartz grey metallic zien staan bij de dealer. Ik had mijn audi A6 2.4 multitronic in juni na ruim twee jaar verkocht i.v.m de hoge kosten van het onderhoud en reed tot deze tijd in een seat mii, onze tweede auto. Na een half jaar wilde ik toch graag weer een andere auto. De voorkeur ging eerst naar de nieuwe seat ibiza. We zijn met z'n tweeën en op de vakantie na hebben we de ruimte niet nodig. In de FR uitvoering vind ik de auto zeer geslaagd en na een proefrit wist ik het zeker: dit wordt hem... stuurt strak, zit comfortabel en voor een kleine 1.0 tsi motor vlot genoeg.

Zoals ik de auto wenste: FR business intense, upgrade technology/winter, led en LM 18" was de nieuwprijs net te hoog en jong gebruikt lastig te krijgen, dus nog even wachten. Ondertussen hield ik diverse sites in de gaten. Af en toe ook even bij de andere merken van m.n. VAG en Mazda (als huurauto een 3 gereden wat erg goed was bevallen).

De Mazda viel af nadat zowel mijn vader als schoonvader storingen hadden gehad met hun mazda's (CX5 en 6). Dit gaf mij toch de nodige twijfels over de elektrische techniek in de Mazda, motorisch top, maar elektronisch...

Mijn vader reed inmiddels een superb combi 2.0 tdi 2018 style business. Sinds de introductie van de superb 3 vind ik dit persoonlijk een zeer geslaagde auto. Waar de superb 2, en dan vooral de hatchback nogal uit balans was vind ik de 3 hatchback elegant en toch een klein randje sportiviteit voor zo'n grote auto. Alleen de achterkant, zoals je vaker leest, oogt wat smal. 'toevallig' kwam ik hem dan tegen, als het een superb zou worden was dit de uitvoering: de skoda superb 1.8 tsi dsg style business hatchback met alcantara, acc en 18'' met slechts 45.000km uit 2016, en dat allemaal binnen budget. Toch maar even kijken bij de dealer. Ik zag hem al op een afstand staan shinen, hij was nét binnen van inruil en de verkoper was enigszins verbaasd dat ik voor de superb kwam. Ik weet dat sommigen het stug vinden, maar toen ik deze auto zag staan wist ik het: Dit moet hem worden. Wat een prachtige wagen de zoveelste grijze muis, maar quartz grey staat naar mijn mening goed op deze auto, en dat met 18" gecombineerd.

Gelijk een proefrit gemaakt en toen was ik helemaal overstag. Wat een comfort. De 1.8tsi heeft met 180pk genoeg pit om even goed door te trekken en ook de souplesse om heel rustig en comfortabel te cruisen.

Na nog even in de ibiza te hebben gezeten twee uur na de proefrit dan toch de koopovereenkomst getekend, deze combinatie vind je niet veel, 1.8 met dsg en acc. Aangezien ik particulier de auto aanschaf en ik met de kilometers 20-25000km

Dus wat is het geworden:
Skoda superb 1.8 tsi 180pk DSG
style business (al zeer compleet)
Quartz grey metallic
alcantara bekleding
adaptive cruise control

Ruim 1 jaar verder, klein onderhoud

  • 68.000 km

Na ruim een jaar een update over hoe mijn superb bevalt. Het rijden is nog steeds fantastisch in deze comfortabele limousine. zo'n beetje alles wat er te wensen valt is aanwezig. Ik denk dan ook dat ik hier niet veel over hoef te zeggen. Ik 'mis' twee dingetjes, dat is een panoramadak, leek me gewoon leuk, en het ambiante interieurverlichting. Ook niet nodig, wel mooi. Er moet toch wat te wensen blijven voor de volgende keer ;).

In de reacties las ik al het bekende van de 1.8tsi én dsg. Hiervan was ik mij bewust toen ik tot aanschaf over ging. Tot nu toe ben ik super tevreden over zowel de dsg als 1.8 tsi en heb hier geen problemen van en geen olieverbruik tot nu toe. Natuurlijk duimen dat dit zo blijft, maar pech kun je altijd hebben, ongeacht hoe een motor bekend staat. Mijn ervaring is tot nu toe dat de 1.8 een fijne soepele motor is die je comfortabel laat toeren, maar zodra je even flink wil door trekken de auto je hier alle gelegenheid voor geeft. En dat met een in mijn ogen redelijk verbruik.

probleempje:
In juni tijdens onze vakantie in Frankrijk sprong spontaan een sierlijst los van het achterportier. Het was dan ook 40+ graden, maar wel bijzonder. Bij terugkomst is deze onder garantie vervangen, was namelijk verbogen.

Onderhoud:
Het eerst volgende was een kleine onderhoudsbeurt. Deze laten uitvoeren door de lokale garage. Heb ook de remvloeistof laten vervangen, had de dealer het derde jaar moeten doen, maar was niet gebeurd. Op dit na waren er geen bijzonderheden.

Verbruik:
Het verbruik is voor mij acceptabel gezien de grootte van de auto en de motor. Rij meestal ca 35km enkele reis waarvan 10km autoweg, 20 snelweg en nog beetje stad naar mijn werk. Het gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer is meestal 1:13 tot mijn verbazing is dit nauwkeurig na dit verschillende keren te hebben nagerekend. Dus daar ben ik maar mee gestopt. Ik heb wel 18'' eronder en merk nu de 17'' winterbanden er onder zitten ik ineens met gemak richting 1:14 ga, en dat met kouder weer.

Opvallend dingetje:

Beetje jammer voor de kwaliteitsbeleving, maar dat is het dan ook: Wanneer er een drempel is hoor je in de auto soms het onderstel. Ik heb al gelezen dat dit een typisch superb dingetje is waar niks mee wordt gedaan typisch vag: 'producteigenschap'. Verder vind ik de op comfort gerichte demping fijn en ervaar ik dit niet als deinen zoals sommige superb rijders dat ervaren.

PECH!

  • 72.000 km

En dan ook écht pech. Auto doet helemaal niks meer. Alleen de melding 'stuurvergrendeling defect. stop!' Veel keus met stoppen heb je niet want niks werkt. Stonden gelukkig ergens geparkeerd, maar toch even flink balen en achter de oren krabben, garantie verlopen, geen mobiliteitsgarantie en geen lid van de anwb...

Uiteindelijk nadat ik vrijwel zeker wist dat de auto niet van z'n plek zou komen toch maar ter plekke lid van de anwb geworden. Kon helaas na 45min proberen ook de auto niet aan de gang krijgen. Dus afslepen maar. alvast een afspraak gemaakt bij de dealer na het weekend. Alles bij elkaar heeft het me 3uur gekost die dag. Kwam ook nog de verkeerde sleepauto, dus uur voor niks gewacht. DSG i.c.m elektrische handrem laat zich niet slepen, dus moet worden getakeld. Had anwb niet door gegeven aan de berger. Dan ben je blij dat je niet langs de snelweg staat.

Uiteindelijk vandaag de auto gerepareerd. Na wat Googlen had ik al een sterk vermoeden wat werd bevestigd: De regelapparaat van de stuurvergrendlingsmodule. Een niet heel duur onderdeel met een best wel dure reparatie gezien de werkuren. Het stuurkolom moet er voor worden uit gebouwd. Dat was even een flinke tegenvaller. Zeker bij een auto van net 4 jaar. Maar zoals ik al eerder zei, pech kun je altijd krijgen, helaas.

longlife beurt en 20.000km extra ervaring

  • 85.000 km

De superb inmiddels alweer twee jaar in bezit, 40.000km extra ervaring en het nodige onderhoud gehad. Na pech van mei vorig jaar gelukkig verder volledig probleemloos. Het was nu tijd voor een longlife beurt, nieuwe bougies, accu, interieur en luchtfilter en nieuwe remblokken achter. Verder heb ik in de tussentijd een keer twee nieuwe winterbanden en twee nieuwe zomerbanden gekocht. beide van het merk NEXEN die erg goed bevallen. Lijkt tot zover een goede prijs/kwaliteit verhouding met prima wegligging, weinig (extra) afrol geluid in vergelijking met de continental. Nu kijken hoe lang ze mee gaan.

De laatste 13000km dus volledig probleemloos doorgekomen zoals verwacht en gehoopt. Qua rij eigenschappen, comfort, wegligging etc. heb ik weinig toe te voegen. Blijft een heerlijke comfortabele auto om rustig van A naar b te cruisen, letterlijk want ik zou niet meer zonder adaptive cruise control willen. In het bijzonder na nachtdiensten en in de file heeft dit voor mij zeker een toegevoegde waarde. Vaak lees ik dat mensen het juist niet zo fijn vinden, ik denk dat dit vooral gewenning is. Je moet inderdaad iets anders gaan rijden en vooral rustiger. Accepteren dat je voorganger niet sneller gaat als je duwt ;).

Vering/demping ervaar ik niet als 'te week' en deinend zoals ik vaak lees bij andere reviews, wel met een kleine kanttekening: mijn vader heeft een superb combi 2.0 tdi en daarbij heb ik wel het idee dat die wat meer deint, dat voel je dan met name achterin, de hatchback lijkt achter ook wat hoger te staan dan de combi. Misschien dat hier toch een verschil in zit.

het verbruik blijft stabiel 1:13 op 18" en 1:14 op 17". Langdurig (meer dan 1uur) 100km/u rijden lukt 1:16

Verder heb ik in het afgelopen jaar wat kleine dingetjes veranderd:
-instapverlichting 'superb' projectie
- dynamische richtingaanwijzers in spiegels
- sieruitlaatstukken
- led verlichting kofferbak
-OBDeleven: DRL aangepast, stoelverwarming geheugen

Dingen die ik erg waardeer aan de superb:
+ ruimte, say no more
+ comfort, de vering en zitpositie vind ik erg fijn, stoelen bieden voldoende steun en het alcantara zit prettiger dan vol leder.
+ navigatie, werkt vlot en gratis updates, en gebruik android auto op vakantie (als dat weer kan) is ook erg fijn, zodat je zéker weet dat de route actueel is.
+ Luxe, en dan bedoel ik niet 'premium', maar opties waar je bij de 'premium' merken grof geld mag neertellen zoals dimmende buitenspiegels, virtual pedal bij elektrische achterklep, hulpsystemen, voorruitverwarming
+ motor, meer dan genoeg kracht met 180pk. Als je gas bij 'moet' geven schiet je vooruit, zeker met de dsg in S. Verder een comfortabele en rustige motor icm de dsg

Wat kan er beter?
- DSG, bevalt over het algemeen goed, maar is te veel afgesteld op zo snel mogelijk in de hoogste versnelling. Ik weet dat dit kan worden afgesteld bij tuners, maar daarvoor is het dan weer niet storend genoeg.
- geluidsisolatie, je merkt dat ze daar met name bij de portieren iets te zuinig zijn geweest. Als er zijwind is hoor je dit goed. Bij de audi A6 zat hier extra kunststof waarschijnlijk met isolatie, maar het verschil moet ergens in zitten.
- onderstel, lijkt toch echt een ''probleem'' van huidige generatie auto's (van VAG?). Ik lees het geregeld in reviews dat een onderstel zo nu en dan kraakt. Gelukkig alleen bij koud weer en forse drempels.

Alles bij elkaar nog érg tevreden over de superb. Op naar het volgende jaar en +/-20.000km tenzij er tussentijds nieuws is.

Voor wat betreft enkele reacties:
- De combinatie 1.8tsi/dsg levert tot zover geen problemen en is een prettige combinatie. Ik geloof direct dat mazda motorisch goede auto's maakt en ik vind ze ook goed rijden en interieur wordt steeds beter, helaas lees ik in reviews te vaak over elektronische problemen.
- Mijn reden om voor het reguliere onderhoud niet naar de dealer te gaan: De woekerprijzen in combinatie met een stukje wantrouwen. De garage waar ik heen ga is de eigenaar de monteur, denkt goed mee over het onderhoudsschema en ik weet wie er aan mijn auto sleutelt. Bij de dealer weet je niet of dit de 'ervaren' monteur of stagiaire is. Ook heb ik bij de dealer niet hele goede ervaringen van dingen niet doen die wel zouden moeten en dingen berekenen die ze niet hebben gedaan. (bijv ruitensproeiervloeistof die net is bijgevuld wel berekenen). Dus het is niet om te besparen, maar juist om er zeker van te zijn dat het goed gebeurd. Ook kan ik bijvoorbeeld het luchtfilter een keer vaker vervangen ipv de voorgeschreven 60.000km bij de dealer waar je voor het filter dan ook gelijk €65,- mag neertellen wat ook gewoon een mann filter is.

Verbruikrecord!

  • 90.000 km

Hierbij een korte vakantie update. Ik schrok me namelijk helemaal wild! Deze week met de caravan op pad. Aangezien ik onder de superb (nog) geen trekhaak heb, reden we achter de caravan aan ;). Dus op de adaptive cruise control op vakantie tempo 90km/u naar Limburg, 240km rijden. Vlak voor bestemming maar even weer het verbruik checken, wat meestal rond de 1:14 ligt en met geluk 1:16 bij langere rustige ritten.
1:19.8!! Ik wist niet wat ik zag. Je moet er wel voor hypermilen achter een caravan maar dan heb je wel een verbruik record te pakken.

Onderhouds update

  • 100.000 km

De ton gepasseerd en weer een onderhoudsbeurt verder, dus tijd voor een update:

In augustus 2021 een afneembare trekhaak laten monteren om zelf met de caravan op pad te kunnen, ik zal het uitgebreide verhaal besparen, maar wat een gedoe en waardeloze service van trekhaakcentrum/Jaap Dik Assen. Uiteindelijk is de montage goed, 3 bezoeken later en alsnog opnieuw gecodeerd door de dealer. Arrogant bedrijf die continue zaten op te scheppen hoeveel ervaring ze wel niet hadden, maar blijkbaar niet in 1x fatsoenlijk een trekhaak kunnen monteren.

In september voor het eerst met de caravan (1500kg) er achter naar Calais. Probleemloos en wat een fijne caravantrekker. Zonder pijn of moeite, stabiele ligging en comfortabel. Verbruik 1:9/10 zoals verwacht.

In november van de een op de andere dag werkt de Adaptive cruise control niet, foutmelding in maxidot, dus op naar de dealer. Uit diagnose bleek een kabelbreuk in een kabel naar een van de nokkenverstellers, waardoor blijkbaar de ACC ook uitvalt. Was een 'meevaller', want ik was bang voor een kapotte kostbare radar. verder viel de monteur op dat de start knop niet optimaal werkte. Dus deze ook laten vervangen, met enig aandringen hier een groot deel coulance op gekregen, omdat mijn vader op een superb uit 2017 na een jaar hetzelfde probleem had waarbij ze toen hadden aangegeven dat het bekend was in een serie, maar was uiteraard nu niet (meer) bekend. Wel een wereld van verschil, daarna merkte ik pas hoe vaak ik de knop moest indrukken voor deze werkte.

Afgelopen week een kleine onderhoudsbeurt, vervangen remvloeistof en apk. Voor apk moesten de draagarmrubbers voor worden vervangen. Verder geen bijzonderheden.

De auto bevalt nog steeds super(b) en in de huidige markt niet van plan deze nu in te ruilen. Af en toe kijk ik wel rond, maar onder andere door het chip tekort laten ze veel (standaard) opties op huidige modellen weg die ik er wel op heb, en dan zijn de prijzen ook nog aanzienlijk hoger. Zo hebben ze bij de facelift superb uit 2021 van mijn vader o.a. geen passagiersstoel meer elektrisch verstelbaar, 3 zone Klimaat eruit, extra lichtje in de kofferbak weg en dan ook nog 4-5k duurder. Voor de aanschaf van een EV vind ik het toch nog net te vroeg, ondanks de erg hoge benzineprijzen. Dus voorlopig rij ik in volle tevredenheid door met deze ruime en comfortabele wagen.

Probleemvrij het volgende onderhoud

  • 113.000 km

Radiostilte is in dit geval gunstig. Het afgelopen jaar helemaal geen bijzonderheden.

In juni 2022 vier weken met ouders' sleurhut van 1500kg op pad geweest door Luxemburg en Frankrijk. Waar ik in de superb 2 (1.6tdi) met caravan erachter altijd het gevoel had dat de auto werd terug getrokken, bij deze combinatie soms niet eens door dat er nog een caravan achter hangt. Daaraan merk je goed dat de auto wat vermogen over heeft.
Met de DSG ging het ook prima. Op de auto(snel)weg voldoet D, maar wanneer je vaker moet remmen en optrekken is het toch fijner om wat meer toeren te kunnen maken en in de S stand te rijden. Ook schijnt dat beter te zijn voor de motor en DSG om oververhitting te voorkomen.

Ook is de auto weer voor een onderhoudsbeurt geweest. Deze keer niks anders dan standaard onderhoud, filters en oliewissel.

Verder 4 nieuwe zomerbanden gekocht. In 2020 had ik twee nieuwe NEXEN zomerbanden gekocht waar ik toen aangaf dat deze erg goed bevielen. Inmiddels moet ik dit iets nuanceren. Qua rijgedrag voldoen ze wat mij betreft nog steeds, ook al heb ik wel gemerkt dat de auto minder strak en direct aanvoelt met deze banden. Ook had ik in bochten eerder het gevoel dat ik nog wat zachter moest, maar de grootste tegenvaller: levensduur. Ik heb de banden in 2020 gekocht bij ca 75000km. we zijn nu 38.000km verder, maar rij van okt/nov-mrt op winterbanden. Deze zijn dus nog geen 30.000km mee gegaan. Dan wordt een betaalbare band ineens een stuk minder betaalbaar als je kijkt naar kosten per kilometer. De andere 2 waren nog de continentals van toen ik de auto heb aangeschaft.

De NEXEN is dus €86,90 : 25 = 3,84/1000km
De Continental €115 : 40 = 2,88/1000km

Zelfs als ik wel 30.000 met de NEXEN heb gereden komen de kosten gelijk uit. Op basis van deze informatie en het vergelijken van zo'n beetje alle bandentests van Autoweek en ANWB nu toch weer voor de Continental premiumcontact 6 gegaan á €115,- per band. Ik dacht dat de kostenindicatie van de tests niet zouden kloppen ten gunste van de premiumbanden en de prijs, maar deze langdurige praktijktest bewijst het toch echt ;). Kon het niet laten nog MAXXIS te overwegen, maar ook die komt niet altijd even goed qua slijtvastheid. Ben benieuwd hoe de winterbanden zich houden. Al denk ik dat deze gezien mijn kilometers per jaar eerder zijn uitgedroogd dan versleten.

Nog een korte vergelijking met de Facelift Superb van 2021. Die gaat namelijk voor zijn 3e nieuwe stuurwiel door een terugkomende storing in de travelassist die tot nu toe niet is opgelost. Dus nu weer een softwareupdate met stuur en duimen dat het dan over is. 2 jaar in een auto die om de paar seconden piept is lang genoeg. Je zal maar een nieuwe auto hebben gekocht met zo'n storing.

Veel over banden, weinig over de auto te melden. Ik hoop dat het nu ook weer een jaar duurt, anders is er waarschijnlijk iets bijzonders. Excuus voor het bandenbetoog

Still going strong

  • 128.000 km

Het jaarlijkse onderhoud en apk zitten er weer op. Geen bijzonderheden en geen problemen. Dus alleen regulier onderhoud, wat voor nu oliewissel en inspectie waren.

Verder ook zelf niks te melden. De auto bevalt me nog steeds goed en inmiddels alweer jaren probleemloos onderweg.

De hoogglans zwarte delen van de B-stijl zijn aan de passagierszijde inmiddels wel redelijk dof geworden. Op de oprit staat de auto namelijk altijd aan die kant in de zon, dat zal de reden zijn dat de bestuurderszijde nog wel zijn glans heeft. Dit wil ik binnenkort met een fijn poliistmiddel weer glanzend maken, zodat de auto ook optisch in topconditie blijft.
De 17'' winterbanden zitten er op dit moment nog onder met een verbruik van 1:15/16 wat voor mij zeer acceptabel is. Zal straks met de 18'' zomerbanden vast weer wat hoger liggen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.