Skoda Superb 1.5 TSI mHEV Business Edition (2024)

autoreview

Skoda Superb 1.5 TSI mHEV Business Edition (2024)

Signalement

UitvoeringSuperb 1.5 TSI mHEV Business Edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst4.500 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste stapjes - ping

  • 4.500 km

Het was eindelijk zo ver.
Na 3 maanden wachten tot de iD4 uit de lease liep kon ik de Skoda Superb ophalen. Al bij de introductie was ik onder de indruk van de vormgeving en bij het eerste model in de showroom hebben ze een aantal keer mijn vette vingers van het raam moeten vegen.

De lange wielbasis, de ruimte in de auto en de hele designtaal, dat sprak mij wel aan. Ik heb geen kinderen, geen honden, geen grote voorliefde voor Hornbach of IKEA, dus de ruimte heb ik eigenlijk niet nodig. Wél heb ik een voorliefde voor sedan's en deze soort van sedan past precies in dat plaatje waar een dikke E-klasse nog niet in het budget past. Misschien in de toekomst.

Maar waarom dan zo'n grote auto?
Zoals ik in eerdere reviews al beschreef werk ik in de buitendienst en maak ik veel kilometers. Van Delfzijl tot Maastricht, ik kom in principe overal. En een ruime auto geeft dan nét dat beetje extra comfort.

De eerste indruk:
De eerste indruk is goed. Het is even wennen gek genoeg dat je weer een klein bromtorretje in het vooronder hebt liggen. Voor het eerst in tijden merkt mijn partner het weer als ik stiekem te hard rijd.
De systemen koppelen lekker, de skoda app, Car-play, allemaal prima.
De auto is nog wel wat onzuinig met 1/14 bij 100km/u, maar de dealer heeft mij verteld dat de auto wat moet loskomen en dat hij dan zal uitkomen rond de 1/18, wat best netjes zou zijn. Maargoed, 900km op een tank is al beter dan 240km op een accu.

Ik ben een zeurpiet
Al bij de eerste kilometers viel mij een kraakje op. Bij het afspelen van muziek komt er om de zoveel seconden een geluidje van storing voorbij. een klein kraakje. een stofje op de plaat zogezegd. maar dit hadden de Golf, Octavia, iD4 niet. dus dat is even een aandachtspuntje voor de eerste beurt.
Maar dit is dan ook alles.

Nieuwe ruitenwissers - 1000km
de auto heeft een tijdje gewacht op mij als berijder. dus een maand of 4 op het terrein van de Skoda dealer. Dit heeft de ruitenwissers niet veel goed gedaan. Door de afwezigheid van zicht tijdens de lichtste regenbuien en de donkere tijd van het jaar toch maar even langsgewipt bij Skoda, die klikten er zo even nieuwe in. fijn!

Eerste storing - 3000km
Jawel! het is zo ver. de eerste storing.
Na 3000km had ik ineens 5 storingen in het systeem. dus bij het starten van de auto 5x een luide piep. Dit komt er eigenlijk op neer dat er een software storing zit in de camera van de auto die zorgt voor cruisecontrol, adaptive cruisecontrol, grootlichtassistent, noodremassistent etc.
Niet erg, er is een fix beschikbaar. maar niet over-the-air, zoals de rest van de updates.

De dealer heeft over 3 weken pas tijd. Dan maar even zonder cruisecontrol.

Maar al met al een heerlijke auto.
Het lounge interieurpakket met suede achtige bekleding, verwarming en massage is super.
De auto is stil en heerlijk comfortabel.
de 18"wielen geven weinig door van het wegdek en de auto pretendeert niet eens dat hij zin heeft in bochten. Hij is absoluut niet dynamisch. dus voortaan weer remmen bij een klaverblad. maar hee, misschien krijg ik als bestuurder dan ook wat meer rust in mij rijstijl.

Tot nu toe ben ik blij met de keuze.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.