Skoda Superb 1.5 TSI mHEV Business Edition (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb 1.5 TSI mHEV Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 26.800 km |
De eerste stapjes - ping
- 4.500 km
Het was eindelijk zo ver.
Na 3 maanden wachten tot de iD4 uit de lease liep kon ik de Skoda Superb ophalen. Al bij de introductie was ik onder de indruk van de vormgeving en bij het eerste model in de showroom hebben ze een aantal keer mijn vette vingers van het raam moeten vegen.
De lange wielbasis, de ruimte in de auto en de hele designtaal, dat sprak mij wel aan. Ik heb geen kinderen, geen honden, geen grote voorliefde voor Hornbach of IKEA, dus de ruimte heb ik eigenlijk niet nodig. Wél heb ik een voorliefde voor sedan's en deze soort van sedan past precies in dat plaatje waar een dikke E-klasse nog niet in het budget past. Misschien in de toekomst.
Maar waarom dan zo'n grote auto?
Zoals ik in eerdere reviews al beschreef werk ik in de buitendienst en maak ik veel kilometers. Van Delfzijl tot Maastricht, ik kom in principe overal. En een ruime auto geeft dan nét dat beetje extra comfort.
De eerste indruk:
De eerste indruk is goed. Het is even wennen gek genoeg dat je weer een klein bromtorretje in het vooronder hebt liggen. Voor het eerst in tijden merkt mijn partner het weer als ik stiekem te hard rijd.
De systemen koppelen lekker, de skoda app, Car-play, allemaal prima.
De auto is nog wel wat onzuinig met 1/14 bij 100km/u, maar de dealer heeft mij verteld dat de auto wat moet loskomen en dat hij dan zal uitkomen rond de 1/18, wat best netjes zou zijn. Maargoed, 900km op een tank is al beter dan 240km op een accu.
Ik ben een zeurpiet
Al bij de eerste kilometers viel mij een kraakje op. Bij het afspelen van muziek komt er om de zoveel seconden een geluidje van storing voorbij. een klein kraakje. een stofje op de plaat zogezegd. maar dit hadden de Golf, Octavia, iD4 niet. dus dat is even een aandachtspuntje voor de eerste beurt.
Maar dit is dan ook alles.
Nieuwe ruitenwissers - 1000km
de auto heeft een tijdje gewacht op mij als berijder. dus een maand of 4 op het terrein van de Skoda dealer. Dit heeft de ruitenwissers niet veel goed gedaan. Door de afwezigheid van zicht tijdens de lichtste regenbuien en de donkere tijd van het jaar toch maar even langsgewipt bij Skoda, die klikten er zo even nieuwe in. fijn!
Eerste storing - 3000km
Jawel! het is zo ver. de eerste storing.
Na 3000km had ik ineens 5 storingen in het systeem. dus bij het starten van de auto 5x een luide piep. Dit komt er eigenlijk op neer dat er een software storing zit in de camera van de auto die zorgt voor cruisecontrol, adaptive cruisecontrol, grootlichtassistent, noodremassistent etc.
Niet erg, er is een fix beschikbaar. maar niet over-the-air, zoals de rest van de updates.
De dealer heeft over 3 weken pas tijd. Dan maar even zonder cruisecontrol.
Maar al met al een heerlijke auto.
Het lounge interieurpakket met suede achtige bekleding, verwarming en massage is super.
De auto is stil en heerlijk comfortabel.
de 18"wielen geven weinig door van het wegdek en de auto pretendeert niet eens dat hij zin heeft in bochten. Hij is absoluut niet dynamisch. dus voortaan weer remmen bij een klaverblad. maar hee, misschien krijg ik als bestuurder dan ook wat meer rust in mij rijstijl.
Tot nu toe ben ik blij met de keuze.
Olieverbruik - schijnbaar normaal
- 26.800 km
Dat is even wennen!
Normaal bij een lage oliestand ben ik gewend een lampje te zien op het dashboard. Niet bij de Superb!
Dagelijks staan er rechtsboven in het infotainment meldingen, zoals: draadloos opladen mogelijk, of: update voor de handleiding beschikbaar. Dit toont zich dan met een klein spraakwolkje met een oranje stip. Door alle zinloze meldingen die hierin staan kijk je na de eerste week niet meer.
Maarrrr.
Met ongeveer 25k op de klok toch weer een keer op de knop gedrukt door een bandenspanningsmelding na de zomerbanden montage.
En wat bleek? Oliepeil laag. Het gekke is, ik heb diverse VAG motoren gehad in mijn. Auto’s, meestal de 1.0 3 cilinder (Golf, Octavia) en nooit tussen de beurten een druppel bij hoeven vullen.
Het is wel een verbeterpunt, ik zou deze melding graag “duidelijk” willen zien.
Eenmaal bij de dealer de olie bij laten vullen, er ging een liter in en nu staat de digitale peilstok op maximaal. Mijn gevoel zegt dat deze op de helft zou moeten staan, maargoed. Misschien is dat bij een digitale peilstok anders. Skoda zal het wel weten.
En eerlijk is eerlijk, een liter op bijna 30k bij een nieuw blok. Zo gek is dat ook niet.
De auto bevalt nog steeds heerlijk. Wat ik wel mis ten opzichte van de Id4 is het voorconditioneren. Een zwarte auto warmt behoorlijk op. Maar dan zeur ik echt.
Op de lange baan rijdt de auto met 100km/u ongeveer 1 op 19 gemiddeld. Ik kom zelf uit op een totaal gemiddelde van 16.7 km op een liter. Best netjes voor een volgens Autoweek onderbemeten blok in deze boot.
Het is goed nieuws dat ik weinig te melden heb. Geen gekke storingen meer, geen Pingeltjes, vooral heel veel comfort.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Superb Combi 1.5n TSI 150PK DSG HYBRID BUSINESS CAMERA | MASSAGE | 4x STOELVERW.
- 2024
- 20.171 km

Skoda Superb Combi Sportline Business PHEV 1.5 TSI 204 pk 6 versn. DSG | Dynamic chassis control| Panoramadak | Lederen bekleding | Lichtmetalen velgen 19 inch | Travel assist plus | Canton soundsystem
- 2025
- 10 km

Skoda Superb Combi Sportline Business PHEV 1.5 TSI 204 pk 6 versn. DSG | Dynamic chassis control| Panoramadak | Lichtmetalen velgen 19 inch | Travel assist plus | Canton soundsystem
- 2025
- 10 km