Skoda Superb 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 19.340 km |
Eerste ervaring
- 19.340 km
Ik rij deze Superb sinds mei 2019, in de lease. Ik rijd zo'n 25000 km per jaar.
Voor de volledigheid kort het keuzeproces. De eisen van mijn werkgever waren:
- VAG
- A/B label
- Benzine
Mijn eisen waren:
- ruime gezinsauto
- D-segment
- Automaat
- Een beetje power
Ik kwam vanuit een Golf variant 1.4TSI DSG Highline, met aardig wat opties, wat ik een heel fijne auto vond. Daarvoor heb ik een tijdje in een V60 gereden. Mijn shortlist kwam gezien het bovenstaande al snel op het volgende:
- VW Arteon Business Elegance
- VW Passat Variant Highline R
- Skoda Superb HB Sportline
VAG is niet mijn ding. Het is duur voor wat je krijgt, zeker bij Skoda. Als de keuze vrij was geweest, had ik waarschijnlijk een Mazda 6 overwogen. Dan rijd je wat mij betreft voor hetzelfde geld (43-45.000 euro) een mooiere en karaktervolle auto.
Ik had al eens eerder een Superb proefgereden, en dat was een matige ervaring vanwege het deinerige veergedrag en de wat slappe 1.6 diesel. De Sportline beloofd een sportonderstel (1,5 cm verlaagd), dus wellicht een acceptabel weggedrag. Voor de rest is het natuurlijk een zeer ruime en compleet uitgevoerde auto, die verder weinig emotie oproept.
De Arteon viel af om budgettaire redenen. Het zou er een zonder opties worden.
Dus het ging tussen de Passat en de Superb. Prijstechnisch is de Superb in de gekozen uitvoering nauwelijks te verslaan en aangezien ik hem bijtel, is dat een belangrijk punt, ondanks de nog altijd zeer forse 43.000 euro catalogusprijs. Daarbij smoelt de Superb wat mij betreft beter en is hij completer voor het geld. Tegen de Passat heb ik een geheel irreële en emotionele aversie. Ik vind hem niet mooi en hij vertegenwoordigd voor mij het toppunt van burgerlijkheid. Het is waarschijnlijk de betere auto tegenover de Skoda, maar als ik hem zou aankleden als ik zou willen kost hij 50.000 euro. Voor een Passat. Uiteindelijk gaf de Sportline uitvoering bij de Skoda de doorslag om toch voor de Superb te gaan.
Dus; de Superb. Ik wilde een rode, maar die viel in de showroom toch wat tegen; de kleur is niet mooi diep-rood. Dan in ieder geval een contrastkleur zodat de zwarte Sportline details goed uitkomen: wit, zwart, of toch Steel Grey. Wit vind ik persoonlijk niet mooi, de zwarte heeft de buurman al en Steel Grey zag er op de foto's best aardig uit. Én het was de enige gratis verkrijgbare kleur.
Ik heb bewust voor de standaard 18 inch wielen gekozen, en wel voor het comfort.
Ik heb, bovenop de riante standaarduitrusting, nog twee pakketten gekozen met rijassistentiesystemen als automatisch grootlicht, lane assist, adaptive cruise, etc, en het pakket met voorruitverwarming, Canton speakers, 3-zone airco, etc. Als laatste heb ik nog een wegklapbare trekhaak toegevoegd als accessoire. Helaas was het adaptieve onderstel niet meer verkrijgbaar anders had ik dat direct genomen. Ook zit Virtual Pedal er niet meer op. Dit alles vanwege de toen op handen zijnde facelift in 2020.
Waarom een hatchback en geen station? Uit eerdere ervaringen met een Octavia HB uit 2013, weet ik dat een hatchback ruim zat is, zeker als het een Superb betreft. En inderdaad, met 4 man op wintersport en ruimte over. Ik vind hem mooier, hij is voordeliger en rijdt beter want lichter en minder zwaar op de achteras. Daar lever ik graag een paar liter voor in.
Tot slot iets dat mij erg verrast heeft: de reacties van omstanders. Nooit eerder heb ik zoveel positieve reacties gehad op de kleur en looks van een auto. Ik vind hem ook mooi, maar ja, “het is gewoon een Skoda mevrouw!”. Desalniettemin toch leuk.
Rijden
Onderstel:
De belangrijke vraag is natuurlijk: en, is dat sportonderstel een beetje sportief? Nou... nee. In feite zijn het dezelfde veren en dempers als bij het reguliere onderstel, alleen zijn de veren iets korter. Dus hij deint nog steeds, maar het is acceptabel als je van comfort houd. Als je echt een beter rijdende auto wil, kan je een Bilstein setje monteren (of een andere auto nemen) maar zover wil ik niet gaan want het is niet mijn auto. Dus mijn verdict is: acceptabel én comfortabel, duidelijk minder slap dan standaard, maar deinen doet hij nog steeds wel iets.
Algeheel is het stuurgevoel in orde, maar boven de 150 km/h kom je echt wel aan de beperkingen van het onderstel. Het is dan veel minder zeker en dat is geheel en al te wijten aan het “goedkope” Skoda onderstel. Doen VW en Audi véél beter.
Remmen doet de auto redelijk. Je komt nooit echt te kort, echter duikt de auto echt heel fors bij een noodstop. Ik zou niet willen moeten uitwijken in een dergelijke situatie.
Accelereren gaat OK, althans op de kleverige Conti Sportcontact zomerbanden. In de winter moet je echt rustig aan optrekken om niet met spinnende banden weg te rijden. Ronduit irritant als je passagiers aan boord hebt of bij een druk kruispunt staat. In een "Sportauto" met zwarte wielen heb je dan de schijn wel tegen, met de nodige kwaaie blikken tot gevolg.
Interieur comfort:
De stoelen zijn mooie, ietwat smalle alcantara sportstoelen. Ze bieden veel zijdelingse steun, maar zijn wat kort. Ze zijn redelijk instelbaar (elektrisch met geheugen, heerlijk!) maar ze mogen niet bij de ergo-stoelen van VW in de schaduw staan, laat staan bij die van Volvo. Daarbij een klein irri puntje, dat de stoelen zichzelf voor iedere rit weer een klein stukje naar boven verstellen, waardoor ik dat iedere keer weer teniet moet doen. Het is inmiddels een automatisme, maar zou niet moeten kunnen.
De auto is redelijk stil, alleen de banden (zomer zowel als winter-Conti’s) zijn wat luidruchtig en het windgeruis boven de 140 is ook aan de stevige kant voor het segment.
Ergo, een erg comfortabele reismobiel waarmee je probleemloos naar Zuid-Frankrijk zoeft. Het goedkope onderstel geeft echter weinig vertrouwen op hogere snelheden en je bevind je al snel in een grenssituatie.
Hulpsystemen:
Skoda laat je niet kiezen tussen adaptieve cruisecontrol (ACC) en normale CC. In het dagelijks verkeer in Nederland is dit prima. De ACC werkt goed en ik ben er aan goed aan gewend en zou niet anders meer willen. Wel ziet hij af en toe dingen die er niet zijn waardoor hij plots afremt. Niet lekker voor je achterligger maar gelukkig kun je het aan voelen komen zodat je tijdig gas bij kan geven. Traffic Jam Assist is fantastisch en werkt feilloos. Grootlicht assistent is heerlijk op de donkere Duitse autobahn. Verkeersborden herkent hij meestal (dus niet goed genoeg om nuttig te zijn) en voor blind spot assist geldt hetzelfde. Deze systemen gebruik ik dus niet.
Irritant wordt het (alweer) in bijzondere omstandigheden. Bij sneeuw bijvoorbeeld, sneeuwen de niet-verwarmde sensoren in een paar minuten dicht. Resultaat: alle hulpsystemen vallen uit totdat het weer gaat dooien. Ik kan prima zonder lane assist, maar een gewone CC was toch wel lekker geweest.
Uitrusting:
Het infotainment is voorzien van Apple Carplay, dat erg fijn werkt – als het werkt. Ongeveer 1 op de 20 keer werkt het niet. Net voldoende om te irriteren. De rest van het systeem gebruik ik (als Apple werkt) niet.
De Superb is uitgevoerd met de Virtual Cockpit, wat dus een scherm is in plaats van vaste tellers. Het lijkt een beetje een gimmick, maar het is echt heel fijn om zelf je instellingen te kunnen kiezen, zoals bijvoorbeeld de navi breed voor je neus laten zien. Het is een standaard ding in deze uitvoering en echt fijn.
Het Canton audiosysteem is redelijk. Het kan hard, maar is weinig muzikaal. Dit uit zich in een vermoeiende luisterervaring, waardoor ik het systeem vaak zachter zet. En dat is net wat je níet wil.
Waar-naar-geld is zeker erg goed.
Motor en verbruik:
Om maar met de grootste kracht van de Superb te eindigen: de motor is echt een briljantje. De 1.5 TSI past de Superb als een maatpak. Nee, het is geen strepentrekker, maar hij is vlot zat, zuinig, stil en veruit de best-gemanierde motor die ik ooit heb gehad. De DSG heeft zo zijn nukken, maar past in dit segment goed. Ik snap dat je bij BMW een mooiere ZF automaat krijgt, en dat Audi er ook steeds meer monteert. DSG was 15 jaar geleden je-van-het, en nu is het OK voor de mainstream. De motor-bak combi is kortom erg, erg goed.
VW heeft het softwareprobleem met de afstelling van de 1.5 bij koude motor ook opgelost.
Mijn verbruik lag op zomerbanden rond de 1 op 15. Echt een zeer nette waarde voor zo'n sloep. In de winter daalt het naar 1 op 14. Mijn rijstijl is eerder rustig, want veel woon-werk en de Superb leent zich niet voor een potje scheuren. Ik gebruik de Eco-zeilstand veel.
Om af te ronden na ruim 19.000 kilometer:
Pluspunten
- Hij is best ruim ;)
- Comfort
- Zéér complete uitrusting
- Toch wel leuke looks
- Erg fijne motor met prestaties die passen bij de auto
Minpunten
- Onderstel geeft weinig vertrouwen
- Kleine irritante nadeeltjes die je er bij Skoda bij krijgt en bij VW niet
- Stoelen zijn slechts redelijk
- Zwakke "premium" Canton audio
- Hulpsystemen zijn een beetje "hit & miss"
Sinds mijn eerste review na de zomer, ben ik toch tot de conclusie gekomen dat een Passat beter is dan een Superb. Niet alleen bij veel kilometers zoals ik eerder schreef, maar gewoon altijd. Deze biedt een betere rijervaring en betere stoelen, zonder de kleine Skoda irritaties. Ik zou de Skoda dus niet weer kiezen. Niet dat ik ontevreden ben hoor. Er is gewoon beter waar naar geld te krijgen.
De auto heeft me nog niet in de steek gelaten, dus betrouwbaarheid is tot zover OK. Er zijn wat kraakjes en piepjes, maar die zijn niet onoverkomelijk.
Als ik nu terugkijk naar de keuze tussen de drie auto's, heb ik een beetje het volgende gevoel. De Arteon was de auto die ik wilde. De Superb is wat ik gekozen heb. En de Passat... is de keuze die ik had moeten maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
![Skoda Superb 1.4 TSI ACT Style Business Aut. [ Xenon Leder Adapt.cruise ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57632306/0-76a1b2ac46d41436a260f30e8ba9c889.jpg)
Skoda Superb 1.4 TSI ACT Style Business Aut. [ Xenon Leder Adapt.cruise ]
- 2018
- 150.150 km

Skoda Superb Combi 2.0 TDI Ambition Business Carplay Camera Navi Climate Cruise Trekhaak
- 2018
- 122.007 km

Skoda Superb Combi 1.4 TSi 150 Pk Automaat Style Business | Bi-Xenon | Panoramadak | Trekhaak | Stoelverwarming | Navigatie | 134.044 Km!!
- 2018
- 134.044 km