Skoda Roomster 1.9 TDI 105pk Sport (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Roomster 1.9 TDI 105pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 290.000 km |
ERVARINGEN
- 151.000 km
Ik heb vandaag, 04-01-07, een nieuwe Skoda Roomster gekocht. Sportuitvoering, 1.9 Tdi.
Na nu 170 km gereden te hebben, vallen de volgende dingen op.
Het exterieur: moet je van houden. Persoonlijk vind ik het prachtig. Lekker afwijkend. Inherent aan de vormgeving is helaas dat de neus niet te overzien is, en de C-stijlen echt enorm zijn; iets wat niet echt bijdraagt aan de overzichtelijkheid. Gelukkig zijn de spiegels van een zodanig formaat dat het zicht daardoor weer prima is.
Het interieur is mijns inziens erg netjes, met meer dan voldoende toeters en bellen. Bediening is ok, slechts de spiegelverstelling vind ik wat ieltjes.
Het ruimte-aanbod is vergeleken met mijn vorige auto gigantisch. Ik kan achter mezelf zitten en nog de krant lezen ook. Kofferruimte is mooi vierkant. Ik merk alleen dat ik wat grotere dingen (accukabels, gevarendriehoek) eigenlijk niet uit het zicht kwijt kan omdat er bij het reservewiel onder de vloer van de kofferbak geen extra ruimte is en de vakjes aan beide zijden van de kofferbak wat aan de kleine kant zijn. Dat moet nog een oplossing krijgen.
Het rijden met deze Skoda is een groot verschil met wat ik gewend ben. Het gaspedaal heeft een vrij grote slag tussen niets en veel, alwaar mijn Baleno al begon te versnellen als ik naar het gaspedaal keek. Daarentegen zijn tussensprints -met half gas uiteraard- nu al erg leuk om mee te maken; ik heb nu 100 nm meer, en dat merk je
duidelijk. Alle drie de pedalen laten zich licht bedienen.
De vering is prima. Lekker stug en toch comfortabel. Hobbels worden netjes weggewerkt en een klaverblad ronden gaat best vlot. Zelfs met de winterbanden die een stukje smaller zijn dan de regulier 195-slofjes.
De eerste indruk is een goede. Nu is het kilometers maken en kijken wat er gebeurt.
06-04-2010) Na de bakperikelen zijn er geen noemenswaardige dingen geschied. Ik heb één lampje moeten vervangen en tevens valt nu op dat de bekleding best vlekgevoelig is. Ik heb een achterstoel die niet bepaald vlekvrij meer is en helaas krijg ik die er, ook na bezoek aan een autocleaner, er niet uit. Verder blijft het een betrouwbare auto die nog steeds behoorlijk opvalt in het verkeer.
09-08-2012) Enige slijtage qua mechaniek is een wiellager/naaf linksvoor die vervangen is. Wél blijkt dat diverse VW-onderdelen niet heel solide geconstrueerd zijn. Zo is er bij 204.000 km een bakrevisie geweest omdat er een tand van een wiel was afgebroken, welke door heel de bak heen is gegaan. Meteen een nieuwe koppelingsset geplaatst.
Bij 240.000 is, naast de distributieriem, een complete set klepstoters vervangen welke aardige slijtage vertoonden. Dure grappen. Verder is de airco bijgevuld. Bij (heel) matig gebruik, is deze om de twee jaar aan een vulbeurt toe. Meer gebruiken dus.
PROBLEMEN
- 79.000 km
Nada. Zou me ook verbaasd hebben.
Km 1100: Afgezien van de radio, die er het zwijgen toe deed totdat ik de contactsleutel uit- en weer in het contactslot deed, is er niets te melden. Auto begint langzamerhand wat losser te worden. Eerste verbruikcijfer leverde 1:16.4 op.
-Update:
Ik heb de auto nu precies een jaar in mijn bezit. 46000 kilometer zijn onder de wielen heen gegleden. De volgende dingen zijn te vermelden:
Pro:
Comfort - stoelen houden hun vorm prima vast. Vering is stevig, maar niet oncomfortabel. Auto helt voor een MPV weinig over. Sportief rijden is uiteraard geen optie, maar over het algemeen laat de auto zich prima over allerlei soorten wegen dirigeren. Enige wat goed merkbaar is zijn korte richels in het wegdek.
Er bestaat het één en ander aan zowel motor- als windgeruis. M.i. niet in hinderlijke mate.
Prestaties - de auto kan prima met het overige verkeer mee en dat is soms een verrassing voor de andere weggebruikers; velen denken blijkbaar dat de auto traag is, terwijl dat niet het geval is. Brandstofverbruik is momenteel tussen de 1:17 en 1:18 (files, vorst, regen). In de zomer wordt de 1:20 benaderd. Snelheden boven de 100 km/u leveren stijgende cijfers te zien. Eén en ander lijkt inherent aan de hoge opbouw van de koets
Contra: formaat dashboardkastjes. Ik had liever één grote gezien. Verder is de neus volkomen onzichtbaar en bestaat er een dode hoek schuin naar achteren; een motorrijder past erin.
Verder valt het gat tussen achterstoelen en hoedenplank te vermelden en is de radio drie keer uitgevallen. Dit is simpel te verhelpen; bij de eerstvolgende start is de situatie weer normaal. Verder lijkt de ontvangst niet altijd je-van-het
Mankementen:
-radio valt -heel- soms uit
-halogeenlampje (H7) vervangen
Totaalplaatje:
Prima auto! Ruim, comfortabel, best zuinig, vlot én dat unieke uiterlijk natuurlijk. Perfecte compacte gezinsauto!
Update: 29-08-08. Km-stand: 79000
De auto lijkt nu ingereden te zijn en vertoont nog steeds weinig mankementen. Ik heb inmiddels wél het derde setje H7-lampjes geplaatst en is het geluid van de radio zo'n vier keer spontaan uitgevallen om weer aan te slaan na de contactsleutel eruit en weer in het contactslot gedaan te hebben. Verder de gebruikelijke beurtjes gehad zonder toevoegingen. Prima dus.
Het ruimte-aanbod blijft een interessant gegeven. Menigeen verbaast zich daarover. Op vakantie met vrouw, twee kids en een lading bagage levert geen enkel probleem op. Wegligging wordt slechts lichtjes beïnvloed.
Het verbruik is teruggelopen tot een verbazingwekkend laag peil. Op een rustige snelweg met de cc op 100 haal ik over ongeveer 70 km een verbruik van 1:23 met als uitschieter 1:25 (gemiddelde snelheid: 88km/u). Uiteraard wordt het verbruik sterk beïnvloed door de hoge opbouw van de carosserie. Snelheden boven de 120 met windkracht 7/7 tegen resulteren in ongeveer 1:18, maar een jaargemiddelde van 1:20 haal ik vrij makkelijk.
Update: 04-12-2008 Km-stand: 91000
Ondanks wind, regen, kou en files schommelt het verbruik nog steeds rond de 1:20. Geen verdere 'uitvalsverschijnselen' mogen meemaken van radio of lampjes. Wél blijken de achterbanden te zijn gaan 'cuppen' en zijn als zodanig bij 89000 km vervangen. Vóór zitten nu nieuwe Continentals (méér grip dan de Michelin Energy Savers) en achter de oude Michelin voorbanden. Verder geen problemen of mankementen.
Update:
Bij 95000 km op de klok heb ik het zoveelste steentje mogen 'koppen', met als resultaat dat volgende week de voorruit vervangen gaat worden. Verder lijkt de motor wat rauwer te klinken dan normaal, dus hou ik een 'oortje' in het zeil. Verder nog steeds geen problemen. So far, so good!
Update: Km-stand is nu 128.000. Deze auto weet aardig weg met lampjes. Inmiddels wéér een H7 en twee 5 watts-pitjes vervangen. Verder heb ik rond de 116.000 km de distributieriem laten vervangen. Na de 120.000 te hebben aangetikt, leek het eerste serieuze probleem zich aan te dienen. Kon van 1 naar twee nauwelijks meer opschakelen zonder 'tandenpoetsen'. Garage zag geen probleem, waarna ik de zaak nader ben gaan analyseren. Bij km. 124.000 was ik eruit en heb de versnellingsbakolie laten vervangen door een wat dikkere versie. Tot nu toe geen tanden meer gepoetst..
Update: da's tegenvaller nummer twee: na drie jaar, zes maanden bleek (05-07-2010) de airco tweederde van zijn koelvloeistof te hebben 'verdampt'. Dus deze diende opnieuw gevuld te worden. Auto is nu net een diepvries, maar ik vond het rijkelijk vroeg. Verder nog steeds geen klagen.
Helaas drijft de twijfelachtige kwaliteit van de VAG-bak boven. Na kilometerstand 200.000 de rubbers van de draagarmen laten vervangen; een bekend punt bij de Fabia, dus ook bij de Roomster, was het bij 214.000 km de beurt aan de bak en de koppeling. Tandwielen van één en vijf waren een paar tanden kwijt en de koppeling liep ook op zijn eind. Beetje een tegenvaller, aangezien ik voor de rest een perfect lopende auto heb. Nu dus een gereviseerde bak en splinternieuwe koppeling; beiden laten doen door een specialist op TDI-gebied te Dieverbrug. Schakelt nu beter dan nieuw.
Aangezien ik binnenkort kleiner wil gaan rijden, gaat de Roomster de verkoop in. Daar krijg je een perfecte auto voor die nu ook eens uit de kunst schakelt:)
300.000 km. Roomster is nog steeds onder ons. Inmiddels is een rubber van de linker draagarm voor, en een homokineet vervangen. Verder is bij ong. 260.000 km een wiellager (ook linksvoor) vervangen. Daarnaast is bij 290.000 een schakelaar tussen contactslot en startmotor vervangen.
324030 km. Roomster is verkocht
Toch doorrijden - familiemobiel tweede leven
- 290.000 km
Na rijp beraad en lang zoeken besloten dat de Roomster nog even blijft. Sinds de draagarmrubbers, het bakrevisieverhaal en de klepstoters is de Skoda een braaf beestje gebleven. Verder wegen de kosten van een andere auto (nog) niet op tegen het onderhoud van de Roomster.
Afgezien van een incidenteel lampje blijft alles keurig heel, hoewel ik de stadslichten -die zowat niet te bereiken zijn- heb vervangen door LED-verlichting, zodat ik niet elke drie maanden op de kop in de motorruimte hoef te hangen.
Overigens blijkt dat de middelste stoel precies een kinderstoeltje kan staan. Niet dat dat veel zitbreedte voor de stoelen daarnaast overlaat, maar voor wat minder corpulente lieden is het best goed toeven. Op deze manier is het dus toch een vijfpersoons auto:).
Het gemiddeld verbruik is iets gedaald naar ongeveer 1:21; voornamelijk door een iets aangepaste rijstijl. Deze zomer zat er een uitschieter naar 3.7 l/100 km bij. Simpelweg door de cruisecontrol te gebruiken (zo rond de 95 km/h)...
Verder is afgelopen winter gebleken dat het beruchte TDI-kwaaltje (weinig kachelwerking door langzaam opwarmen motor) goed te 'counteren' is door de ondergrille af te dekken bij temperaturen onder de tien graden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.