Skoda Roomster 1.6 16V Style (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Roomster 1.6 16V Style |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Net voor kerst 2006 hebben we een nieuwe Roomster besteld. Ik moet toegeven dat er even wat twijfel is geweest en dan met name over het uiterlijk (vooral de zijkant met de lagere ramen). Maar we hebben de knoop doorgehakt want dit was de enige auto die voldeed aan alle eisen die door ons gesteld werden; o.a. goede betaalbare prijs, hogere instap en zit, behoorlijk grote bagageruimte en de beschikbaarheid van een goede automaat. Ook vonden we het belangrijk dat er dakrailings als optie te bestellen waren; deze maken naar onze smaak de auto een stuk mooier.
De beloofde 7 weken levertijd werd niet gehaald maar begin maart werd de Roomster 1.6 Style automaat afgeleverd.
Toen we hem voor het eerst zagen staan waren we zeer blij met de kleur ‘antraciet’ die we gekozen hadden; de auto komt hier vinden we prachtig in uit!
Bij de eerste rit valt direct op dat de er geen kraakje of rammeltje te bespeuren is. Ook het rijden met de 6-traps automaat (de eerste die we hebben) behoeft vrijwel geen gewenning; het rijdt voor mijzelf meteen gemakkelijk en vertrouwd. De volgende auto zou voor mij direct weer een automaat mogen zijn maar mijn vrouw daarentegen kan moeilijk wennen en wil nog steeds blijven ‘koppelen’. Het valt wel op dat de automaat zeer snel terugschakelt bij iets meer gasgeven; dit resulteert vaak in een loeiende moter bij b.v. inhaalmanoevres.
De bekleding binnen (Style grey) is door de zwart/lichtgrijze motieven mooi; de lichtgrijze vlakken maken het interieur een stuk minder donker. Wel zal moeten blijken of deze lichte vlakken niet erg besmettelijk zijn en erg snel zullen vervuilen b.v door schoenen die tegen de deuren aankomen bij het instappen; we zullen zien.
Het dashboard is netjes, alle klokken etc zijn goed afleesbaar en alles zit op de juiste plaats. Alleen het kleine knopje dat de buitenspiegels regelt is klein en doet breekbaar aan.
De als optie bestelde MaxiDOT display geeft via de boardcomputer duidelijke informatie en is in diverse standen in te stellen. De dashboardkastjes, waarvan een gekoeld wordt via de airco, zijn niet al te groot maar voldoen.
Het geluid van de Dance-radio is erg goed; de als optie bestelde bediening aan het stuur was niet echt nodig geweest want de radio zit zeer goed onder handbereik.
De kofferruimte is behoorlijk groot en wordt afgedekt door een hoedenplank; het gekke is dat er geen flexibele ‘flap’ aan de hoedenplank gemaakt is die de spleet tussen de achterstoelen en de plank zelf dicht! Bij de door ons gewenste stand van de achterstoelen blijft er een open spleet tussen stoelen en plank, waardoor iedereen van buiten uit in de kofferruimte kan kijken.
De ‘zit’ in de auto is zowel voor- als achterin goed en de stoelen zijn goed verstelbaar. Het voor een luttel bedrag als optie bestelbare leeslampje achterin zouden we iedereen aanraden.
Over het algemeen zijn we erg tevreden over de auto en de kwaliteit die geboden wordt. Maar toch zijn er ook een paar dingen die we niet zo goed vinden. Een ervan is het verbruik. Dit valt tot nu toe toch wel tegen. Natuurlijk is het een automaat maar zelfs bij het erg rustig en voorzichtig hanteren van het gaspedaal is het verbruik 1:10 a 10,5. Er worden qua kilometers evenveel stadsritten als langere ritten gemaakt. Volgens het boekje zou 1:12,5 haalbaar moeten zijn; dit haal ik dus nooit! Hopelijk wordt het verbruik in de loop van de tijd wat minder als de moter ‘losser’ is geworden.
Ook valt het op dat de waterafvoer aan de zijkant van de auto niet goed is. Er loopt bij regen relatief veel water de auto in op de stoelen indien de deuren even open gaan; er ontbreekt een gootconstructie o.i.d. bij het dak. Ook onder het rijden loopt er water van het dak over de zijruiten van de voordeuren.
De moter van de ruitenwisser maakt relatief veel kabaal en is in de auto zeer goed te horen.
Als laatste minpunt willen we toch even de tankdop noemen die met een sleutel ontgrendeld moet worden en wat elke keer weer lastig is; waarschijnlijk komt dit gevoel ook door onze vorige auto’s die allemaal een klep hadden die van binnenuit geopend / ontgrendeld kon worden en waar dus geen sleutels aan te pas kwamen.
Tot nu toe dus zeker geen negatieve ervaringen met de Roomster en er zijn nog geen enkele defecten etc. opgetreden waardoor we terug moesten naar de garage. Ook zijn er nu, na bijna 4000 km, nog steeds geen rammeltjes in het interieur te bespeuren. Eens kijken wat er over een paar weken gebeurd indien er echt lange ritten gemaakt gaan worden in de grote vakantie.
update 25-10-07
De kilometerstand is nu net boven de 10.000 km en in de vakantie zijn er flinke ritten gemaakt. De auto is voor mijn gevoel kwalitatief gezien nog steeds als nieuw; er is geen rammeltje, piepje etc. te horen en er is werkelijk nog geen enkel gebrek opgetreden. Olieverbruik is er nauwelijks en de consumptie van benzine is nu gedaald tot ca. 1 : 12. Omdat we niet veel lange ritten maken is dit verbruik nu voor mijn gevoel normaal. De kofferruimte voldeed perfect tijdens de vakantie; er kan inderdaad veel bagage mee.
Het schakelgedrag beschreven volgens dhr. S. Brouwer (zie hieronder bij reacties op deze revieuw) komt inderdaad soms voor! Het wel of niet voorkomen is heel afhankelijk van het gebruik van het gaspedaal; het was me eerder nooit opgevallen dus storend vind ik het zeker niet. Her rijden bergopwaarts met een automaat gaat geweldig; bij het afdalen ben je al gauw genoodzaakt om zelf te gaan schakelen.
update 26-11-07
Ik was tot nu toe zeer te spreken over de kwaliteit van de Roomster maar na 8 maanden en 11.000 km heb ik toch al het eerste serieuze probleem gehad. Het begon met het knipperen van het uitlaatgascontrolesysteemlampje. Ik heb nog net zelf rijdend de garage kunnen bereiken waar geconstateerd werd dat de injector een storing vertoonde. Moest vervangen worden maar omdat deze niet op voorraad was (back-order) heeft het 7 dagen geduurd voordat ik ’m weer op kon halen. Nog voordat de auto de garage uit was werd weer hetzelfde probleem geconstateerd. Afijn, na 11 dagen had ik mijn auto weer terug. Op zo’n moment heb je dus niks aan een mobiliteitsgarantie want er wordt dan niet automatisch door Skoda een vervangend voertuig geregeld.
Ik heb al diverse nieuwe auto’s gekocht maar zo snel is er nog nooit een schade opgetreden. Ja, het zal wel ’pech’ zijn wat altijd kan gebeuren maar mijn positief gevoel over de auto heeft toch een grote deuk opgelopen !
PROBLEMEN
injector vervangen 11.000 km
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.