Skoda Roomster 1.6 16V Style (2007)

autoreview

Skoda Roomster
Skoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda Roomster

Signalement

UitvoeringRoomster 1.6 16V Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Exterieur:
We hebben onze Fabia Combi uit 2004 onlangs ingeruild voor een Roomster. Ik wilde eigenlijk wachten op de nieuwe Fabia Combi maar we kregen een redelijk goede inruil bij de Skoda dealer. Ik moet zeggen dat ik wel even heb moeten wennen aan het uiterlijk van de Roomster. Ik had toen het model op de markt kwam niet meteen iets van wow... Als je de Roomster echter vaker ziet ga je de auto steeds meer waarderen. Als je erin gaat zitten (degelijke uitstraling) en vooral als je ermee gaat rijden ben je overtuigd van deze auto. Andere auto’s worden qua uiterlijk in een keer enorm saai. De Roomster heeft een aantal mooie elementen zoals de handgrepen achter en de donker getinte enorme achterruiten en natuurlijk het flexibele interieur. Op de auto-Rai zijn we echt enthousiast geraakt.
Leuk is het 16v blokje achterop de auto met een rood blokje. Geeft aan dat het om de snelste 16 klepper uitvoering gaat.

Interieur:
Ook van binnen is hij praktischer dan de toch ook zeer goed bevallen Fabia Combi (de acherstoelen zijn verschuifbaar en zelfs helemaal uit te nemen). De zit is lekker hoog en de stoelen ziten niet verkeerd. We hebben gekozen voor grijs/zwarte bekleding (magic) in combinatie met een zwart dachboard en chroomaccenten. Staat chique. De style kleuren vonden wij persoonlijk niet mooi. Het dachboard oogt simpel maar zit kwalitatief goed in elkaar en is functioneel. Jammer is wel dat de hoedenplank niet goed aansluit op de achterbank. Achterin kunnen volwassenen ook prima zitten (zelfs ik met mijn lengte van 1,89 m), veel ruimte voor hoofd en benen. Onze dochter van bijna drie is ook makkelijk in haar stoeltje te zetten en haar voeten drukken niet meer tegen de voorstoel zoals in de Fabia.

Weggedrag:
Ik vind het weggedrag persoonlijk nog beter dan van de Fabia (De wielbasis is ook een stuk langer). Dit blijkt ook uit de diverse autotesten waarin het weggedrag van de Roomster wordt geroemd. De auto helt niet over in de bocht zoals bij sommige andere mpv’s en hij ligt lekker strak op de weg. Dit zal mede komen door de lange wielbasis en de geleende achteras van de Octavia I. De Roomster is redelijk stevig afgeveerd maar blijft confortabel.

Motor:
De 1.6 16v met 105 pk (in 10,9 naar 100 en een top van 185 km per uur) is afdoende. Verwacht echter geen sportwagenprestaties. Kan voldoende mee in het verkeer en inhalen zonder zweethanden is goed mogelijk. Een minder sterke motor zal ik persoonlijk niet aanraden. De motor is niet echt stil te noemen maar dit heeft volgens de dealer met de nieuwigheid te maken. Geluid wordt op den duur iets minder als het goed is. Even afwachten dus maar.
Jammer dat er nog geen 1.4 tsi motor leverbaar is. Hoop toch dat er nog een keer een RS versie komt met deze motor (goed voor de uitstraling en de concurrentie biedt wel snellere motoren). De Fabia en de Roomster krijgen helaas wat ’oudere’ en meer vervuilende motoren uit het vw programma mee. De 1.2 12v motor is mi echt geen optie. Dit is puur een prijslokkertje.

Concurrenten:
Hij heeft in Autoweek bijvoorbeeld de Opel Meriva en de Peugeot 307 sw verslagen, niet de minste auto’s. Omdat de eerste helft van de auto een gewone auto is en de achterste helft een MPV heeft hij geen directe concurenten. Toch ben ik van mening dat de concurenten vooral bij de (kleinere) MPV’s (Opel Meriva, Nissan Note) moeten worden gezocht. Maar ook Renault Scenic mt 1.4 en 1.6 motor en de oude Picasso van Citroen zie ik als concurrent.

Onze keus:
Wij hebben gekozen voor een 1.6 16 v (105 pk) Style uitvoering. Deze is standaard al goed uitgerust met o.a. halfautomatische airco, cruise control, cpv met afstandbediening, electr. ramen voor, electr. en verwarmbare buitenspiegels, mistlampen voor, 8 speakers, leren stuur, verschuifbare achterbank, in hoogte verstelba(a)r(e) bestuurdersstoel, stuur en gordels voorin en heel veel veiligheidsvoorzieningen als ABS/MSR en 6 airbaga, isofix. De rechter airbag voor is uitschakelbaar. Tevens geeft de auto een geluidje bij het niet dragen van de gordels. De veiligheid is dan ook groot blijkende uit de vijf sterren in de botsproef. Priama resultaat!

We hebben daarnaast gekozen voor de volgende opties:
-ESP en ASR (doen voor de veiligheid en inruilwaarde want dit wordt binnen een aantal jaren net als ABS nu standaard op alle auto’s)
-15’ LMV (maakt stoerder)
-parkeersensoren achter
-dakrails (doen voor de uitstraling)
-in hoogte verstelbare voorstoelen
-donker getinte ruiten vanaf de b stijl (chique!)
-metalic lak (polar blue)
-daklampje achterin (aanrader)
-meesturende mistlampen (tot 40 km per uur).

Minpunten:
Ik vind het jammer dat er (nog) geen tsi motoren leverbaar zijn.
Verder zitten er geen richtingaanwijzers in de spiegels, er is geen regensensor leverbaar en ook geen knie-airbag. Led lampjes zijn helaas ook nog niet toegepast.
De hoedenplank is reeds besproken.

Update 17/10/2009
In juni jl. heeft de Roomster een beurt gehad. Geen bijzonderheden. Mag ook niet gezien de kilometerstand. De hoeveelheid ruimte in de auto is en blijft echt geweldig. Onlangs deden de parkeersensoren het niet helemaal goed. Misschien een kwestie van even Re-setten?
Update 5/12/2009
Gisteren een proefrit gemaakt met de Yeti 1.2 tsi.
Ondanks de goede berichten over deze motor was ik toch wat sceptisch. Dat was na de proefrit helemal weg. Wat een fijne en super stille motor! Op de snelweg hoef je de radio niet eens harder te zetten! Je hebt op geen enkele wijze het gevoel dat je power tekort komt, zeker niet in ons vlakke landje. De auto hangt lekker aan het gas. Hij lijkt zelfs sneller dan de 1.6 uit de Roomster. Afwerking is een klasse beter dan de Roomster. Zonder de Roomster te kort te doen: alles voelt net iets steviger aan.
Na al een tijdje in onderhandeling te zijn, heb ik gisteren een Yeti 1.2 tsi Ambition besteld.
De instapprijs is echt een lokkertje want dan heb je een auto die zo kaal is als het hoofd van Kees Jansma (niet eens een airco). Wil je iets meer dan lopen de prijzen rap op. Extra opties: platin grey metalic, pdc achter, sunset, 17 " lmv Dolomite, rvs pedalen en uitlaatsierstuk voor de standaard dubbele uitlaat. Levertijd 8 tot 10 weken.
De inruil voor mij Roomster viel mij niet mee. Door de slechte verkopen staan de prijzen behoorlijk onder druk. Tot nog toe kan ik de Roomster als volgt samenvatten:
Plus:
- veel(bagage)ruimte en flexibiliteit in interieur
- cornerlights zijn zinvolle optie
- geen grijze muis qua exterieur
- zeer goede wegligging en gaat als een strijkijzer door de bocht. Je kunt er harder mee door de bocht dan de hogere Yeti.

Min:
- de 1.6 motor is brommerig
- inruilprijzen staan onder druk
- voor de meeste mensen een te uitgesproken uiterlijk (overigens niet mijn mening)
- soms wat kraakjes in interieur.

Ben je op zoek naar een luxe en veilige (ESP/6 airbags/abs etc.) Roomster met weinig kilometers op de teller? Dan zou ik zeggen sla je slag begin volgend jaar bij de skoda dealer in Deventer.

PROBLEMEN

We hebben de auto net maar nog geen problemen. Jammer is wel dat je bij het instappen steeds de handel van de stoelverstelling raakt zodat je deze steeds weer opnieuw moet instellen. Ook kan ik niet alle radiozenders goed ontvangen op mijn overgezette pioneer radio. Verder niets dan lof over deze auto.
Update 30/6/07
Met rammeltjes in het portier rechtsachter. Terug geweest naar de garage. Bleken de rubbers te zijn van de deur (stug door de nieuwigheid). Alle rubbers zijn met syliconenspray behandeld. Kraakjes zijn weg. Radio doet het nog steeds niet goed. Toch maar is kijken of de antenne wel goed is aangesloten...
Motor is niet echt stil te noemen. Vooral bij hogere snelheden (boven de 100km per uur) is de motor nadrukkelijk aanwezig. Als de motor is ingereden schijnt het iets minder te worden...
Heb de auto inmiddels goed van binnen en buiten bekeken. Kwalitatief zit het allemaal wel goed in elkaar. Ik sluit mij aan bij de mening van andere gebruikers over de hoedenplank. Sluit niet mooi aan op de achterbank. Er blijft ruimte tussen de plank en de bank zitten. Hiervoor waren betere oplossingen mogelijk geweest. Verder zijn we nog steeds tevreden over deze leuk uitziende auto.
Update 5/9/2007
antenne versterker bleek niet goed te zijn aangesloten door de dealer. Dit is gecontateerd bij de AUTOMAT in Raalte. Minpuntje voor de dealer.
Update 24/11/2007
Er is ongeveer de helft van mijn review weggevallen. Heb alles een beetje proberen aan te vullen.
De afgelopen periode is de auto nog eenmaal teruggeweest naar de garage voor een irritante rammel boven in het rechtervoorportier. Rubbers bleken niet goed te zitten. Onder garantie verholpen. Verder bevalt de auto nog steeds erg goed.
Update 23/2/2008
Vandaag voor het eerst een beroep gedaan op de mobiliteitsservice van Skoda. De accu was leeg... Wel een beetje vreemd voor zo’n nieuwe auto. We hebben echt geen lampen aangelaten of iets dergelijks. De auto heeft wel een week stilgestaan (in onze garage!) maar dan mag dit mi niet gebeuren? De betrouwbaarheid gaat een ster naar beneden. Vervolg maar even afwachten anders gaat hij terug naar de dealer.
Update 1/3/2008
Gisteren deed de Roomster het weer niet. De Skodadealer heeft hem bij ons thuis weer aan de praat gekregen (we hadden al een afspraak staan voor a.s. maandag). Auto is meteen naar de garage gereden. Alles doorgemeten. Oorzaak is vermoedelijk een verkeerd aangesloten antenneversterker. Deze trok continu stroom dus vandaar de lege accu. Service van de dealer dat alles meteen weer verholpen is. Ze hebben zelfs een nieuwe antenneversteker geplaatst. Er rust geen zegen op het aansluiten van de radio. Hopelijk is het probleem nu opgelost. Aangezien het probleem bij nader inzien niet aan de auto ligt krijgt hij van mij de afgenomen ster voor betrouwbaarheid terug. De auto bevalt nl. verder nog steeds erg goed.
Update 28/6/2008
Ze zijn in juni op vakantie geweest en hebben de auto veel gebruikt. Er staat nu bijna 7600 km op de teller. Geen problemen gehad. De auto heeft begin juni een kleine onderhoudsbeurt gehad. Er zijn geen gekke dingen aan het licht gekomen. Mag ook niet mi gezien de kilometerstand.
Update 13/12/2008
Auto bevalt nog steeds goed. Enige nieuwe probleempje zijn de krakende rubbers van het linkervoorportier. Hier zit speling in. Misschien moet het portier iets stakker worden gezet??? Bij de volgende kleine beurt maar even melden. Verder niets dan lof over deze auto. Ik las laatst bij iemand anders dat de centr. portiervergrendeling zo kan worden ingesteld dat deze bij 20 km per uur automatisch alle deuren vergrendeld. Dat lijkt mij ook wel wat. Is toch ook een stukje veiligheid.

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.