Skoda Roomster 1.6 16V Sport (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Roomster 1.6 16V Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 25.000 km |
ERVARINGEN
Omdat we op zoek waren naar een ruime stationwagen, zijn we de Skoda Octavia gaan bekijken. Mooie wagen, maar ons oog viel daar ook op de Skoda Roomster. Eerlijk gezegd had de auto mij in TV-reclames en op internet qua uiterlijk niet kunnen overtuigen maar in het echt pakte dat toch anders uit. Onderscheidend, mooi gebouwd en ruim. Eigenlijk veel leuker dan zo’n middenklasse station.
Het werd dus een Roomster. We gingen aanvankelijk voor de Comfort-uitvoering, de meest uitgebreide, met de 1.6 benzine motor (105 pk). Niks mis mee maar vanwege de uitstekende stoelen is het een Sport-uitvoering geworden in de kleur Storm Blue (donkerblauw metallic). De stoelen zitten niet alleen beter maar ook vonden we de bekleding een hoogwaardigere indruk geven dan het wat goedkooop ogende halfleer van de Comfort. Ook heeft de Sport standaard al de fraaie 16 inch lichtmetalen velgen.
De Sport hebben we vervolgens met opties zo’n beetje aangekleed tot het Comfort-niveau. Dus ondermeer:
-PDC achter
-Meesturende koplampen
-Climat control
-Maxidot display
Daarnaast hebben we nog toegevoegd:
-ESP/ASR
-Radio Dance
-Bluetooth carkit (ik gebruik de auto ook zakelijk)
-Dakrails
-Michelin navigatie kregen we er gratis bij. Dit is eigenlijk een los systeem maar voor de Roomster wordt een bevestigingspunt (inclusief voeding) op het dashbord gebouwd waar de navi op vastgeklikt kan worden. Dus geen gedoe met zuignap en losse draden.
De carosserie van de Roomster zit goed in elkaar. Alles voelt zwaar en degelijk aan. Hetzelfde geldt voor het interieur. Uitstekend afgewerkt, geen rammels. Het dashbord is niet spectaculair maar wel stijlvol. De ergonomie is fantastisch, alles is logisch gerangschikt en makkelijk te bedienen. Het interieur heeft voldoende opbergvakken, waaronder 2 dashbordkastjes. De zit voorin is prima. Stuur is axiaal en in hoogte verstelbaar, armsteun standaard. De achterbank bestaat uit drie losse stoelen. De middelste stoel is smaller dan de andere twee en is niet geschikt voor volwassen billen. De buitenste twee stoelen zijn zowel in de lengte als in de breedte (indien de middelste stoel wordt weggenomen) verschuifbaar. Ook zijn de rugleuningen van de buitenste stoelen verstelbaar. Alle stoelen kunnen apart worden opgeklapt en volledig worden verwijderd. De beenruimte op de achterste stoelen is enorm. De bagageruimte met alle drie de stoelen aan boord is goed. Met de flexibele mogelijkheden die de achterstoelen bieden is er nog veel meer ruimte te creeren. De bagageruimte is mooi afgewerkt. Minpunten zijn het ontbreken van afsluitbare vakken voor bijvoorbeeld een verbandtrommel. Ook is er geen opbergruimte onder de vloer van de bagageruimte. Een regelrechte misser is het ontbreken van een adequate afdichting van de ruimte tussen hoedenplank en achterstoelen.
Standaard heeft de auto 6 airbags. De veiligheid is gewaardeerd met 5 NCAP sterren. Voor 610 euro hebben we er dus nog ESP/ASR aan toegevoegd. Standaard heeft de Sport al mistlampen die bij snelheden tot 40 km/u links of rechts aanspringen bij het aanzetten van de richtingaanwijzer of bij een stuurbeweging. Dit geeft een bal extra licht bij het oprijden van opritjes e.d. en bij het nemen van scherpe bochten.
Zoals in alle rijtests al gemeld, zijn de rij-eigenschappen van de Roomster uitstekend. De wagen gaat strak door de bocht, helt nauwelijks over en heeft een goede rechtuitstabiliteit. Een bochtig landweggetje? De snelweg? Geen probleem voor de Roomster. Bij hogere snelheden is de Roomster niet de stilste. Storend is de geluidsproduktie echter niet. Met de 1.6 motor kan de wagen goed uit de voeten. We hebben ook in de 1.4 (85 pk) gereden. Deze kan in het verkeer goed mee maar heeft weinig reserve voor een (al of niet gedwongen) inhaalactie. Ook vraag ik me af of de 1.4 voldoende kracht heeft voor bergachtig terrein. Op vakantie in Frankrijk bleek de 1.6 het in ieder geval wel te hebben. Het verbruik van de 1.6 komt op circa 1:13. Niet spectaculair en minder zuinig dan de folder belooft. Helaas zien we dit vaker. Met name het verbruik op de snelweg valt tegen. Maar goed, het blijft acceptabel. Het olieverbruik is totnutoe nihil. De 1.6 motor is al lange tijd in gebruik binnen het VAG-concern. Ik verwacht er niet snel problemen mee.
De Radio/cd Dance is standaard gekoppeld aan 8 speakers. Geluid en radio-ontvangst zijn prima. De radio heeft een groot monochroomscherm waarop steeds 6 geprogrammeerde zenders zichtbaar zijn. De geluidsterkte past zich automatisch aan aan het omgevingsgeluid. In combinatie met de PDC toont het scherm bij het achteruitrijden een weergave van de auto en de afstand tot objecten. Ook wordt het volume van de radio automatisch zachter gezet indien de achteruit wordt ingeschakeld. De radio is ook geschikt voor het aansluiten van een MP3-speler.
Omdat ik de auto ook zakelijk gebruik had ik behoefte aan een goede carkit. De Roomster daarom met de Skoda bluetooth carkit uitgerust. De bediening is geintegreerd met de radio en de maxidot-display. Verder wordt er een telefoonhouder op het dashbord gemonteerd. Deze hoef je dus niet te gebruiken maar je laadt er wel meteen je telefoon mee op. Ook wordt er een bedieningspaneel aan de stuurkolom gemonteerd. Hiermee kun je gesprekken opnemen/beeindigen en door het menu en telefoonboek scrollen. Het telefoonboek van de telefoon wordt automatisch geladen zo gauw je instapt cq. de telefoon in de houder klikt. Ook kun je met het paneel de radio bedienen. Ontvangst en geluid (via 8 speakers) zijn prima. Het bedieningspaneel kan ook gemonteerd worden zonder de carkit. Je kunt er dan alleen de radio mee bedienen. Omdat de radio zelf zo makkelijk is te bedienen, lijkt het me een overbodige optie. De carkit is overigens ook volledig spraakgestuurd te bedienen, werkt prima en is wel zo veilig. De carkit-babe verstaat overigens geen Nederlands (wel Engels en ik dacht ook Duits).
Cruisecontrol werkt ook prima en de maxidot display geeft heldere info over verbuik e.d., radio en telefoon. Ook geen klachten over de climat control. Deze doet vrijwel geruisloos zijn werk. Nooit last van een vervelende koude luchtstroom in het gezicht o.i.d..
Totnutoe heeft de auto geen problemen gegeven. Zou ook raar zijn na 6500 km. De Roomster heeft een onderscheidend uiterlijk en een praktisch interieur. De wagen is goed afgewerkt, degelijk gebouwd en veilig. De rij-eigenschappen zijn uitstekend.
Het onderscheidende uiterlijk is leuk maar gaat de Roomster nog een succes worden? Totnutoe vallen de verkopen in NL wat tegen. Wat betekent dit voor de toekomstige inruilwaarde? Voordeel is wel dat er leuke kortingen bedongen kunnen worden.
PROBLEMEN
- 25.000 km
18 december 2007 (6500 km): Totnutoe geen problemen.
9 oktober 2009 (25000): Bleutooth carkit is een tijdje 'offline' geweest, na twee garagebezoeken was dit opgelost.
Update
- 25.000 km
Inmiddels rijd ik iets meer dan 2 jaar en 25000 km in de Roomster. Nog steeds naar volle tevredenheid. De bouwkwaliteit, praktische mogelijkheden, rijkwaliteiten en betrouwbaarheid blijven overtuigend.
Het enige probleem dat zich totnutoe heeft voorgedaan is een kapotte carkit. Die reageerde nergens meer op. Geen handmatige bediening en voicecontrol meer mogelijk. Dit is na twee garagebezoeken verholpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren