Skoda Roomster 1.4 16V Style (2007)

autoreview

Skoda Roomster 1.4 16V Style (2007)

Signalement

UitvoeringRoomster 1.4 16V Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 21%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 2 jaar in de Skoda Fabia 1.4 combi te hebben gereden heb ik de Roomster aangeschaft.
De goede ervaringen die ik heb opgedaan met de Fabia en de Skoda-dealer hebben meegewogen in deze keuze. De hoge inruilwaarde van de Fabia heeft mij ertoe aangezet om nu al afscheid van hem te nemen.

Zaterdag, 17-02-2007, de nieuwe Roomster opgehaald. Style uitvoering, 1.4/63kW Mica zwart met zwarte bekleding en privaciglass.

De eerste ervaringen
Skoda en Volkswagen staan voor solide. Ook deze Roomster straalt dit weer uit.
Het exterieur: zeker in deze kleur met privaciglass apart c.q. spannend, beslist geen grijze muis.
De auto staat wat hoger op zijn pootjes en ook de stoelen zijn iets hoger waardoor je prettig instapt.
De deuren kunnen voor en achter wijd open.
De spiegels zijn on-Volkswagen groot en bieden een uitstekend zicht. Het bedieningsknopje van de spiegels en de spiegelverwarming doet wat ieltjes aan maar voldoet, het heeft zich al bewezen in de Fabia.
De zit achter het dikke met leer beklede stuur is prima. Het stuur voelt prettig aan en is in hoogte en diepte verstelbaar.
De klokken zijn mooi duidelijk en lichten fraai op in het donker. Ik mis wel de koelwatertemperatuurmeter, niet dat ik daar wat mee deed.
De boordcomputer is lekker uitgebreid en geeft nu meer informatie. De tijd staat in beeld evenals het verbruik en de gereden km’s. Meerdere andere opties zijn mogelijk.
De standaard cruise control is inmiddels onmisbaar geworden. De kreet “in Nederland heb je er niks aan” gaat voor mij niet op; zodra ik buiten de bebouwde kom ben gaat de cruise erop. Wanneer er dan iemand achterop komt en je kofferbak in lijkt te kruipen hoef je je tenminste niet af te vragen of je snelheid misschien onbedoeld is afgezakt. En anderszins tik de cruise vast op zeg 86 of 130 en je hoeft de wegen niet meer af te speuren op snelheidscontroles. Rijdt wel zo ontspannen en zuinig.
Door de airbags vallen de beide dashboardkastjes relatief klein uit. Eentje kan gekoeld worden en biedt ruimte aan meerdere flesjes of blikjes.

Het interieur is netjes en de afwerking staat op een hoog plan. De knoppen op het dashboard zijn overzichtelijk en goed bedienbaar. De airco is halfautomatisch, met grote draaiknoppen is de hoeveelheid, richting en de temperatuur van de uitgaande lucht in te stellen.

Het concept van de Roomster is dat voorin de auto een cockpitbeleving moet plaatsvinden en achterin die van een kamer.
Ik moet zeggen dat dit inderdaad het geval is, wanneer je voorin de auto plaatsneemt krijg je inderdaad een cockpitgevoel mede door de rechte raamlijnen.
Nadeel is wel dat door de lagere voorruit stoplichten lastiger te zien zijn als je tenminste vooraan staat.
Achter in de auto kom je inderdaad in een kamertje terecht met een gigantische ruimtebeleving. Er is meer dan voldoende ruimte voor je benen en het uitzicht naar buiten is heel bijzonder door de hogere zit en de hoge ruiten. Uniek.
Een tegenvaller is het ontbreken van verlichting in deze kamer. Wanneer je in het donker instapt brand alleen voorin de zolderverlichting, de kamer is niet verlicht en is mede door de zwarte bekleding erg donker. Als je deze ruimte veel gaat gebruiken is het raadzaam om extra verlichting bij te bestellen.
De kofferruimte is voor deze klasse ruim. De opmerking uit de vorige review dat je de wat grotere dingen (accukabels, gevarendriehoek) eigenlijk niet uit het zicht kwijt kunt is terecht. Ik heb zelf extra netten besteld voor in de achterbak. Je krijgt dan één spannet op de vloer, tegen het schuiven van voorwerpen, één net aan de zijkant en één net achter de stoelen. Of dit een oplossing is weet ik nog niet.
Wanneer je de drie stoelen uitneemt heb je werkelijk een zee van ruimte. Minpuntje is dat de stoelen niet kunnen wegzinken in de vloer.

Het rijden met deze Skoda is vertrouwd en toch nieuw. Het rempedaal heeft een grotere slag dan de Fabia, kost even wennen.
De vering is goed, beetje stug, zoals ik al gewend was, maar wel comfortabel. De wegligging is prettig en duidelijk beter dan die van de Fabia. De koets blijft mooi vlak in de bochten.
De motor klinkt iets rumoeriger dan de Fabia, vooral bij het accelereren, eenmaal op snelheid wordt hij weer een stuk rustiger. Overigens is het geluid niet irritant, van de radio genieten is goed mogelijk, mede door de standaard 8 goede luidsprekers.

Het verbruik is nog niet bekend. Het verbruik van de Fabia over 40.000km was 1:16,5. De Roomster heeft een nieuwe zwaardere motor en vangt meer wind. Ik ben benieuwd.

Update 28-02-2008
km stand 15000
De motor is aanmerkelijk stiller geworden. Hij blijft iets rauw klinken tijdens het accelereren maar daarna is het behoorlijk stil.
De wegligging is zeer volwassen, een stap hoger dan de Fabia. Ondanks zijn hoge bouw heeft hij maar minimaal last van forse rukwinden, stuurcorrecties zijn niet of nauwelijks nodig. Gezien de zeer goede rijeigenschappen zouden de voorstoelen een wat sportievere zit mogen hebben.
Alle losse spulletjes hebben inmiddels toch ergens een plek gevonden, de gevarendriehoek zit tegen de achterdorpel van de achterklep aan geklemd met standaard aanwezige rubberbandjes.
De grote koffer en de 3 wegneembare achterstoelen zijn ideaal. Ik heb er zelfs een grote archiefkast in vervoerd.
Ik blijf enthousiast over deze auto.

Minpunten
Als de auto nat is komen er bij het in en uitstappen altijd enige regendruppels naar beneden. Dit heeft te maken met de constructie (design) waar voor gekozen is en is niet te verhelpen.
De hendel voor de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel wordt soms onbedoeld ingedrukt tijdens het instappen, waardoor de hoogte van de stoel wijzigt. Niet echt bezwaarlijk, maar het hoort niet.
Het opbergvakje onder de passagiersstoel stelt niet veel voor. Zelfs de map met instructieboekjes past er niet in. Ook de beide dashboardkastjes zijn niet erg ruim, maar dit schijnt normaal te zijn in nieuwe auto’s.
Het zicht naar rechts opzij wordt enigszins belemmerd door de cosmetische ronding in de B-stijl. Die ronding zit ook enigszins in de weg wanneer je lekker met je arm uit het raam wilt toeren.

Pluspunten
De auto laat zich lui rijden, ik kom zelden boven de 2500 rpm. Het verbruik ligt in de afgelopen (zomer)periode op ruim 1 op 15 en in de winter op 1 op 14.
De 1.4 benzinemotor komt zeer goed mee met het overige verkeer. In de bergen (Harz) kom je echter wel vermogen tekort. Mijn keuze voor de 1.4 was een economische. Het verbruik heeft zwaarder gewogen dan het aantal pk’s.
Alle deuren kunnen erg wijd open met een aantal tussenstanden.
Ruim zicht rondom door het grote raamoppervlak van de achterdeuren.
Makkelijk achteruit in te parkeren door de grote wielbasis en doordat de auto zo ongeveer eindigt waar de achterruit ophoudt.
Achterin zitten is absoluut geen straf. Leuk voor de kinderen maar ook voor volwassenen. Er is meer dan voldoende beenruimte, zelfs zonder het verschuiven van de achterstoelen. Door het grote glasoppervlak is meer van de omgeving te zien dan in andere auto’s. De verstelbare rugleuning geeft de mogelijkheid om ook nog even de ogen dicht te doen.

Hij heeft inmiddels zijn eerste beurt gehad, standaard tarief euro 179,-

PROBLEMEN

Problemen
Bij de aflevering bleek het portierslot aan de bestuurderszijde niet goed te functioneren, een nieuw slot is besteld en wordt z.s.m. vervangen door de dealer.

Update 28-02-2008
Het bovengenoemde slot hoefde niet vervangen te worden, met twee weken werd het uit zichzelf weer gangbaar en heeft geen problemen weer gegeven.
Last gehad van lekkage via de bestuurdersdeur. Er kwam af en toe een regendruppel naar beneden tijdens hevige regenbuien. Is verholpen door de dealer.
Verder een storing gehad in het uitlaat systeem. Lampje ging branden. Volgens de dealer een defecte Lambdasonde, deze is onder garantie vervangen, waarmee de storing ook verdween.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.