Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 90pk Greentech Joy (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Rapid Spaceback 1.2 TSI 90pk Greentech Joy |
---|---|
Versnellingen | 7, |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 342 km |
KM-stand laatst | 145.000 km |
Eerste week
- 800 km
Zo, de eerste kilometers staan erop. Na een O1 en O2 even een uitstapje gemaakt naar een ander merk, maar nu dus weer terug naar Skoda.
Budgetair zat een grotere auto er niet in (2x behoorlijke problemen gehad met 2e hands auto, dus wilde persé nieuw) maar als je begonnen bent met een Lelijke Eend en een VW Kever mag je met deze Skoda zeker niet klagen.
Alles zit erop en aan. Geen Xenon meer (had de vorige auto wel) maar dat is dan maar zo. Audio/navigatie is zeer compleet en daarom zeer complex. Gewoon de radio aan en af ten toe navigeren is voldoende voor mij. Maar wel grappig toch. Geluid is zeer goed.
Het is nog even zoeken naar de juiste zit (kwam van een hoogzitter) maar ook dat zal wel lukken.
Enige puntje wat ik tot nu toe tegengekomen ben. Als je in de auto zit en zet het contact af, doen de electrisch bedienbare ramen het niet. Was bij de O1 en O2 wel het geval.
Nu eerst gedegen kilometers maken en dan volgt een uitgebreidere review.
we zijn een jaartje verder
- 35.000 km
Inmiddels ruim een jaar en 35000 km verder. Wat zijn de ervaringen tot nu toe:
PLUS:
- veel ruimte voor én achter (scheelt zeker 20 cm op de achterbank met bijvoorbeeld een Skoda Fabia
- veel "standaard" accessoires: navigatie, handsfree telefoon, stoelverwarming, parkeersensoren vóór en achter, lichtmetalen velgen, panoramadak, klein leerpakket, volwaardig reservewiel, electrisch bedienbare ramen (voor en achter) en spiegels (verwarmd), hoogteverstelling beide voorstoelen, multimedia mogelijkheden (sd kaart en USB aansluiting) met stuurbediening.
Zoek je zo'n auto van een vergelijkbaar merk en type, dan kom je (met automaat) al snel op € 27.000 uit. Dus dat scheelt nogal wat met € 20.000
De spraakherkenning van het navigatie systeem werkt perfect! Oudere type van dit systeem hadden nogal wat moeite hiermee, maar deze doet het feilloos.
MIN:
- In vergelijk met eerdere VAG auto's met DSG automaat schakelt deze soms een beetje hakerig. Schijnt een kwaal (bezuinigen op materiaal?) te zijn.
- Soms lijkt het alsof de auto een beetje inhoud/stottert bij koude motor (arme afstelling door milieu eissen?) Hoor ik ook bij andere nieuwe VAG auto's
- Wegligging als je alleen in de auto zit valt wat tegen. Starre achteras en een beetje hoog op de poten zorgt bij een beetje wind voor een minder strakke wegligging. Met 3 personen (bijvoorbeeld op vakantie) hier geen last van.
Verlagen zou misschien helpen, maar met de hoge stoepen heb je dan kans de lip van de voorbumper te beschadigen.
- Verlichting: na een vorige auto met Xenon zijn deze pitjes even wennen, zou best wat feller mogen. Maar ik ga niet prutsen met aftermarket lampen.
Het verbruik zit momenteel op ongeveer 1 op 18, dus dat is best zuinig.
Voor de rest geen problemen met deze auto. Natuurlijk zijn er beter rijdende auto's, maar de portemonnee (en 2 slechte ervaringen met 2e hands auto's) bepaald mede de keuze voor dit model.
probleemloos
- 72.000 km
De kilometers lopen lekker op. Auto is nu 2 jaar en 4 maanden in bezit.
De hakerigheid van de DSG automaat is verdwenen. Je moet, in vergelijking met een conventionele automaat, iets anders gas geven met optrekken, maar dan loopt alles soepel en gladjes.
Het verbruik blijft gemiddeld 1 op 18. Ik hoor van nieuwe auto's wel eens dat ze 1 op 15 netjes vinden, dus dit is gewoon heel goed.
De 4 seizoenbanden doen het ook boven verwachting. Het zijn nog steeds de originele banden die eronder zitten. Ik verwacht wel bij 75.000 km nieuwe voorbanden te moeten aanschaffen, achter kunnen ze nog wel wat langer mee.
Ook de ruitenwissers zijn nog steeds origineel, streeploos en zonder piepen of hakkelen.
Na bijna 2 jaar begon het plastic chromen randje van de DSG pook wat te bladderen, wat resulteerde in scherpe randjes. Helaas is dit randje niet los te bestellen (voor handbakken wel, kost dan ca. € 20) dus 'moest' er een nieuwe schakelpook op. Netjes onder garantie vervangen. Schijnt overigens wel een kwaaltje te zijn, ik heb er meer berichten over gelezen op een forum.
Verder geen storingen en/of gebreken. Kortom: prima zuinige auto.
Het enige wat is "mis" is gevoel met de auto. Ik heb er niks mee....
Het is niet dat ik denk: "zo, wat een prachtige auto, wat geniet ik ervan"
Aan de andere kant...het is maar een vervoersmiddel....en een goede, zuinige en betrouwbare.
Op naar de 6 jaar en 2 ton.....
4 jaar verder
- 112.500 km
Hoera......we zijn 4 jaar geworden. De eerste APK is een feit.
Die wordt glansrijk doorstaan, behalve 1 lampje van de kentekenplaat verlichting die stuk is (verleden week nog zelf gecontroleerd, toen deed deze het nog)
Zelfs de originele ruitenwissers zitten er nog op!
Verder, totaal geen problemen. DSG schakelt nog goed (test in 4e versnelling gedaan, geen slip o.i.d.) geen olieverbruik. Tjsa.....eigenlijk een hele saaie auto dus.
Door Corona iets minder km gereden dan verwacht (normaal 30000 per jaar) maar ik hoop nog zeker minstens 2 tot 4 jaar probleemloos met deze auto te kunnen rijden.
en door......
- 129.000 km
Het wordt saai.
Ja, ik heb minder gereden. Nee, geen mankementen aan de auto.
Oh ja, 1 dimlichtje kapot. Gelijk beide maar laten vervangen.
Resume na 5 jaar:
* 4 nieuwe banden
* nieuwe ruitenwissers
* 1 kentekenplaatverlichtingslampje (3x woordwaarde)
* 2 nieuwe lampjes dimlicht (waarvan 1 uit voorzorg)
eerder weg dan gedacht
- 145.000 km
Altijd gevaarlijk. Na een beurt bij de dealer toch even kijken wat er allemaal staat.
Ja...en nu zijn er nog kleinere benzine auto's en misschien over 2 jaar niet meer. Dus....de 2 ton gaan we niet meer halen.
We gaan verder met een SEAT Arona!
We hebben veel plezier gehad van deze Rapid. Misschien geen heel bijzondere auto, maar ruim, zuinig en betrouwbaar. En dat is ook wat waard.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.