Skoda Rapid 1.6 TDI 105pk Greentech Elegance Businesslin (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Rapid 1.6 TDI 105pk Greentech Elegance Businesslin |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 113.000 km |
Nieuw
- 504 km
Aankoopproces
Op 01-02-14 ben ik gestart bij mijn huidige werkgever. De zware taak van het uitkiezen van een auto ruste vanaf dat moment op me. Gelukkig kreeg ik de mogelijkheid om gebruik te maken van een "voorloop auto". Op 24-01 kreeg ik een Seat Ibiza ST 1.2 TDI op mijn oprit afgeleverd. En wat voor een! Helemaal nieuw. Afgeleverd met 35 km in Friesland en vanuit daar naar mijn woonplaats getransporteerd. Ik kreeg de auto met 249 km afgeleverd. Ik heb uiteindelijk een kleine 8000 km met hem gereden. Dit alles naar tevredenheid.
In de tussentijd kon ik op zoek naar een definitieve auto, mijn auto! Tja, waar begin je dan. Ik heb hiervoor altijd occasions gereden. Geen afgeschreven auto's, maar altijd bij de oorspronkelijke merkdealer aangeschaft, een paar jaar oud, lage kilometerstand...samengevat: frisse auto's. Nu was ik in de mogelijkheid om voor het eerst een helemaal nieuwe auto uit te zoeken. Erg leuk natuurlijk!
Ik ben opgegroeid met Volkswagen. Mijn vader heeft in mijn jeugd de volgende auto's gereden: VW Golf I, VW Golf II CL, VW Golf II Manhattan, VW Golf III Atlanta, VW Golf III Variant Rolling Stones, VW Passat B5, VW Passat B6 (huidig). Zelf heb ik vanaf de Golf III Variant achter het stuur gezeten. Dat ik als eerste auto een VW Lupo en als tweede auto een VW Bora heb gereden komt dan ook niet helemaal uit de lucht gevallen. Nu ik de mogelijkheid had om zelf een nieuwe auto te kiezen was de eerste keus: op zoek naar een nieuwe VW! Vanuit mijn werkgever kreeg ik een budget mee + brandstofkeus = diesel. Na een verkenningstocht op de website van VW kwam ik snel tot de conclusie dat het hem niet ging worden. Mijn eerste keus, een VW Jetta, was te duur. Mijn tweede keus, een VW Golf, was ook te duur. Ik ben niet het type wat enkel genoegen neemt met full-option en minimaal 18" velg, maar de Golf is toch snel een prijzige auto. Een Golf Trendline 1.6 TDI + Metallic lak en 16" velg zit rond de E30.000. Dan heb je geen middenarmsteun, lederen stuurwiel en cruise-control. Hiervoor moet je het Comfortline pakket selecteren. Helaas is de Golf te prijzig. De Jetta valt uiteraard ook direct mee af.
Met de Seat Ibiza ST heb ik een prettige rijervaring opgedaan. Eens bij Seat kijken dan. De Ibiza ST en de Leon behoren in ieder geval tot de mogelijkheden. Ik heb een proefrit gemaakt met de Seat Leon 1.6 TDI hatchback. Geen verkeerde auto, niets mis mee...maar een klik had ik er niet mee. Moeilijk onder woorden te brengen wat er feitelijk mis mee is, maar ik kreeg er geen glimlach van op m'n gezicht. Ik vind de auto vrij krap en het interieur is niet mijn smaak. Het sportieve imago trekt mij ook niet zo. De Ibiza ST vind ik wat vriendelijker ogen, dat is uiteindelijk een veel sympatiekere auto. Ik had er echter al best wat kilometers mee gedraaid, waardoor ik het niet leuk vond om deze auto ook zelf te selecteren. Seat valt af...
Mijn zwager reed ondertussen zijn tweede Skoda Octavia Combi. Ik heb in beide auto's diverse keren meegereden en was blij verrast! Degelijk, betrouwbaar, nuchter, slim ontworpen en niet te duur. Mmm, misschien moest ik toch maar eens serieus naar een Skoda kijken. Ik ben gaan kijken naar een Skoda Octavia hatchback. Een uitstekende auto waar ik ongetwijfeld met veel plezier veel kilometers in kan draaien. In de showroom stond echter ook de toentertijd nieuwe Skoda Rapid Spaceback. Hey, dat ziet er leuk uit! Het kleinere broertje van de Octavia, maar met een zeer ruim interieur. Daar wilde ik wel eens een proefrit mee maken. Dat was snel geregeld, de dealer stond immers de popelen om het nieuwe model op de weg te zetten. Ik had direct een klik met de auto. Ik zag mezelf er direct in rijden met een mooie Race Blue Metallic lak en de 17" spaakvelg. Leuk! Eens kijken wat er allemaal op en aan zit. Op de Elegance Businessline is de keus gevallen vanwege de voor mij belangrijkste opties: Cruise Control, middenarmsteun, lederen stuurwiel (incl bedieningstoetsen), climatronic en "Amundsen" navigatie. De auto wordt besteld met de 1.6 TDI (105 pk) als motorisering.
Na een goede 2 maanden wachten wordt de auto geleverd. De auto ziet er schitterend uit, zowel van binnen als buiten. Ik ben erg blij met de kleur, de pakketkeuze en de motorisering. De binnenruimte is verbazingwekkend. Verder is hij van alle gemakken voorzien, het comfort verdient dan ook een dikke pluim. De parkeersensoren achter en stoelverwarming zijn mooie extra's, maar waren niet doorslaggevend in de pakketkeus. Al moet ik zeggen dat ik de stoelverwarming in de winter toch wel een hele lekkere optie vind. De warmte straalt lekker naar de onderrug uit. Na een dag werken is dat toch wel heel lekker. De prestaties zijn dik in orde, hij is vlot (ook met mijn rustige rijstijl), zuinig (heb al een rit met een gecombineerd verbruik van 1 op 26 gehaald, dit waren snelwegkilometers en heb normale snelheden gereden) en prima geveerd; stevig, maar toch comfortabel.
Vooralsnog zeer tevreden over deze Skoda!
Over de betrouwbaarheid en gebruikskosten kan ik natuurlijk nog niets zeggen, echter moet ik deze invullen van de site. Ik heb geen pech gehad en geen onderhoud hoeven te laten uitvoeren, daarom alles uitmuntend :).
Update op verzoek:
Waarom de Rapid?
De Rapid vond ik op het eerste gezicht meteen leuk, hij gaf me simpelweg een goed gevoel. Sympathiek, fraai om te zien. Uiteraard heb ik wel naar meer auto’s gekeken. Bijvoorbeeld de Skoda Octavia, VW Golf VII, VW Jetta, Seat Leon. Stuk voor stuk mooie auto’s. Wanneer je deze auto’s leuk wilt rijden zijn ze echter toch wel een stukje duurder. Een VW Polo, Seat Ibiza etc vond ik echt te klein (heb 5 jaar in een A4 type B6 gereden), deze categorie viel dan ook snel af. Uiteindelijk alle afwegingen aan de kant gezet en gewoon m’n hart gevolgd!
Vergelijk Rapid vs Ibiza
De Rapid kan je wat mij betreft niet echt vergelijken met de Ibiza (ST). Voor de Rapid heb ik kort (ongeveer 8000km) met een Seat Ibiza ST gereden. Ook daar had ik wel een klik mee. Comfortabele, praktische auto. De Rapid is alleen echt een stuk ruimer voorin, achterbank is van een andere planeet, kofferbakruimte is ongeveer gelijk (iets kleiner dan de Ibiza ST gevoelsmatig). De bouw van Skoda vind ik ook mooier. De materialen voelen allemaal net wat steviger en beter geconstrueerd aan. Er rammelt en kraakt dan ook helemaal niets in de Skoda. Dat was bij de Seat toch minder goed voor elkaar.
Vergelijk 1.2 TDI vs 1.6 TDI
De Seat Ibiza ST met 1.2 TDI vond ik prima gemotoriseerd. De auto kwam prettig vooruit, op de snelweg draaide de motor prima. Het vermogen van 75 pk is uiteraard niet indrukwekkend, maar het koppel van 180 NM zorgde er wel voor dat je prima van je plek kwam. De motor klinkt koud wel erg rauw in de eerste 3 versnellingen, op temperatuur is dat iets beter…maar echt mooi klinken doet hij niet. Het verbruik vond ik ook wel tegenvallen. Ik rijd rustig, maar toch heb ik maar een gemiddeld verbruik van 4.7/100km gehaald. Met de Rapid haal ik dat ook makkelijk, alleen is deze zwaarder, sneller en uitgerust met 17”. Toch opmerkelijk! De 1.6 TDI heeft een mooi koppel van 250 NM, dat maakt de Rapid behoorlijk vlot zonder dat je er moeite voor hoeft te doen. De loop van de 1.6 (4-cilinder) is ook veel mooier dan de 1.2 (3-cilinder). Koud ook wel wat rauw, eenmaal op temperatuur merk je weinig meer van de diesel.
DSG vs handgeschakeld
Nee, de DSG heb ik niet overwogen. Ik vind DSG erg mooi rijden, maar wel kostbaar. Ik heb nooit problemen gehad met een handgeschakelde bak, dat geeft me een goed en gecontroleerd gevoel over de auto. Niets mis mee!
20.000
- 20.328 km
Afgelopen week heb ik de eerste 20.000km op teller gezet. Ondertussen heb ik de auto natuurlijk een stuk beter leren kennen. Om direct met de deur in huis te vallen: ik ben nog steeds een zeer tevreden Rapid rijder.
De motor is stiller geworden, de versnellingsbak/koppeling minder stug. De auto rijdt nu beter t.o.v. een paar maanden terug. Ik rijd voornamelijk lange stukken snelweg. Daar is de auto prima in zijn sas. De 1.6 TDI blijft me echt verbazen over zijn kracht en souplesse. Het maakt van de Rapid een behoorlijk vlotte auto. Als het blok koud is is het echt een diesel, maar eenmaal op temperatuur en op cruisesnelheid valt dat geluid ver weg.
Ik heb tot op heden niets op te merken v.w.b. comfort. Op betrouwbaarheid moet ik wel 1 punt noemen; ik heb langs de kant van de weg gestaan :( (en dat met een nieuwe auto!) Dat is voor het eerst in mijn autocarriere. Op de A16 (richting Dordrecht, brug) kwam de motorbeschermingsplaat er onderuit. Door de wind gegrepen schraapte de plaat over het asfalt. Gelukkig kon ik snel naar de vluchtstrook om me daar door Rijkswaterstaat verder te laten helpen. Typisch is dat ik niet eerder met de neus het asfalt heb geraakt (bijv. drempels). De onderkant is dan ook helemaal schadevrij. Bij nader onderzoek tijdens het monteren van een nieuwe beschermingsplaat, door de dealer, bleek dat de eerste niet goed had vastgezeten, waardoor de rijwind voldoende was voor het uiteindelijk loskomen van de plaat. Jammer en vervelend, maar allemaal netjes opgelost. Sindsdien zit de plaat muurvast en gaat deze niet meer loskomen :)
De auto is helemaal rammelvrij, functioneert volgens verwachting, ziet er leuk uit, heeft veel interieurruimte, is vlot...wat wil je nog meer? Als er 1 punt is wat beter zou kunnen: het remsysteem. De trommelremmen achter zijn ok, maar bieden niet hetzelfde remcomfort als 4 x schijf rondom. Dat had deze auto, met zijn prestaties, niet verkeerd gedaan.
Op naar de volgende km's!
Bijna 70.000
- 68.763 km
Ondertussen zijn we al bijna 2 jaar samen en bijna 70.000 km verder. De Skoda heeft twee onderhoudsbeurten gehad. De auto geeft geen krimp. Ik heb er geen gekkigheid mee. Starten en wegrijden. Geen storingsmeldingen, niets. Heerlijk, Skoda wint mijn vertrouwen. Op het gebied van rijeigenschappen ben ik nog steeds tevreden. Een korte optelsom:
+ Motorisering: De trekkracht blijft imponeren. Hij gaat er stevig vandoor. Het verbruik vind ik erg netjes met een gecombineerd verbruik van 1 op 20,6 over bijna 70.000 km. Ik rijd de auto altijd rustig warm. Bij een koude motor kom ik zeker niet boven de 2500 rpm uit. Indien warm wil ik de motor nog wel eens wat verder doortrekken bij invoegstroken, dan gaat hij er echt goed vandoor.
+ Comfort: Het interieur, stoelen, navigatie, stereo is naar wens. Ik raak niet moe in de auto. Ik vind het een prima reisgenoot.
+ Ruimte: Heel veel ruimte. Dat geeft een prettig gevoel. Kinderen op de achterbank raken de voorstoelen niet aan, heerlijk.
- Remsysteem: Zoals eerder vermeld vind ik de trommelremmen achter niet helemaal passen bij de auto. Daarvoor is de motorisering te fors. Schrijfremmen achter zouden de auto meer eer aan doen.
- Isolatie: De 1.6 TDI dringt, zeker bij koude temperaturen, soms iets te veel door in het interieur.
- Schakelindicator: In het dashboard zit, vrij onzichtbaar, een schakelindicator verwerkt. Indien je echt zou schakelen op die indicator zou het rijcomfort daar behoorlijk onder lijden. Volgens de indicator zou je bij +- 70 km/h moeten opschakelen naar 5. Dat rijd echt niet goed. Bij 80 km/h opschakelen is veel beter. Dan draait de auto rond de 1500 rpm, nog steeds erg laag (en zuinig genoeg). Ik denk dat er een betere balans tussen zuinig rijden en comfort moet worden doorgevoerd in de software. Nu slaat de balans door naar zuinigheid.
- Dieselgate: Mijn 1.6 TDI is helaas ook voorzien van de "sjoemelsoftware". Hij rijdt er niet minder om, maar een beetje jammer is het wel.
100.000 km op de teller
- 100.000 km
Afgelopen week heb ik de 100.000 km gepasseerd! Toch een soort van mijlpaal, ondanks dat het voor een auto vandaag de dag natuurlijk niet echt een grote opgaaf zou moeten zijn. De auto staat er in ieder geval nog knap bij, zowel van binnen als buiten. Ik ben er zuinig op, dat doet natuurlijk al een hele hoop. Tot op de dag vandaag kan ik ook geen bijzonderheden vermelden. Het olieverbruik is nihil, ik heb over de 100.000 km dat ik er mee heb gereden 1 keer een beetje olie bijgevuld. Dit was meer uit schoonheid (om het aan te vullen tot het streepje) dan noodzaak. Verder heb ik afgelopen week een absoluut zuinigheidsrecord gereden van 1 op 29.0 (gecombineerd verbruik). Ik was zelf onder de indruk, zeker omdat ik er ook niet bewust voor ben gaan zitten. Het verbruik was het resultaat van een rit naar Amsterdam (123 km), wind mee, geen enkele file i.v.m. vakantie. Ik heb stukken snelweg 120km/h gereden, op de A4 veelal tussen de 80km/h en 100km/h (er was wel wat verkeer). Mooi toch! Nog steeds ben ik erg te spreken over de auto. Binnenkort zal ik wel voor een vervangende auto gaan kijken, het einde van de leasetermijn komt dichtbij. Een nieuwe Skoda staat absoluut op mijn lijstje; de Skoda Octavia Combi en Kodiaq hebben mijn belangstelling. Ook wil ik bij een aantal andere merken kijken, maar ik merk dat ik wel een hele prettige band heb met Skoda. Lekker rustig, comfortabel, ruim, slim uitgevoerd en bovenal niet protserig.
Afscheid
- 113.000 km
Na iets langer dan 3,5 jaar de auto in mijn bezit te hebben gehad is het tijd om afscheid te gaan nemen. Volgende week laat ik hem achter bij de dealer en hoop ik dat iemand anders hem nog vele jaren met plezier zal gaan berijden. Ik heb dan ongeveer 114.000 km met de auto gereden. Ik denk dat je dan ondertussen een aardig beeld hebt van een auto. Terugkijkend op de vele kilometers die ik met hem als reisgenoot heb gemaakt blijft er een positief beeld achter. Ik heb echt lekker met hem gereden!
Wel moet ik zeggen dat de laatste kilometers iets rommeliger zijn verlopen. Tijdens een inspectie werd de auto voorzien van nieuwe software (in het kader van dieselgate). De volgende werkdag ontstond er na ongeveer een 1 uur rijden een storing op mijn dashboard. Om een lang verhaal kort te houden: ik ben in totaal drie keer op bezoek geweest bij de dealer voordat de storing echt verholpen was. Oorzaak: de software was niet goed ingeladen in de auto, wat voor diverse problemen heeft gezorgd.
Eind goed, al goed. Maar vooralsnog ben ik niet heel gelukkig met de ingreep op de 1.6 TDI. Ik vind dat de motor wat meer geluid is gaan produceren. Dat is echt zo en zit zeker niet tussen mijn oren. Niet echt een voorruitgang in comfort als je het mij vraagt. Onder aan de streep drukt dit de pret niet.
Het volgende beeld blijft bij mij hangen:
+ Trekkracht en souplesse 1.6 TDI
+ Comfort (interieur, stoelen(verwarming), navigatie, stereo etc.) goed in orde
+ Ruimte
+ Zuinig
- Remsysteem, trommelremmen achter kunnen maar net
- Isolatie, er dringt soms te veel motorgeluid door (niet enkel bij acceleratie en meer dan 2500 rpm, maar ook op continue snelheid)
- Schakelindicator is niet op te rijden
Ik hoop dat de volgende eigenaar er nog veel fijne kilometers mee gaat kunnen rijden. Ik denk dat je als koper een erg goede auto aan deze hebt, gezien de staat waarin ik hem achter laat en het respect waarmee hij is bereden. Tot ziens!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.