Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2006)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia - interieurSkoda Octavia - interieurSkoda Octavia - interieur

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 2.0 TDI Elegance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst1.650 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 1.650 km

Na veel zoeken is dit dan uiteindelijk de auto geworden. Ik was lang op zoek naar een nieuwe gezinsauto. Begin vorig jaar ben ik begonnen met het zoeken naar de ’ideale’ gezinsauto. Nou zul je die nooit vinden, lijkt mij, maar toch wilde ik dat mijn auto aan een aantal voorwaarden moest voldoen:
- Geschikt zijn voor kampeervakanties. Dus hele grote bagageruimte.
- Een diesel motor, met redelijk wat vermogen. Want ik rij ruim 30.000km/jaar en ik hou van doorrijden.
- Moet in de garage passen (ben beperkt tot 4.60 meter autolengte ivm diepte garage).
- Een lichte auto (ivm wegenbelasting, het is al duur genoeg dat autorijden).
- Climate control, alles electrisch, regensensor, parkeersensoren.
- En niet te vergeten, in een budget passen van € 30.000,-

Nou ga dat maar aanstaan. Waar moet je beginnen. Nou... de AutoRAI 2005 was een heel goed startpunt. Ik heb daar van alles gezien/gezeten/gevoeld/geinformeerd. Ik heb de volgende auto’s bekeken, die voldeden aan mijn wensen, maar niet zijn geworden:
- Peugeot 307 SW (duur voor een relatief kleine station-auto 380 liter ruimte)
- Renault Grand Scenic (rijgedrag niet naar mijn smaak, raar dashboard met klokkenwinkel in het midden !? (nix voor mij), bagageruimte wel)
- Mercedes A-klasse (te duur!)
- Volvo V50 (degelijk, maar kleine bagageruimte 460 liter)
- Renault Megane Grand Tour (mooi, maar toch te duur)
- Volkswagen Touran (zit voor geen meter in die auto!)
- Toyota Corolla Verso (mooie auto, maar helaas te klein voor kampeervakantie)
- Nissan X-trail (mooi, maar... te duur, kleine bagageruimte)
- Honda CRV (ook te duur en ook kleine bagageruimte)
- Kia Sportage (bijna gekocht, maar op verdere aankleding afgeknapt)
- Toyota RAV4 (te klein en kleine bagageruimte)
- Seat Altea (te klein)
- Mazda 5 (krap Japans interieur en voor de volledige uitrusting moet je een zevenzitter kopen... en dat wilde ik niet. Tevens lever je weer bagageruimte in vanwege die derde zitrij)
- Opel Zafira (toen bijna deze gekocht, maar voor de volle uitrusting met regensensor, climate control en andere electronische snufjes moest er meer dan € 7000,- meer neergelegd worden ten opzichte van de Skoda. Dus niet gedaan)

Toen kwam mijn vrouw (totaal geen autofiel) met een opmerking... ’Is een Skoda Octavia geen optie? Want hij staat in de Autokampioen genomineerd voor Gezinsauto van het jaar’. Tsja... waarom ook niet. Het is per slot van rekening een Tsjechische Volkswagen/Audi wagen. Meteen brochures besteld en langs de dealer gegaan. Van alle kanten bekeken en was zeer onder de indruk van de degelijkheid. Ik was inmiddels al bekend met het feit dat Skoda het oostblokkige imago aan het afschudden was, dus meteen een proefrit gemaakt met een 1.9 TDI. Wat rijdt dat al rap en stevig! Voor je het weet rij je dik 150 km/u. Maar ik wilde wel een diesel met standaard roetfilter, omdat de krantenberichten meldde dat de diesels op korte termijn allemaal voorzien moesten zijn van een roetfilter en de kosten daarvan zouden duurder uitvallen dan af fabriek inbouwen. De standaard roetfilter werd in eerste instantie alleen geleverd op de 2.0TDI. OK... Doet u mij maar zo eentje dan.

Zo gezegd zo gedaan. Op donderdag 6 april heb ik hem opgehaald en moest hem niet teveel de sporen geven. De eerste 1500 km onder de 3000 tpm houden en na 1000 km de olie controleren of hij niet teveel daarvan drinkt, anders laten bijvullen. En ook rustig op werktemperatuur laten komen voordat je overgaat tot stoplicht sprinten. Nou hoef je hem niet flink gas te geven, want als je keurig rond de 2000 rpm doorschakeld naar z’n 6de versnelling, dan zit je al op de 140 km/u. Ik heb nu inmiddels 1650 km erop zitten en mag hem nu ook de sporen geven. Wat een kracht komt er uit die 140 trappelende paarden in het vooronder. Hij rijd alsof je een dikke benzine-auto aan het rijden bent. Hij sleurt je met gemak naar de 160km/u en bij die snelheid heb je het gevoel dat je nog maar 100 km/u rijd. Na twee tankbeurten heb ik redelijk zuinig gereden, ondanks de hoge snelweg ritten naar m’n werk. 1e tank reed hij 1:14.6 en de 2e tank 1:15.4.

En met al die electronische gadgets zoals, regensensor (wat een uitvinding zeg, werkt perfect), coming- en leaving home functie, parkeersensoren en niet te vergeten climate-control (heerlijk zeg is dat, en je kan hem zelfs in de economy stand zetten, is handig als de buitenlucht kouder is dan binnen, scheelt brandstof), weet ik nu pas wat ik heb gemist.

Ik kan maar een woord over deze auto zeggen... FANTASTISCH!!!



UPDATE okt-2008:

Alweer een tijdje geleden dat ik deze review heb gemaakt, maar inmiddels staat er al ruim 65.000 km op de teller en ik ben er nog steeds zeer tevreden over.
De auto is al twee keer voor een 30.000 km beurt geweest en voor beide keren verbaasde ik me over de rekening... rond de 350 euro.

De Skoda rijdt nog steeds nog steeds strak en snel. Bij menig stoplicht sprintje laat ik die kleine hatchbakkies in mijn binnenspiegel kleiner worden. Ook grotere auto met 2 liter benzine motoren hebben het erg lastig om de 2 liter TDI bij te houden. Je moet wel goed je tractiepunt vinden als je aan zo\'n sprintje wilt doen, want hij is uitgerust met tractioncontrol. Geef je te snel gas dan lijkt-ie niet van z\'n plek te komen. Eigenlijk moet je met slippende koppeling weg scheuren. Dan kan je een leuke wielspin creeren, ook in de tweede versnelling.

PROBLEMEN

  • 1.650 km

Niet echt een probleem denk ik. Is meer een gevalletje dat de carresorie moet ’wennen’ aan de rijomstandigheden. Maar als ik wil versnellen op de snelweg, dan vibreert de bijrijder portierraam een beetje. Een soort van resonantie lijkt het wel. Maar na een honderd kilometer gereden te hebben was het weer over.

Voor de rest geen enkel probleem gehad met de Skoda.


UPDATE okt-2008:

Vorig jaar (mrt-2007) een nieuwe voorruit erin, vanwege steenslag vlak naast de regensensor. In eerste instantie niet gemerkt, zat per slot van rekening op het donkere glas van de sensor. Ik had de auto na een lekkere koude nacht in maart op het werk geparkeerd. \'s Middags weer ingestapt (het was inmiddels lekker warm buiten) zie ik een soort van half ronde streep die rond om de regensensor lopen. Toen had ik door dat het raam vervangen moest worden. Gelukkig was carglass om de hoek en kon dit snel verholpen worden.

Vlak voor de 60.000 km beurt (mei-08) ging de climate-control stinken. Wat bleek, ik had een tijd lang de airco op economy gezet, hierdoor wordt de koelunit niet echt gebruikt waardoor er bacterie groei ontstond. Dit ging weer weg nadat ik de automatische instelling weer gebruikte.
Ook met de naderende zomer vertoonde de airco wat kuurtjes. Nadat het interieur was gekoeld naar de gewenste temperatuur en het het was lekker warm buiten leek het wel of de airco het interieur niet op temperatuur kon houden. je zag dat de blower indicator meer lampje ging aangeven maar de er geen lucht uit de openingen kwamen. Dit kon opgelost worden door over te schakelen op handmatig waarbij je elk deel van het dashboard activeerde (raam, van voren, voeten) en de blower of volle snelheid zet. Na een tiental seconden komt er dan een hoeveelheid koude lucht binnen blazen.
Gemeld bij de dealer tijdens het onderhoud. Is naar gekeken en het euvel lijkt te zijn verholpen.
Verders geen problemen meer gehad.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.