Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2006)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia - interieurSkoda Octavia - interieurSkoda Octavia - interieur

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 2.0 TDI Elegance
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst306.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na veel zoeken is dit dan uiteindelijk de auto geworden. Ik was lang op zoek naar een nieuwe gezinsauto. Begin vorig jaar ben ik begonnen met het zoeken naar de ’ideale’ gezinsauto. Nou zul je die nooit vinden, lijkt mij, maar toch wilde ik dat mijn auto aan een aantal voorwaarden moest voldoen:
- Geschikt zijn voor kampeervakanties. Dus hele grote bagageruimte.
- Een diesel motor, met redelijk wat vermogen. Want ik rij ruim 30.000km/jaar en ik hou van doorrijden.
- Moet in de garage passen (ben beperkt tot 4.60 meter autolengte ivm diepte garage).
- Een lichte auto (ivm wegenbelasting, het is al duur genoeg dat autorijden).
- Climate control, alles electrisch, regensensor, parkeersensoren.
- En niet te vergeten, in een budget passen van € 30.000,-

Nou ga dat maar aanstaan. Waar moet je beginnen. Nou... de AutoRAI 2005 was een heel goed startpunt. Ik heb daar van alles gezien/gezeten/gevoeld/geinformeerd. Ik heb de volgende auto’s bekeken, die voldeden aan mijn wensen, maar niet zijn geworden:
- Peugeot 307 SW (duur voor een relatief kleine station-auto 380 liter ruimte)
- Renault Grand Scenic (rijgedrag niet naar mijn smaak, raar dashboard met klokkenwinkel in het midden !? (nix voor mij), bagageruimte wel)
- Mercedes A-klasse (te duur!)
- Volvo V50 (degelijk, maar kleine bagageruimte 460 liter)
- Renault Megane Grand Tour (mooi, maar toch te duur)
- Volkswagen Touran (zit voor geen meter in die auto!)
- Toyota Corolla Verso (mooie auto, maar helaas te klein voor kampeervakantie)
- Nissan X-trail (mooi, maar... te duur, kleine bagageruimte)
- Honda CRV (ook te duur en ook kleine bagageruimte)
- Kia Sportage (bijna gekocht, maar op verdere aankleding afgeknapt)
- Toyota RAV4 (te klein en kleine bagageruimte)
- Seat Altea (te klein)
- Mazda 5 (krap Japans interieur en voor de volledige uitrusting moet je een zevenzitter kopen... en dat wilde ik niet. Tevens lever je weer bagageruimte in vanwege die derde zitrij)
- Opel Zafira (toen bijna deze gekocht, maar voor de volle uitrusting met regensensor, climate control en andere electronische snufjes moest er meer dan € 7000,- meer neergelegd worden ten opzichte van de Skoda. Dus niet gedaan)

Toen kwam mijn vrouw (totaal geen autofiel) met een opmerking... ’Is een Skoda Octavia geen optie? Want hij staat in de Autokampioen genomineerd voor Gezinsauto van het jaar’. Tsja... waarom ook niet. Het is per slot van rekening een Tsjechische Volkswagen/Audi wagen. Meteen brochures besteld en langs de dealer gegaan. Van alle kanten bekeken en was zeer onder de indruk van de degelijkheid. Ik was inmiddels al bekend met het feit dat Skoda het oostblokkige imago aan het afschudden was, dus meteen een proefrit gemaakt met een 1.9 TDI. Wat rijdt dat al rap en stevig! Voor je het weet rij je dik 150 km/u. Maar ik wilde wel een diesel met standaard roetfilter, omdat de krantenberichten meldde dat de diesels op korte termijn allemaal voorzien moesten zijn van een roetfilter en de kosten daarvan zouden duurder uitvallen dan af fabriek inbouwen. De standaard roetfilter werd in eerste instantie alleen geleverd op de 2.0TDI. OK... Doet u mij maar zo eentje dan.

Zo gezegd zo gedaan. Op donderdag 6 april heb ik hem opgehaald en moest hem niet teveel de sporen geven. De eerste 1500 km onder de 3000 tpm houden en na 1000 km de olie controleren of hij niet teveel daarvan drinkt, anders laten bijvullen. En ook rustig op werktemperatuur laten komen voordat je overgaat tot stoplicht sprinten. Nou hoef je hem niet flink gas te geven, want als je keurig rond de 2000 rpm doorschakeld naar z’n 6de versnelling, dan zit je al op de 140 km/u. Ik heb nu inmiddels 1650 km erop zitten en mag hem nu ook de sporen geven. Wat een kracht komt er uit die 140 trappelende paarden in het vooronder. Hij rijd alsof je een dikke benzine-auto aan het rijden bent. Hij sleurt je met gemak naar de 160km/u en bij die snelheid heb je het gevoel dat je nog maar 100 km/u rijd. Na twee tankbeurten heb ik redelijk zuinig gereden, ondanks de hoge snelweg ritten naar m’n werk. 1e tank reed hij 1:14.6 en de 2e tank 1:15.4.

En met al die electronische gadgets zoals, regensensor (wat een uitvinding zeg, werkt perfect), coming- en leaving home functie, parkeersensoren en niet te vergeten climate-control (heerlijk zeg is dat, en je kan hem zelfs in de economy stand zetten, is handig als de buitenlucht kouder is dan binnen, scheelt brandstof), weet ik nu pas wat ik heb gemist.

Ik kan maar een woord over deze auto zeggen... FANTASTISCH!!!

Problemen
Niet echt een probleem denk ik. Is meer een gevalletje dat de carresorie moet ’wennen’ aan de rijomstandigheden. Maar als ik wil versnellen op de snelweg, dan vibreert de bijrijder portierraam een beetje. Een soort van resonantie lijkt het wel. Maar na een honderd kilometer gereden te hebben was het weer over.

Voor de rest geen enkel probleem gehad met de Skoda.



Update (25000 km):

Inmiddels heb ik de auto alweer een jaar. Nog steeds erg blij en onder de indruk van de prestaties van deze diesel. Hij ging vanaf 20.000km steeds zuiniger rijden. In het begin reed ik 1 op 15. Nu rij ik al 1 op 17! En het lijkt wel een sport om de totaal gereden km’s + wat de boardcomputer aangeeft zo hoog mogelijk te laten oplopen. Laatst kwam ik op een totaal uit van 1100km!

Alleen de bekleding wordt vies. Door een regenbui zijn er druppels op de stoelen terecht gekomen en die zijn nu als witte vlekken opgedroogd. Ik krijg dat niet goed schoon. Misschien dat jullie een idee hebben hoe ik dat moet aanpakken?

Verders, blijft het een fantastische auto.

PROBLEMEN

De ruitenwisser aan bestuurderszijde laten vervangen (gratis overigens) omdat deze al na 6 maanden begon te strepen.

De linker buitenspiegel eraf gereden tijdens achteruit inparkeren. Vertrouw niet teveel op je parkeersensoren (heb ze voor en achter, dus mijn vrouwtje mag er ook in rijden), want die buitenspiegels steken evengoed nog een stuk uit.

Door een lelijk steentje een ster in m’n voorruit gekregen, precies op de regensensor. Na een koude nacht naar het werk gereden en die middag werd het prachtig warm lenteweer. Terug gekomen bij de auto om naar huis te gaan, ontdekte ik een halve maan rondom mijn binnenspiegel. Bij carglass een nieuwe voorruit erin laten zetten.

Rijd nog steeds geweldig

  • 104.000 km

Nu bijna 4 jaar verder en 104.000km op de teller, rijdt deze auto nog steeds geweldig.

In de loop van zijn autoleven is hij zuiniger gaan rijden (1:18) en ben nog steeds onder de indruk van zijn trekkracht en accerelatie van deze TDI motor.

Ik heb nog geen echte problemen gehad, alleen twee koplampjes die kort na elkaar defect gingen. Ook heb ik twee nieuwe zomerbanden erom laten zetten (ik rij deze i.c.m. winterbanden) omdat ze aan de binnenkant meer waren afgesleten dan aan de buitenkant.

Ben wel wezen kijken voor een opvolger (Skoda Superb Combi), maar qua inruilwaarde (€10.500) vond ik het niet waard om over te stappen. Ik rij daarom deze lekker op.

Kortom... nog steeds een prima, degelijke, 'kraak vrije', goed afgewerkte auto waar je als gezin prima mee uit de voeten kan.

Binnenkort de 120.000km beurt (zal een dure worden

  • 119.000 km

Weer een dik half jaar verder en de km-teller kondigt de 120.000km aan. Dat zal een dure worden, denk ik.

De dealer al gewaarschuwd dat er naast het onderhoud nog wat kleine mankementen zijn die de aandacht nodig hebben:
- als ik door de boardcomputer 'scroll', gaat de ruitenwissers spontaan wissen.
- soms wil het 'scrollen' door de boardcomputer niet en blijft hij op dezelfde pagina staan.
- als ik een korte bocht moet draaien en ik zet de linker of rechter clignoteur aan dan gaat deze niet vanzelf uit wanneer ik weer in een rechte lijn rij. Hij werkt wel goed als ik in een rechte lijn de clignoteur aanzet, de bocht maak en weer in een rechte lijn rij.
- climate control stinkt en duurt lang voordat hij gaat koelen. Soms koelt hij helemaal niet automatisch en moet ik overstappen op handmatig. Dealer gaat hem volledig reinigen en opnieuw afvullen.
- Het onderhoudsinterval van mijn boardcomputer aanpassen van 15.000km (bij benzineauto's) naar 30.000km. Ik heb de auto straks voor de 4de keer in onderhoud en telkens moet ik het aangeven. Minpuntje van de dealer.

Voor de rest rijd hij nog prima. Inmiddels rij ik nu op winterbanden en gistermiddag raakte linksachter lek. Netjes een melding in m'n display gekregen, dus dat systeem werkt ook. Direct gebeld met de dealer en kon de ochtend erop de lekke band brengen (pluspuntje). Nu tijdelijk even met één zomerband en drie winterbanden rijden.

Terug van vakantie (Z-Frankrijk)

  • 142.000 km

Weer terug van bijna 3 weken vakantie in Z-Frankrijk. Volledig bepakt en bezakt (inclusief 550L dakkoffer) afgereisd naar het zuiden van Europa. Alles pastte er in, inclusief vrouw en 2 kinderen (van 7 en 3 jaar). Om de kinderen enigszins te entertainen een 2-tal 10inch dvd schermpjes gekocht en deze geinstalleerd. Onderweg lekker doorgereden (130+) op de cruise-control over de route-peage en ik was verbaasd over het verbruik, 1 op 13 a 14, terwijl hij normaal 1 op 17 a 18 rijdt. Niet verkeerd lijkt me.
Ondanks de zware bepakking reed hij flink door en hield de gang er goed in. Qua wegligging ging het ook goed, hij helt iets meer over in de bochten maar niet om bang van te worden.


Problemen...

In mijn vorige review gaf ik aan dat de climate control niet goed functioneerde. Nadat ik de auto voor de 120.000km beurt had meegegeven, hadden ze de airco opnieuw afgevuld en voorzien van lekmiddel, zodat men kon lokaliseren waar het lek zou kunnen zitten (hoe minutieus dan ook). Afgelopen december kon ik weer terecht bij de dealer voor de apk-keuring en heb ik weer aangegeven dat de airco niet goed was. Na onderzoek concludeerde men dat de pomp defect was. Na reparatie merktte ik gelijk het verschil. Bij het aanzetten van de motor, begon binnen 2 minuten het interieur al af te koelen. Heerlijk… blijkbaar hadden we al zo'n anderhalf jaar problemen ermee, maar wilde de dealer het euvel niet vinden. Met nadruk op niet vinden, want naar mijn mening kon het wel gevonden worden, als ik na opnieuw laten afvullen van het systeem heb aangegeven dat hij nog steeds lang erover doet (10+ minuten) om koele lucht in het interieur te laten blazen. Dure grap overigens en al zo snel (auto is nog maar 5 jaar oud). Ik kreeg het idee dat ik aan het lijntje werd gehouden en hierdoor onnodig veel euro's weggegeven heb om het probleem opgelost te krijgen. Daarnaast begon ook de boardcomputer op 135.000km weer te piepen dat er onderhoud nodig is. Dit had ik al voor de vierde keer aangegeven bij de dealer en blijkbaar kunnen ze dit dus niet. Mijn vertrouwen in de dealer is hierdoor weg en heb daarom besloten om de volgende onderhoudsbeurt uit te laten voeren bij de dealer die onze tweede auto onderhoud (ander merk), waar we wel over te spreken zijn.

Afscheid

  • 306.000 km

Na 11 jaar en 306.000km heb ik afscheid genomen van deze auto. Niet omdat hij niet meer goed rijdt, maar omdat een mogelijke reparatie aan de ECG sensor zodanig kostbaar is, dat het misschien nu het moment is om verder te kijken naar een volgende auto.
Deze Skoda heeft mij altijd en overal veilig en probleemloos gebracht. Geen motorische problemen mee gemaakt, alleen maar tijdens onderhoud andere zaken die in een auto zitten (o.a. vervanging airco pomp, remklauw en verroeste handremkabel). Verders links en rechts parkeerschade door onszelf danwel door een ander (zonder het te melden).

Daarom sluit ik hierbij mijn review af.
Ik start een nieuwe review met een witte Seat Leon ST 1.4 FR Connect (business plus en sport pakket).

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.