Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2005)

autoreview

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2005)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 2.0 TDI Elegance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst150.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Plus :
De prijs/kwaliteit verhouding.
De behoorlijke binnenruimte en de mega kofferbak.
De stoelen lijken in eerste instantie erg hard maar na verloop van tijd zit dat eigenlijk heerlijk.
De zitpositie achter het stuur is perfekt in te stellen.
De afwerking is top en rammeltjes heb ik nog niet kunnen waarnemen.
De wegligging is stabiel en strak. Hij volgt prima de ingezette koers.
Trekkracht van de 2.0TDI is fenomenaal, weinig schakelen dus relaxed rijden.

Min :
Banden geluid, maar dat zullen de brede grote Bridgestones zijn.
Uitzicht naar achteren bij achteruit inparkeren.
Verbruik is wat hoger dan verwacht, zo’n 7 liter per honderd kilometer.

1e Update bij 41000km
Nog steeds een betrouwbare auto, geen echte problemen gehad.
Olieverbruik wordt minder, dat was elke 10000km 750cc.
De motor is nu helemaal los en trekt als een tierelier met een acceptabel verbruik (1 op 15.5), al is dat wel wat meer dan de 1.9TDI van mijn vorige golf.
Eerste beurt was bij 30000km en daar zijn alleen alle vloeistoffen vervangen.
Het uitzicht rondom blijft minder maar mijn achteruitrij camera plus parkeersensoren maken dat een stuk goed.
Had toch wat moeite om de ideale zitpositie te vinden maar nu kan ik zeggen dat ik perfect zit.
De ruimte is nog steeds ideaal, vooral de gigantische kofferbak. Alles past erin.
Een minpuntje is de achtervering, die zakt wel erg ver door bij volle belading.
Maar ik ben nog steeds heel erg tevreden met deze auto.

2e Update bij 55000km
Olieverbruik weer minder geworden, heb niets meer bijgevuld de laatste 14000km.
De auto rijd nog steeds perfect en ben nog steeds heel tevreden. Diesel verbruik is nog steeds rond de 1 op 15.5 ook al tank ik V-power. Iedereen heeft problemen met de stream skoda radio maar ik moet zeggen dat de ontvangst en het geluid prima zijn.
De nieuwe banden slijten wel erg hard, nog 4mm profiel na 25000km maar goed dat zal wel aan mijn rechtervoet liggen. De 2.0TDI trekt echt als een tierelier, verslavend gewoon.

3e Update bij 62000km.
Nog steeds geen olie bijgevuld maar moet nu wel een beurt hebben. Volgende week een afspraak. Iets wat ik toch wel ittitant is, is dat de onderkant van de trekhaak regelmatig op de grond komt, helemaal als je nog wat mensen in de auto hebt. Een verkeersdrempel gaat nog goed omdat die schuinaflopen, maar als je achteruit parkeert en er is een stoeprand van zeg 15cm hoog dan is het al mis. Het is denk ik verstandig een setje hulpveren te monteren.
Winterbanden gemonteerd, Michelin uiteraard. Weet niet of het wel nodig is dit jaar, het is nog niet onder nul geweest.
De chromen strips rondom zijn eigen fabrikaat. Vind de Skoda wat kaal. De Tom Tom heb ik rechtstreeks op de zekeringkast aangesloten via een 12V contactstop. Let op de Tom Tom werkt op 5V dus niet de stekker afknippen en aansluiten op 12V. De DVD speler heb ik met een speciale verbindings stekker aan de stream radio gekoppeld (hij ziet de DVD speler nu als cd wisselaar) en het geluid gaat nu via de autospeakers. Een perfect beeld en geluid moet ik zeggen.
Nog steeds een dijk van een auto en hij wordt in mijn ogen steeds mooier.

4e Update bij 67000km
Alles prima, alleen die regensensor, wat een ongelooflijk onding is dat. Begint te wissen als je het niet wil en als je denkt, nu wordt het tijd dan gebeurt er niets. Ik heb de moet opgegeven en regel het zelf wel. De winterbanden, die dit jaar eigenijk overbodig waren, slijten verschrikkelijk hard. Ik laat ze er snel weet afhalen want het koppel van de Skoda is teveel voor deze bandjes. Oh ja, ik heb op de A31 in Duitsland de topscnelheid eens gemeten met het navigatie systeem. 234km/uur op de teller en 225 echte kilometers, waanzinnig voor een diesel.

PROBLEMEN

Alle banden zijn al bij 30000km vervangen, ze maakten teveel herrie en het bleek dat de banden niet rond waren, het klonk net alsof er een lager kapot was. De banden waren gecupt zoals men dat tegenwoordig noemt. Schijnt een probleem bij meerdere autos van het volkswagen concern te zijn. Eerst de banden laten trimmen en dat was echt een verademing, uiteindelijk stemde de Leasemaatschappij in met vier nieuwe banden en deze Pirelli’s zijn veel en veel beter dan de Bridgestones.
De Michelins zijn de Pilot Sport 225/50 17.

2e update
Geen andere problemen.

3e Update,
Bestuurders deurklink aan de buiten kant blijft wel eens hangen.
Anders niets.

4e Update,
Bij 64000 km de tweede beurt gehad, duurde een halve dag en de hangende deurklink is weer gangbaar gemaakt.
Weer nieuwe vloeistoffen alles prima verder.

5e Update,
De Skoda moet een beurt hebben, dat geeft hij nu aan bij 87000km. Eigenlijk niets bijzonders te melden. Hij heeft ons met caravan weer prima heen en terug naar Frankrijk gebracht. Wat een trekkracht heeft deze auto toch. Oh ja, wel 350cc olie bijgevuld sinds laatste beurt, maar dat zal wel door het caravan trekken komen. Tevens heb ik wel een paar veerbalgen laten monteren daar ik de achterkant wel erg ver vond door zakken. Nu helemaal perfect.

Auto moest weg ivm einde lease kontract

  • 150.000 km

Ja, was zal ik zeggen. Een prima, snelle en redelijk comfortabele auto. Heb hem ruim 3 jaar gehad zonder noemenswaardige problemen. Na de laatste beurt bij 125.000 km de laatste 25000 weer probleemloos gereden. Maar ik heb en had niets met deze auto. Te goed zeg ik wel eens gekscherend. Alles werk zoals het moet. Ik moet wel bekennen dat er wat meer kraakjes en rammeltjes kwamen, maar goed dat mag wel na 150000 stevige kilometers. Wat ik wel mis is de ongelooflijke trekkracht van de TDI. Heerlijk met de caravan erachter.
Ben nu, beetje noodgedwongen, overgestapt naar een Subaru Legacy. Geen straf trouwens hoor maar een heel andere auto.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens