Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Scout (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Scout |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 104.000 km |
Mijn Scout na ruim een jaar en meer dan 40.000 km
- 40.500 km
Na een periode van 11 jaar lease auto's, moesten mijn vrouw en ik in verband met verandering van baan een eigen auto uitzoeken. In het pakket van eisen was ondermeer opgenomen: diesel (> 35000 km p.j.), betrouwbaar, geschikte caravan trekker, redelijk economisch en zo mogelijk AWD.
Onze keus is op een vorig model Scout TDI gevallen die in een aantrekkelijke versie eind 2009 werd aangeboden.
Tot nu toe bevalt onze Skoda bijzonder goed. Hij is alleen voor een 30.000 beurt (okt 2010) naar de garage gemoeten. Deze servicebeurt kostte het standaard bedrag wat Skoda daarvoor aangeeft zonder bijkomende kosten. Direct na in gebruikname heb ik de auto op winterbanden laten zetten waar ik geen spijt van heb gehad. De winter 2009-2010 inclusief een wintersportreis naar Innsbruck gaf met AWD en winterbanden een heerlijk zeker gevoel. Waar menig auto in de woonwijk niet wegkwam vanwege de sneeuw, reed de Scout met twee vingers in de neus gewoon weg.
De enige te verzinnen negatieve punten richten zich op twee zaken:
Op drempels kan de auto als je maar iets te hard rijd, flink doorslaan tot op de bodem. De voorzijde van de carter bescherming getuigt daarvan. Het verbaasde mij dat dit kan gebeuren mede omdat de Scout versie hoger boven de weg ligt dan de standaard Octavia.
Een ander onhandigheidje is het knopje waarmee je de cruisecontrol uitschakelt. Wanneer je dit knopje iets te hard naar rechts duwt dan schakel je de cruisecontrol helemaal uit. Ik neem aan dat deze onhebbelijkheid iets is waarmee veel VW gevoede auto's mee kampen.
Ook deze winter rijdt de Scout weer probleemloos en heeft alleen op een beijzelde weg een schuiver gemaakt waarbij bleek dat de achterbumper prima in staat is om een klap tegen een bermpaal op te vangen. De bumpervervanging moet nog plaats vinden maar valt op voorhand mee omdat de ongespoten achterbumper en alluminium onderkant niet gespoten hoeft te worden en de kosten daardoor beperkt blijven tot ca. € 300,--.
Ondanks het feit dat de 2.0tdi nog een oude VW pompverstuiver is vinden we het rumoer en verbruik alles meevallen. Hij draait soepel en comfortabel met een flink koppel bij lage toeren. Hij bouwt de versnelling mooi geleidelijk op.
Het verbruik wat we exact bijhouden blijft gemiddeld rond de 1:15.
Eind 2011 verwacht ik de auto op 75.000 km te hebben staan en ga ik voorzichtig kijken naar inruil. Ik ben bijzonder benieuwd naar de afschrijving van mijn Octavia Scout.
Ik ga zeker kijken naar een nieuwe Skoda gezien de ervaringen met mijn huidige auto. Een Yeti of mogelijk Octavia III model hebben mijn grote belangstelling.
Trekhaak!!!!
- 56.000 km
Foei Skoda Nederland!
Na anderhalf jaar en 56000 positieve kilometers ben ik voor het eerst teleurgesteld in Skoda.
Niet zozeer in mijn auto als wel in de toepassing van de afneembare trekhaak. Bij het aankoppelen van een aanhanger blijkt het oog waaraan de noodbreekkabel gehaakt moet worden op een haast onbereikbare plaats te zitten, boven de contactdoos achter de bumper!
Omdat ik daar een week voor vertrek bij het voor de eerste keer aankoppelen van de caravan achter kwam, blijkt een structurele oplossing voor de dealer nit meer mogelijk.
De importeur stelt zich uiterst formeel en afstandelijk op en beroept zich op het feit dat het gaat om een "accesoire" aan een "voor de Tsjechische markt ontwikkelde auto" waar hij pas wat aan kan doen na een "formele melding" vanuit de dealerorganisatie!!
Het door de dealer laten improviseren met harp sluitingen of musketonhaken heb ik niet willen laten uitvoeren. Dit vanwege het feit dat dit wettelijk toch geen correcte oplossing is en ik tevens de contactdoos of bedrading hiermee dreig te beschadigen. Ik ga komende vakantie wel iedere keer bij koppelen of ontkoppelen onder de auto liggen om met een soort gyneacologische ingreep de noodkabel met het oog te verbinden.
Na de vakantie ben ik in voor een hartig woordje bij PON Skoda in Leusden.
Tevreden
- 73.000 km
Tijd om weer eens te laten weten hoe de Scout zich houdt na dik 70.000 km.
In algemene zin zijn mijn vrouw en ik nog steeds heel erg tevreden. De auto ziet er nog steeds heel fraai uit mede dankzij het tijdloze uiterlijk. De "oude" pompverstuiver diesel draait nog steeds op brommende toon zijn kilometers weg zonder olieverbruik en met een gemiddeld verbruik van tussen de 15 - 16 km per liter. Twee dagen voor de Scout uit de garantie liep zowaar een eerste echte storing meegemaakt. De auto verloor vermogen en een waarschuwingslampje ging aan. Na een zeer vlotte ingreep van Skoda Auto valleigroep was de storing (sensor kortsluiting in uitlaatsysteem) verholpen.
De gemelde resonantie, en het heel af en toe inhouden van de motor bij 1400 - 1900 rpm is bij de 60.000 km beurt door de garage nog eens goed bekeken. De resonantie is goeddeels verdwenen en het sporadisch voor een moment inhouden lijkt een eigenschap van het type motor in combinatie met het roetfilter. We hebben geleerd daar mee te leven.
Voor wat betreft de eerder aangegeven problemen met Skoda NL over de koppeling van de noodbreekkabel van de trekhaak, deze zijn uit de wereld. De discussie met Skoda NL berustte op een communicatie misverstand. Overigens blijft het koppelen van de noodbreekkabel ongewijzigd en dus niet handig.
Een andere zaak waar ik met mijn auto tegen aanliep is een poging tot inruil. Gegeven de leeftijd en km-stand van de auto had ik het idee dat dit mogelijk een zinvol moment zou zijn om onbezorgd en nieuw te blijven rijden. Helaas, de inruilprijs tegen een nieuwe VW of Ford was bedroevend laag. € 18.000 voor mijn auto met een kale catalogusprijs van > € 36.000!! Alleen Skoda de Meern wilde er bij inruil € 20.000 voor geven. Deze prijzen kan ik niet goed begrijpen. OK, ik besef dat ik een bijzondere en vrij zeldzame uitvoering rij maar om de helft van de nieuwprijs in twee jaar af te schrijven vind ik veel teveel. Gelukkig dat we beiden nog veel plezier hebben met onze auto en we hebben zeker niet het gevoel dat de auto ons snel in de steek zal laten.
Tot zover mijn verslag bij 73.000 km
Afscheid
- 104.000 km
Onze Octavia Scout is ingeruild.
Zonder grote problemen te hebben gehad met deze auto zijn we overgestapt op een Golf 7 Highline Bluemotion 1.6 TDI.
De VW dealer Vallei autogroep in Veenendaal bood ons een acceptabele inruil prijs waarna we het besluit hebben genomen.
De Octavia Scout zal ons bijblijven als een sterke goede maar niet erg geciviliseerde auto meet haast onbeperkte gebruiksmogelijkheden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.