Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

autoreview

Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 2.0 16V TFSI RS
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ja echt....het is een Skoda geworden

  • 110.000 km

Een nieuwe auto, voor iedere autoliefhebber natuurlijk altijd een leuke belevenis. Is de zoektocht eigenlijk niet stiekem het leukste van een nieuwe auto....? Op internet opzoek naar geschikte kandidaten, proefrijden, onderhandelen en een groot deel van de dag bezig zijn met het wikken en wegen. De auto ophalen en de eerste kilometers met een smile onderweg zijn....

Voor mij was het een moeilijke keuze, ik wilde een vlotte ruime auto. Betrouwbaar, goed uitgerust en graag een degelijke bouwkwaliteit. Op mijn shortlist stonden dan ook De Audi A4 avant 2.0TFSI, Volvo V50 T5 en de Octavia RS combi.

Om een lang verhaal kort te maken ging mijn voorkeur in eerste instantie uit naar de Audi. Een 2.0T met een redelijke km stand en leuke opties viel gewoon buiten mijn budget.

De Skoda heeft mij verrast qua degelijkheid en rij- eigenschappen. Is heerlijk vlot en goed uitgerust. Hier is mijn keuze dan ook op gevallen

Enige specificaties;

* kleur zwart
* 17 inch originele RS velgen
* bandenspanningscontrole systeem
* regensensor
* klasse 3 alarm
* gescheiden climatronic
* Xenon
* Leer/alcantara sportstoelen
* PDC achter
* Pioneer AVIC HD1BT met 2 TFT
schermpjes in de hoofdsteunen en een
Pioneer Subwoofer achterin
* en verder alle standaard uitrusting die
bij een auto in dit segment thuishoort.

Nu ongeveer 10.000km met de auto gereden en ben overwegend enthousiast. Auto rijdt gewoon lekker strak, geen kraakjes, toch comfortabel en de 2.0TFSI is zowel rustig als sportief heerlijk te rijden. De zesbak schakelt goed en ook bij lage toerentallen pakt de motor goed op.

De wegligging is wat mij betreft ok, maar ook zeker niet meer dan dat. Hij is comfortabel genoeg voor de wat langere ritten en toch ook meer dan bovengemiddeld in het bochtenwerk. Wat mij betreft zou de auto in de korte bochten iets minder mogen overhellen, waardoor het traditionele onderstuur later zal optreden. Waarschijnlijk dat ik hier in de toekomst nog iets aan ga veranderen.

Verbruik ligt gemiddeld ongeveer rond de 1 op 11 met een sportieve rijstijl en veel stadsverkeer. Bij langere snelwegritten is een verbruik van ongeveer 1 op 13 goed te halen. Geen 'superwaarden', maar ook niet slecht voor een auto met standaard 200pk.


Na ongeveer 8000km met de standaard 200pk gereden te hebben heeft de auto nu wat meer vermogen. Ik heb de Skoda bij JD engineering op maat laten chippen. Resultaat 260pk en 412nm koppel. Vooral in de hogere versnellingen een wereld van verschil. De motor is nu heerlijk soepel en pakt zelfs in de 6e versnelling vanaf 100km per uur goed op. Wanneer er echt gas gegeven wordt is de auto nu gewoon behoorlijk snel. (0-160km/h in 13,8sec) Tank wel altijd BP Ultimate (zeker aan te raden icm tuning). De vermogensopbouw is nog steeds mooi gelijkmatig en ik kan iedereen deze tuner aanraden (voor zover dit al niet alom bekend is).

De auto staat sinds de tuning ook op andere banden. Ik heb gekozen voor de Michelin Pilot Sport 3 (225/45/ZR17). Geluidsarme band en toch aardig sportief. Is nog niet zoveel mee gereden, maar bevallen tot op heden goed.

Onderhoud en gebruikskosten kan ik nog weinig over zeggen. Tot nu toe gewoon 10.000 km probleemloos gereden, zal hier zeker nog op terug komen!

Foto's volgen z.s.m

UPDATE 112.000km
Afgelopen week heeft de auto nieuwe remblokken achter en een kleine beurt gehad. Verder nog geen bijzonderheden. Volgende week gaan we met de Skoda naar Kroatie, benieuwd hoe hij zich als reisauto gaat manifesteren!

Deze week wilde de auto tevens niet meer open met 1 van de afstandbedieningen(geen reactie). Zelfs wanneer ik hem met de sleutel probeerde open te maken ging ineens het alarm af. Nu is er wel achteraf een klasse 3 alarm ingekomen, maar je moet de auto toch altijd handmatig kunnen openen en starten? Zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben? Met een nieuwe batterij was het probleem trouwens wel direct opgelost.

UPDATE 115.000km
Afgelopen 2 weken genoten van een heerlijke vakantie in kroatie. Leuk om te kijken hoe de auto zich houdt bij langere ritten. En ik kan eigelijk alleen maar positief berichten. Gewoon meer dan 3000km probleemloos gereden. Verbruik van gemiddeld 1 op 12,5. Veel snelwegkilometers, met waar mogelijk cruisesnelheid van 140-160km/h, airco automatisch op 21 graden. Geen spat olie verbruikt. Stoelen zitten super en auto is ook erg stil. Bergachtige wegen in Oostenrijk en zuid-Duitsland zijn heerlijk om te rijden. In 6e versnelling bij 140km/h nog gewoon een duw in de rug bergop. Wilde graag op de terugweg in Duitsland even de topsnelheid testen, maar daar was het helaas iets te druk voor.

UPDATE 120.000 km
Auto gaat binnenkort weg voor een grote beurt met distributieriem + waterpomp en preventieve vervanging van de dumpvalve (type GTI 6).
Tevens komen de winterbanden ( Michelin Pilot Alpin) er weer onder. Voor de rest ben ik nog erg tevreden. Oftewel helemaal geen problemen en nog steeds een heerlijke rijdersauto.

Beurt is inmiddels uitgevoerd, verder geen grote bijzonderheden. Het enige minpuntje was dat de bougies vervangen diende te worden. Dit zou volgens afspraak bij de afleveringsbeurt gebeuren (100.000km), maar is aan de staan van de bougies te zien echt niet gebeurd. Verder nog 2 mindere winterbanden vervangen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.