Skoda Octavia Combi 2.0 16V FSI Elegance (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 2.0 16V FSI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 83.000 km |
KM-stand laatst | 130.600 km |
Introductie
- 85.000 km
Ja, ik weet dat je na 2 maanden nog niet veel over de kwaliteit van een auto kunt zeggen en ook kun je op zo een korte tijd natuurlijk niet zeggen of dit de beste en fijnste auto is die je ooit hebt gehad.
Maar ik wil bij deze toch graag een begin maken met de review over mijn skoda octavia. Om te beginnen wil ik een paar positieve punten aankaarten, die mede verantwoordelijk zijn waarom ik voor deze auto heb gekozen.
De skoda octavia combi is een ruime en comfortabele auto, die uitermate geschikt is voor het afleggen van lange afstanden. Deze auto is van alle gemakken voorzien zoals o.a. leer, een automaat, climate controle, parkeer sensoren voor en achter, een trekhaak enz enz.
Het betreft een 2.0 FSI van 2006 in het zwart metalic met zwart lederen bekleding. De auto is ingevoerd vanuit Duitsland en afkomstig van de 1e eigenaar met de complete onderhoud historie erbij.
Na 2 maanden gebruik kan ik in ieder geval zeggen dat de auto erg goed bevalt. Dit is mijn eerste auto met een automaat, maar wat mij betreft nooit meer zelf schakelen!! Ik heb gekozen voor een 2.0 en dit is in combinatie met de automaat gewoon een prettige combinatie die dankzij de 150 pk goed vooruit wil. Gebruik je de sport stand dan is inhalen geen enkel probleem alleen dan verbruikt hij wel meer benzine. Ondanks dat wij veel kleine stukken rijden valt het gemiddelde verbruik met 1:12 mij niet tegen aangezien ik met mijn vorige 206 1.6 gemiddeld 1:13 reed.
Een half jaar verder
- 88.000 km
Inmiddels zijn we een half jaar verder en de auto bevalt nog steeds prima. Ik kan zeggen dat ik het comfort en de ruimte nog steeds als een groot pluspunt ervaar. Tot op heden zijn er nog geen problemen met de auto geweest. Wel heb ik inmiddels een paar zaken vervangen en aangepast.
- Naamloze kentekenplaathouders bevestigd.
- Het Luchtfilter is vervangen.
- Radiateur en koelvloeistof vervangen .
Helaas had een steentje een vroegtijdig einde gemaakt aan de radiateur waardoor deze lekte en daarom moest deze vervangen worden.
Daarnaast heb ik met de winter in aantocht een set winterbanden op lm. velgen gekocht. Ook heb ik een set hulpveren besteld voor achter. Zodra de hulpveren gemonteerd zijn en de winterbanden eronder zitten zal ik mijn bevindingen in deze review plaatsen.
De reden voor montage van de hulpveren is een bekend probleem bij dit type octavia. Door de grote overhang aan de achterzijde zijn de veren achter te slap en dan vooral met een gevulde kofferbak. Tijdens de 1e vakantie met de octavia hadden we de kofferbak gevuld en 2 fietsen op de trekhaak en bij de eerste drempel was het al meteen raak!! De trekhaak raakte de grond wat zeker geen prettig geluid geeft.
Door dit voorval moest ik inderdaad concluderen dat een set hulpveren een goede maar noodzakelijke investering is.
De keus voor winterbanden heb ik gemaakt aangezien ik dit al langer wilde, maar dit niet meer aan de vorige auto wilde uitgeven. Vanwege de hoge kosten voor een nieuwe set heb ik op internet een 2e hands set gekocht met continetal bandjes erop.
Winterbanden en Hulpveren
- 89.500 km
Inmiddels zijn de hulpveren gemonteerd en liggen de winterbanden onder de auto. Daarnaast heeft de auto een kleine beurt gehad en is de olie en het oliefilter vervangen.
Over de montage van de hulpveren kan ik kort zijn. Gewoon altijd eronder zetten!! Ik ben hier zeer tevreden over en vind dat het weggedrag hierdoor zeker verbeterd is. Bij een evt. belading zakt hij niet zo ver meer door en je kunt ook sneller over een drempel heen rijden. Wel moet ik nog erg wennen aan het feit dat hij nu wat hoger op de wielen ligt waardoor de wielkasten achter minder goed gevuld zijn.
De winterbanden tja? Er ligt (gelukkig) nog geen sneeuw, maar ja dan had ik ze ook niet hoeven te kopen. Dus daar valt op dit moment nog weinig over te zeggen. Wel vind ik dat ze meer afrol geluid maken dan de zomerbanden. Ik ervaar dit niet als storend maar het is wel zeker aanwezig. Om de puntjes op de i te zetten heb ik 4 nieuwe naafkapjes incl. logo en afdekdoppen voor de wielmoeren gekocht en deze op de velgen geplaatst. Door deze kleine aanpassing zien de winterbanden er weer netjes uit.
2011-2012
- 90.300 km
Inmiddels is de octavia een jaar in mijn bezit en kunnen we de eerste balans opmaken.
Onderhoud:
- olie en oliefilter
- luchtfilter
Reparaties:
- radiateur en koelvloeistof
Extra's
- hulpveren
- winterbanden
+ punten:
- ruimte
- comfort
- punten:
- echte minpunten kan ik eigenlijk niet noemen, misschien dan de hulpveren. Ik noem dit eigenlijk een ontwerp fout van de auto die mijn inziens niet nodig had hoeven te zijn.
Een jaar verder
- 91.200 km
Inmiddels zijn we al weer een jaar na aankoop verder. Ik kan op dit moment nog steeds zeggen dat ik geen spijt heb van de keuze voor deze auto en ik ben nog steeds blij met de octavia. Het is en blijft een comfortabele en ruime wagen en er past echt veel in. Met 2 kinderwagens erin heb je nog heel veel ruimte over. Ook de combinatie van de 2.0 met automaat in 1 woord super!! Wat heerlijk om voldoende vermogen te hebben en wat fijn om niet meer zelf te hoeven schakelen. Ook de lederen bekleding is gebruiksvriendelijk en erg makkelijk als je kinderen hebt. Een klein nadeel is dat het wel even koud is in de winter, maar daarvoor hebben ze stoelverwarming uitgevonden!!
Inmiddels zijn de winterbanden weer gewisseld voor de zomerbanden. Helaas hebben we niet heel veel sneeuw gezien en daardoor kan ik dus niet veel zeggen over de toegevoegde waarde van winterbanden. Volgend jaar beter?
Helaas heb ik wel een punt gevonden waar ik niet zo blij mee was toen ik het ontdekte. Roest!! En deze zat op de rand aan de binnenzijde van de motorkap. Maar 3 avondjes werk en het is weer netjes. Zou toch eigenlijk niet moeten mogen? Zoals ik kon zien was de kitrand niet goed gezet waardoor hier vocht tussen kon komen met de inmiddels bekende gevolgen woordoor het is gaan roesten.
Daarnaast heb ik inmiddels het logo op de motorkap vervangen aangezien ik deze niet meer zo mooi vond. Er zaten verschillende luchtbellen onder de toplaag van de sticker. Van meerdere mensen gehoord en op forums gelezen dat deze niet van beste kwaliteit zijn. Het verwijderen hiervan is een behoorlijke rot klus, maar met veel geduld en wat beleid is het goed te doen. En het maakt de auto toch weer een beetje mooier.
Om de kids een plezier te doen (heb zelf een hekel aan van die blije zonneschermen met opdrukken) heb ik een mooie set sonniboys gekocht. Doordat ik ze nieuw te duur vond heb ik een mooie set 2e hands gekocht voor een goede prijs. Na montage moet ik zeggen dat het er erg netjes uitziet en het werkt mijn inziens ook echt. Je kijkt bijna niet meer naar binnen maar het zicht naar buiten is goed. Ik heb ze op alle 5 de achterramen geplaatst waardoor het 1 compleet geheel is.
Winterklaar maken
- 94.600 km
Inmiddels is de zomer weer voorbij en gaan we de winter weer tegemoet. De afgelopen maanden geen problemen gehad. Wel heb ik eind juni de lampjes van de koplampen vervangen, aangezien 1 lampje het tijd vond om stuk te gaan.
De auto heeft ook weer een kleine beurt gehad. Alles weer even nagelopen nieuwe olie en filter erop en de bougies zoals in boekje aangegeven stond ook meteen vervangen. Aangezien de winterbanden er ook weer onder zijn gezet en ik daardoor de ruimte had bij de achterwielen heb ik meteen aan beide zijden de remblokjes vervangen want deze waren inmiddels wel aan vervanging toe.
Nu alleen binnenkort een keer de climate controle checken want ik heb het idee dat hij niet meer zo koelt als hij eigenlijk zou moeten doen? Voor de rest zijn er geen bijzonderheden of dingen die ik nog moet controleren.
Wel zullen 2 van de 4 zomerbanden volgend jaar niet meer mee gaan maken aangezien ze tot op het indicatie streepje versleten zijn.
Zodra ik de climate controle gecontroleerd heb zal ik dit in de review plaatsen, ik hoop dat het een kleinigheidje is!!
Twee jaar verder
- 96.355 km
Inmiddels zijn we al weer bijna 2 jaar onderweg met de octavia. En hij bevalt nog steeds goed.
De auto heeft vorige week een verse apk gehad. Ik heb enkel 1 lampje van de kentekenplaat verlichting hoeven te varvangen en daarmee was de auto weer goedgekeurd. Wel was het erg toevallig dat ik onderweg naar de garage een foutmelding kreeg d.m.v. een oranje motorlampje. Bij het uitlezen gaf hij storing van de bobine op de 1 cilinder aan. Inmiddels heb ik een nieuwe bobine besteld ik moet hem er alleen nog even inzetten.
Door te weinig tijd heb ik nog niet naar de climat control laten kijken, word vervolgd.
2012-2013
- 96.300 km
We zijn alweer toe aan een nieuwe balans van de belangrijkste zaken van het afgelopen jaar.
Onderhoud:
- lampen aan de voorzijde
- olie en oliefilter
- remblokken achter
- bougies
Reparaties:
- spuitbus zwarte verf
+ punten:
- comfort
- weggedrag
- ruimte
- punten:
- roest binnenzijde motorkap
Al weer 2,5 jaar verder
- 99.200 km
Inmiddels zijn we al weer 2,5 jaar onderweg en kan ik zeggen dat ik het nog steeds een mooie, fijne en ruime auto vind.
Als eerste wil ik laten weten dat de auto weer als een zonnetje loopt sinds het vervangen van de Bobine (zie vorig verslag).
Ik heb maar 1 bobine vervangen en achteraf ben ik hier wel blij mee, aangezien de auto het gewoon goed doet, en dit is toch stuk goedkoper dan ze alle 4 te vervangen.
Vorige week de auto voorzien van nieuwe olie en een nieuw oliefilter. Daarnaast heb ik in april bij het wisselen van de winter naar de zomerbanden de auto voorzien van 2 nieuwe voorbanden aangezien deze inmiddels wel aan vervanging toe waren.
Ook heb ik eindelijk wat tijd en energie in het niet functioneren van de climate controle gestoken. Na het uitlezen van de computer bleek een defecte hogedruk sensor het probleem te zijn. Maar helaas nadat deze vervangen was, bleek de CC het nog steeds niet te doen!! Wat nu??
Na een nieuwe controle beek de condensor inmiddels ook de geest te hebben gegeven. Meerdere lamellen lekte dat hadden we de vorige keer helaas niet gezien. De nieuwe condensor ligt al klaar maar nu nog even een paar uurtjes vrij maken om deze te vervangen. Hopelijk doet de CC het dan weer zodra het systeem opnieuw gevuld is.
Bij het uitlezen van de computer gaf deze ook een foutmelding aan over een storing in het kleppenhuis. Na overleg met een kennis met verstand van zaken de beslissing gemaakt om deze op korte termijn een keer los te halen en dan goed schoon te maken. Dit zou afdoende moeten zijn en daardoor zou deze weer goed moeten functioneren. Blijkt een bekend VAG probleem te zijn dat deze door vervuiling hapert waardoor hij een foutmelding aan geeft.
Zodra de climate controle het weer doet en het kleppenhuis gereinigd is zal ik mijn review updaten.
Schade
- 100.400 km
2 weken geleden eindelijk tijd vrijgemaakt voor de climate controle. Na een paar uur sleutelen de condensor vervangen en opnieuw gevuld, en na controle deed hij het gelukkig. Nu word het tenminste weer lekker koel in de wagen.
Ook zitten de winterbanden er inmiddels al weer een maandje onder.
Wel is er een week geleden een klein ongelukje gebeurd. Een vallende tak heeft het dak beschadigd, inmiddels is er een afspraak gemaakt om de deukjes er uit te laten halen. Word vervolgd!!
3 jaar verder
- 101.240 km
Inmiddels is het al weer maart en dat betekend tijd voor de Apk. Helaas bleken de achterste schijven niet helemaal in orde te zijn waardoor de remblokken scheef afgesleten waren. Om de auto door de apk te krijgen zijn de schijven afgedraaid en zijn er nieuwe blokken gemonteerd. Hiermee was de auto weer helemaal ok.
Vandaag de winterbanden weer omgewisseld voor de zomerbanden, de velgen gepoetst en alles weer netjes in de hoes opgeborgen klaar voor de komende winter.
Wel is er weer iets wat nader onderzoek nodig heeft, als de auto een stuk gereden heeft piept er iets, ik denk dat het de koelventilator is, maar de garage denkt dat het de airco pomp is??? Ik hoop het eerste maar binnenkort toch even op onderzoek uit.
2013-2014
- 101.240 km
Onderhoud:
- Olie en oliefilter
- 2 banden
- accu
Reparaties:
- Bobine
- Sensor airco
- Condensor airco
- remschijven en remblokken
+ punten
- comfort
- ruimte
- punten
- De reparaties aan de airco
Alweer 4 jaar onderweg
- 110.024 km
Het is inmiddels al weer een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst. We zijn bijna 4 jaar verder en daarom tijd om de gegevens weer even bij te werken.
Het afgelopen jaar is voorbij gevlogen en gelukkig zijn er geen problemen en of bijzonderheden geweest. Wel blijft de Climate controle dwarsliggen, inmiddels functioneert hij wederom niet meer. Dus binnenkort maar weer op onderzoek uit, en ik ben er bang voor dat de pomp de grote boosdoener is??
De auto inmiddels klaar gemaakt voor de naderende Apk. Olie, oliefilter en brandstof filter vervangen. Daarnaast een uitlaat mof en beugel vervangen omdat 1 van de beugels doorgeroest was en het interieurfilter is ook vervangen.
Bij de komende Apk wil ik de olie van DSG en de remvloeistof laten vervangen zodat de auto weer helemaal in orde is.
Zodra de auto gekeurd is en de Climate controle weer functioneert zal ik weer een update plaatsen.
2014-2015
- 110.024 km
Onderhoud
- olie en oliefilter
- brandstoffilter
- interieurfilter
- Olie DSG
- Remvloeistof
Reparaties
- Uitlaatbeugel/mof
+ punten
- betrouwbaar
- punten
- werking climate controle
APK
- 110.583 km
Vandaag is de auto weer apk gekeurd, er waren geen bijzonderheden.
De garage heeft op verzoek de remvloeistof en de automaat olie vervangen. Daarnaast hebben ze fuel system cleaner toegevoegd aan de benzine dit zou afdoende moeten zijn en hierdoor hoeft het gasklephuis niet meer apart gereinigd te worden.
Vreemd geluid
- 111.500 km
Een paar weken geleden hoorde ik tijdens het rijden ineens een vreemd geluid vanuit de voorband aan de bestuurders zijde. Het klonk alsof de remblokken aanliepen.
Een dag later was het geluid gelukkig weer weg. Helaas kwam het geluid zo nu en dan weer naar boven, erg vervelend en uiteraard niet goed!!!.
Nu op onderzoek uit wat de oorzaak kon zijn. Als eerste de winterband omgewisseld voor de zomerband, maar dat maakte niets uit. Toen de remblokken losgehaald en alles weer terug geplaatst en het geluid was weg.
Helaas kwam het toch weer terug, afgelopen weekend de winterbanden weer gewisseld voor de zomerbanden en toen bleek er wel wat speling op de voorband te zitten!!! Dat is niet goed!!! Na controle lijkt een kapot wiellager de oorzaak te zijn. Inmiddels een nieuwe besteld en nu deze week nog een avondje plannen om deze te vervangen.
word vervolgd!!!
Wiellager
- 112.200 km
Inmiddels het wiellager vervangen en dit was inderdaad de veroorzaker van het vervelende geluid. De auto rijd weer zoals het hoort en zonder bijgeluiden.
Wel moet ik zeggen dat er leukere DHZ klusjes aan de auto zijn. Wat een hoop werk en wat zat het wiellager vast!!! Maar de aanhouder overwint en met een paar extra handen komt alles goed.
Voor de rest geen bijzonderheden.
climate controle
- 116.200 km
Zoals in eerder revieuws aangeven blijft de c.c. een probleem en functioneert deze niet. Na overleg besloten om de pomp te vervangen omdat dit de boesdoener moet zijn. Een paar weken geleden een nieuwe besteld en deze afgelopen week gemonteerd en dat viel niet tegen. Alles verliep vlotjes circa 2 uur werk in totaal. En eindelijk doet de airco t weer zoals het hoort.
De auto bevalt nog steeds wel vind ik dat er toch regelmatig wat manco's zijn, en dat had ik niet verwacht. Hopelijk zijn er de komende tijd geen kosten meer behalve het gewone onderhoud. Zodat we kunnen rijden en niet hoeven te sleutelen.
Update
- 121.000 km
Inmiddels weer een 5000 km verder. De climate controle functioneert nog prima dus de pomp was inderdaad het probleem.
Voor de rest zijn er geen bijzonderheden en bevalt de auto nog steeds prima. Dit jaar voor het eerst met de auto de bergen in geweest en daar heeft ie het prima gedaan. Ik was al tevreden over het comfort en kan na deze reis zeggen dat het een prettige reisgezel is. Wel is het verbruik door een dak koffer en de zwaardere belading circa 20% hoger dan normaal.
Het enige onderhoud wat er aan zit te komen is het vervangen van de achterbanden. Deze zijn scheef afgesleten en het profiel word ook minder. Maar dat word een karwei voor na de winter aangezien een dezer dagen de winterbanden eronder komen.
Uitlijnen
- 123.900 km
Inmiddels liggen de winterbanden er al weer een paar weken onder. Vanwege het scheef afslijten van de achterbanden afgelopen week de auto laten uitlijnen. Achteraf gezien was dat geen overbodige luxe en was het hard nodig.
De olie en oliefilter liggen inmiddels ook weer klaar, binnenkort krijgt de auto een beurt en lopen we alles weer even na en dan in maart weer de jaarlijkse APK.
Beurt
- 124.350 km
Vandaag heeft de auto zijn beurt gehad, hierbij de olie en oliefilter vervangen, daarnaast alles even nagelopen. De uitlaatmof even een keer opnieuw vastgezet omdat hij een klein beetje lekte. Voor de rest geen bijzonderheden, wel was er 1 ashoes gescheurd, deze uit voorzorg dicht gekit, dat word het volgende punt van aandacht, waarschijnlijk laat ik deze door de garage vervangen tijdens de apk.
Volgende verslag: De APK.
APK
- 126.600 km
Vandaag is de auto weer APK gekeurd. Bij de beurt bleek een ashoes gescheurd te zijn, deze heb ik toen dicht gekit. Maar deze word vandaag uiteraard vervangen voor een nieuwe. Helaas bleek er ook een wiellager stuk, en ik maar denken dat het geluid van de scheef afgesleten achterbanden kwam. Uiteraard het wiellager ook laten vervangen. Voor de rest geen bijzonderheden en is de auto weer voorzien van een verse APK. Bij de terugrit was het toch wel een stukje rustiger in de auto, wel zo comfortabel.
Motor storing
- 127.325 km
Helaas vandaag een motorstoring, bij het wegrijden houd de auto in en stottert hij. Uit eerdere ervaringen wist ik gelijk waar het probleem lag, de bobine's. De vorige keer heb ik er maar 1 vervangen, nu heb ik ze gelijk alle 4 vervangen. Nadat er 4 nieuwe bobine's inzaten liep de auto weer als vanouds.
Begin van de maand nog een apart voorval, bij het achteruit rijden viel het rechter spiegelglas spontaan op de grond, uiteraard in heel veel kleine stukjes, dezelfde dag via internet nog een nieuwe besteld en enkele dagen later na ontvangst direct geplaatst, opgelost.
Nieuwe banden
- 127.720 km
Inmiddels was het hard nodig om de scheef afgesleten banden te vervangen voor vers rubber. Afspraak gemaakt bij de bandenboer en 2 nieuwe banden onder de auto laten leggen. Zo nu kunnen we voorlopig weer veilig rondrijden.
Een ongelukje zit in een klein hoekje
Helaas ging het vanochtend fout, door een ..... die zomaar zonder te kijken het parkeervak uit rijdt moet ik plotseling op de rem, jammer genoeg zag de automobilist die achter mij reed alles te laat hij reed hij achterop de skoda.
Gelukkig kon ik gewoon verder rijden. De volgende dag langs bij het schade bedrijf en om de auto weer netjes te maken is de achterklep en de bumper vervangen. Aangezien de deur aan de bijrijders kant een beetje roestvorming had aan de rand de deur meteen netjes laten maken.
Bij het ophalen na 3 dagen zag de auto er weer netjes uit.
Helaas wederom een gevalletje schade
Tja en toen was het donderdag 23 juni, Een zware hagelbui met stenen formaat reuze tennisbal hebben een behoorlijke schade aangericht. De auto lijkt wel een poffertjes pan, het dak, de motorkap, de achterklep die net nieuw was, de deuren en spatborden aan de bestuurderszijde en een paar flinke scheuren in de voorraam.
Eerlijk gezegd ziet de auto er niet uit en gezien de leeftijd van 10 jaar beloofd dit niet veel goeds. Snel een afspraak maken bij het schadebedrijf.
Het einde in zicht
Tja en na veel contact met het schadebedrijf en de verzekering eindelijk een afspraak gemaakt met de expert.
Helaas blijkt de schade dusdanig te zijn dat de verzekering de auto niet meer laat maken en dat betekend totall los.
Dus nu moeten we opzoek naar een nieuwe auto!!!!
2015-2016
Volgt
Slotconclusie 2011-2016
- 130.600 km
Aan al het goede komt een einde, Uiteraard was het niet de bedoeling om opzoek te gaan naar een andere auto, maar er kunnen dingen gebeuren waar je zelf niets aan kan doen.
Inmiddels is er een andere auto gekocht ter vervanging van de octo en zoals het er nu uitziet zal deze maandag 25 juli afgeleverd worden. Dat is dan weer positief nieuws en een leuk vooruitzicht uiteraard ga ik ook van deze auto weer een review bijhouden.
Ter info: De vervanger is een Nissan Qashqai 2.0
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.