Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2008)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia - interieurSkoda Octavia - interieurSkoda Octavia - interieur

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.9 TDI Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst116.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 22.000 km

Sinds februari van dit jaar rijd ik naar volle tevredenheid een zwarte Skoda Octavia Combi 1.9 tdi Elegance Attractive Business, met beige interieur. Dat is een hele mond vol, maar dat is de auto ook. Een ongelooflijk complete auto voor een zeer redelijke prijs.

De keuze is op de Skoda gevallen met name door kwaliteit/prijs verhouding. Je krijgt Volkswagen techniek voor een vroegere Volkswagenprijs. Als je niet zo zeer geeft om het embleem op de motorkap (in vergelijk met de Volkswagen), dan kun je eigenlijk niet om deze auto heen. Voor de prijs van een \"kale\" Jetta (die ik ook nog heel even heb overwogen) heb je een overcomplete Skoda, zeker in dit Attr. Business pakket. De auto heeft standaard 16 inch lichtmetaal, xenon-verlichting, bochtverlichting, climate control, voor en achter parkeersensoren, multifunctioneel stuurwiel, cruise control, zilveren dakrails, uitgebreide boardcomputer, 8 luidsprekers, en het zeer geavanceerde navigatiesysteem \"Columbus\"(bij Volkswagen de RNS 510 geheten) met een 6,5 inch kleurenscherm met touchscreenbediening (alle kaarten van Europa op straatniveau) en een 30 GB hardeschijf voor muziek. Dit pakket kost 1340 euro bij Skoda, terwijl het navigatiesysteem alleen al rond de 3000 euro kost.
Zelf heb ik als opties nog toegevoegd 17 inch lichtmetaal en privacy glas vanaf de b-stijl.

Al met al dus een zeer complete auto die me tot nu toe erg bevalt. Ook het motorgeluid van de 1.9 tdi valt me reuze mee. In testverslagen wordt nogal eens de opmerking gemaakt dat de motot lawaaiig is, en er zijn zekere stillere motoren (bijvoorbeeld de HDI\'s van PSA), maar als de motor warm is en je rijdt op de snelweg dan vind ik de motor prettig stil. Dan is van een dieseldreun eigenlijk geen sprake. Verder is het een sterke motor die met z\'n 105 pk meer dan prima vooruit gaat. Ik heb er tot nu toe ook nog geen druppel olie hoeven bij te gooien, terwijl ik er nu zo\'n 22.000 km mee heb gereden.

Wat wel duidelijk een aanrader is om ofwel te kiezen voor het sportonderstel of 16 inch in te ruilen voor 17 inch. Dit laatste heb ik dus gedaan na zo\'n 11.000 km en het komt de wegligging zeker ten goede, zonder de auto te strak gaat veren. De auto wordt er zeker niet oncomfortabel door maar stuurt veel scherper met name in flauwe bochten bij op- en afritten van de snelwegen.

Een klein minpuntje van de auto vind ik dat de auto vrij zijwind gevoelig is, meer dan mijn vorige auto\'s (m.u.v. de Opel Zafira nw model die ik ook een jaar heb gereden; zie andere review)

PROBLEMEN

  • 22.000 km

Ik heb geen noemenswaardige problemen gehad, de auto is probleemloos. Wel heb ik na een tijdje geconstateerd dat de motor zo af en toe inhield en dan maar enkele minuten. Navraag bij de dealer leverde op dat dit te maken heeft met het roetfilter. Na een tijdje en om de zoveel tijd, is het roetfilter aan het \'regenereren\' oftewel aan het schoonbranden. Dit heeft tot gevolg dat de motor een iets ander loopkarakter krijgt. Door mijn auto aan de computer te hangen, werd dit bevestigd. We konden precies terughalen dat op het moment dat ik er \"last\" van had, het filter aan het schoonbranden was. Dit gebeurt echter zelden en het inhouden is alleen te merken bij een lager toerental bijvoorbeeld in de bebouwde kom.

1e beurt

  • 35.000 km

Even een update van mijn ervaringen met mijn Skoda Octavia. Een paar weken geleden heeft de auto de eerste beurt gehad en het begint saai te worden, maar geen enkel probleem geconstateerd. De auto bevalt nog uitstekend, al weet ik niet of ik de volgende keer weer voor een beige interieur zou kiezen; hier en daar komen toch wel wat gebruikssporen. Er heeft zich in de tussentijd nog geen enkle probleem voorgedaan en de auto begint eigenlijk steeds mooier te lopen. Op naar de volgende beurt!

En nu..?

  • 74.500 km

Inmiddels staat de teller op bijna 75.000 km, en het begint lichterlijk saai te worden. De motor is nu echt ingelopen en dat is goed te merken. Tijdens de vakantierit door Duitsland gereden en 500 kilometer lang, de auto op 200 per uur gehad. De auto gaf geen kik en lag als een blok op de weg; waar 17-inch velgen al niet goed voor zijn! Het komt het verbruik natuurlijk niet ten goede. Verder ook nog tussen de beurten door geen druppel olie hoeven bijvullen.

De grote beurt bij 60.000 km heeft verder geen noemenswaardige zaken aan het licht gebracht. Wel worden volgende week de deurrubbers voorzien van een nieuwe laag vet, want bij het wringen van de koets zijn wat kraakjes hoorbaar die duidelijk bij de deuren vandaan komen. Eigenlijk niets noemenswaardigs, maar ja om toch wat te noemen... De auto bevalt me verder dan ook nog prima. Het navigatiesysteem blijft fantastisch en ook het audiogeluid (i.c.m. een achteraf gemonteerde subwoofer) is kraakhelder en mooi in balans.

Ook op het uiterlijk van de auto raak ik nog niet uitgekeken. De zwarte kleur met donker privacyglas + achteraf gemonteerde zonneschermen (de ramen zijn nu ECHT zwart) en de lichte bekleding blijft een chique combi.

Op naar de ton!

Goed voorbeeld doet goed volgen

  • 90.000 km

Inmiddels is de auto aan zijn volgende beurt toe en eerlijk gezegd verwacht ik weinig problemen. De auto is nog steeds probleemloos en heeft nog geen storing gegeven. Wat helaas wel is voorgevallen; ook ik ben al weer een Columbus-navigatie verder nadat de originele uit de auto is gestolen. Dat kan je auto niet kwalijk nemen, maar van het Volkswagen-concern had ik toch een wat doordachtere methode van monteren verwacht. De auto is dus nu een alarm rijker...

Met de beige bekleding is het sinds de inbraak ook weer wat beter. Huh? Omdat het horizontaal regende die nacht van de inbraak, was ongeveer mijn gehele achterbank doorweekt. Na het opdrogen zag het eruit alsof de bekleding een tijgerprint was. Eén bezoekje aan een schoonmaakbedrijf deed wonderen; als nieuw!

Inmiddels hebben meer mensen bij mijn werkgever mijn goede ervaring met de Octavia opgepikt en zijn er ondertussen 5 nieuwe volgelingen. Het gefacelifte model is toch ook wel weer erg mooi, maar met name die 1.6 diesel ipv mijn 1.9 tdi is toch een vooruitgang. Qua trekkracht onderin overtuigt de 1.6 d mij niet ten opzichte van de 1.9 tdi, maar de auto is wel een stuk stiller geworden, met name in het stadsgebruik. Op de snelweg maakt het gek genoeg weer weinig uit.

Al met al dus nog zeer tevreden. Ik ben blij dat ik mijn zomerbanden er weer om heb liggen; stukken meer grip bij deze temperaturen.

einde oefening voor Octavia

  • 116.000 km

Het ging zo goed met mijn Octavia; geen vuiltje aan de lucht en op voor de volgende beurt bij 1200000 km. Helaas is er door een aanrijding een einde gekomen aan de Octavia. Op de A12 is iemand achter in de auto gereden terwijl ik al stilstond onder de reeds knipperende matrixborden. Iemand achter mij vond zijn navigatiesysteem belangrijker dan opletten in het verkeer; een slippartij, wat rookontwikkeling en toen...BOEM!

De auto is total loss (13000 euro schade bij een gelijke dagwaarde).

Inmiddels is de nieuwe auto besteld: een Insignia Cosmo met een Executive pakket + soundpakket Infinity.

Als de auto is geleverd, zijn mijn bevindingen uiteraard weer te volgen op Autoweek.nl

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.