Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2008)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia - interieurSkoda Octavia - interieurSkoda Octavia - interieur

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.9 TDI Elegance
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst35.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 35.500 km

Terwijl ik bij mijn vorige werkgever bijna toe was aan een nieuwe auto ben ik naar een andere werkgever overgestapt, waar ik een iets ruimer leasebudget kreeg. Ik was al in de race voor een Octavia Attractive Business, maar ik kon deze nu iets leuker aankleden.
Het is een Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Attractive Business DSG geworden in Cappuccino beige met de volgende extra's. Duo Onyx halflederen bekleding, Electrisch Schuif/kanteldak, donker getinte zij- en achterruiten, extra vak in de kofferruimte (vlakke laadvloer) en een afneembare trekhaak. Al met al een zeer complete auto. Collega's die hoorden dat de kostprijs 36,5d. is vonden dit veel voor een Skoda, totdat ze achter het stuur plaatsnamen. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een kale Passat, moet je weer zelf schakelen en een TomTom aan je voorruit hangen.
Met medewerking van Pon heb ik een proefrit van een dag (450km.) gemaakt, dit omdat ik de vorige keer een proefrit van een halfuur heb gemaakt in een Peugeot en daar heb ik drie jaar spijt van gehad. Wat was ik die Peugeot zat. Toen een collega die ook een Octavia rijdt me vertelde dat deze bij een km. stand van 100.000 nu voor de 2e keer naar de garage moest vertelde ik hem dat ik toen al 7 keer was geweest, alleen voor de beurten. Daarbij nog al die keren voor de storingen...
Na iets meer dan een maand en bijna 6500km op de klok ben ik erg blij met mijn keuze. Dit komt voor een belangrijk deel door de DSG, wat een heerlijke bak. Je kunt zo ontspannen rijden. Daarnaast is zo'n open dak ook een verademing. Verder is ook het nieuwe Columbus navigatiesysteem erg duidelijk en met touchscreen erg vriendelijk in gebruik. De herberekeningen zijn erg snel. Ook het geluid van radio, dvd of Ipod is erg goed, dit in tegenstelling tot de berichten die ik las over de Stream radio. De ontvangst van de radio is m.i. erg goed, zeker als ik die vergelijk met de Peugeot en de Ford Focus die ik 2 maanden als voorloper had.

Over de Focus gesproken, qua wegligging is een Octavia wel een iets ander verhaal. Met de Focus kun je met meer vertrouwen een klaverblad insturen, maar dat kan mede ingegeven zijn door de goede kritieken die deze auto daarvoor krijgt. De Octavia is meer op comfort ingesteld, maar zonder zweverig te worden.

De 1.9TDI voldoet erg goed, alhoewel ik wel hoop dat ie nog iets zuiniger wordt, want ik heb moeite om 900km op een tank te rijden en met de Peugeot kwam ik altijd over de 1000 en in het uiterste geval tot bijna 1.200km. Het scheelt wel 10 liter tankinhoud en de Peugeot was in het begin ook minder zuinig dan later.

Vorig weekend op en neer naar Frankrijk, 1600km. Op de terugweg slechts 1 keer gestopt om een espresso te drinken. Je wilt gewoon door en dat kan ook met deze auto. Heerlijk op de cruise control door de Ardennen. Indien nodig wordt er vanzelf terug- en weer opgeschakelt. Door het ontbreken van het koppelingspedaal kun je daar je been languit leggen.

Is het dan alleen maar lof over deze auto? Nee, we moeten kritisch blijven. Wat ik ook in een andere review al las is het geluid dat het interieur maakt. Bij het scheef de stoep op rijden bij bijv. een oprit merk je dat de auto wel wat last heeft van torsie. Dit was ik wel gewend bij onze Golf cabrio, maar niet bij een dichte auto. Daarnaast is ie wel gevoeliger voor zijwind dan ik was gewend.

Update 6 mei 2009.
Na ruim 35d km een update. Nog steeds ben ik zeer tevreden met de Octavia. Bij een kleine 30d km heeft de eerste beurt plaatsgevonden. Hier werden geen problemen geconstateerd. Ik heb zelf ook nog nooit extra olie bij hoeven gooien. Eerlijk gezegd duurde me het bijna te lang voordat ik naar de garage kon want dan zou ik me eindelijk even de tijd gunnen om de nieuwe Superb te bekijken. Wat een enorme ruimte heeft deze auto, zeker de overweging waard bij een volgende.....ben helemaal benieuwd naar de station waarover ik heb gehoord dat deze mogelijk in februari 2010 (na de teasers van de nieuwe Passat) onthuld zal worden.
Wat ik nu wel een aantal keren heb gehad is dat het radio/navigatiesysteem volledig uitvalt. Hiervoor zal ik binnenkort toch eens langs de garage gaan want dat is niet handig. Het systeem start overigens meestal wel vanzelf weer op.
Mede door de dubbele bodem is de flexibiliteit van de bagageruimte wat minder. In de Peugeot kon ik een kinderfietsje rechtop zetten. In de Octavia moet er toch een deel van de achterbank plat om dat kwijt te kunnen. Dit komt gelukkig niet zo vaak voor.
Wederom dus niet alleen maar lof, maar nog steeds tevreden met mijn keuze. Wat ik overigens nog wel kwijt wil en ik ben benieuwd of andere Octavia rijders dat ook hebben ervaren in de winter is dat het erg lang duurt voordat de auto op temperatuur is, zeker als je niet direct de snelweg op gaat, of daar meteen de file in duikt. Bij een eventuele volgende zal ik toch zeker vol leer met stoelverwarming overwegen. Ik heb gehoord dat de TDI te efficient zou zijn, maar dan zou een electrische bijverwarming wel welkom zijn, of een standkachel. Als ik goed ben geinformeerd wordt hier bij Volkswagen gebruik van gemaakt en ik heb het idee dat dit bij de Skoda niet zo is.

PROBLEMEN

  • 35.500 km

Na deze korte tijd nog geen problemen, maar het is mij niet helemaal duidelijk waarom de leaving home verlichting de ene keer wel aangaat bij het ontgrendelen van de auto en de andere keer niet. Dit zal bij de eerstvolgende beurt wel worden doorgemeten.

Update 6 mei 2009
Eigenlijk het enige probleem dat ik tot nu toe heb ervaren is het uitvallen van het radio/navigatiesysteem. Dat is nu zo'n 4 keer gebeurd. De eerste keer tijdens het afspelen van een muziek DVD, die misschien een beetje hard stond. Ik had het idee dat het een beveiliging was. Helaas gebeurde het later ook met alleen de navigatie aan en alleen de radio op de achtergrond.
De onduidelijkheid m.b.t. de Leaving Home verlichting heeft inderdaad te maken met de lichtsensor. Als deze het licht genoeg vindt gaat de verlichting niet automatisch aan bij het ontgrendelen van de auto.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.