Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.9 TDI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 650 km |
KM-stand laatst | 144.850 km |
ERVARINGEN
Het betreft een Skoda 1.9 TDI Combi Business Elegance. Kleur: Antraciet Grey.
De lange typenaam is wat waard: deze auto heeft zo een beetje alle toeters en bellen die een hedendaagse snelwegvreter wenst. Xenon, 6,5 inch navigatie/audio met 30 gig opslagcapaciteit, parkeersensoren voor en achter (handig!), etc etc.
Hoe rijdt ie?
Tijdens de proefrit was het gelijk duidelijk: instappen en wegrijden. Makkelijke diesel met meer dan genoeg vermogen. De VW Golf met 2.0 tdi, die ik enkele maanden heb gereden, was een stukje rapper maar wel erg abrupt met de vermogensopbouw.
Wegligging is over het algemeen goed. Bij hoge snelheden rechtuit gaat de auto wel wat zoeken. Ook in lange bochten merk je dat de auto wat gaat hangen. Ik zit voor me gevoel te snel tegen de limiet zonder echt te hard te rijden. Besturing is gewoon goed en de koppeling laat zich heel makkelijk bedienen.
Het moet gezegd worden: dit is natuurlijk geen racemonster, maar een comfortabele kilometervreter. Maar het mag naar mijn smaak net wat strakker allemaal.
Hoe zit ie?
Ook voor de stoelen geldt: het mag wat strakker. De zijdelings steun in bochten is niet 100% en ook de hoofdsteunen zijn wat bewegelijk. De bekleding is gevoelig voor vuil. Zelfs een broodkruimel veeg je eerder in de bekleding dan eraf. Met een vochtig doekje zijn alle oppervlaktes overigens goed schoon te krijgen. Misschien wat te kritisch, want ik stap ook na lange ritten fris als een hoentje uit.
Bestuurder en passagier hebben meer dan voldoende ruimte en aflegruimte. De achterbak is groot, rechthoekig en makkelijk te beladen. Kleine vreugdes zijn het bagagenet en de handige zijvakjes: handig!
Hoe werken de toeters en bellen?
Ik heb geen knop hoeven te zoeken. Het werkt zo gezegd vanzelf. Het navigatiesysteem werkt eenvoudig en is erg snel met het vinden van alternatieve routes. Het systeem komt vanzelf met een nieuwe route bij files: tot nu werkt dat erg goed. het audiosysteem werkt ook naar behoren: 30 gig muziek kan op harde schijf, ik kan mijn Ipod er aanhangen en kan ook nog gewone cd’s/ dvd’s afspelen en o ja, er kan ook een SD kaart worden ingeplugd. Ik zal me niet snel vervelen.
Het geluid is prima.
Grote vreugde is de xenon verlichting icm meesturende mistlampen. Wat een bak met licht!
Conclusie: fijne auto voor wie probleemloos kilometers wil maken. Alles erop en eran voor minder dan 30 mille...kom daar maar eens om bij VW.
++comfort, uitrusting vs. prijs, gemak in bediening, ruimte (echo!)
-- wegligging en stoelen mogen wat strakker.
PROBLEMEN
trillende binnenspiegel. wordt nog naar gekeken.
still going strong
- 116.139 km
We rijden nog steeds met veel plezier met deze auto.
Heb ik eerder geschreven dat de Skoda in snelle of krappe bochten wat onzeker aanvoelt: ook dat went. Je moet het wel heel bont maken om deze auto uit het spoor te krijgen.
Het blijft plezier dat je deze auto zowel schakellui kan rijden zowel binnen al buiten de bebouwde kom. Met 50 km/u in zijn vijf rijdt het nog prima, maar ook even inhalen in vijf kan met gemak.
Afgelopen vakantieperiode met aanhanger de bergen in geweest en dan merk dat bij optrekken en afremmen dat je met degelijk materiaal op weg bent. Geen moment het gevoel dat je het maximum van de auto hebt bereikt.
Wel jammer dat ik al aan mijn 3e navigatiesysteem van het type Columbus toe ben: de vorige twee zijn wederrechterlijk ontvreemd uit de auto. Voordeel is wel dat je dan qua kaarten weer iets bij bent(met nadruk op iets).
Ander punt van kritiek is een 'engine failure' de om de zoveel tijd de kop op doet. Schijnt om een sensor in de uitlaat te gaan.
Dealer van Loon in Gouda heeft er al eens naar gekeken en op dat moment natuurlijk niets bijzonders gezien. De sensor is gereset en bij de volgende keer dat de melding komt wordt de sensor vervangen.
Als we dan toch aan het klagen zijn: de onyx bekleding is niet grappig als je 3 kleine kinderen hebt. Je krijgt het niet fatsoenlijk schoon, iets te fanatiek boenen geeft pluizen en andere beschadigingen.
Ben ondertussen al wel aan het nadenken over het vervolg: is een kleine TSI iets voor mij? Ik heb al eens een 1.4 TSI met 6-bak meegehad, stil en meer dan rap. Misschien zelfs een 1.2 TSI; qua bijtelling ook interessant. Of doen we gek en gaan we voor een Superb Combi, onder het motto veel is goed. Keuzes, keuzes, maar het komende anderhalf jaar nog met de huidige auto. Met plezier.
Laatste kilometers in zicht?
- 138.875 km
Nog steeds een zeer tevreden Skoda rijder. Inhoudelijk weinig te melden.
Op basis van het contract zou ik plusminus tot het einde van het jaar 2011 met deze auto mogen rijden. Natuurlijk al begonnen met wat rondkijken; kom toch erg vaak bij een Skoda Octavia uit.
Omdat mijn werkgever bezig is met een potje leaseautokwartet, bestaat er een kans dat ik binnenkort een nieuw model Skoda Octavia Combi kan gaan (uit)rijden. Het is een Zwarte 1.8 TSI (6-bak.) Heb al eens gereden met de 1.4 TSI en was daar erg enthousiast over. Mooie motor. 60.000 km op de teller.
Kortom: ik kan em echt gaan inrijden ;)
Enige minpuntje is dat er geen xenon verlichting op zit. Maar goed, je mag in sommige gevallen een gegeven dienstpaard niet in de bek kijken.
Wordt vervolgd?
Exit Skoda Octavia
- 144.850 km
De Skoda is exit. Iets verrassend kwam het bericht van de leasemij dat de leasetermijn al zijn einde was. het contract was na een halfjaar al gewijzigd van 4 jaar naar 3 jaar in verband met de vele kilometers die werden gereden. Het laatste halfjaar was het een stuk minder geworden, dus redelijk vroeg dan toch het afscheid.
Wat kunnen we er nog van zeggen: we zullen hem missen. Een zeer degelijke en complete auto, die zonder enig noemenswaardig mankement naar de bijna 145000 km rijdt. Misschien wat oudere techniek aan boord, maar wel bewezen technieken die uit het schap van VW en Audi komen.
De complete uitrusting maakte het natuurlijk wel af; tot en met parkeersensoren voor en achter, xenon en touchscreen navigatie.
Kortom: zeer veel waar voor het geld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.