Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2007)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2007)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.9 TDI Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf113.000 km
KM-stand laatst212.628 km
Lezerswaardering: 20%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Overstap van Volvo naar Skoda

  • 113.000 km

Aangezien mijn Volvo V50 2.0D uit 2004 inmiddels de respectabele kilometerstand van 283.000 had bereikt, vonden we het wel eens tijd voor vervanging. Met extra gezinsuitbreiding op komst viel de Volvo V50 helaas af. Dit gold ook voor de BMW 3-serie, wat ik op zich een fantastische auto vind (zowel qua looks als qua rijbeleving). Vervolgens richtte mijn zoektocht zich op een Volkswagen Passat stationwagon 1.9TDI. Echter, nadat we er een keer in gezeten hadden, viel ook deze af. Wat een slagschip zeg! Ongelooflijk, wat een overvloed aan ruimte. Voor ons was dat alleen een beetje teveel van het goede. We zochten iets 'er tussenin'.

Tijdens een bezoek aan Henk van Hout Auto's in Beek en Donk viel ons oog op een Skoda Octavia 1.9 TDI 105pk uit oktober 2007 met slechts 113.000km op de teller en opties als climatronic, af fabriek xenon en parkeersensoren. De Skoda was een ex-lease auto, geheel dealeronderhouden en had echt net zijn laatste grote beurt gehad. De vraagprijs was € 11.500,--. Voor datzelfde geld kun je niet een vergelijkbare Volvo V50 kopen, die ook nog kleiner is. Mijn vriendin en ik hebben dus niet lang getwijfeld en de auto aangeschaft.

De eerste ervaringen zijn zeer positief. De Skoda rijdt heerlijk. Het comfort is een stuk beter dan de V50, waarvan het onderstel (ook zonder verlagingsveren) veel stugger is. Vooral bij drempels en oneffenheden in de weg merk je een enorm, positief, verschil. Daarom zet ik de Skoda voor wat betreft comfort alvast op vier sterren.

De prestaties van de Skoda zijn prima, zij het dat ik het verschil tussen de 165pk van de Volvo (gechipped) en de 105pk van de Skoda wel merk. Even snel wegtrekken bij het stoplicht is er niet echt meer bij, maar dat doet er voor mij ook niet zoveel toe. Het gaat er mij vooral om dat ik veilig, comfortabel en enigzins zuinig van A naar B kan. Vanwege de toch iets tegenvallende prestaties (maar dit is subjectief) heb ik deze op 3 sterren gezet.

Over de betrouwbaarheid en gebruikskosten kan ik nog niets zeggen. Dat zal de toekomst moeten uitwijzen, maar aangezien alle onderdelen van de VAG-groep komen, ga ik er enigzins van uit dat dit wel snor zit. Vooralsnog zet ik beide op drie sterren.

De vaste lasten van de Skoda vallen me ook nog mee. De wegenbelasting ligt net iets lager dan de V50 (zal wel met gewicht te maken hebben), namelijk (nu)€ 327,-- per kwartaal.

Gelet op de leeftijd en dagwaarde van de auto heb ik besloten om de Skoda voor nu casco (all risk) te verzekeren. Via Independer.nl kwam Zelf.Nl (SNS) er goed uit, dus inmiddels via deze maatschappij de auto verzekerd. De maandpremie bedraagt € 38,--.

Ik zal dit verslag regelmatig updaten om de lezers op de hoogte te houden van mijn ervaringen met de Skoda.

Chiptuning

  • 115.000 km

Nu het vermogen van de Skoda in de praktijk bij nader inzien toch wel wat (te) erg tegenviel, heb ik de Skoda laten chiptunen bij DM Tuning in Almere. De kosten van het chiptunen waren € 225,--.

Het vermogen van de Skoda is daarmee gestegen van 105Pk en 250Nm naar circa 138Pk en 320Nm.

Het verschil is niet gigantisch, maar wel merkbaar. Je komt nu net wat makkelijker mee in het verkeer. Daarnaast zou de Skoda in verbruik nog iets zuiniger moeten zijn. Dat zal de toekomst moten uitwijzen. Het verbruik ligt tot op heden op 1 op 19,2km, hetgeen zeer acceptabel is.

Na deze chiptuning is mijn oordeel over de prestaties van de Skoda verbeterd. Vandaar ook dat ik de prestaties nu met vier in plaats van drie sterren waardeer.

Amundsen+ navigatie

  • 116.000 km

In de Skoda was een originele Stream autoradio gemonteerd. Alhoewel deze prima functioneert, wilde ik toch wel graag een autoradio met navigatie.

Eerst heb ik op Marktplaats een tweedehands Columbus (RNS510) look-a-like navigatiesysteem gekocht. Alhoewel dit systeem qua functionaliteiten zo ongeveer alles bood wat je maar zou kunnen willen (DVD, Bluetooth, navigatie, etc.), vond ik het systeem toch niet prettig functioneren (traag, soms uberhaupt niet reagerend).

Daarom heb ik dit systeem weer uitgebouwd en gekozen voor een Amundsen+ systeem (CD, geheugenkaartlezer voor MP3, navigatie), ook wel bekend onder de typenaam RNS-315. Wat een verademing! Dit systeem ziet er niet alleen schitterend uit, maar alles werkt ook gewoon snel en prettig. Het kost ook wat, maar dan heb je ook wel wat zullen we maar zeggen! Nadeel is wel dat een kaartupdate een lieve duit kost, circa € 250,--. Dat doen we dus voorlopig maar even niet.

Verlaging en nieuwe velgen/banden

  • 118.500 km

Net als bij de V50 vond ik de Skoda Octavia iets te hoog op zijn poten staan. Bovendien mag de wegligging wel wat strakker zijn, maar dat is uiteraard allemaal smaakgevoelig.

Hoe dan ook, ik heb er daarom voor gekozen om de auto te verlagen met Eibach Pro verlagingsveren. Deze veren worden vaker gebruikt bij het verlagen van Skoda's.

Na de verlaging ligt de auto nu een 35mm dichter bij het wegdek. Kosten veren € 185,-- en de montagekosten (inclusief uitlijnen) bedroegen € 150,--.

Tip voor anderen: vergeet niet om de auto naderhand uit te laten lijnen!

Verder heb ik inmiddels de winterbanden verruild voor een nieuwe set velgen met zomerbanden, die ik eerder al besteld had bij onze lokale bandenboer. Het is een set MAK Bee velgen geworden, maat 17 inch, met Continental SportContact 3 banden in de lekker brede maat 225/45. Kosten hiervoor waren € 970,--.

De huidige foto's zal ik binnenkort vervangen, zodat jullie een beter beeld krijgen van hoe de auto er nu uitziet.

K&N vervangingsfilter

  • 122.842 km

In mijn vorige gezinsauto had ik ook een vervangingsfilter van K&N gelegd ter vervanging van de normale luchtfilter. De voordelen zijn van deze vervangingsfilter: gaat een levenlang mee en meer luchtdoorlating. De vervangingsfilter moet enkel om de circa 50dkm schoongemaakt en opnieuw ingeolied worden. Bovendien ben ik denk ik per saldo goedkoper uit met deze filter, omdat deze nooit vervangen hoeft te worden. Daarom heb ik via Ebay inmiddels ook een dergelijke vervangingsfilter besteld. Kosten, 45 euro.

VCDS

  • 123.000 km

De Skoda rijdt na 10dkm nog steeds als een zonnetje. Daarom gaat de betrouwbaarheid nu van 3 naar 4 sterretjes.

Op een aantal fora heb ik gezien dat het - enigzins afhankelijk van het bouwjaar en de aanwezige modules - mogelijk zou moeten zijn om via de software bepaalde aanwezige opties aan dan wel uit te zetten. De dealer weet hier, naar ik heb gemerkt, erg weinig van, dus ik heb nu een afspraak gemaakt bij iemand in Woerden die hier veel ervaring mee heeft. Ik wil hem vragen om, zo mogelijk, de volgende opties aan te zetten (te coderen):

- bochtenverlichting met mistlampen;
- automatisch sluiten deuren bij 15 km/h;
- dimmen binnenverlichting;
- waarschuwingslichten automatisch aan in geval van noodstop;
- navigatie via display (maxi dot);
- cruise control op maxidot;
- audio bedienen via maxidot;
- Bluetooth activeren van Amundsen+ (deze is echter vermoedelijk niet aanwezig);
- Needle sweep;
- Climate control weergave op Amundsen;
- PDC weergave op Amundsen;

Update: afspraak is gepland op 30 oktober a.s. Ik ben benieuwd wat er allemaal mogelijk is.

De afspraak is inmiddels geweest en ben keurig geholpen door Peter. Hij heeft in VCDS gekeken wat er allemaal kon. Dit is sterk afhankelijk van de boordnetmodule die in de auto aanwezig is, hetgeen van model tot model kan verschillen. Helaas bleek in mijn geval dat er niet al te veel meer mogelijk was. Sommige van de door mij gewenste opties stonden bovendien al aan. Wat heeft hij kunnen doen? Zie hier het (korte) rijtje:
- waarschuwingslichten automatisch aan in geval van noodstop (stond al aan);
- automatisch sluiten deuren bij 15 km/h;
- automatisch deuren ontgrendelen als de sleutel uit het contact wordt gehaald;
- dagrijverlichting via mistlampen, waarbij de mistlampen nu zijn gedimd tot 35% om tegenliggers niet te verblinden. Als de verlichting in de "automatische stand" staat, zorgt de lichtsensor ervoor dat als er voldoende zon-/daglicht is enkel de mistlampen (gedimd) aangaan en - als het donker(der) wordt/is - dat de xenon verlichting aangaat en tegelijkertijd de mistlampen gedoofd worden.

Zoals gezegd waren een hoop dingen niet mogelijk. Zo had ik mijn zinnen gezet op de navigatie en audio via de maxidot, maar dit ging niet. Dat zal in mijn geval vermoedelijk te maken hebben met het feit dat deze radio (Amundsen+) oorspronkelijk niet in deze Octavia uit 2007 geleverd werd, maar pas veel later (vanaf bouwjaar 2011 (of zo)). Bluetooth activeren is ook niet gelukt, omdat deze module in mijn Amundsen+ niet aanwezig is.

Afijn, ondanks de tegenvallende mogelijkheden ben ik toch tevreden. Al is het maar omdat ik nu weet wat er wel (en vooral niet) mogelijk was.

LED kentekenverlichting

  • 125.000 km

Via de website superskoda.com, de ideale site voor onderdelen en accessoires voor Skoda's, heb ik een setje LED kentekenverlichting aangeschaft. Binnen een week had ik het setje per post ontvangen, keurig. Het plaatsen van de LED's was een eitje en het resultaat is erg mooi al zeg ik het zelf. Kosten € 12,99.

Update ervaring tot nu toe

  • 128.000 km

We zijn inmiddels een half jaar verder en in die tijd heb ik 15.000 kilometer met de Skoda gereden. Ik kan niet anders zeggen dan dat de Skoda uitstekend en comfortabel rijdt. Tot nu toe nog geen onderhoudskosten gehad. De eerstvolgende beurt is bij de 140dkm. En bij de 150dkm moet de distributieriem vervangen worden.

Ik heb ook twee nieuwe foto's van de Skoda geplaatst, waarop de nieuwe velgen en verlaging te zien is.

Hieronder even een kort overzichtje van de plus- en minpunten van de Skoda tot nu toe.

Plus:
- goede prijs-, kwaliteitverhouding;
- degelijk gebouwd (geen rammeltjes e.d.);
- lekkere, stevige, stoelen;
- prettige versnellingsbak;
- goed gevoel met koppeling;
- comfortabel (zelfs na verlaging);
- beenruimte op de achterbank;
- enorme kofferbak;
- voldoende opbergruimte in de auto;
- verbruik (1 op 18/19);
- onderhoudskosten;

Min:
- bij koude start is (diesel)motor nadrukkelijk aanwezig;
- vermogen/koppel van standaard 1.9TDI 105pk is, vind ik, enigzins onder de maat om vlot mee te komen in het verkeer;
- een zesde versnelling was wenselijk geweest om motorgeluid te reduceren bij hogere snelheden (130+ km/h);
- uiterlijk van de auto is niet opwindend, je zou het zelfs enigzins saai kunnen noemen;
- standaard vloermatten slijten te snel (vooral die aan de bestuurderszijde);
- risico van cuppende achterbanden (bij mij vooralsnog niet aan de orde);
- trekhaak raakt heel soms de grond bij een drempel (bij zwaardere belading of passagiers op de achterbank) ;
- motor wordt niet snel warm (vooral merkbaar in de wintermaanden);

Grote beurt + distributieriem + APK

  • 134.000 km

Nu de APK over nog geen maand zou vervallen en (relatief) kort daarna de 140dkm beurt en daarop de distributieriem zou moeten worden vervangen, heb ik ervoor gekozen om alles in een keer te laten doen.

Zoals gehoopt nauwelijks bijzonderheden. Het enige dat er extra moest gebeuren was het vervangen van twee kapotte ledjes in een van de knipperlichten en het vervangen van de hendel waarmee je de motorkap ontgrendelt (aan de bestuurderszijde, laag bij de voeten). De monteurs hebben verder niet alleen de distributieriem en spanrollen, maar ook de waterpomp vervangen. Dit laatste is enigzins preventief, maar het onderdeel kost maar een paar tientjes en de boel ligt dan toch al open.

De rekening moet nog volgen, maar over de hoogte maak ik me niet zo'n zorgen. De Skoda is in onderhoud bij een kennis, die zelf monteur is en meer dan voldoende ervaring heeft met auto's uit de VAG groep.

Naar aanleiding van de ervaringen tot nu toe heb ik de betrouwbaarheid alvast met een ster verhoogd naar vier sterren. Zodra ik de rekening binnen heb en deze meevalt, dan kan het aspect van de kosten ook wel met één ster worden verhoogd naar vier sterren. Daarbij besef ik me uiteraard wel, dat ik mijn Skoda niet bij de dealer in onderhoud heb, waar die rekening ongetwijfeld een stuk hoger zou uitpakken.

Voor de rest kunnen we er weer tegenaan! Op naar de volgende beurt :-)

Update: de rekening is inmiddels binnen: 725 euro. Valt me niet tegen. Nogmaals, dit is niet bij de dealer. Ik denk serieus dat ik bij de dealer veel meer kwijt was geweest. Volgens de site van Skoda kost een beurt bij Skoda 285 euro, maar daar zitten dan weer niet de vervanging van de filters bij in. Daar rekent Skoda dan weer 100 euro extra voor. En voor het vervangen van de distributieriem (zonder waterpomp) brengt Skoda 455 euro in rekening. Daar komen dan nog eens bij de vervanging van de LEDS en de hendel van de motorklep. In totaal was ik dan vermoedelijk ergens tussen de 900 en 1000 euro uitgekomen. Ik heb daarmee dus al snel bijna 300 euro bespaard.

LED verlichting kofferbakruimte

  • 134.000 km

De dagen zijn weer een stuk korter, waardoor ik steeds vaker in het donker rijd. Daarbij is het me opgevallen dat ik de kofferbakverlichting onder de maat vind. Dus ben ik op zoek gegaan naar andere lampen voor de kofferbak.

Al enige tijd geleden ben ik, via via, op de site www.superskoda.com terecht gekomen. Daar vind je allerhande accessoires voor Skoda's. De LED-kentekenverlichting (zie eerder) heb ik daar ook besteld. Scherpe prijzen, vlotte afhandeling en snelle verzending. Daar trof ik vervangingslampen voor de kofferbak aan (inclusief armatuur) voor afgerond 38 euro. Die heb ik inmiddels besteld en wacht nu op de levering. Mijn ervaringen zal ik uiteraard hier weer posten.

Update: de vervangingslampen voor de kofferbakruimte zijn inmiddels binnen en heb ik geplaatst. Een simpel klusje van nog geen twee minuten. En wat een bak ligt geeft dat in verhouding tot de oude lampen. Ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die dit iets te fel vinden. Dat zal smaakgevoelig zijn.

Update na één jaar

  • 138.950 km

De teller staat inmiddels op 138.950km en de winterbanden (op 16" lichtmetaal) liggen er sinds ruim een maand weer onder. Hopelijk gaat het winterweer nog wel komen, want met deze temperaturen had ik net zo goed op zomerbanden kunnen blijven rijden.

De Skoda is nu een jaar in mijn bezit en ik heb er ruim 25dkm mee gereden. Ik vind het opvallend hoe ik me steeds meer ben gaan hechten aan de Skoda. Waarom is dat toch? Als eerste gedachten gaan dan door mijn hoofd de uitstekende prijs-/kwaliteitverhouding, het comfortabele weggedrag, de betrouwbaarheid en het feit dat het een pakezel is. Met twee jonge kinderen nemen we meer dan geregeld een hele lading (kinder)spulllen mee en die passen zonder problemen in de (gigantische) kofferruimte.

Er bestaat bij mij geen enkele twijfel dat ik nog een geruime tijd van deze Skoda ga genieten (en me nog meer aan deze bolide ga hechten). Ik blijf uiteraard regelmatig verslag doen.

Nieuwe velgen

  • 142.000 km

Enigzins aan de vroege kant, maar ik heb vandaag weer de zomerbanden laten monteren.

Ik wilde altijd al een keer 18 inch velgen onder een auto hebben, dus ik heb mijn vorige set ingeruild op een nieuwe 18" set replica RS4 velgen met Continental Sportcontact 3 banden in de maat 225/40/18. Het restultaat is niet verkeerd volgens mij (zie nieuwe foto).

De weglegging is volgens mij net zo strak als met mijn vorige set (17"), terwijl het comfort behouden is (zelfs met de verlaging).

Ik ben benieuwd wat jullie van de nieuwe velgen vinden.

Xenon lampen vervangen

  • 144.400 km

De Skoda beschikt over een af fabriek xenon systeem. Voor zover ik dat uit de onderhoudshistorie heb kunnen opmaken, zitten de originele lampen er nog steeds in. Na enig speurwerk op internet heb ik gevonden dat de kracht van de lampen beduidend minder wordt na circa 100dkm. Dit is ook zichtbaar als je een wit vel voor de lampen houdt en het lichtschijnsel een 'paarsige' gloed vertoont. Dat was bij mij inderdaad het geval.

Al met al heb ik maar besloten om de lampen enigzins preventief te vervangen. In het onderhoudsboekje staat dat je de xenonlampen door de dealer moet laten vervangen. Navraag leerde mij dat daaraan een behoorlijk hoog prijskaartje hangt (enkele honderden euro's).

Via Ebay heb ik een setje originele Osram xenonlampen met ingebouwde starter gekocht voor 90 euro inclusief verzendkosten. Met een how-to beschrijving op het skodaforum (http://www.skodaforum.nl/board/f32/xenon-defect-7633-5.html) heb ik de lampen zelf vervangen. Dit is zeer goed zelf te doen en geloof me, ik ben zeker geen handige Harry. Afstellen van de nieuwe lampen is in beginsel niet nodig, maar ik laat de afstelling bij de komende beurt (160dkm) wel even controleren.

Vanavond moest ik naar een bespreking, hetgeen me de kans gaf om te zien hoe de nieuwe lampen presteerden. En het verschil was aanzienlijk, althans zo heb ik dat ervaren. Voor mijn gevoel schijnen deze lampen verder, verlichten ze de weg en borden beter. Kortom, ik ben tevreden. En nu maar hopen dat deze lampen weer minimaal 100dkm meegaan! Voor de zekerheid bewaar ik de oude lampen als reserve.

Airco servicebeurt

  • 146.900 km

De laatste maanden had ik het idee dat de airco minder goed functioneerde (minder koel in de auto, hogere luchtvochtigheid). Vervolgens las ik dat de airco minimaal iedere twee jaar op zijn werking zou moeten worden getest en dat dit bij de reguliere onderhoudsbeurten vaak niet wordt gedaan (wellicht omdat ze geen personeel met de juiste kwalificaties hebben).

Daarom rees bij mij het vermoeden dat de airco van de Skoda sinds hij/zij de fabriek verlaten heeft nooit meer is gecontroleerd en heb ik dit vanochtend alsnog laten doen door een aircospecialist. En maar goed ook, zo bleek, want de airco was nagenoeg leeg. Dit had dan de voorbode kunnen zijn van het totaal uitvallen van de installatie, omdat de pomp dan 'droogloopt'. Met alle financiële consequenties van dien.

Bij het uitvoeren van de uitgebreide airco servicebeurt hebben niet alleen het systeem opnieuw afgevuld, maar ook de aircopompolie vervangen. Totale kosten € 156,70. Niet goedkoop, maar ik hoop daarmee erger te voorkomen. De tijd zal het leren.

Overzicht onderhoudskosten en tuning (tot en met m

  • 146.900 km

Zowel voor mezelf als jullie lezers heb ik hieronder even een overzicht gemaakt van de totale kosten tot nu toe. Voor wat betreft afschrijving hou ik vooralsnog een bedrag van € 1.500,-- per jaar aan. Onze plannen zijn om met de auto door te rijden tot circa 250d/300dkm, maar of we dat gaan halen hangt er vanaf hoe de auto zich houdt.

* Wegenbelasting/verzekering:
Wegenbelasting, € 334 per kwartaal / € 1.336 per jaar. Tot nu toe (mei 2013): € 1.892,67
Verzekering, € 38,28 per maand / € 459,36 per jaar. Tot nu toe (mei 2013): € 650,76.

Subtotaal wegenbelasting/verzekering, € 2.543,43

* Afschrijving:
€ 125,-- per maand / € 1.500,-- per jaar.

Subtotaal afschrijving, € 2.125,--

* Brandstof:
Rekenend met 1 op 16,5km.
Totaal aantal gereden kilometers tot nu toe : 33.900 km.
Aantal liters diesel: 2.054.
Gem. literprijs ca. € 1,45.

Subtotaal brandstof: € 2.978,30.

* Onderhoudskosten:
Banden, € 500,--;
Luchtfilter, € 45,--
Grote beurt (incl. distributieriem), € 725,--
Xenon lampen, € 90,--
Airco service beurt, € 156,70

Subtotaal onderhoudskosten, € 1.516,70

* Tuningkosten:
Navigatiesysteem, € 950,--
Verlaging, € 335,--
Velgen (2x set), € 1.015,--
VCDS aanpassingen, € 25,--
LED lampen, € 50,99
Nieuwe vloermatten, € 35,--

Subtotaal tuningkosten, € 2.410,99

* Kosten per kilometer:
Op basis van de vaste lasten (wegenbelasting, verzekering en vaste afschrijving) en variabele lasten (onderhoud en variabele afschrijving), kom ik uit op een bedrag van omgerekend € 0,27 per kilometer. Dat komt ook overeen met het bedrag volgens de database van Autoweek. Let wel, om het overzicht niet 'te vervuilen' heb ik hierbij niet betrokken de tuningkosten. Die kosten waren namelijk niet noodzakelijk.

Geen bijzonderheden

  • 157.500 km

Even een korte update. De teller loopt inmiddels gestaag op, nu 157.500km. De 160dkm-beurt komt er binnenkort aan. Ik verwacht een reguliere beurt zonder bijzonderheden.

De auto presteert tot nu toe boven verwachting en als dit zo blijft, dan wordt de volgende auto zeer zeker weer een Skoda. Dat zal echter pas over een jaar of drie of vier zijn, want ik wil met deze Skoda toch zeker tot 250dkm blijven doorrijden.

160dkm beurt

  • 159.000 km

Net de 160dkm beurt laten uitvoeren met APK. Helaas toch wel een aantal bijzonderheden:
- remblokjes rondom vervangen in verband met losgelaten remvoering;
- alle vier gloeibougies vervangen. Alhoewel er slechts 2 in slechte staat waren, heb ik besloten de andere twee preventief ook te vervangen. De ervaring leert dat als de eerste gloeibougie 'gaat', de andere daarna snel volgen. Kosten ca. 35 euro per stuk (excl. BTW, excl. arbeidsloon).
- derde remlicht functioneerde niet meer. Dit is vanwege een ontwerpfout. De bedrading loopt langs het scharnierpunt van de achterklep de auto in, waardoor de bedrading - na veelvuldig gebruik van de klep - op enig moment 'knakt'. Het is nu provisorisch verholpen. De definitieve oplossing zou zijn om een geheel nieuwe kabelboom te trekken (zeer kostbaar), of een deel van de bekabeling te vervangen en deze te verleggen. Die optie zal het dan waarschijnlijk worden, maar ik wacht wel even af totdat het remlicht weer kuren gaat vertonen.
- de hoezen van de achterschokdempers zijn aan vervanging toe. Kosten ca. 25 euro (excl. BTW excl. arbeidsloon) per stuk.
- één parkeersensor aan de achterzijde is defect. Dat had ik al gemerkt, omdat de PDC de laatste tijd, vooral bij nat weer, storingen vertoonde. Een nieuwe parkeersensor is niet goedkoop (ca. 100 euro excl. BTW en excl. arbeidsloon).
- verscheidene lampjes aan de achterzijde vervangen vanwege kleurverschil. Dat is kennelijk een APK afkeurpunt.

De rekening moet ik nog krijgen. Ik bereid me alvast voor op een hartverzakking ;-)

Update: de kosten voor de beurt bedroegen in totaal 650 euro.

Beschermrooster condensor

  • 159.000 km

Naar aanleiding van een topic op Skodaforum.nl (zie http://www.skodaforum.nl/forum/threads/plaatsen-beschermrooster-condensor.19345/) gisteren een beschermrooster voor de aircocondensor gekocht.

Dit rooster verkleint de kans op lekkage door steenslag aan de airco condenser. Het onderdeel (inclusief montageclips) kost bij de dealer circa 10 euro. Daar kun je het dus ook niet voor laten.

LED verlichting

  • 167.000 km

Na de eerdere, goede, ervaring met LED verlichting (zie kentekenverlichting), heb ik de afgelopen weken ook de volgende lampen vervangen door Canbus LED lampen:
- stadslichten (via Ebay)
- achteruitrijlampen (via Superskoda.com)
- binnenverlichting (via Ebay, http://r.ebay.com/CvNEN8)

Vooral de binnenverlichting is echt een mooie 'upgrade'. Het licht is wit en net iets feller dan de oude lampen. Het ziet er, vind ik, zeer chique uit.

Verder heb ik via Ebay (http://r.ebay.com/ks3DWZ) ook een setje LED lampen gekocht voor in de buitenspiegels, maar die moet ik nog plaatsen. De kleur van deze lampen zou - als het goed is - beter moeten aansluiten

Naast de LED lampen heb ik eveneens via Ebay (http://r.ebay.com/hCYQ1z) een setje xenonlook lampen voor de mistlampen aan de voorzijde gekocht(merk/type: MTEC H8 4350K). De 'gelige' kleur van de originele mistlampen vond ik toch niet zo mooi.

Poetsbeurt

  • 169.000 km

Aangezien de Skoda in het verleden veelvuldig door de (kras)wasstraat is gegaan en deze ook wel eens is in een wasbox (met een krasborstel), zaten er behoorlijk wat 'swirls' in de lak. Daarom heb ik de auto op 26 maart laten wassen, polijsten en waxen door een professioneel autopoetsbedrijf. Het resultaat is werkelijk verbluffend. De zwarte metallic kleur 'spat' als het ware weer van de auto af. Deze poetsbeurt heeft me wel
€ 150,-- (excl. BTW) gekost, maar dat is het zeker waard geweest. Inmiddels heb ik mijn andere auto, een Mazda MX-5, ook door het poetsbedrijf laten behandelen, met hetzelfde soort resultaat.

De Skoda gaat vanaf nu ook niet meer door de wasstraat en wordt niet meer gewassen in een wasbox.

Problemen

  • 170.000 km

Helaas heeft zich recentelijk toch een probleem voorgedaan, uiteraard vlak voor een vakantietrip. Bij snelheden boven de 80 km/h merkte ik een soort 'klapperend' geluid onder de auto. Het leek van het rechtervoorwiel te komen, maar zeker was ik daarover niet. Aangezien ik het niet vertrouwde heb ik de dealer ernaar laten kijken. Wat bleek, de centrale naafbout bij het rechtervoorwiel zat niet goed vast. Die is waarschijnlijk bij het plaatsen van de verlagingsveren (anderhalf jaar geleden of zo) niet goed vastgedraaid en is na verloop van tijd zo los gaan zitten, waardoor een en ander is gaan 'klapperen'. De dealer wees mij ook op de mogelijkheid dat hierdoor het wiellager schade heeft opgelopen. Dit bleek inderdaad het geval toen ik kort daarna weer naar huis reed. Een soort van 'schurend' geluid kwam van het wiel af. Uiteindelijk heeft 'mijn' monteur, die de auto in onderhoud heeft, het wiellager vervangen, waarmee het probleem gelukkig definitief was verholpen. Dit was al met al geen goedkoop grapje, ik was al met al 400 euro lichter.

Cuppen achterbanden

  • 177.000 km

Ik had al van het 'fenomeen' van cuppen van de (achter)gehoord voordat ik de auto kocht. Cuppen is een onregelmatige zaagtandslijtage rond de gehele band op één of beide schouders van de band. Tot nu toe had ik er niet merkbaar last van gehad, maar de laatste paar weken viel het me op dat de achterbanden meer herrie leken te produceren. Na inspectie door de bandenspecialist was de conclusie dat de achterbanden licht aan het cuppen waren. Op advies van de bandenspecialist zijn de achter- en voorbanden nu omgewisseld in de hoop dat de iets gecupte banden aan de voorzijde weer een beetje 'bijslijten'. In ieder geval is de herrie nu (nagenoeg) weg.

Sensor climate control

  • 182.000 km

Sinds een aantal weken gedroeg de climate control zich nogal vreemd. Als ik de climate control zeg op een temperatuur 21 graden celcius zette, dan bleef er uit de roosters aan de bestuurderszijde een ijskoude lucht komen (alsof deze op de stand Lo stond). Uit de roosters aan de bijrijderszijde kwam wel een temperatuur die gevoelsmatig 21 graden leek. Na uitlezen van de computer bleek dat er een sensor defect was. Het vervangen van die sensor was geen sinecure. Het gehele dashboard moest daarvoor worden gedemonteerd. De uiteindelijke kosten van mijn garagist bedroegen € 150,--, hetgeen me nog alleszins meeviel. De climate control doet het nu weer perfect.

Geen opmerkingen

  • 192.000 km

We zijn inmiddels weer 10dkm verder sinds mijn laatste updat. De Skoda houdt zich keurig, geen noemenswaardige op-/aanmerkingen. De kilometers komen er nu niet zo snel bij, omdat ik de laatste tijd veel vaker met de Mini Cooper S (zie mijn andere review) op pad ga.

Accu vervangen

  • 203.000 km

Sinds enkele weken merkte ik dat de Skoda niet alleen met een koude, maar ook met een warme motor met enige regelmaat moeilijk wilde starten. Dit kan natuurlijk door velerlei zaken veroorzaakt zijn (zoals bougies, startmotor, dynamo, luchtmassameter, accu, etcetera). Nadat de monteur de accu bekeken had bleek dat dit waarschijnlijk nog de oorspronkelijke (fabrieks)accu was (uit 2007) en dat deze inmiddels - na 8 jaar - zijn beste tijd gehad had. De accu stond onderaan ook iets bol, hetgeen zijn vermoeden bevestigde. Hij heeft de accu ook nog even op een accutester aangesloten. Op zich bleek de accu nog niet zo slecht te presteren. Desalniettemin er toch maar voor gekozen om de accu te vervangen, in de hoop dat daarmee het startprobleem verholpen was. En voila....dat bleek gelukkig waar te zijn. De diagnose en het vervangen van de accu hebben me € 150-- gekost.

Over circa 7.000 kilometer mag de Skoda weer voor een onderhoudsbeurt naar de monteurs. Ik verwacht geen onverwachtse zaken, maar we zullen het zien.

Onderhoudsbeurt

  • 212.628 km

De onderhoudsbeurt + APK heeft gelukkig niets bijzonders opgeleverd, behalve dat de verwarmde buitenspiegels niet echt meer goed verwarmden. Oorzaak, de lijm waarmee de verwarmingselementen achterop het spiegelglas zijn bevestigd is langzaamaan los gaan laten. Dit komt vaker voor. Je kunt proberen dit opnieuw vast te plakken (met kit), maar ik heb geheel nieuw spiegelglas met nieuwe verwarmingselementen laten plaatsen. Dit was niet heel goedkoop overigens, ca. 70 euro per glas (incl. arbeid).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.