Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.9 TDI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 185.000 km |
KM-stand laatst | 226.000 km |
na 5.000 km: eerste oordeel
- 190.000 km
Opzettelijk gekozen voor de 1.9 TDI ipv 2.0 omdat de 1.9 zuiniger en wat betrouwbaarder is dan de 2.0 én (met DSG) net in een lager tarief motorrijtuigenbelasting uitkomt.
Omdat wat extra koppel en PK's toch wel prettig zijn (ook ivm caravan), heb ik de auto laten chippen bij VAGTechniek in Nuenen; verschil (bij warme motor!) is goed merkbaar en de auto rijdt nu ook soepeler door de versnellingen heen.
Mijn Octavia heeft een probleemloos affabriek roetfilter. Vanaf 2005 werd dit als optie geleverd, maar er zijn weinig occasions te vinden die dit hebben (controleren door het kenteken bij rdw.nl op te vragen).
Het is Elegance uitvoering, wat veel plezierige extra's met zich meebrengt (zie hieronder)
Plezierig:
- alles voelt degelijk aan, afwerking binnen OK
- rijdt comfortabel
- parkeersensoren zeer accuraat. Ik heb ze alleen achter maar dat is voldoende
- regensensor werkt zeer plezierig
- geregelde airco werkt zeer goed, met gescheiden regeling voor bestuurder en voorpassagier
- DSG automaat supercomfortabel
- uitstekend werkende - stabiel blijvende - cruise control
- makkelijk en snel accelererend mede dankzij de DSG automaat en chiptuning
- grote bagageruimte, mooie afdekhoes
- achterbank zit ook ruim
- lekker leren stuur (in een proefrit met een andere Octavia zat een niet-leren stuur, wat echt een afknapper was)
- geen enkel rammeltje
- automatisch dimmende binnenspiegel
- traction control
- 4 electrische ramen tegelijk op afstand bedienbaar
- occasions redelijk goedkoop te krijgen
- nergens aan te merken dat hij al zo'n hoge kilometerstand heeft; ook de motor klinkt nog als nieuw
- zeer zuinig, ook met deze automaat; bij goed weer en warme motor rijdt hij met cruise control op 100 km/uur 1:24 volgens boordcomputer (=ca. 1:23 in het echt). Gemiddeld verbruik gemeten aan de pomp bij rustig rijden is 1:19
- remt krachtig
- betrouwbaar; alles werkt, geen mankementen gehad, en ook de eerdere onderhoudshistorie van deze auto geeft geen enkele reparatie aan.
Minpunten
- dieselgeluid bij stationair
- lichte brom bij minder dan 1500 toeren
- hulpveren achter schijnen nodig te zijn bij caravanrijden
- montage trekhaak is ook voor de garage nogal een klus (montage kabelboom)
- bij krachtig gas geven na uitrollen tot lage snelheid moet de DSG automaat een fractie van een seconde "nadenken" voordat hij pas wegspuit
- door de krachtig aangrijpende remmen kom je altijd met een klein schokje tot stilstand
Vóór aankoop:
- remschijven achter afgedraaid i.v.m. licht trillen bij remmen
Aankoopprijs: 9000 euro
Kosten vanaf aankoop:
- chiptuning 375 euro
- grote beurt: 279 euro
- DSG onderhoud (vgs onderhoudsschema) incl callibratie: 170 euro
- lekke band 8 euro
- lampje van een voorlicht vervangen
18.000 km erbij zonder problemen
- 203.000 km
Ik heb er net een flinke vakantie op zitten met caravan door Zuid-Frankrijk: de cruise control houdt de snelheid op de kilometer nauwkeurig stabiel op 100km/uur, ook op de stijlste hellingen waarbij de DSG automaat nog steeds nauwelijks merkbaar en telkens zonder schokken schakelt tussen de 6e en de 4e versnelling; zelfs met caravan erachter heeft de automaat dus nergens op de snelweg hoeven terugschakelen naar de 3e versnelling; de chiptuning van 105 naar ca. 140 pk zal daar ongetwijfeld aan bij hebben gedragen.
De tractiecontrole deed vooral met caravan goed zijn werk als dat nodig was.
De geregelde airco werkte zelfs bij 35 graden buitentemperatuur in de felle zon voldoende.
Door op de afstandsbediening lang op de 'openen'-knop te drukken, kon ik alle vier de ramen al op afstand open; het is wel prettig om bij dat hete weer de auto op die manier van te voren te kunnen luchten.
(en met lang drukken op de 'sluiten'-knop van de afstandsbediening weer alle vier tegelijk te sluiten)
De lendesteun op de voorstoelen bleek zo in te stellen dat ik ook na een zeer lange rit geen enkel pijntje in de rug voelde.
Dankzij de achteraf ingebouwde hulpveren zakte de achterkant inderdaad niet door met caravan en zware belading.
Wat ook opvalt is dat na de inbouw van de hulpveren de wegligging in bochten merkbaar beter is geworden, zonder dat het veercomfort minder werd.
Geen olieverbruik gezien.
Total loss
- 226.000 km
Alles ging goed en heerlijk en zonder mankementen.... totdat ik in de bocht van een onverwacht glad weggetje tegen een boom aanreed;
airbags nu dus ook getest en ja, ook díé werken prima!
Misschien gek om te zeggen, maar die botsing gaf mij een veilig gevoel in deze Octavia.
Economisch niet meer rendabel om te laten oplappen, maar toch nog 1000 euro voor het restant gekregen van een opkoper, wellicht om de DSG :-)
Terug naar mijn oude liefde: een Volvo, dit keer een 850 en voor mijn vrouw een Daihatsu Cuore. Vandaar dat ik mijn antwoord op de vraag "Zou u weer een auto van dit merk willen kopen" heb gewijzigd van "Ja" in "Nee". Dat is dus niet omdat de Octavia mij niet beviel, maar wegens mijn verlangen naar het oergevoel van een oude Volvo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren