Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2005)

Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2005)

UitvoeringOctavia Combi 1.9 TDI Elegance
Bouwjaar2005

Sinds juli 2005 rij ik nu in mijn tweede Lease Skoda Octavia Combi TDI en met veel plezier kan ik melden. De degelijkheid (VW/Audi) merk ik overal in terug; sla een deur dicht en hoor de kluisdeur-achtige dreun, bedien een hendel en voel de kwaliteit met de juiste weerstand, rem en ervaar de prettige rechte constante vertraging, beleef de ruimte van het interieur en gíga kofferbak, kortom; de Skoda is een ideale vertegenwoordiger/ huisvader-van-drie-kinderen, vakantie auto.
Signalement: Combi Elegance 1.9 TDI met DSG tiptronic automatische 6-bak, beige exterieur met lederen Ivory interieur, sportonderstel en 17 inch wielen af fabriek.
Dakrailing zelf zilvergrijs laten spuiten, staat véél mooier, meer Audi. (Ik heb zelfs Mercedes C Combi vergelijking gehoord...)
De 1.9 TDI vind ik bij vol accelereren boven de 3000 tpm wel erg rumoerig, véél meer als bij mijn vorige TDI die tot aan het ’rood’ lekker in het gehoor bleef maar ja... pompverstuivers hé! Maar bij normaal rijden lekker stil en de DSG geeft dat de motor met een ander trimbre accelereert en dit geeft een beschaafder geluid, sonoor en constant stijgend met terugval bij het bijna onhoorbaar/onvoelbaar schakelen, echt top die bak!
Minder tevreden ben ik over de stuurbekrachtiging, deze draait bij snel inparkeren bijvoorbeeld met een tegendruk en dit is echt heel irritant, toch maar langs de dealer om de dikte van de olie/hoeveelheid te laten controleren.
En de automatisch dimmende binnenspiegel vind ik ook niet fijn; deze blijft nog veel te fel bij achterliggers.
De stoel had van mij meer lendesteun mogen hebben maar dit is sterk persoonlijk.
En ja, eerlijk gezegd heb ik een beetje spijt van de 17 inch wielen, staat geweldig mooi maar rijdt minder comfortabel. Overall genomen: Top auto!
29-1-06: de dakrailings heb ik bij een dealer zilvergrijs laten spuiten, ze kunnen er van buiten zo afgeschroefd worden. kosten: 200,-.
1 juli 2007: Inmiddels 81.000 km gereden en ben nog steeds erg tevreden, heb intussen de 17 inch wielen bij een dealer omgeruild voor 16 inch, vond de 17’toch te oncomfortabel rijden. staat wel iets minder ’dik’ maar rijdt echt beter.
verder heb ik de B en C stijlen met zwarte autotape laten coveren, staat véél beter, meer gestrekt, minder blote billen zogezegd, maar uiteraard smaken verschillen. Wat ik echt minder vindt is het onderstel, hier moet Skoda echt beter bij moederconcern VW navraag doen en een betere afstemming van vering/demping doorvoeren, nu is dit veel te bonkerig en niet in de juiste verhouding, kan echt beter. Maar overall, toch erg tevreden. Volgende auto weer Skoda?; nou, VW heeft nu een erg mooie Golf/Jetta stationcar...

Ben nog geen problemen tegengekomen. Enkele kleine dingetjes gehad zoals cruisecontrol die het soms even niet doet, parkdistance die even weigert, een raam dat spontaan opengaat nadat deze met de sleutel is dichtgedaan etc