Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Business Edition (2007)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia - interieurSkoda Octavia - interieurSkoda Octavia - interieur

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.9 TDI Business Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In verband met gezinsuitbreiding bleek de Plus tekort te schieten. Alles is Plus aan de Golf, behalve de kofferruimte. Gelukkig heb ik een meedenkende werkgever en kon ik de Plus overhandigen aan een nieuwe collega (die is er terecht erg blij mee) en kon ik een andere auto uitzoeken.
Dat was binnen 1 minuut gebeurd, want al tijdenlang valt mijn oog op de Skoda Octavia Combi. Prachtige auto en qua ruimte en comfort precies wat we zochten.
Toch nog een proefritje gemaakt eind 2006 en hij reed net zo lekker als de Golf met dezelfde 1.9 tdi motor.
Ik heb de Business Edition besteld vanwege de complete uitrusting en gezien mijn kilometrage van ongeveer 55000 km per jaar erg prettig dat je een auto hebt die met je meedenkt (PDC, regensensor etc.).
De kleur is capuccino beige metallic en daar kwamen direct grappen over. Het tumult verstomde in februari 2007 toen de auto werd geleverd. Complimenten alom en met name wordt genoemd dat het in niets meer op een Skoda van 10 jaar terug lijkt. Mensen hebben daar toch nog een gevoel bij!

Na aflevering van de auto begin februari 2007 heb ik er tot nu toe 17000 km mee gereden. Ik heb bij 11000 km een halve liter olie bijgevuld en that’s it!
Helaas reed ik er bij 16000 km een kleine schade mee, waardoor hij een cosmetische behandeling nodig heeft. Dit wordt keurig geregeld door de leasemaatschappij. Het was mijn eerste aanrijding, dus de schrik zat er goed in.

Wel heb ik een uitermate vervelend probleem (heb ik verderop genoteerd) en ik moet zeggen dat de ondersteuning van de dealer beter zou kunnen. Na jarenlang Volkswagen te hebben gereden, vind ik dat je kunt merken dat er een verschil zit in de mate van service tussen Volkswagen en Audi. Om een voorbeeld te geven: als er met een Volkswagen een piepje of rammeltje hoorbaar was ging direct de chef werkplaats mee voor een rondje. Er werd niet eerder gestopt dan dat het geluid was getraceerd. Vervolgens werd het kundig opgelost. Bij mijn Skodadealer wordt niet meegereden en het probleem niet goed uitgezocht. Daardoor heb je na een dag je auto te zijn kwijtgeweest alleen de mededeling: we konden niets constateren, wacht maar tot de beurt. En dat terwijl het probleem (een inhoudende motor) veel voorkomt, getuige onder andere het skodafoum.

Verbruik:
Dit is mij wat tegengevallen. Bij mijn Golf Plus reed ik ruim 1 op 20 (zelfde motor). De Skoda komt met heel voorzichtig rijden niet verder dan 1:16,6. En dat terwijl de auto minder zwaar is dan de Golf. Ik vermoed dat de stroomlijn van de Golf beter was, kijk maar naar de enorme (mooie!) grille in de neus van de Octavia die veel rijwind opslokt.

PROBLEMEN

Er zijn drie problemen met de Octavia:
- vanaf dat ik hem heb, houdt de motor in bij rustig accelereren. Dit varieert van een rustig schokje tot een flinke bonk waarbij de auto zeer merkbaar inhoudt. Het gekke is dat het zich op allerlei momenten voordoet, maar met name na gasgeven bij een afrit en bij filerijden. Het lijkt mij geen mechanisch probleem, maar meer iets electronisch? Je kunt het vergelijken met het heel abrupt op laten komen van de koppeling. De auto is er al een dag voor bij de dealer geweest, maar die hebben ondanks mijn adviezen (rijd eens een afrit af bijvoorbeeld) alleen een rondje op het industrieterrein gereden en het gaspedaal flink ingetrapt. Dan doet ie het dus niet! Een gemiste kans voor de dealer. Ik had sterk het vermoeden dat ze pas willen uitzoeken als er ook gefactureerd kan worden. Dit kwam door de opmerking: we kijken wel verder als hij voor onderhoud moet bij 15000 km.

Gelukkig weet ik dat LongLife veel langere intervallen kent dan 15000 km en de MaxiDOT laat ook keurig zien hoeveel kilometers er nog moeten worden gemaakt voordat onderhoudt plaatsvindt (sleutel op contactstand draaien en dan even de restknop voor de dagteller indrukken). Daarom is er nu snel weer een dagje gepland. Inmiddels heb ik vele verhalen gelezen van Oca avia rijders met precies dezelfde klacht en met die bagage hoop ik dat er daadwerkelijk een oplossing komt.

- tweede punt is de Stream. Ik heb deze radio besteld, o.a. omdat ik hier op Autoweek las dat modeljaar 2007 verlost is van de slechte signaalontvangst voor de radio. Helaas is dit bij mijn radio niet zo. Bij bijna elke zender gaat de Stream binnen 5 minuten alle frequenties weer aflopen zodat het stil blijft in de auto! Dat is erg jammer vind ik, temeer daar de radio fors geld kost en je er veel van verwacht. Wel heel mooi vind ik dat hij is geintegreerd in het dashboard.
Overigens: ik had de Stream bewust als optie(dus af fabriek) besteld ivm de aansluiting voor je Ipod die ze dan inbouwen. De dealer heeft in overleg met de leasemaatschappij (dus zonder mij te informeren) de radio echter als accessoire achteraf ingebouwd. Daar ging mijn Ipod aansluiting! Gelukkig krijg ik deze alsnog. Dit is toegezegd in februari, maar nu in mei is het nog steeds niet voor elkaar. Slordig. Geluid vind ik overigens formidabel!

- software. De Octavia is volgens mij uitgerust met een bijzonder uitgebreid besturingssysteem. Met name de MaxiDOT is echt intelligent gebouwd. Wel vreemd vind ik dat mijn MaxiDOT minder menupaden heeft dan het instructieboekje aangeeft. Zo zou er bijvoorbeeld een menupad moeten zijn waarmee je bij het inschakelen van de achteruit ook de rechterbuitenspiegel kunt laten kantelen. Dit menupad heb ik niet (04-09-2007: klopt, ik heb geen leren bekleding, dit staat niet in het boekje, maar alleen dan heb je de verstelbare zijspiegel).
Daarnaast houdt de auto op een of andere manier ook bij dat hij controleert of bij uitzetten motor alle ramen dicht zijn. Dit doet hij echter zonder logica: de ene keer wel en de andere keer niet. Het maakt daarbij niet uit of het nu nat of droog weer is. In eerste instantie dacht ik dat hij dit alleen doet als de regensensor merkt dat het regent, maar dat is niet zo. Vreemd.

Zoals u ziet, over het algemeen uitermate tevreden, maar toch voor het eerst een product van de Volkswagen groep met problemen die niet adequaat worden opgelost. Dat had ik beter verwacht. Ik wacht mijn eerstvolgende bezoek aan de dealer af en hoop dat ik dan wel helemaal tevreden ben!
Ik zal hiervan verslag doen.

UPDATE 12 juni 2007

De auto is naar de garage geweest voor de schokkende motor, de radio en de af en toe zichzelf controlerende ramen. Resultaat: We kunnen niets voor u doen!

Wat is er aan de hand: mijn dieselmotor moet milieuvriendelijk zijn, daarom regelt het motorregelapparaat allerlei instellingen om de uitstoot zo zuinig mogelijk te houden. Volkomen begrijpelijk natuurlijk. Dit gaat gepaard met (flinke) schokken. De ene tdi doet het meer dan de ander. Het verschijnsel doet zich met name voor rond de 2000 rpm. Ik moet ermee leren leven.

De Radio: vanwege atmosferische storingen kan de radio slecht ontvangen. Uw radio is prima.

De af en toe zichzelf controlerende ramen: garage en importeur hebben geen idee waarom dit komt, het hoort niet te gebeuren!
Dat zijn de antwoorden, er is totaal geen oplossing aangedragen om hier iets aan te gaan doen!

Maar goed, ik ben er niet mee akkoord gegaan en dit kan nog een lange weg worden. Mijn collega’s met dezelfde TDI (in een Altea XL en een Leon, beide ook 2007) hebben het probleem niet. Een schokkende auto lijkt mij nog steeds niet iets dat hoort.
Een update heeft geen zin, ik rijd met de laatste software rond. Erg jammer, want ik ben nu denk ik de eerste op de MyReviewsite die echt niet tevreden is!
Ga maar na: rond de 2000 rpm is het probleem het ergst en laat dit nu net het toerental zijn waar je veel mee te maken hebt tijdens de dagelijkse ritten. Een keer gas geven resulteert in een bonk. Met name ’’prettig’’ tijdens de ochtend- en avondspits.
Mochten er mensen zijn die ook een Skoda Octavia van 2007 met een 105 pk TDI motor hebben waar geen roetfilter op zit met hetzelfde probleem: ik hoor het heel graag.

De radio: ik heb meerdere (klassieke) auto’s en de ontvangst van de radio’s is uitermate prima. En dat zijn geen 570 euro kostende Streams!

De ramen: prima dat iemand zegt dat het niet hoort, maar vertel dan dat het wordt uitgezocht. Dit is voor mij geen belangrijk issue, maar het toont wel het gebrek aan medewerking aan vanuit dealer en importeur.

Over 10000 km krijgt de auto onderhoud, ik houd u op de hoogte.

UPDATE 04-09-2007 (periode van 27000 km tot 32000 km)

Helaas, tijdens de vakantierit een dag stilgestaan met de auto. Weer geen goede reclame dus. Hoorde een klapperend geluid van onder de motorkap. Na gekeken te hebben bleek de multiriem deels aan flarden te zijn. Ook was het nogal vettig bij de aggegraten die door de riem worden aangedreven (aircopomp, stuurbekrachtigingpomp en dynamo).
Met mijn zakmes de losse riemdelen weggezaagd (steeds met de startmotor de riem weer een stukje verplaatsen).
Skoda dealer gebeld en die stonden ook met de mond vol tanden (u heeft wel veel pech met de auto). Ik kon nog wel rijden zeiden ze, maar alleen naar de dichtsbijzijnde garage.
Via Skoda hulpservice kreeg ik een garage door, die onder garantie de riem heeft vervangen. De oorzaak bleek een afgelopen O-ring van een aggegraat te zijn dat tussen de riem en de poelies was terechtgekomen en de schade had veroorzaakt. Dit zorgde ook voor de vettige toestanden onder de motorkap.
Flink balen weer natuurlijk, temeer daar je vakantie dan anders begint dan verwacht.
Overigens, de motor houdt nog steeds erg in tijdens accelereren.

Tijdens de vakantie ook nog meegemaakt dat na het starten van de motor een heleboel herrie te horen was, waarna deze uitviel. Gelukkig wilde hij weer starten daarna.

Bij terugkomst van vakantie de leasemaatschappij geinformeerd en aangegeven dat ik de komende 4 jaar niet met deze auto wil blijven rijden (ik ben bang voor het Renault Laguna effect, namelijk continue problemen). Leasemaatschappij denkt mee en inmiddels is er een terugkoopregeling voorgesteld waar Pon op moet reageren.

Erg jammer dit allemaal, in elke test komt de Octavia er goed uit, het is een mooie auto, maar ik heb gewoon een pech exemplaar.

Ik houd u op de hoogte en mochten er mensen zijn die een Octavia II hebben van bouwjaar 2007 met een 1.9tdi motor die niet schokt, laat het mij weten.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.