Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Ambiente (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.9 TDI Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wij hebben een nieuwe wagen gekocht omdat onze vorige een benzine was. Gezien de huidige prijzen aan de pomp en de jaarlijkse 22500 Km dachten we dat een diesel voordeliger zou zijn.
Ik had een lijstje van wagens die mij interesseerden: Astra Break, Corolla Break, Mégane Grandtour, Primera wagon en de Octavia Combi. Na prijs vergelijk kwam ik al gauw bij de Octavia. Ik wilde een diesel die vlot een vrij zware aanhanger (brandhout) kan trekken.
Wij vonden dat de 1.9 TDI AMBIENTE een goede verhouding prijs/standaard uitrusting had en hebben die dan besteld met een Pack bestaande uit de volgende opties:
-parking distance controle voor en achter,
-comming-home lichten met automatisch dimmende achteruitkijkspiegel en regensensor,
-8 Luidsprekers.
-Climatronic.
-Jumbobox.
Daarnaast hebben we ook:
-metaalglans lak, (gratis)
-Stream auto-radio,
-afneembare trekhaak met adapter naar een 7-polige stekker.
-De dakrails staan er standaard op.
Wij betaalden voor deze wagen €19.300
Wij zijn tot nu zeer tevreden over onze Octavia :
- Rijgedrag is uitstekend. Ik heb al gelezen dat er mensen vinden dat hij in bochten wat gaat hangen naar onderstuur en dergelijke. Wel dit valt reuze mee, zeker in vergelijking met de Primera. Wij hebben wel een normale en geen spotieve rijstijl
- De sturing is zeer precies
- De remmen werken perfect. in het begin zelfs een aanpassing.
- De Stream radio kent niet de veelbesproken problemen. dus model 2007=goede radio. Ik vind de radio STREAM wel duur. Voor veel minder geld heb je tegenwoordig een radio met beter geluid, maar de Skoda radio’s passen mooi in het geheel: dure estethica dus.
- De motor is vlot. Voor wat wij deze wagen zullen gebruiken is deze 1.9 zeker krachtig genoeg. Het verbruik valt zeer goed mee: 5.7 l/100 km
UPDATE 2200Km:
Uiteraard nog geen problemen. Wij zijn nog altijd zeer tevreden.
Het interieur gaat makkelijk schoon met de stofzuiger en natte doek. Dat was bij onze Nissan niet het geval.
De dichtingen van de deuren zijn zeer goed: er komt bijna geen water en vuil door.
Het verbruik blijft laag
Ik maak nu regelmatig hogere toeren tot +-3000 en dat gaat aardig vooruit.
Je hoeft echt geen hoge toeren te maken om trekkracht te hebben.
120 Km/u in 5de = 2500 toeren.
Een rit van 160 Km binnenweg (80-90 Km/u en verscheiden dorpen) met normale rijstijl gaf een verbruik van 4.7 l/100Km.
Update 7000 Km:
Verbruik ligt nu op 6.2 Km maar wij rijden zeer veel korte stukken
De motor blijft ons tevreden stellen: tijdens een WE in de Eifel bleek berg op met 4 pers en bagage geen enkel probleem. Ondertussen heb ik ook met een zware aanhangwagen gereden en de wagen kan dit gemakkelijk aan . Het is wel geen bom
maar je kan vlot rijden en het verbruik blijft laag.
Update 16500 Km:
Ondertussen hebben wij tweemaal de olie moeten bijvullen, op 7300 en op 14400 Km.
Dat was even schrikken maar blijkbaar is het volkomen normaal dat een TDI olie verbruikt. Het oliepeil was telkens terug OK na 650ml bij gevuld te hebben. Dat maakt 1.3 liter op 15000 Km.
De boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik aan van 5.5 l/100 km. Ondertussen hebben we wel meer Kms gedaan op de autosnelweg. Krachtige wagen, met vier personen en bagage gaat hij vlot en zuinig door de bergen van de Eifel en aan de Moezel.
Bij lange afstanden zitten de zetels ook zeer comfortabel. Na een 300 Km stap je fris en soepel uit zonder stijf te zijn.
De regensensor werkt nu prima. Het was een kwestie van regeling met het knopje op de ruitenwisserhandle.
Update 26500 Km:
Wij zijn, met de wagen, op reis geweest naar Italië:
Wat mij hierbij opviel:
Het comfort, ik heb bij de terugrit, vrijwel alleen gereden. De 1150 Km achter het stuur zijn zeer aangenaam verlopen. Ik had geen last van rug- of andere pijnen en ik kon mij zeer goed wakker houden. Bij onze Primera kon ik het Max 3 uur volhouden.
Het verbruik was zeer aannemelijk. Met de koffer tsjokvol en met vier personen in de wagen kom ik op een gemiddeld verbruik van 5.3 l/100 Km. Dat is heen en terug over 2600 Km gemeten. We hebben de ritten met een vlotte rijstijl maar met een Max snelheid van 130 gereden. In Zwitserland waren er veel werken met snelheidsbeperkingen van 80 KPH en voor en in elke tunnel is het Max 100 KPH.
Zelfs zo vol geladen trekt de wagen zeer vlot op en hernemingen zijn geen enkel probleem. Op de Gothard-PAS moest ik mij inhouden om niet te sportief te gaan rijden, de wagen voelde zich er blijkbaar in zijn element.
Verbazend hoe groot de koffer is. Wij hadden onszelf weer eens overtroffen in het teveel meenemen van kleding en dergelijke maar alles ging in de koffer. Dit tot grote vreugde van onze zonen (12 en 14) die voor het eerst in tien jaar op de achterbank zaten zonder spullen tussen hun in. Zelfs de koelbox zat in de koffer.
De airco heb ik tijdens de terugrit op manueel gezet. Op ’AUTO’ blies er geen koude lucht op de voeten. Dat was wel enigzins nodig bij t° van 34° rond 10u.
Bij het plotseling moeten uitwijken voor een stuk vrachtwagenband aan 130 KPH bleef de wagen lekker op de weg en leek het een bochtje van niets. Dus de sturing is zeer goed wat mij betreft.
UPDATE 37.000 Km:
Ondertussen heb ik 22 aanhangwagens brandhout naar huiçs gehaald. Ik ben daarbij slechts 1x vast gereden op de zeer modderige bosweg en dat was dan nog met een eivolle aanhanger en vier persoenen in de wagen.
Het is mij wel opgevallen dat de stekker voor de aanhanger vrij laag komt te zitten als je hem onder de bumper vandaan haalt. Ik heb hem een paar keer moeten terug plooien omdat hij naar achter gebogen was door het wegzakken van de wagen in de modder.
Ik kan mij momenteel niet inbeelden welke andere wagen voor ons gezin dezelfde of betere ’value for money’ zou kunnen bieden.
PROBLEMEN
op 21.000 Km ging het lampje ’airbag fault’ branden. Bij uitlezing van de boordcomputer bleek het stekkertje onder de passagierszetel even een slecht contact gehad te hebben. Dit kan gebeuren door iets onder de zetel te stoppen of zo...
De airbags zijn gereset en als het nog een keer gebeurt worden alle airbags voor de zekerheid toch vervangen onder garantie.
Spijtig voor de concurenten maar geen problemen de afgelopen 10.000 Km behalve misschien dat de voorste banden bijna aan vervanging toe zijn. Voor mij blijft dit tamelijk vlug na 37.000 Km. maar blijkbaar is dit normale slijtage bij Continentals.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.