Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Ambiente (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.9 TDI Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 191.725 km |
KM-stand laatst | 373.319 km |
Kennismaking
- 192.100 km
Afgelopen vrijdag onze 'nieuwe' auto opgehaald. De eerste week is een goede ervaring geweest.
Na ruim 10 jaar (en bijna 374k) met dezelfde auto rondgereden te hebben (op LPG) nu een diesel. Wel even wennen.
Eerste ervaringen zijn positief. De kinderen (3 stuks) passen op de achterbank. Kofferbak is echoput (er is nu ruimte over nadat de wagen (voor de jongste) erin staat). Verbruik over de eerste 350 km is netjes. Zit nu op 4.8 l/100km volgens de boordcomputer.
Alle scores even op 'goed' gezet in de toekomst zal ik het verder verfijnen.
Update
- 196.750 km
Na bijna 3 maanden kun je wel een redelijk oordeel geven over een auto, dus hierbij een update.
In de afgelopen periode de auto bijna 2 weken moeten missen. Kon de auto niets aan doen, lag aan een onverlaat die het nodig vond om er tegenaan te rijden, en daarna vol gas te vertrekken. (Buurman nog bedankt voor het noteren van het kenteken.)
Als leenauto ook een Octavia gehad, maar dan een 1.6 hatchback op benzine. Goed om de verschillen een te kunnen kijken. Conclusie, ik ben blij met mijn diesel (trekkracht) en combi (overzichtelijker).
Nu even verder over onze auto. Kortweg hij bevalt goed. Verbruik is gemiddeld ongeveer 1 op 21. (Volgens boordcomputer nog wat zuiniger, 4,5 l / 100km) Kinderen hebben hun stek gevonden op de achterbank. En de bagage kan altijd mee met het zeiltje er overheen. Vandaag nog olie gepeild, en na ruim 5000 km is het niveau nog 90%, prima dus.
Er zijn een paar kleine probleempjes / wensen geweest, deze zijn onder garantie / service opgelost. (cruise-control bediening, werking parkeersensoer, gloeibougies en wijze werking centrale vergrendeling)
Wel een kostbare operatie was het monteren van speakers in de achterportieren, en die wil je graag hebben met kinderen op de achterbank. Wanneer deze er af fabriek niet in zitten ligt er ook geen bedrading. Vroeger kon je dan zelf de bedrading nog wel trekken maar ik durf dat tegenwoordig niet meer aan. Tijdens de proefrit zat er geen radio in, dus toen heb ik het niet kunnen horen.
Over ongeveer een maand zal het motormanagement geoptimaliseerd worden. (van 105 naar 140 pk) Dit extra vermogen is komende zomer wel erg handig als we op vakantie gaan, de Zwitserse bergen in. Ben ook nieuwsgierig wat het met het verbruik zal doen. Zal dit in de toekomstige postings meenemen.
Weer een paar maanden verder
- 208.240 km
Begin juli, net voor onze vakantie naar Zwitserland, is de auto gechipt. Hiervoor een tijd rondgereden met een brandend lampje van het motormanagement. Gewoon door blijven rijden, want ik merkte toch niets. Bij het uitlezen van de computer bleek het om een defecte brandstoftemperatuursensor (mooi woord voor galgje) te gaan. Is onder garantie gerepareerd.
Het 'chippen' is geen verkeerde beslissing geweest, de auto ging wel heel soepeltjes de bergen op. Na de terugkomst in Nederland nu 2 keer getankt. Gemiddeld verbruik is 1 op 22 (gewoon dagtellers versus aantal liters, dus niet de boordcomputer) Dus het lijkt erop dat het chippen inderdaad zuiniger maakt.
Verder bevalt de auto zeer goed. Enige nadeel is dat de lichte bekleding zeer snel vies wordt.
Nog steeds geen olie bij hoeven te vullen. Moet het peil wel in de gaten houden. Staat nu iets onder de helft. (dus na 17000 km)
Een jaar verder
- 223.687 km
De Octavia is nu een jaar in ons bezit. Bevalt uitstekend. Paar kleine puntjes: Zwakke achterveren (is nu over na het monteren van hulpveren) Vlekgevoelige bekleding (Jammer maar helaas). Ander positief punt is het verbruik, namelijk ruim 1 op 21 gemiddeld over 29.000 km.
De auto heeft net een grote beurt gehad. Hierbij is als extra alleen de thermostaat vervangen. Deze bleef open staan. Verder in november 2010 een set velgen met winterbanden gekocht. Heel blij mee.
Het olieverbruik is ongeveer een liter op 17500 km. Kan ik prima mee leven.
En weer een jaar verder
- 251.456 km
En toen waren we al weer een jaar verder. De auto bevalt nog steeds prima (alleen die wegenbelasting....) Afgelopen jaar aan onderhoud een kleine €1500 kwijt geweest. Geen gekke dingen, distributie, waterpomp, grote beurt, accu (preventief). Is dus ongeveer 5 cent per gereden kilometer.
Heb vorig jaar een maand rond mogen rijden in een Opel Meriva, wat was ik blij dat ik de Octavia weer op kon halen. De reden was dat wederom een onverlaat hier in de straat tegen de (geparkeerde) auto aan reed en daarna vol gas weg reed. Resultaat € 3000 schade.....
Update
- 298.540 km
Na ruim een jaar weer een update. Eigenlijk weinig nieuws. In februari dit jaar is het tweemassavliegwiel vervangen door een vast vliegwiel. Merk je in de praktijk niets van. Inclusief vervangen koppeling + vliegwiel dit jaar € 1200 uitgegeven aan onderhoud. Is dus 4 cent per kilometer.
Voor onderhoud vanuit het kostenoogpunt niet meer bij een dealer, maar bij een merkspecialist. Maakte bij de beurt ongeveer €1300 uit.
Verbruik blijft ook netjes. Olieverbruik is ongeveer 1 liter per 25.000 km. Maak ik me geen zorgen over.
Volgens mijn werkgever moet ik per 1-1-2012 met een auto van de zaak gaan rijden. (onder het motto veiligheid en uitstraling) Op dit moment is nog niet bekend wanneer dit nu echt plaats gaat vinden. Tot die tijd rijden we gewoon lekker verder.
Update
- 317.219 km
Weer een jaar verder. Nog steeds geen auto van de zaak, we wachten nu al bijna 3 jaar op een overgangsregeling.
Afgelopen jaar € 1200 uitgegeven aan onderhoud. Buiten het reguliere onderhoud de volgende grote punten:
De radiator had (waarschijnlijk) een steen gevangen en was gaan lekken (kosten €500).
De mechanische hoogteverstelling van een koplamp was kapot, nieuwe unit (kosten € 250).
De auto bevalt nog steeds goed. Verbruik is gewoon laag, 1 op 21,2 gemiddeld. Betrouwbaarheid is goed, starten en lopen. Olieverbruik is minimaal, tussen 2 beurten (30.000) moet er een halve liter olie bij.
Dus voorlopig blijven we gewoon rijden.
Weer een jaar verder
- 346.899 km
Vandaag de jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad. Voor de APK moesten een remslang en 3 lampjes vervangen worden.
Verder was er een sleutel gebroken die vervangen is en was het raammechanisme in het bestuurdersportier kapot gegaan. En dat is toch lastig bij het inrijden van een parkeergarage.
Verder bevalt de auto nog prima. Ruimte genoeg, snel genoeg en nog steeds zuinig.
Als het goed is moet ik er eind dit jaar echt aan gaan geloven en met een auto van de zaak gaan rijden. Denk erover om de Octavia dan alleen voor privé-gebruik te houden en de auto van de zaak alleen zakelijk te gebruiken. (moet €0,22 per prive gereden kilometer betalen aan de werkgever)
Een probleem(pje)
- 348.231 km
Tussentijds naar de garage gemoeten. De rem linksachter kwam niet meer los. Bleek een kapotte zuiger in de remklauw te zijn. Vervangen en we rijden weer door...
Afscheid
- 373.319 km
Na bijna 6 jaar in volle tevredenheid met deze auto gereden te hebben is het toch tijd voor afscheid geworden.
De auto van de zaak (die ik niet privé ga gebruiken) wordt volgende week dinsdag afgeleverd, en het gevolg daarvan is dat er maar zo'n 12.000 prive gereden gaat worden. En dan is de wegenbelasting voor een diesel wel erg hoog. Wat ook zwaar meetelde was dat de auto heel groot onderhoud nodig had. (Banden, distributie, (waarschijnlijk) remmen en dergelijke) nodig had.
Ten slotte kon ik een auto van een collega overnemen tegen een nette prijs.
Zal nog een keer een rekensommetje plaatsen over de kosten per kilometer met deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.