Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 4x4 (2006)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 4x4 (2006)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.9 TDI 4x4
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst153.350 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na vele kilometers reeds op korte termijn ben ik over het algemeen tevreden. Wegligging is prima voor elkaar, comfortabeler dan mijn vorige, al is het sturen wel iets minder direct. Voor de grote van wagen heeft deze ook een grote binnenruimte en een praktisch doordacht binnenste, elke ruimte is optimaal benut.
Ik heb als optie de Sirius-velgen en zelfs resrvewiel is zelfde als andere vier.Mijn verbruik komt gemiddeld op 7,5 a 8 l/100km uit, wat toch goed is gezien de vierwielaandrijving en de banden met maatje 205/55/R16 en een vlotte rijstijl.
Ik heb voor deze gekozen om een paardentrailer te kunnen trekken (trailer750kg en paard+/-600kg) en op grasvelden toch weg te geraken( worden dikwijls als parking gebruikt op jumpings). Ik had geen zin om met een zogezegde SUV te rijden ala Tucson,RAV4 of X-trail. De Octavia voldoet ruimschoots aan mijn eisen en ik heb nooit de indruk dat ik te weinig koppel of vermogen heb met de trailer erachter.
Enige minpunt vind ik het lawaai en de krachtopbouw van de motor(maar is eigen aan de TDI). Twijfelt even rond de 2000opm om dan bruut in te komen met een berg koppel en vermogen. Maar voor mij de ideale wagen voor dit budget(25000€ in België waar nog salonkorting afging en dus rond de 22500€ kostte. Hoop er nog vele jaren mee te doen.Alleen nog All-Road kit van Milotec erop en hij is voor mij compleet(zie tweede foto).
Even rechtzetting in de ondertitel staat 5d/5v, maar klopt niet, is wel 5 deurs maar geen 5v wel 6 versnellinsbak. Is standaard bij de 4x4.
Ondertussen 22000km en nog steeds heel tevreden.

PROBLEMEN

Enige probleem is het wegvallen van de radio (Stream-versie) en op en neer gaan van volume bij traffic-messages.
Maar deze wordt deze week vervangen door een nieuwe in garantie, waarvoor dank aan mijn dealer. Update: radio is ondertussen vervangen en probleem is opgelost, wel blijft dit een radio waarvan de ontvangst toch maar zwak is.

Distributieriem!

  • 123.650 km

Onderrussen dus 123650km erop en dus even een up-date van deze revieuw.
Juist distributieriem laten vervangen,airco laten reinigen en klein onderhoud laten uitvoeren, batterij van 2de sleutel vervangen en vervangwagen en dit alles voor €637.44.-.
Ben nog altijd zeer content van de O2, heb wel al uigekeken naar een andere en prijzen gaan vragen van verschillende modellen, allemaal wel 2ton trekkers. Sleepvermogen +2000kg.
Hyundai Santa Fe, Ford Kuga, VW Tiguan, Mitsu Outlander, maar telkens te laag bod voor mijn O2 gekregen. Blijf er dus nog maar mee rijden en ondertussen bijsparen en wachten voor betere beurstijden.

Vervangen van banden is zo rond de 40000km, daarvoor steeds Dunlops SP 01 205/55/16, waren goed maar prijzig, nu een vrij onbekend merk Marangoni Verso in dezelfde maat en behalve iets meer rolgeluid komen eigenschappen met Dunlop overeen, naar mijn gevoel toch, kosten wel 30% minder.
kosten heb ik niet gehad of het moest de stekker van de passagiersairbag in die stoel zijn, €40 voor opsporen met de diagnose computer en terug vastklikken.
Merk wel dat de laklaag toch iets krasgevoeliger is dan mijn vorige auto (Focus Clipper 1.8TDCI 2002).

Heb ook nog de voorruit laten vervangen wegens barst door opgeworpen steen.Keurig geregeld door CarGlass via verzekering.

Pluspunten: uiterlijk,leuk karakter van TDI, zuinig, sterk in slepen van trailer voor een 1.9 met 105pk, ruim interieur en kofferruimte,goede en mooie afwerking, betrouwbaar, komfortabel, goede wegligging en stuurgevoel, prijs tov uitrusting en prestaties.

Minpunten: lawaai TDI, radio slechte ontvangst, soms doorslaan vering vooral bij te ver uitveren, sommige interieur materialen krasgevoelig, stand ruitenwissers bij poetsbeurt.

Raad deze wagen zeker aan anderen aan, en zou zelf terug een Skoda kopen indien er een model aan mijn eisen voldoet, nl 4x4, 2000kg sleepvermogen en binnen budget vallen.

Winterbanden!

  • 149.500 km

Ondertussen 149500km en ben er eindelijk toegekomen om winterbanden op stalen velgen te monteren.
Zeker bij deze ijs en sneeuwomstandigheden een groot verschil.
Heb er nu Dunlop wintersport 205/55/16H opliggen en dit rijdt gewoon fantastisch tov Marangoni Verso 205/55/16H(zomerbanden). achterste zaten aan minimum dus totaal geen grip meer op ijs en sneeuw, nu rijd auto als op rails, zelfs op ijs en sneeuw.
Op gewoon droog asfalt grip ook goed maken alleen beetje meer afrolgeluiden. Had deze reeds bij eerste winter moeten aanschaffen en monteren.

Van auto zelf ben ik ook nog altijd zeer tevreden, al komen er al wel klein beetje rammeltjes en kraakjes de kop opsteken, maar mag het na 150000km.Naar garage enkel voor de gebruikelijke onderhoudsbeurten om de 15000km. Regelmatig (2/maand)doe ik +/-100km met paardentrailer 1500kg en dit doet de O2 zonder morren en met een verbruik dat niet boven de 10l/100km uitkomt. Zelfs onverharde ondergrond kan hem niet deren zolang het geen te zwaar terrein is. Voor mij kan deze nog makkelijk een jaar blijven en dus ga ik er de 2ton opzetten. Op naar de 200000km dus.

Afscheid van een betrouwbare

  • 153.350 km

Dit is het vijfde en meteen ook laatste verslag, niet dat de Skoda niet meer leuk is, versleten of stuk is, maar omdat 4jaar meestal de leeftijd is waarop mijn wagens de deur uit gaan, maar voornamelijk omdat wij nu een auto nodig hebben die 2ton mag trekken ivm paardentrailer. Na wat uitkijken op internet en magazines te lezen, vond ik niet wat ik zocht bij Skoda,Yeti iets te klein en licht, de Superb Combi 4X4 te groot,duur en te laag bij de grond. Ben dan gaan rondkijken op koopsites en dealersites en ben dan uitgekomen bij een Opel Antara Cosmo 2.0CDTI 4x4 met 34000Km erop van 2007 voor een goede prijs.

Mijn Skoda 4x4 ga ik zeker missen, want deze reed toch wel fantastisch zonder mij ooit ook maar één keer in de steek te laten of op kosten te jagen. Mijn gemiddeld verbruik bij een redelijk vlotte rijstijl en tweewekelijks een trailer van 1450kg erachter voor 100km kom ik op een verbruik van 7,5l/100km.
Lijkt mij toch redelijk voor een auto van 1450kg, comfort en wegligging was steeds in orde zeker met de winterbanden in combinatie met de 4x4 in deze periode. Nu beginnen er wel beetje kraakjes en rammeltjes te komen, maar ik rij wel altijd met 2,5bar op mijn banden en dan voelt hij wel wat harder aan.

Conlusie: Moest ik terug voor dezefde keuze staan als toen zou ik terug een Skoda kopen. Als ik nu een gewone break of sedan nodig gehad hebben, zou ik terug een Octavia of zelfs een Superb kopen, vermits dit een zeer degelijk, betrouwbaar en merk is, met een design dat wel enkele jaren meekan zonder oubollig te lijken.
Dit is echt "value for money" en zou dus zeggen "Volg de Skodarijder".

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.