Skoda Octavia Combi 1.8 Turbo 20V RS (2003)

autoreview

Skoda Octavia Combi

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.8 Turbo 20V RS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf119.785 km
KM-stand laatst145.245 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 145.245 km

Na 4 jaar trouwe dienst en 326.000 km heb ik de Seat bedankt voor bewezen diensten en deze in oktober 2009 ingeruild op mijn huidige auto: een Skoda Octavia 1.8T RS Combi van 2003.

Ik rij zelf al jaren VAG, maar dit was mijn eerste Skoda. Mede omdat ik bij Skoda gewerkt heb en dus de modellen en motoren ken was de keuze redelijk snel gemaakt toen een combi exemplaar in zwart zich aanbood. Ik kreeg een goede inruil voor mijn Seat ondanks de hoge kilometerstand.

I.v.m. de afstand tussen mijn woonplaats en de plaats waar de auto te koop stond deze gekocht zonder garantie. En ik verwachtte ook geen problemen. Het tegendeel bleek waar te zijn.

Opsomming van de problemen:

* na aankoop (op de terugweg ineens) koelwatertemperatuur schommelingen; koelwatersensor vervangen

* koelwatertemperatuurschommeling bleef aan: thermostaat vervangen en toen was het goed.

* stilstaand voor een stoplicht ineens een hoop geratel onder de kap. Snel de motor uitgezet en inspectie wees uit dat de waterpomp was vastgeslagen. Gelukkig stond de timing van de motor nog goed. Distributieriem inclusief span- en looprollen en waterpomp vervangen.

Dit waren de problemen in de 1e week na aankoop!

Daarna ging het vrolijk verder:

* startmotor vervangen i.v.m. defect

* kraken in de ophanging; gescheurde draagarmrubbers en deze vervangen door draagarmrubbers van een Audi TT (volledig rubber)

* continu trillende remmen (ook na 2x afdraaien) dus deze vervangen door geventileerde en geboorde remschijven van Zimmermann inclusief nieuwe remblokken. Zowel voor als achter vervangen.

* accu kapot (kan gebeuren)

* spanningsverlies (hierdoor ook de accu stuk); dit bleek het blokje achter het contactslot en deze vervangen

* motor gechipt naar 225 pk en binnen een week begon de koppeling te slippen. Deze vervangen door een versterkte Sachs koppeling met een G60 vliegwiel.

* De auto begon ineens met inhouden en slecht lopen na de koude start (tijdens het draaien van de secundaire luchtpomp)
Werkelijk alles geprobeerd, maar niets hielp. Uiteindelijk alles wat met het secundaire luchtsysteem te maken heeft gedemonteerd en verwijderd. Nu is het eindelijk goed.

* plastic dumpvalve vervangen door een Forge exemplaar (oude was lek)

* N75 klep vervangen

* Luchtmassameter vervangen

* carterpan vervangen (gescheurd op een drempel in de sneeuw)

* roest bij de achterklep. Dit is een bekend euvel bij de Octavia 1. Ik was garantiespecialist bij Skoda geweest en wist dat hier verlengde garantie op zat. Maar kreeg bij geen enkele dealer gehoor. Uiteindelijk zelf met Pon gebeld en deze heeft alles onder garantie gerepareerd in samenwerking met Ames in Gorinchem waarvoor alle lof! Zij hebben alles perfect geregeld.

* Ik ben daarentegen ook een pietlut en heb ik diverse kapjes vervangen. Ook de sierlijsten op de voor- en achterbumper heb ik vervangen omdat deze lelijk en grijs waren geworden.

Al met al een hoop geld kwijt en dan heb ik alles nog zelf gedaan.

Gelukkig zijn er ook positieve punten:

* prestaties zijn gewoon goed. Een hoop vermogen is altijd voorhanden en zorgt voor verbaasde blikken.

* verbruik is ook goed: gemiddeld 1 op 10 / 11. Heel netjes voor 225pk. Ik tank dan wel 98 maar ik rij ongeveer 15.000 per jaar dus kost me € 15.- extra in de maand t.o.v. 95. Olieverbruik is nihil.

* Qua ruimte ook geen klagen. De stoelen zitten heerlijk en ook de kofferbak is lekker groot.

* Deze RS is voorzien van alle opties behalve origineel xenon. Deze wel achteraf ingebouwd.

* Comfort is ook goed. Kan lekker cruisen met de auto en hij is niet te stug afgeveerd. De stoelen zitten perfect.

Al met al heb ik gewoon een maandagmorgen auto en moet je gewoon een keer je verlies nemen denk ik. Nadeel is dat er eigenlijk al teveel geld in zit om em weg te doen. De auto rijdt nu alweer een tijd goed en de waardering stijgt langzaam weer.

Over 2 weken gaan we met volle bepakking en een dakkoffer naar Italië. Als ik terug ben zal ik weer een verslagje doen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.