Skoda Octavia Combi 1.6 Ambiente (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.6 Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 32.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
update 125.000 km 24-12-2010
- 125.000 km
Ik zag dat de laatste update niet helemaal overgekomen is vandaar dat ik een nieuwe review begin als vervolg op de vorige.
Na al het TSI en TDI geweld in de reviews van de laatste maanden is het weer de hoogste tijd voor een update van een 1.6je.
Na de zomervakantie waren de achterbanden aan de beurt. Ook hier zijn Conti.s gemonteerd. De levensduur van de Bridgestone heb ik genoteerd op 50.000 km. Niet heel erg veel gezien de trekkracht van de 1.6 maar wel acceptabel. Van de Conti’s verwacht ik nog wel iets meer.
Vervolgens was het half november tijd voor een grote beurt waarbij op mijn verzoek ook remvloeistof is vervangen. Verder is de brandstofpomp in tank gedemonteerd en geïnspecteerd wegens een fluitend bijgeluid. Dit fluitje hoor je vooral bij lage snelheden (
udpate 145.000 km 30-09-2011
- 145.000 km
Update 30-09-2011 bij 145000 km
We zijn weer 20dkm verder, hoog tijd voor een update. Begin van het jaar was het tijd voor de APK. Twee dagen voor de geplande afspraak gaat motorstoringslampje branden. Even gebeld met de dealer: voor de zekerheid langskomen en wordt de storinggeheugen uitgelezen en gereset. Helaas de volgende dag lampje weer aan. Bij de APK is de bedrading gecontroleerd en nogmaals gereset. Verder APK goedgekeurd; op een lekke carterventilatieslang na, was er niets aan de hand. Weer 2 dagen na resetten van het lampje, floep gaat die weer aan. Weer gebeld met Hegeman, het advies lambdasonde vervangen. Omdat het toch duur wordt doe dan ook maar een nieuwe brandstofpomp (zie update 24-12-2010), het gefluit begint danig te irriteren en maak er een leuk prijs aan. Enfin 500 euro lichter is en blijft het lampje uit en kunnen weer we genieten van de radio CD speler. Er gaat wel een sterretje af (van 4 naar 3) in de betrouwbaarheid en de kosten laat ik staan op 3 sterren.
Tot zo het slechte nieuws.
Het goede nieuws is dat er weinig opvallends te merken is. De O2 doet gewoon wat hij moet doen. Hij rijdt nog net zo lekker als 4 jaar geleden: comfortabel, stevig geveerd, koersvast, solo rijdend snel genoeg voor ons en de binnenruimte is nog steeds toereikend.
De softlack op de schakelaars van de elektrische ramen en deurgrepen laat her en der los en de motorkap heeft hier en daar een steenslagschade. Verder is er weinig slijtage te zien en na een middag met wassen, poetsen en stofzuiger in de weer geweest te zijn staat hij er weer piekfijn bij.
In de zomervakantie zijn we met de caravan weer naar zuid Europa geweest zonder problemen. En het blijft altijd weer een feest voor 30 euro te tanken en dan weer een dikke 500 km te kunnen rijden.
Laatst zat ik het nog eens na te rekenen, we rijden nu bijna 100dkm op LPG en na aftrek van afschrijving van de LPG installatie, extra motorrijtuigenbelasting zijn we zo’n 3000 euro goedkoper uit dan in vergelijking met benzine. Het verbruik is onveranderd 10,1 L/100km LPG.
Kortom, we rijden zeker nog een paar jaar door en dus op naar de 2 ton!
Update 18-06-2012 bij 165000 km
- 165.000 km
In februari was er werk aan de winkel voor Hegeman: een VOI beurt, de distributieriem met waterpomp is vervangen, 2 nieuwe voorbanden (Continental Premium Contact), het aircosysteem is opnieuw gevuld. Dat laatste was niet perse nodig, maar we gaan nog een aantal jaren met de O2 doorrijden, dus het ik zie het als investering in de toekomst. Verder zijn de remblokken achter vervangen (eerste keer!) en het gebruikelijk onderhoud, olie, filters, bougies, ruitenwisserbladen e.d. Al met al een hele waslijst en dus ook een dure rekening , zo’n 1400 euro.
Een vreemd verschijnsel deed zich onlangs voor: mijn vrouw meldde dat het spiegelglas van de rechterbuitenspiegel besloot de O2 te verlaten op de snelweg! Ik hoop dat er niemand haar achter reed. Ook hier laat Hegeman zien dat men service levert. ’s Morgen om 9 uur gebeld, glas was niet op voorraad, maar werd direct besteld en om 4 uur ’s middags stond de monteur klaar om het spiegelglas te monteren. Na een kwartiertje met glas er in weer op weg.
Bij de beurt kregen we een O2 1.4 TSI mee als leenauto. Wel een lekkere motor, veel trekkracht onderin, in de 6e versnelling cruisen met lage toerentallen en dus ook minder motorgeluid. Oook het windgeruis ter plaatse van de buitenspiegels is verminderd. Er zitten nu joekels van spiegels op. Verder merk ik weinig verschil in wegligging, wel iets luxer aangekleed (Ambition Business).
Derhalve hebben we besloten om nog maar een paar jaar door te rijden met onze O2.
Het olieverbruik is nog steeds 1 ltr. op 10.000km. Het verbruik op LPG blijft 10 l/100km.
Ik heb de volgende aanpassingen gedaan bij de waarderingen:
Voor betrouwbaarheid en kosten komt er een ster bij nu beide 4 sterren.
De rest blijft onveranderd.
Wordt vervolgd over 20.000 km!
update 14-2-3013 bij 180.000 km
- 180.000 km
Update 14-2-2013 bij 180.000 km
Sinds de vorige update is het linkerspiegelglas ook vervangen en zijn er nieuwe voorbanden op gekomen. Wat wel is verandert, is dat de auto is ingeruild tegen een O2 1.9TDI Elegance Businessline. Deze is een jaar jonger (6-2007)en had slechts 93dkm gelopen. Ik heb hem voor een interessante prijs kunnen aankopen. De O2 MPI is ingeruild en bij een autohandelaar terecht gekomen, die hem ondertussen heeft verkocht. Ik ga geen nieuwe review beginnen, de meerwaarde lijkt me gering omdat er voldoende reviews over 1.9TDI’s zijn. Rest mij nog een ieder te bedanken die deze review heeft gelezen en gewaardeerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.