Skoda Octavia Combi 1.6 Ambiente (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.6 Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 4.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds juni 2005 rijd ik met veel genoegen in een Skoda Octavia met een G3-installatie. Een ware verademing na 3 jaar ergenernis in een Peugeot 307. De Octavia is een degelijk, luxe en betrouwbaar automobiel met een chique uitstraling. De 1.6 motor is wat aan de lichte kant en doet mij bij het rijden in bergachtig gebied wel eens terugverlangen naar de HDI uit de Peugeot. Maar goed je kan niet alles hebben, de motor doet z’n werk op de vlakke weg naar behoren, is mooi stil en voor zo’n zware auto aardig zuinig (1:14, veel buitenweg, weinig stoplichten). Vanaf 12.000 km ligt er een AG-gasinstallatie in, waarbij het verbruik gemiddeld (nu in de winter) 1:12 is bij veel buitenwegen (80 km/u) en snelwegen (120-140 km/u). Gasinstallatie functioneerde in het begin niet naar behoren. Verdamper produceerde na warm worden een nare brom. Is vervangen door een gemodificeerd type (AG-gasrijders die last van een brom hebben: klagen bij de gasfitter!), waarna het probleem opgelost is.
De Skoda biedt een zee van ruimte en is erg mooi afgewerkt. Zelf een lamp vervangen is prima te doen. Minpuntjes? De stoelen zijn wat stug en bij koud weer komen uit het dashbord wat ’uitzet’-kraakjes als de verwarming aangaat.
De lange oversteek is in combinatie met een gastank wat lastig. Met passagiers achterin erbij, tikt de trekhaak snel op een verkeersdrempel. Met hulpveren kan het worden verholpen.
De Skoda heeft, zoals de meeste moderne auto’s, zo-ie-zo weinig ruimte onder de bodemplaat, waardoor je op een zandweg met hoge middenril wel moet opletten om de auto niet als wegschaaf te laten dienen. Om hem daarvoor in te ruilen tegen een hoge en brandstofslurpende SUV vind ik tot nu toe niet nodig.
Ik kan deze auto aan iedereen aanraden, alleen jammer dat er geen zwaardere motor geleverd wordt die voor LPG geschikt is. Daar moeten ze bij Skoda (of VW) nog maar eens goed over nadenken!
PROBLEMEN
5000 km: Koplampunit vervangen i.v.m. losgetrilde reflector.
30.000 km: Waarschuwingslampje ’motor loopt op ben
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.