Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance Businessline (2010)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance Businessline (2010)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.4 TSI Elegance Businessline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst28.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Klasse auto!!!

  • 1.650 km

Wat een auto.Ik heb, met het budget wat ik beschikbaar had,gekozen voor een volledig aangeklede Skoda Octavia Eleg. Business met DSG-7 versnellingsbak. Verder nog extra getint glas achter, 17 inch velgen, chromen dubbele uitlaat, afneembare trekhaak en stoelverwarming. Voor dit budget had ik als VW groep fan een kale Passat, of een "hard plastic" Altea XL of een vrij kale...minder spannende Golf Variant. Vorige week opgehaald bij de dealer en meteen de vuurproef: 3 x op en neer naar Amsterdam...in de file dus ZEER content met de DSG bak. Alle nieuwe auto's rijden natuurlijk "geweldig" maar dit rijdt minstens zo goed als de Mondeo die ik heb ingeleverd!! Zowel qua rijgedrag, wegligging. Motorisch is de Skoda veel prettiger. Ter vergelijk: De Mondeo draait 3500 rpm bij 120 kmh: Na ruim 1000 km rustig opbouwen blijkt dat de Octavia bij dat toerental 165 kmh loopt!!...Bij 120 kmh ongeveer 2500 rpm: wat een rust...

Verbruik was bij de eerste tankbeurt 1: 10 en loopt nu langzaam terug naar 1:13 (overwegend snelweg en file!!)

Eerste indruk! Wordt vervolgd.

Winterbanden+ DSG bak

  • 21.000 km

Sinds half november (17500 km) zitten de winterbanden erop. Deze set via de dealer besteld: Set met lichtmetalen velgen (16 inch: niet origineel Skoda) met Conti TS830. Aanvankelijk een hoop "onbalans" waarbij schudden in "hoogte richting" van de auto tussen 70 en 90kmh voelbaar was. Dit schudden was overigens alleen in de bestuurdersstoel- en niet aan het stuur voelbaar. De hele set is hierop van de velg gehaald en opnieuw gebalanceerd (ook balanceren met de wielen gemonteerd op de auto), vervolgens uitgewisseld met de originele zomerwielen (beurtelings voor achter). Hierna stond wel vast dat het EN niet aan de auto EN niet aan de banden lag. Het probleem was echter niet verholpen.

Uiteindelijk andere (betere en duurdere) velgen gekregen. Schudden is nog steeds niet verholpen echter wel een stuk minder en daarnaast alleen rond de 80 voelbaar.

Verder heb ik dit 'dealermoment'gebruikt om de DSG-bak te laten 'resetten' en hierbij meteen 'de nieuwste updates' te
installeren.(Heeft Bill Gates aandelen Volkswagen???). Dit werd me door de dealer geadviseerd omdat de bak op handbediening, van de ONEVEN naar EVEN versnellingen, 'stotend' overschakelde bij stevig accelereren. Dit kon volgens de dealer te maken hebben met het 'zelflerende vermogen' van de bak (vandaar de RESET). Ik vraag me af of, gelet op dat 'zelflerende vermogen', mijn noodgedwongen rijstijl (laag opschakelen in de file en vervolgens wanneer de weg vrij is vlot door naar de 120kmh) hieraan debet is?? Wie kan mij hierover meer vertellen?!

Daarnaast leek het alsof de bak bij snelheid minderen te laat terug naar de 1e versnelling ging met het gevolg dat de bak tot BIJNA stilstand in de 2 bleef staan. Bij vervolgens rustig accelereren bleef de bak in 2 staan waarbij de koppeling te lang moest 'slippen' om op een toerental met voldoende koppel uit te komen.....

Na resetten was het euvel verholpen, echter heb ik nu, 3500 km verder, het idee dat dit schokkend overschakelen weer terug komt. Ik hou het in de gaten....

De PDC geluidssignalen en weergave op het Columbus scherm zijn een beetje 'hysterisch'. Bij een afrit 'ziet' het systeem ook het wegdek. Op zich niets mis mee dat de sensoren ook naar boven- en onderen kijken maar wanneer er nog 25-30 cm tussen bumper en 'doelwit' zit in normale situaties dan beginnen de alarmtoeters al continue te zingen...Lastig als het er echt op aankomt. Maar ja....hoe deed ik dat 10 jaar geleden dan??

Verder niets dan lof over de auto. Pittig en erg stil. Bij de oosterburen 210 op de klok gezet. Dit rijdt ECHT een klasse hoger. Verbruik staat nog steeds op 1:13 (veel optrekken en overwegend snelweg) maar ik heb de hoop opgegeven dat dit nog verbeteren zal.

Handigheidje:Set originele rubber matten aangeschaft, ook voor in de kofferbak; Ideaal met dit weer!!

Tot de volgende review.

DSG Bak

  • 28.000 km

Tussenstandje: Bijna toe aan de eerste beurt. Maar goed ook want de DSG bak begint weer te 'rukken"..bij het opschakelen. Verder trekt de motor niet vloeiend door bij half gas. Motor begint overigens goed LOS te komen: Stuk feller met optrekken maar ook het verbruik is lager dan bij vergelijkbare omstandigen (weer+verkeer) VOOR de winter. Zit nu makkelijk aan de 1:14 Laatste keer 1:14.5.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.