Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech Business Edition (2020) #2

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia faceliftSkoda Octavia faceliftSkoda Octavia faceliftSkoda Octavia faceliftSkoda Octavia faceliftSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia CombiSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech Business Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf46.000 km
KM-stand laatst89.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

3 jaar dienst, hoe ervaar je dat dan?

  • 89.000 km

Aanschaf.

Ik heb deze wagen gekocht in de garage waar mijn vorige wagen in onderhoud was. De Superb uit 2014 waarvan het afscheid vroeger was gekomen dan gepland. Dit kan je lezen in de review die ik nog verder aangevuld heb mocht je dat interesseren.
Lang verhaal kort, veel kosten + diesel + niet welkom in LEZ binnen afzienbare tijd = you loose.
Aangezien het aankoopproces in een serieuze stroomversnelling was gekomen heb ik maar beslist om een wagen te kopen bij die vrij snel beschikbaar ging zijn bij de garage waar de Superb stond te verwelken. Eigenlijk geen leuke tijd omdat een wagen kiezen altijd spannend moet zijn maar nu was het gewoon nemen wat er stond.
En dat was een octavia combi 1.5 TSI DSG afkomstig uit Denemarken met de kleur qwartz metallic als ik me niet vergis. Geleverd in 2020 en na 3 jaar rondrijden ongeveer 46000 km ervaring op te teller. De wagen zag er netjes uit en de onderhoudshistorie klopte, dus toegehapt.

1e jaar bezit

Komende van de Superb en diesel leek het een stap terug maar eigenlijk viel dat goed mee. Ik meen me te herinneren dat de kofferruimte niet veel kleiner is dan de Superb en wat het verbruik betreft ben ik ook niet teleurgesteld. Ik rij gemiddeld 1 op 20 of 19, dit is rond de 5 liter op 100 km. Vind ik ok voor wat het is en waar ik de wagen voor gebruik. Ik probeer zo weinig mogelijk korte ritten te doen.

Positief:
de ruimte en rust aan boord, de motor draait echt wel stil (geen dieselgenagel meer)
LED verlichting tov xenon is een groot verschil
Comfort, 16 tegen 18 duimse velgen, dat rijdt wel een pak zachter. De zetels daarentegen zijn maar zozo, daar moet ik nog iets op vinden.
Gebruiksgemak, alles is snel te vinden behalve de DCC. De kleine hendel aan het stuur onder de richtingaanwijzer daar heb ik wel wat op gevloekt in het begin maar nu ok. CC staat altijd op want de trajectcontroles, flitspalen ea groeien als paddestoelen uit de grond. Alles wordt uit de kast gehaald om de automobilist te laten fungeren als cashcow.

Negatief:
Technisch toch minder robuust als mijn eerste Octavia. Dat was een 1.9 TDi van 2001 en daar ging zo goed als niets aan stuk (tot op het einde natuurlijk ;-) ), dus je ziet me al komen wat de huidige wagen betreft. Gelukkig bestaat er zoiets als 1 jaar verplichte garantie bij de garage.

Wat ging er mis?
Batterij stuk, dus vervangen en vanaf nu steeds start-stop uit bij vertrek. Na 4 jaar stuk? De batterij van onze fabia is 12 jaar meegegaan. Om maar te zeggen…
Koelvloeistoflek. Er is een kleine slang vervangen door een onderdeel waarvan de garage zei dat het een geupdated onderdeel was. Waarvan akte maar niet bevorderlijk voor het vertrouwen.
Olieverbruik. Nog nooit voorgehad, melding oliepeil laag. Gestopt met rijden en nagekeken voor wat het waard is en de garage gecontacteerd dat het peil laag stond. Na de middag nog eens gecontroleerd en bevestiging dat er 1 liter olie bij mocht. Jammer maar dat komt er van wanneer de olie even visceus is als water (0w20).

Een bewogen eerste jaar en geen goede beurt voor het vertrouwen in de wagen. De pechbijstand dan maar voor een jaar verlengd om zeker te zijn.

2e jaar dienst

Geen noemenswaardige problemen of ellende zowaar. Zou het dan toch kunnen dat we eens geluk hebben? Buiten het gewone onderhoud heb ik volgende zaken nog laten doen, een DSG update met bijkomend de motor door VAG techniek. Aangezien de wagen van 2020 is dacht VAG Techniek dat ze misschien de ECU niet konden veranderen en ik zat er dus eigenlijk voor enkel de DSG aan te passen. Komt er een aardige dame melden dat het toch kon en voor een luttele 100 euro meer konden ze de motor ook optimaliseren. Dus gedaan en ik kan alleen maar zeggen dat ik er geen spijt van heb. De DSG schakelt niet meer bij 6 km/u maar gedraagt zich normaal, pit zit er nu ruim voldoende in in de motor.

Het verbruik is hetzelfde gebleven, de rijstijl ook by the way. Het is alleen leuk te weten dat er meer voorhanden is indien gewenst.

3e jaar.

Weer geen uitschieters. Gewoon jaarlijks onderhoud en verder af en toe wat olie bijvullen. 1 Liter op een jaartje rijden (ongeveer 15000 km) is aanvaardbaar.
Wat hebben we nog uitgestoken dit jaar? We zijn op vakantie geweest naar Italië want de zoon had er een EK in-line hockey te spelen met het nationale team. Dus met 3 en een volle koffer richting zuiden (Kant van Venetië). De ritten heen en terug zijn goed verlopen, in de terugweg zelfs een verbruik gehaald van 4.9 liter op 100 km (1/20.4) waarbij ik 909 km heb gereden met ongeveer 45 liter benzine en dit tegen een normaal tempo 100-110-120-130 waar het mocht en de nodige files -> getankt rond Milaan en in 1 trek naar huis. Netjes voor een benzinemotor, met airco steeds aan, DCC maximaal gebruikt, beladen wagen en geen poging tot hypermilen.

2 Weken geleden heeft de motor een walnutblasting ondergaan bij VAG Techniek (inlaat en kleppen gereinigd, injectoren ultrasoon gereinigd). Dit was rond 89000 km. Wat een verschil is me dat, de motor draait stationair nog stiller en in het wegrijden was de motor vinniger dan verwacht. Dit is nog eens 450 euro goed gespendeerd. Ja, het is niet goedkoop te noemen maar de wagen voelt echt beter aan dan ervoor dus ik vind dit best een aanrader/meerwaarde. Binnen 80000-100000 km opnieuw te doen als de wagen nog in bezit is, maar dat is wel de bedoeling.

Voorlopige conclusie.

Ik ben voorzichtig tevreden met de wagen, als hij zich blijft gedragen en niet teveel onvoorziene problemen voor mijn voeten gooit mag hij nog een lange tijd blijven. Voldoende ruimte en comfort aan boord en de normale kosten (het gewone onderhoud bedoel ik, niet de verbeteringen van VAG Techniek, da's extra waar je zelf voor kiest) zijn aanvaarbaar.

Een wagen voor de nuchtere familieman, niet meer niet minder. Bij tijd zal ik mijn verdere ervaringen delen, alsook de eigen foto's erbij plaatsen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.