Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Bus (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Bus |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 91.652 km |
De eerste 5 maanden
- 17.000 km
Waar zal ik beginnen......voor deze Octavia heb ik ruim 4 jaar in een Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI gereden. Auto zat prima met zeer goede stoelen (optioneel), maar was qua storingen een absolute ramp, vooral motorisch en op vakantie met de caravan er achter. Meerdere keren gestrand, laatst in 2018 toen de Astra op transport moest terug naar NL. Maar het gaat niet over de Astra, maar over zijn opvolger.
Na veel wikken en wegen heb ik uiteindelijk gekozen voor de Octavia met de 1.0 TSI 3-cilinder motor.
Maar je rijdt toch met de caravan zal menigeen denken ???? Waarom dan geen 1.5 TSI ????
Juist, maar na veel inlezen en een zeer positieve proefrit heb ik toch de gok gewaagd en de Octavia besteld. De 1.5 TSI zou met een beetje opties boven mijn persoonlijke budget komen, dus vandaar de keuze voor de 1.0 TSI in een Ambition Business trim en in het werkelijk prachtige Race Blue.
Heb niet gekozen voor de Style Business, voornamelijk i.v.m. de 17 inch stoeprandgevoelige velgen (ook duurder in de lease) en omdat die uitvoering weer te duur zou worden met nog wat opties er bij.
Ik heb o.a. de volgende opties bijbesteld:
*Dynamic pakket met sportstoelen
*Electrische achterklep
*Dubbele bodem (zeer handig na twee vakanties!!!)
*Achteruitrij camera
*Parkeer sensoren voor en achter
*Chromen dakrails en raamomlijsting + sunset
*Kessy
*Afneembare trekhaak met hulpveren
Een maand na levering werd de Octavia meteen voor de leeuwen gegooid, met 1300 kilo Kip aan het haakje op weg naar Zuid-Frankrijk.
En wat ging het goed! Boven verwachting. Genoeg power, ook heuvel op. Regelmatig terug schakelen naar zijn drie en gaan met die banaan. Alsof het geen moeite kostte. Ook in de wat hogere toeren tijdens het klimmen bleef het aangenaam stil aan boord. Ik was zeer positief verrast.
Nu net een kleine week terug van de zomervakantie. Wederom probleemloos. Luik, Clermond-Ferrand, hellingen van 10%......geen enkele moeite.
Van de 17000 gereden kilometers zijn er nu ongeveer 5000 kilometers gereden met de caravan. Ik blijf ook nu nog steeds versteld staan dat het überhaupt mogelijk is met deze motor. Maar ik heb inmiddels bewezen dat het kan, dus hulde!
Maar verder bevalt de Octavia ook super. Ruim, comfortabel, stil. En de sportstoelen zitten geweldig.
Ook is de Octavia best wel zuinig. Al menig lange rit afgesloten rond de 1 op 20. Na 1300 kilometer met de caravan met gemiddeld 94 km/u (dus een veel hogere kruissnelheid) heb ik rond de 1 op 8 gescoord en dat is zeer goed (had wel de wind een beetje mee).
Is het dan allemaal hosanna? Nee, helaas. Ook met de Octavia heb ik al een paar keer bij de dealer gestaan. Allemaal gerelateerd aan een startprobleem wat zo nu en dan opspeelde. Na het indrukken van de startknop probeerde de auto te starten maar de motor sloeg totaal niet aan. Wachten tot de startmotor automatisch stopte en dan opnieuw starten was de oplossing, waarna de motor binnen een seconde aansloeg. Uiteraard geen problemen bij de dealer. Hierdoor duurde het wat langer voordat uiteindelijk de oorzaak werd gevonden: een probleem met de hogedruk-brandstofpomp. Deze is vervangen en hiermee lijkt voorlopig het probleem opgelost. Maar ook hier hulde voor de dealer (en Pon). Niets was te gek om het op te willen lossen. En dat het ook uiteindelijk is gelukt, dat stemt tot tevredenheid.
Bottomline: ik ben zeer tevreden. Vroeger trok men met 60 pk een caravan over de Alpen, maar nu lijkt het op een feestje of op menig forum net of je alleen met +150 pk en/of +300 nm aan koppel een beetje relaxed met een caravan op reis kunt. Ik heb de afgelopen maanden ervaren dat het perfect wil met dat kleine 1.0 TSI blokje. Heel soms kijk ik even onder de kap en geef dat kleine blokje even een aai over de plastic cover.......
Still going strong!
- 33.854 km
Zo, over iets meer dan een maand heb ik de Octavia al een jaar!
En nog steeds super tevreden met de Octavia. Afgelopen januari heeft ie zijn 30.000 km beurt gehad. Qua beurt verder geen bijzonderheden.
Wel is het frame van de achterbankleuning (2/3 deel) vervangen, dit omdat de veer van het omklapmechanisme te slap was. Hierdoor viel de leuning niet vanzelf naar beneden als je de hendel in de kofferbak bediende (is een optie, samen met de variabele kofferruimte). Garantie gevalletje.
Ik heb zelf het knoppencluster van de ruitbediening in het bestuurdersportier voorzien van vier stukjes foam. Het cluster zit net iets te los in de plastic behuizing en gaat dan resoneren bij bepaalde lage tonen uit de speakers. Dat is nu over.
Voor de rest is het nog steeds een heerlijke auto om in te rijden, de motor is krachtig en stil. Laatst reed ik 128 km/u op de CC en toen zag ik ineens dat ie nog in zijn 4e versnelling stond. De motor is zo stil dat ik het niet meteen door had dat ie rond de 4000 t/min draaide.......
Gaaaaap
- 50.208 km
Weer even een update over de Octavia nu we de 50.000 km gepasseerd zijn. Uiteraard heb ik het afgelopen jaar ook minder kilometers gemaakt, de reden zal bekend zijn.
Maar het was een mooi Octavia jaar. Uiteraard inclusief een ritje met de caravan naar Frankrijk (Bretagne)!
Problemen? Helemaal niets! Het is bijna slaapverwekkend. Dus we gaan het komende jaar vrolijk verder met de Octavia :)
Opvolger!
- 91.652 km
Bijna twee jaar verder sinds de vorige update. Maar er valt over de Octavia heel erg weinig te vertellen. Hij gaat nog steeds als de brandweer. In 2021 weer met de caravan naar Zuid-Frankrijk geweest en dit jaar zelfs 1500km op en neer naar Kroatie (Istrie). Geen centje pijn.
Geen problemen, geen defecten, helemaal niets!
In maart is de Octavia 4 jaar, dus dan moet er een opvolger komen. Maar nieuwe auto's zijn duur. In de lease is een Octavia momenteel niet interessant, want veels te duur. Ook zijn de levertijden bij Skoda dramatisch (en vooral onvoorspelbaar).
De opvolger gaat een Opel Astra Sports Tourer PHEV 1.6 Turbo 180pk worden. Maar de levertijd van deze Astra is gesteld op januari 2024. Dus voorlopig is de Octavia nog niet weg! En het is voor de allereerste keer dat ik dat niet erg vind. Want de Skoda is nog steeds een heerlijke auto en het is dus helemaal geen straf om hier het komende jaar nog mee door te moeten. To be continued.......
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.