Skoda Octavia 1.6 Ambiente (2008)

autoreview

Skoda Octavia 1.6 Ambiente (2008)

Signalement

UitvoeringOctavia 1.6 Ambiente
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst10.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 10.000 km

Na 3,5 jaar rond gereden te hebben in een Nissan Primera zat deze aan 2 ton. Het werd dus tijd voor een ander type. In eerste instantie ging ik voor een Grande Punto, clio, of een golf bluemotion. Ik krijg geen brandstof in het buitenland vergoed dus wou graag een zuinig model.. Totdat...

Ik zal proberen het kort te houden, begonnen bij Fiat. De GP erg leuk, en voor 22k als diesel en goed aangekleed. Bij fiat in arnhem geweest en ik wou proefrijden in de 1.9jtd met 120pk. Reactie van de dealer dat wordt erg lastig.. Ook een erg nonchalante houding van de senior verkoper en tot op de dag van vandaag moet ik nog gebeld worden. De levertijd van de VW was niet acceptabel. De clio heeft geen gevoel op de snelweg, wat een zwabberding.

Uiteindelijk bij Skoda terecht gekomen, was een drempel maar geen seconde spijt van. Uitstekend geholpen en een afspaak gemaakt voor een proefrit bij pon. Hier met 2 fabia\'s gereden. De greenline, geen succes, zeer rare overbrengingen in de transmissie, 100in de 4. 80 in de 3 etc. En de zwaarste diesel. Laatste wou ik bestellen, is het niet dat bij terugkomst bij de dealer deze eropstaat dat ik nog een stukje met een octavia rij. Het was al 5 uur geweest, dus een klein half uurtje rond gereden, en verkocht. Misschien een wat minder \"hip\" model maar ik kan er goed mee leven.

Gekozen voor de MPI in plaats van de FSI vanwege het heerlijke gedrag onderin de toeren. Kwa prestaties scheelt het bijna niets. Waarom geen diesel? Dan werd de auto mij te duur. Voor 900 euro is er een LPG-tank ingekomen (onderbouw). Verder het actiepakket, met de jumbo armsteun, 15 inch velgen, mistlampjes etc. De kleur die ik graag wou stond bij de dealer op voorraad, ideaal. Levertijd 2 weken (LPG na de vakantie ingebouwd). De ruimte/prijs verhouding is in ieder geval perfect. De bijtelling is ook laag.

Verbruik/Prestaties:
Na 200 km gereden te hebben met de auto naar Oostenrijk gegaan. Gelijk goed ingereden. Terug op de cruisecontrol (circa 125 km) 1 op 16 gereden op de benzine. Na de vakantie nog 3 weken op benzine gereden. gemiddeld verbruik 1 op 11,5.
Op LPG rij ik gemiddeld 1 op 9,0 a 9,5. Moet er wel bij vermelden dat ik niet met een fluwelen voet rij. Prestatie verschil tussen benzine en lpg merk ik verder niet. Op het moment dat je langere stukken Duitsland rijd rond de 170 a 180 is het verbruik 1 op 8. De motor is zoals bekend erg hoog toerig. Hierdoor is langdurig rijden op snelheden boven de 155 in Duitsland wat vermoeiend en onrustig. De weglegging daar in tegen is ook bij 180+ zeer goed. Bij stoplichtsprintjes is het geen racemonster maar kom je gewoon goed mee. Op de snelweg tot de 150 gaat het ook snel genoeg, daara moet je wat meer de tijd nemen.

Comfort/looks:
De Octavia is duidelijk veel stugger dan de Primera maar ligt hierdoor ook een stuk strakker op de weg. De stoelen zitten zeer goed, hebben een lekker lange zitting en zijn goed verstelbaar. Op slechter wegdek irriteert de stugheid van de auto af en toe wel, elke oneffenheid dringt door in het interieur. Laten we het op gewenning houden. De afwerking van het interieur is netjes, voldoende, niet speciaal. Van buiten oogt de auto erg af, antractie grey, mistlampen, 15 inch lm. De gevoeligheid aan het stuur is altijd goed. Ook aan de veiligheid is standaard al erg goed gedacht met iets van 8 airbags, abs & asr. De halfautomatische airco doet goed zijn werk. Bij 32 graden is de auto in een paar minuten koel. De temperatuur blijft ook goed constant. Kortom een zeer fijne reisauto, zeker op de langere stukken autobaan.

Betrouwbaarheid:
Nu in 3 maanden 10k gereden. Geen problemen dus goed.

Kosten:
Voor 24.000 een complete auto, veel ruimte en LPG. Voor dit geld, en dit formaat auto is er weinig keus. Over onderhoud kan ik nog niet oordelen, dus goed.


Kortom, de auto bevalt zeer goed en rijd zeer goed. Voor het model zullen mensen zich absoluut niet omdraaien, maar het ziet er gewoon netjes uit.
aangezien ik pas 10.000 km heb gereden heb ik geen uitstekend oordelen gegeven.

PROBLEMEN

  • 10.000 km

Geen problemen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.