AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Skoda Octavia 1.6 16V FSI Ambiente (2007)

autoreview

Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia - interieur
Skoda Octavia - interieur
Skoda Octavia - interieur

Signalement

UitvoeringOctavia 1.6 16V FSI Ambiente
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst77.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 22.300 km

Ik rijd nu vanaf januari 2007 in mijn Octavia en ik kan niets anders zeggen dan dat íe uitstekend bevalt. Ik heb mede aan de hand van alle reviews in Autoweek gekozen voor de 1.6 FSI i.p.v. de 8-klepper MPI en heb daar geen spijt van. Hij is vlot, al zou hij bij stevig accelereren wel iets stiller mogen zijn. Eenmaal op snelheid is íe rustig en vrij stil. De stoelen zijn subliem evenals het instellen van een fijne rijpositie ten opzichte van dashboard/stuur. Iedereen die in de auto zit valt de heerlijke zit in positieve zin op. De dosering en vertraging van de remmen vallen ook op in positieve zin, perfect. Voor de versnellingsbak is maar één rapportcijfer: een 10. Heerlijk kort en direct. De Stream-radio bevalt me prima, heb wel de speakers achterin erbij genomen wat resulteert in het geluid van een orkest; ook de bediening van de radio is eenvoudig en erg fijn. De zit achterin is ruim, de kofferruimte is gigantisch, je krijgt hem bijna niet vol ! Het verbruik is ongeveer 1 op 13 en dat is denk ik redelijk gezien het stevige doorrijden wat ik doe na de 1e 1000 km. Wennen is het zicht naar achteren, zeker als je 16 jaar Jetta hebt gereden met een zowat rechtopstaande achterruit. Puntje van aandacht vind ik wel de kwaliteit van de kunststof op de dorpels; als je bij het instappen hier stevig tegenaan stoot met je schoen, zit er een kras/beschadiging op, jammer. Onhandig is het niet kunnen omhoog zetten van de ruitenwissers bij het wassen; deze zitten zowat verscholen onder de motorkap en kunnen dus niet omhoog. Ik heb gekozen voor het leerpakket voor stuur en versnellingspook, vooral het leren stuur ligt lekker in de hand. Ook de armsteun, een aanrader en tevens binnenin te koelen via de airco. Ook een absolute aanrader is de wisser achterop.

augustus 2008.
We zijn net terug van een auto-vakantie met z'n vieren met bomvolle (gelukt!)kofferbak naar Kroatië en wij zijn nog steeds enthousiast over de Octavia.
Het verbruik ligt zo 1 op 12 maar dan moet ik er wel bij vermelden dat er hele stukken in Duitsland en Oostenrijk 160 km/u gereden is.
We zijn onderweg wel het Skoda-logo op een van de lichtmetalen wielen kwijtgeraakt; ik had er enige tijd geleden al eentje vastgelijmd en er was er blijkbaar nog eentje de niet goed heeft vastgezeten. Een nieuwe kostte 10 euro, heb het dus maar gedaan.
We waren al enthousiast over de stoelen en dat is na zo'n lange rit alleen maar meer geworden; je stapt echt fit uit, heerlijk.
Het is voor ons nog steeds een heerlijke, probleemloze auto waarmee het op lange afstanden goed toeven is en heerlijk relaxed als je met 140-150 km/u op de cruisecontrol onderweg bent.

14 november 2008.
Inmiddels ruim 20.000 kilometer op de klok en nog steeds probleemloos.
Kleinigheidje: het klemmetje achter de voorruit waar het parkeerkaartje achter kan, is afgebroken. Erg gammel, dun stukje plastic. Jammer, want ik vond het wel handig.

Klein dingetje.

  • 22.300 km

Geen technische mankementen. Ben na een week of zo even teruggeweest bij de dealer want als de radio de cd onderbrak voor de verkeersinformatie ging íe keihard, je schrok je wezenloos.
Dit was eigenlijk binnen 3 minuten opgelost.

Update

  • 50.000 km

Inmiddels bijna 50.000 km met de Octavia gereden en nog steeds probleemloos, hij is nu 4,5 jaar oud; de reguliere onderhoudsbeurten brachten niets vreemds aan het licht behalve dat de voorbanden voor de komende winter vervangen moeten gaan worden.
Minimale profiel is bijna bereikt.
Verleden maand nog met z'n 4-en naar Zell am Mosel in Duitsland gereden en wederom complimenten van de achterpassagiers over de ruime achterin.
Pittig doorgereden met hele stukken 140-150 km/u en toch 1 op 14 scoren, lijkt me niet verkeerd.
Al met al nog steeds dik tevreden en we blijven dan ook gewoon doorrijden.

Update.

  • 60.000 km

Vanmorgen de 60.000 kilometer aangetikt.
Nog steeds zijn we erg tevreden over de Octavia; hij gaat 1 keer per jaar naar de garage voor een kleine of grote beurt en daar zijn behalve nieuwe remblokken voorop met 2 nieuwe banden geen rare dingen aangetroffen.
Verbruik is nog steeds 1 op 13; had iets minder gemogen maar daar zitten ook korte stukken bij.
Eigenlijk dus weinig bijzonderheden te melden.

Stream radio.

  • 77.000 km

Eigenlijk voor het eerst een vervelend iets met deze auto: de Stream radio gaat een eigen leven leiden.
Na het verlaten van de auto gaat 'ie aan wanneer hij dat wil; erg vervelend en dit leidde afgelopen zaterdag tot een lege accu.
De dealer (waar ik verder nooit kom) heeft de auto uitgelezen maar daar kwam niets uit.
De radio ligt nu binnen op de keukentafel maar wat we ermee moeten weten we nog niet.
Een nieuwe kost 512 euro en daar hebben we eigenlijk weinig trek in.
Wordt vervolgd.....

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren