Skoda Octavia 1.4 TSI Ambition Businessline (2011)

autoreview

Skoda Octavia
Skoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia

Signalement

UitvoeringOctavia 1.4 TSI Ambition Businessline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst31.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Met toch een beetje pijn in het hart verkocht

  • 31.500 km

Eerst even een korte introductie.
Ik woon voor m'n werk sinds 2010 in Budapest en heb daarvoor in 2011 een Skoda Octavia aangeschaft.
Waarom een Skoda Octavia ? Eigenlijk heel simple. Mijn vorige auto was ook een Skoda Octavia en deze was mij zeer goed bevallen.

Voor de aankoop in 2011 heb ik hier in de stad bij veel 2e hands autozaken en dealers rond gekeken wat er zoal beschikbaar was.
o.a. Renault Megane, peugeot 308, Ford Focus en 2nd hands Renault Laguna stonden op mijn wishlist.
Geen van alles zijn het geworden op basis van prijs en uitrusting. Wat mij opviel is dat bouwkwaliteit van al deze auto's redelijk bij elkaar in de buurt lagen.
Uiteindelijk voor de Octavia gegaan op basis van prijs en uitrusting.

Eenmaal de keuze gemaakt, ben ik bij een willekeurige Skoda dealer hier in Budapest langs gegaan en op basis van wat ik heb kunnen vertalen uit de optie lijst en versies mijn keuze voorgelegd.
De dealer kwam met een prijs van ongeveer 5.6m Huf ( 18.500€ ) voor een Skoda Octavia 1.4 TSI Clever met een aantal extra´s ( Dual zone clima , Bolero radio , metalic lak, 8 speakers). Ik gaf aan dat als de prijs zou zakken naar 4,9m Huf ( 16.000 ) ik de auto meteen zou bestellen. Dealer ging na kort overleg accoord.


Bestelling gedaan in Augusting 2010, echter door overstoming bij de fabriek was de levering uiteindelijk uitgesteld en werd de auto pas begin feb 2011 geleverd. Ter compensatie gaf de dealer 2 jaar extra garantie ( naar totaal van 4 jaar) en een setje winterbanden. Best tevreden uiteindelijk over hoe de zaken uiteindelijk afgehandeld waren hier in Oost Europa.
Ik merk dat met hier meer moeite doet voor de klant en probeerd een goede relatie op te bouwen. Ik was nogal wat anders gewend in het verleden bij Peugeot in NL.


Over de auto zelf ben ik zeer tevreden wederom. De 1.4TSI rijd heerlijk soepel, trekt goed op en is opvallend still bij stationair. Ik was mij bewust van de TSI problemen binnen de Skoda groep , maar na de test rit uiteindelijk toch overtuigd van de kwaliteiten van deze motor. Dit was de 122pk versie zonder compressor , met alleen de turbo.
Meer dan voldoende power uiteindelijk.
Regelmatig ben ik met deze auto naar Nederland terug gereden via Duitsland. De auto komt goed mee en topsnelheid ( heuveltje af is zo rond de 210km/h de maximimale snelheid. Wat wel opvalt is dat de auto niet echt meer heel erg stabiel is boven de 190km/h. Geen probleem voor dagelijks verkeer, maar als je dan toch een keertje flink aan het gas wilt, zou ik toch echt aanraden het bij die 190 te houden.

Qua zit positie is alles redelijk ok. De stoelen houden je goed "vast" maar worden na verloop van tijd wat zacht. Ook verkleurt de zwarte stof redenlijk snel van diep zwart naar donker grijs en is het lastig op vluil en stof van de bekleden af te krijgen. Ik had dit probleem niet met de bekleden van mijn vorige Octavia ( was een elegance ). Daar was het materiaal wat glimmender en kon vuil er makkelijker vanaf gehaald worden.

Over ruimte hoef je het in een Octavia eigelijk niet te hebben. Er is meer dan genoeg aanwezig. Achterin en voorin meer dan genoeg ruimte voor benen, armen, bewegen. Ik ben 1.86m en achter mij was er voldoende ruimte voor passagiers zonder dat deze met hun knieen in mijn rug zaten. De kofferbak is zo groot dat ik nog nooit enige spullen uit noodzaak op de achterbank heb moeten plaatsen. Dat was wel wat anders in mijn voorgaande Peugeot 307.

In de afgelopen 3,5 jaar, slecht 1 technisch probleem met de auto gehad. De motor van de koelingvloeistof ging kapot. Deze is onder de verlengde garantie vervangen.

Door promotie op het werk, heb ik nu de beschikking gekregen over een lease auto, waardoor het zonde werd om deze Octavia aan te houden. Deze auto is nu verkocht voor 13.500€. Al met al vergeken met de aankoopprijs van 16.500€ weinig afschrijving gehad over de 3,5 jaar. Zeer tevreden hierover. Overige kosten die ik aan de auto had waren verwaarloosbaar. Zelfs nog geen lampje hoeven vervangen uiteindelijk.

Conclusie: Deze Octavia 1.4TSI is een zeer prettige ruime auto, met lage kosten en meer dan genoeg ruimte. Bouwkwaliteit is vergelijkbaar met vele andere merken, alleen interieur kan wat snel slijten als je niet de Elegance versie hebt genomen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.