Skoda Octavia 1.4 TSI Ambition Businessline (2010)

autoreview

Skoda Octavia 1.4 TSI Ambition Businessline (2010)

Signalement

UitvoeringOctavia 1.4 TSI Ambition Businessline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst125.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 1.800 km

Na een lange levertijd heb ik vorige week mijn Octavia kunnen afhalen bij de dealer. Het is een 1.4 TSI Ambition Businessline geworden met als extra’s ESP, bluetooth en 16 inch wielen. De standaarduitrusting is al heel redelijk met ondermeer cruise control, parkeersensor, regensensor, climate control, dimmende binnenspiegel, uitgebreide boordcomputer (maxidot) en bandenspanningscontrole. Ik rijd de auto alleen zakelijk (lease zonder bijtelling).

Dit is overigens niet mijn eerste Octavia, eerder heb ik ook al 2 jaar een Octavia 2.0 TDI (met chip gereden). Vanwege de goede ervaringen heb ik niet lang getwijfeld bij het uitzoeken van mijn leasert. Zeker met de recente facelift, de uitstekende TSI motoren en lichte opwaardering van interieur kan de Octavia wel weer een paar jaar mee. Zo heeft de Octavia een nieuwe airco en radio-unit en worden er iets betere materialen gebruikt. Het vorige interieur vond ik al goed afgewerkt, die indruk blijft gehandhaafd. Coole improvement is het nieuwe maxidot scherm. In vergelijking met de vorige kun je nu ook de snelheid digitaal aflezen en heeft de auto een digitale olietemperatuurmeter. Erg handig, zo weet je precies wanneer de motor echt bedrijfsklaar is.

Wat is er verder beter? Had de vorige Octavia nog veel last van windgeruis rond de spiegels, de huidige heeft daar dankzij de nieuwe en grotere buitenspiegels veel minder last van. Sowieso is de auto veel stiller dankzij de bijzonder rustige 1.4 TSI motor. Wat een verschil met de oude pompverstuiver diesel! Wel merk ik dat Skoda één kwaaltje nog niet heeft opgelost. Ze gebruiken nog steeds te weinig isolatiemateriaal in de wielkasten. Daar komt nog wel wat geluid uit, maar niet dat het echt storend wordt. Al met al is de auto echter stukken stiller dan mijn vorige.

Positief verrast ben ik door de 1.4 TSI motor. Ondanks ‘maar’ 122 pk ben ik onder de indruk van de soepelheid van het blok. Zelfs bij 70 km/h in 6e versnelling meer dan voldoende versnelling. Ook boven de 4000 toeren is de auto best fel. Het is natuurlijk geen supersprinter, maar toch heb je al snel het gevoel alsof je met pak hem beet 150 pk op pad bent, wat vooral veroorzaakt wordt door de rust en het gemak waarmee de auto versnelt. Ook te spreken ben ik over het verbruik. Ik heb vooralsnog bijna alleen maar snelwegkilometers gemaakt met gemiddeld tempo 120/ 150 en het verbruik is een nette 1 op 13. De motor is nog nauwelijks ingereden dus ik verwacht dat ik dit nog wel omlaag kan brengen.

Verder kan ik kort zijn over de auto. Hij rijdt prima. De auto is comfortabel geveerd, enorm ruim (alhoewel ik die ruimte niet zal benutten) en de bediening is lekker gemakkelijk. Stoelen zitten prima, de bak schakelt lekker en de besturing is ook okay. Een lekkere kilometervreter zogezegd, voor een scherpe prijs.

Als voorloopauto heb ik tijdelijk 3 maanden en 8000 kilometer gereden in een Audi A4 2.0 TDI Multitronic (bouwjaar 2006). Ik kan het niet laten om de Skoda even te vergelijken met de Audi. Waar scoort de Audi? De Audi heeft een iets mooier afgewerkt interieur en wegligging is marginaal beter (iets minder zijwindgevoelig). Ook is de auto (op de pompverstuiver na!) net wat stiller. Minpunten van de Audi zijn de stoterige vering (zonder echt sportief te zijn), de beperkte ruimte, de minder logisch bediening en de uitrusting (raamslingers achter, geen dimmende spiegel, geen regensensor etcetera). Als ik dan bedenk dat de nieuwprijs van de Skoda exact de helft van de Audi bedraagt, zie ik de toegevoegde waarde van een merk als Audi niet. Het is en blijft net als Skoda in de basis gewoon een Volkswagen.

Qua betrouwbaarheid vooralsnog geen wanklank te melden. Maar dat is logisch gezien de kilometerstand. Ik hoop dat dit zo blijft.

15.000 kilometers

  • 15.000 km

De kop is eraf, inmiddels 15.000 kilometers gereden. Verbruik is als verwacht beter geworden. Ik rijd nu gemiddeld 1 op 14,5. Als ik normale snelheden aanhoud zit zelfs 1 op 15 er wel in. Positieve verrassing. Ook positief is het olieverbruik, is bijna nihil.

Wel twee problemen met de auto. Bij volgas onder de 2500 toeren schokt de auto. Schijnt exemplarisch te zijn bij deze motor, maar ik vind het wel irritant. Ook maken de remmen bij koud weer best wel wat herrie. Dit verrast me wel, want ik rijd alleen maar snelwegkilometers met de auto. De remmen worden nauwelijks gebruikt. Ook heb ik op de motorkap helaas wat steenslagplekjes, te danken aan mindere wegdek na de strenge winter.

Verder blijven mijn eerdere plus- en minpunten van kracht. Al met al is het dus prettig toeven in de Octavia.

Eerste onderhoud

  • 30.000 km

Net terug van de dealer van eerste onderhoudsbeurt. Om het schokken van de motor bij volgas lage toeren te verhelpen/verminderen hebben ze de bougies vervangen. Eerste indruk is dat dit zeker geholpen heeft! Verder geen bijzonderheden in de beurt, maar dat vind ik geen verrassing. Ik rijd alleen zakelijk met de auto en 99% snelwegkilometers. De auto heeft dus weinig tot niets te lijden.

Indruk over de auto blijft verder positief. Verbruik afhankelijk van rijstijl tussen de 1 op 13,5 en 1 op 15. Olie heeft de motor nauwelijks verbruikt, heb geen olie hoeven bijvullen. Heb de auto een keertje op 200 gezet, gaat relatief soepel. De motor is sowieso een erg prettige unit. Stil, soepel, trillingsvrij, lekker zuinig en presteert heel aardig! Het is geen Autobahnbeul, maar in NL kun je er prima mee vooruit.

Rechtuitstabiliteit begint issue te worden

  • 38.000 km

Ik heb sinds mijn winterbanden meer last van rechtuitstabiliteit, dit in combinatie met hoekig stuurgedrag. Probleem speelt op nadat ik minimaal 45 minuten aan het sturen ben. Ga daar dus maar eens mee terug naar de dealer.

De Octi is en blijft een prima auto voor zakelijk gebruik, auto heeft eigenlijk maar 3 minpunten.
- Rechtuitstabiliteit (was ook niet optimaal bij mijn eerste Octi)
- Matige standaard audio
- Geluidsisolatie bij wielkasten mag wat beter. In de Golf is dat echt beter.

Voor de rest louter positieve beoordelingen, denk daarbij ondermeer aan fijne motor (ook stil!), fijne stoelen, ruim, goed uitgerust, nuttige zakelijke uitstraling, value for money, goede ergonomie, fijne afwerking, veel comfort en een brandstofverbruik van 1 op 14,5 is zeer netjes te noemen. Kortom, zeker geen spijt van mijn keuze.

Meer goed nieuws, de auto (eindelijk) een topsnelheid run mogen doen bij het eerste buitenlandse zakelijke trip op de Autobahn. Op de teller bleef de teller steken bij 214 km/h. Tot de 200 gaat het vrij soepel, daarboven gaat het duidelijk moeizamer. Toch is het een aardige score voor een 1.4-tje met maar 122 pk. Met name de acceleratie tot de 180 km/h is best soepel. In Nederland heb je voor normaal dagelijks gebruik echt niet meer nodig. Een hele fijne unit!

ps...foto van topsnelheid is gemaakt door medepassagier.

Zomerbanden

  • 50.000 km

Problemen met rechtuitstabiliteit waren opeens weg na de montage van mijn zomerbanden. Mijn Kleber winterbanden waren dus debet aan de problemen. Zo blijkt maar weer, goedkoop is duurkoop. Verder geen noemenswaardige problemen met de Octavia, hij doet verder geruisloos zijn werk. Verbruik is nu steady 1 op 14,5.

Onderhoudsbeurt

  • 60.000 km

Auto is voor regulier onderhoud bij de dealer geweest. Twee kleine probleempjes. Allereerst zijn de bougies weer vervangen en ten tweede is de lendesteun draaiknop afgebroken van mijn bestuurdersstoel. Verder geen bijzonderheden.

Laatst nog eens in een 1.2 TSI gereden, maar moet zeggen dat het verschil in vermogen sterker voelbaar was dan ik verwacht had vooraf. Met name in toerengebied 3500-5000 trekt de 1.4 voelbaar beter op. Overigens is de 1.2 TSI ook een fijne motor, deze heeft ook voldoende trekkracht en loopt nog net wat mooier/stiller dan de 1.4.

De kilometers vliegen voorbij

  • 90.000 km

Dankzij een detacheringsklus in Noord Limburg tikken de kilometertjes lekker aan (300 km per dag). Ik heb inmiddels de 90.000 km bereikt. Recent ook de 90.000 kilometer beurt laten uitvoeren. Toevallig ging een paar dagen vooraf nog het oliewaarschuwingslampje branden, dus moest toch nog klein beetje olie bijvullen.

De beurt had verder geen bijzonderheden. Wat vloeistof en filtertjes vervangen en weer gaan met die banaan. Wel vernoemenswaardig is dat het schokken bij volgas bij lage toeren is opgelost dankzij een motormanagementupdate. Ook bijzonder vind ik dat ik al 90.000 kilometer met zelfde remschijven doe. Ik rijd de auto alleen zakelijk, dus 99% snelwegkilometers. Met als positieve gevolg dat ik de remmen nauwelijks belast. Sterker, ik kan me eigenlijk ook niet herinneren dat de remblokken zijn vervangen, maar misschien heb ik dat even gemist de vorige keren. Kan het me namelijk nauwelijks voorstellen ;).

Ik doe trouwens ook nog met eerste setje zomer- en winterbanden. Allebei nog meer dan 5,5 milimeter voor. Op de achteras nog zgan. Ook daar is slijtage nauwelijks merkbaar, met dank aan alle snelwegkilometers.

De afgelopen 30.000 kilometers zijn probleemloos verlopen. Auto functioneert prima, de eerder genoemde positieve en negatieve punten gelden nog onverminderd. Wel begin ik de auto wat saai te vinden, ik denk dat ik de auto te goed ken. En het helpt ook niet dat ik privé in een Golf GTI VI rijd (met chip). Verschil tussen de Octavia en GTI is net wat te groot. Ben dus langzaam toe aan iets nieuws, maar moet nog 45.000 kilometer. Is prima te doen, kan ik rustig nadenken over een eventuele nieuwe leaser voor het werk.

4 nieuwe banden

  • 112.000 km

De auto is weer langsgeweest bij de dealer voor regulier onderhoud. De banden waren scheef afgesleten en in overleg met de leasemaatschappij is besloten om 4 nieuwe banden onder de auto te leggen. Gelukkig geen Dunlops, want de huidige Conti banden zijn wel net even wat beter. De auto rijdt ook veel lekkerder. Met name de rechtuitstabiliteit is veel beter (nog niet perfect, maar wel acceptabel).

Verdere bijzonderheden waren er niet. Remschijven en blokken mogen weer 30.000 kilometer. Dat is ook wel logisch, want ik rijd de auto alleen zakelijk (snelweg!) en maak zelden gebruik van de remmen. De hele auto is nog steeds zgan.

Inmiddels kan ik ook langzaam gaan rondkijken voor een nieuwe leaseauto, contractueel gezien moet dit een auto van de VAG groep zijn. Ik heb besloten dat ik wel wil gaan bijtellen bij mijn volgende auto, de nieuwe Seat Leon en Audi A1 zijn aardige opties. Maar eerst nog even wat kilometertjes nog maken met de Octavia, wat geen straf is. Maar ik ben inmiddels wel toe aan wat anders.

Einde contract

  • 125.000 km

Iets eerder als gepland wordt de Octavia vervangen. Dit heeft allemaal te maken met het gegeven dat ik inmiddels 50.000 km per jaar rijd met de auto. Voor de werkgever is het nu goedkoper om een diesel te leasen. De opvolger is een 2013 Seat Leon FR 2.0 TDI. Deze ga ik ook privé gebruiken.

De eindconclusies:

Positief:
- Stil en soepel blok. Voelt aan als 150 pk
- Acceptabel verbruik (1 op 14 gemiddeld)
- Comfortabele auto. Zeer geschikt als daily drive.
- Prettige en stevige stoelen (na 125.000 km nog als nieuw)
- Solide interieur (niets kraakt of piept, nergens slijtage te zien)
- Ruimte (alhoewel ik die nooit heb gebruikt)
- Zeer betrouwbaar (geen mankementen gehad)
- Goede prijs/kwaliteitverhouding
- Bedieningsgemak/ergonomie

Wat kan beter?
- Rechtuitstabiliteit
- Weggedrag weinig spannend/inspirerend
- Ietwat saai uiterlijk/innerlijk
- Net wat teveel bandengeruis
- Standaard radio is erg matig qua geluid

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.