Skoda Kodiaq (2020) #2
autoreview

Signalement
Versnellingen | 7, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 5.900 km |
Eerste indrukken
- 4.200 km
Na 4 jaren tot volle tevredenheid en fiscaal gunstig in een Mitsubishi Outlander PHEV te hebben gereden was het vorig najaar weer tijd om iets nieuws uit te zoeken. Altijd een feest voor een autoliefhebber als ik.
Het moest weer een SUV met automaat worden, dat was voor mij wel duidelijk en gelet op de idiote meerprijzen voor een dieseluitvoering was het ook zeker dat het een benzine uitvoering zou worden. Maar voor de rest waren er best veel opties, lees kandidaten.
Auto's die ik serieus heb bekeken en proefgereden zijn de Mercedes GLC, de Volvo XC60, de Audi Q5, de Volkswagen Tiguan en de DS7 Crossback. Ik zal jullie een al te uitvoerige afweging besparen, maar de Mercedes, de Audi en de Volvo vielen uiteindelijk qua prijsstelling voor mij af. De basisprijzen zijn op zich al hoog, en wanneer je ze dan begint aan te kleden dan is het einde echt zoek. Waar ik me dan ook over verbaas (lees erger) is de hoogte van de meerprijzen die men durft te vragen, dat gaat toch echt nergens over. Met name Audi springt er denk ik wel uit: wat te denken van ruim € 420 voor een DAB toevoeging aan de summiere standaard audio installatie. Bizar gewoon.
Volkswagen Tiguan Allspace is op zich een prima auto, maar het sprankelde niet. En ook hier gold, wilde je een leuke uitvoering met 2 liter en automaat dan zat je al gauw rond de 60K. Toch ook best wel fors.
De DS7 Crossback overtuigde mij vooral met zijn heel bijzondere interieur. Ik heb de auto een weekend kunnen rijden (Chapeau DS) en het bijzondere interieur blijft genieten. Qua rijden kon het mij echter niet vol overtuigen. Ik denk met name het rijden (sporen) op de autoweg vond ik niet heel vertrouwenwekkend.
De Skoda Kodiaq kwam eigenlijk pas in beeld na een tip van een leverancier van mij. Deze man is zelf net als ik ruim 2 meter groot en gaf aan nog nooit zo'n ruime en fijne auto te hebben gereden. Dus op naar Skodadealer Wealer in Sittard.
Hier stond een mooie demo klaar en de proefrit was absoluut overtuigend, zelfs met de 1.5 motor. Maar ik wilde toch wel graag iets meer vermogen, dus een offerte laten maken voor een Sportline uitvoering met 2 liter motor en DSG7. Dit is een hele mooie en zeer complete uitvoering en zeker met toevoeging van enkele betaalbare extra's staat er absoluut een dikke auto!
Ok, ik geef toe, uiteindelijk is het dan niet echt een "Skodaprijsje" meer, maar als je het afzet tegen de prijzen van de eerder genoemde premiummerken is het bijna een koopje. Verschillen van 18K tot 26K vind ik toch wel overtuigend, ook al kan ik de auto dan zakelijk kopen.
Ik zal bij een volgende review foto's toevoegen, maar het valt mij op hoeveel positief commentaar ik op mijn auto krijg. Men is heel verbaasd dat het een Skoda is, in veel gevallen denkt men aan BMW of Audi. Leuk compliment nietwaar?
En hoe bevalt het? Daar kan ik kort over zijn, in een woord fantastisch. De onwaarschijnlijke ruimte hoef ik niet verder toe te lichten, dat blijft een genot. Nooit meer de stoel naar voren schuiven als er iemand achter mij moet zitten, dat heb ik nog in geen enkele andere auto meegemaakt. De auto is stil, comfortabel (ook met de 19"velgen) en met deze fijne motor uieraard heerlijk krachtig bij ieder toerental. De speciale sportstoelen met de fijne alcantara bekleding zitten grandioos. Verder voelt alles degelijk en robuust aan en werken de vele veiligheidssystemen overtuigend.
Kan ik dan geen nadelen noemen: nou nee eigenlijk niet, of het zou het wat hoge benzineverbruik moeten zijn. Veel zuiniger dan 1 op 11 wordt het niet, hoewel dat nu met de nieuwe 100km beperking wel wat gunstiger zal worden.
Update
- 5.900 km
Inmiddels een paar duizend kilometer meer ervaring met deze fantastische auto, dus tijd voor een update met wat meer details.
Laat ik eerst een aantal pluspunten van de auto noemen.
Natuurlijk als eerste de (berg)ruimte, dat was voor mij een van de belangrijkste aankoopargumenten. Die ruimte is voor mij als 2-meter man nog iedere dag een genot, mede dankzij het fijne panoramadak wat veel licht in de auto brengt. De bergruimte is ook heel prettig en praktisch met de 2 dashboard kastjes, ruime portiervakken en immense bagageruimte. Die dankzij de elektrische achterklep ook super toegankelijk is.
Een ander pluspunt is de verlichting, zowel buiten als binnen de auto: de LED-matrix verlichting geeft een fenomenaal licht voor de auto, prettig en veilig! De verlichting in de auto is niet zo zeer veilig, maar wel heel mooi en aangenaam. Het zijn kleine details, maar de instelbare sfeerverlichting in de deuren en de voetenruimtes geven een speciale indruk.
Een pluspunt is ook het Canton geluidssysteem, met veelzijdige instellingen en een mooi vol geluid. Telefoon werkt op alle manieren ook perfect, makkelijk te koppelen ( 2 telefoons ) en voor beide partijen goed te verstaan. Handig ook het inductie laadvakje voor de telefoon.
Een heel groot pluspunt vind ik alle veiligheid features die fantastisch functioneren. De traffic jam assist, de travel assist, de blind spot detection, de rear traffic alert en zeker de hele prettige adaptive cruise control, het werkt allemaal grandioos. Dit geeft je echt een veilig en een rijk gevoel!
Het digitale dasboard geeft ook echt een speciale uitstraling aan de auto en blijft leuk om er mee te spelen. Daarnaast is het zeker ook heel praktisch en informatief.
Dan het DCC, dynamic chassis control vind ik een echte aanrader. De verschillende instellingen maken de auto echt heel verschillend: strak en sportief in standje Sport en heel relaxed en comfortabel in standje Normaal. De comfortstand maakt dat de auto echt gaat deinen, niet prettig.
Tenslotte de motor, die vind ik echt top en past ook goed bij de auto. Heel soepel, krachtig en stil. Echt een aanrader.
Zijn er ook nadelen, ja natuurlijk, zoals bij elke auto.
Om aan te haken bij het zojuist genoemde DCC: het is niet handig dat het systeem steeds teruggaat naar de instelling Normaal wanneer de auto wordt uitgezet. Heel onhandig.
Belangrijk nadeel van de op zich heel duidelijke achteruitrijcamera is dat deze pas weer uitschakelt als je 15km per uur rijdt. Super onhandig, bijvoorbeeld in parkeergarages.
Nog een vreemd nadeel, de elektrische instelling van de stoel en dan met name de geheugenstand. Deze is niet in te stellen op de uiterste stand van de stoelverstelling. Ik moet de stoel in de achterste stand van de lengteverstelling hebben, maar mijn stoel verschuift iedere keer wanneer de auto wordt uitgezet een klein stukje naar voren. Heel irritant.
Een klein nadeel: de stoel zou iets verder naar beneden mogen. Je zit nu toch wel een beetje hoog op de bok.
Het benzineverbruik wil ik hier ook als nadeel noemen. Natuurlijk verwacht je bij zo'n grote auto, 4x4 en 190pk geen zuinigheidswonder, maar toch valt het verbruik mij tegen. Zuiniger dan 1 op 12 lukt mij met de beste wil van de wereld niet, ook niet in deze 100km tijd. Aan de andere kant wordt het ook niet onzuiniger dan 1 op 10, dat vind ik dan wel weer netjes.
Belangrijkste nadeel en best een grote ergernis: de keyless ontgrendeling kon niet worden gecombineerd met het noodzakelijke alarm! Vandaar nu twee afzonderlijke kastjes van de afstandsbediening. Dat is echt bijzonder vervelend en onpraktisch. Dat ze daar nu geen betere oplossing voor konden vinden, echt jammer. Vooral omdat je daar iedere dag een paar keer mee wordt geconfronteerd.
Maar in zijn algemeenheid ben ik bijzonder tevreden met mijn Skodiaq en kijk ik uit naar de vakantieperiode waarbij hij zich mag bewijzen met een caravan aan de trekhaak!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150PK Business Edition DSG Automaat | Org. NL | BOVAG Garantie | Trekhaak | Achteruitrijcamera | Virtual Cockpit | Full LED | 18'' Velgen | Apple Carplay/Android Auto |
- 2021
- 123.614 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 7Pers Full Options/Black-Optic/Pano/NAP
- 2020
- 117.369 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150PK Limited Business Edition DSG Automaat | Org. NL | BOVAG Garantie | Adaptive Cruise Control | Elektrische Kofferklep | Full LED | Achteruitrijcamera | Dodehoekdetectie |
- 2020
- 99.136 km