Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 34.000 km |
Nieuwe start
- 600 km
Achtergrond
Omdat ik afgelopen maand van werkgever ben gewisseld en het helaas niet mogelijk was om mijn Skoda Superb (https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/215472) mee te nemen werd ik gedwongen om een nieuwe auto uit te zoeken. Iets wat natuurlijk zeker geen straf is, maar in de tijd van chiptekorten, lange levertijden en een berijder met een sterke mening over de samenstelling was dit een uitdaging.
In mijn naïviteit heb ik de dealer gevraagd “even” te zoeken naar een gelijkwaardige Superb in dezelfde kleur… Goed, die droom was na 30 seconden ook klaar. Nieuw was dit niet eens mogelijk doordat er bepaalde opties permanent uit de optielijsten geschrapt zijn en op voorraad was er niet zo veel beschikbaar in Nederland. Daar zat ik dan, wat nu… na 2 Superb’s opeens iets anders kiezen. Daar had ik geen rekening mee gehouden. Door een kennis was ik al eerder getipt over de Kodiaq. Net een facelift gehad en vond hij wel bij mijn gezin met drie kinderen passen. Nu de Superb geen optie meer was hier direct naar gaan kijken en écht positief verrast. De uitstraling van de Sportline, de hoge zit, de ruimte van binnen en grote kofferbak. Dit zou hem wel eens kunnen worden. Enige minpuntje, verplicht weer benzine rijden een geen hybride mogelijkheid. Goed, dat is dan maar zo. Half uur later had ik mijn keuze gemaakt, dit moest hem gaan worden.
Volgend probleem, ook deze auto had lange levertijden en veel was niet meer leverbaar aan opties. Ook wilde ik snel rijden, dus snuffelen in de voorraad. Met enige mazzel een prachtig exemplaar kunnen vinden die aan al mijn wensen voldeed behalve de kleur.
Uitvoering
De uitvoering die ik uiteindelijk besteld heb is de volgende:
Skoda Kodiaq Sportline Business 1.5TSI Greentech 110kW dsg-7 aut
- Briljant silver metallic
- Hemelbekleding zwart
- Velgen 20’’ Vega antraciet
- Elektrisch bedienbaar panoramisch schuif-/kanteldak
- Stoelbekleding leder/Suede
- Verwarmbare voorruit
- Comfort pakket
- Side Assist
- Functie pakket
- Canton sound system
- Reservewiel
- Zonnewering voor de zijruiten achter mechanisch bedienbaar (Combi)
- Zwenkbare trekhaakset
- 18’’Triton wintervelgen met banden
- Dubbelzijde kofferbakmat
- Dakdragers
Kortom, een uitvoering waar alles op en aan zit. Met de aflevering had de dealer nog een leuke verassing. Canton sound system zou er eigenlijk niet op zitten, maar na binnenkomst bleek dat het er tóch op zat! Ik blij, dit had ik in de Superb ook en was hier wel erg blij mee. Dubbel feest met de aflevering. Nieuw voor mij is het panorama dak, dit had ik bewust niet op de Superb. Nu geen keuze, dus we gaan het ervaren komende tijd.
Eerste ervaringen
Doordat het een voorraad auto was hoefde hij alleen maar in Leusden opgehaald te worden. Na bestellen maar 2-3 weken wachten en rijden maar. Man, wat had ik er zin!
Het ophalen was ten opzichte van de vorige keer weer bij de dealer zelf op locatie inclusief alle zaken die je verwacht. Heldere uitleg, mooie fles bubbels erbij en de showroom uit mogen rijden. Heerlijk, daar gaan we dan!
Na een week of twee en pas 600 km verder kan ik nog weinig roepen over de rijervaringen. Het instellen van de auto was eenvoudig en hierdoor snel voor elkaar. Het menu is hier en daar weer wat verfijnd, maar voelde mij er direct weer in thuis. Ten opzichte van de Superb is de achterbank (heb geen tweede zitrij gekozen) wat breder waardoor de kinderstoelen net even wat soepeler naast elkaar passen. Dit tot groot plezier van de kinderen.
Komende weken wat meer kilometers maken en ervaren of dit net zo’n rijders auto is als de Superb. Rij toch 50-60K per jaar, als je dan beroerd zit wordt ik er in ieder geval chagrijnig van. Ben wel oprecht benieuwd hoe het comfort met de 20’’ is. Tot op heden veel binnen de bebouwde kom gereden en nog geen stuiter ervaring. Benieuwd hoe dit op de lange ritten gaat zijn straks.
De gekozen kleur, Briljant Silver, is erg gaaf. Zeker in combinatie met de zwarte accenten die de Sportline meekrijgt is het een mooi contrast. Kon ook nog voor een witte kiezen, ben blij voor deze gekozen te hebben.
Kosten
Prijs-kwaliteit verhouding bij deze Kodiaq is wat mij betreft in orde. Er waren geen lopende acties dus de prijs kwam net onder de 54K. Doordat ik hem zakelijk rij heb ik alleen te maken met bijtelling (privé gebruik). Ja deze is best fors voor zo’n auto (22%). Had dit anders gekund, ja zeker. Wil ik dit anders, nee. Mijn overweging is ook een stuk liefhebberij. Vind het heerlijk om te sturen en doe dit graag in een auto die op mijn wensen is afgestemd. Heb het er simpel gezegd gewoon voor over. Hiernaast is het mijn werkplek met vele kilometers en kom niet graag gebroken thuis na lange ritten.
Probeer na de eerste 10K een update te geven over de rijervaringen.
Update na 10000 KM
- 10.800 km
Zo, de eerste 10.000 KM zitten erop. Snel gegaan, na iets meer dan 2 maanden al bereikt. Grote diversiteit aan ritten kunnen maken. Veelal in Nederland over de snelweg, maar ook regelmatig binnenstedelijk en de eerste buitenlandritten zijn ook een feit. Voldoende om de eerste ervaringen te delen dacht ik zo.
Onderhoud
Na aflevering nog geen (gelukkig maar) issues gehad met de wagen. Wel is hij nog bij de dealer langs geweest voor het monteren van de trekhaak. Dit lukte niet voor aflevering, dus werd erna gedaan. Snel en vakkundig gemonteerd. Hij is wegklapbaar met een knop in de kofferbak. Mooi systeem en werkt erg gebruiksvriendelijk.
Hulpsystemen
Ondanks dat ik een ervaren Skoda rijder ben toch weer even wennen aan de update van de systemen die deze auto heeft meegekregen. Waar in mijn Superb adaptief sturen standaard aan stond wordt dat hier pas geactiveerd bij de travel assist. Dit was even wennen, maar ondertussen prima. Kan zelf schakelen tussen ACC of TA. Soms wel handig. Wel blijf ik vinden dat het systeem snel begint te piepen als hij denkt dat je, je stuur niet vast houdt. Fijn dat er een beveiliging op zit, maar men wat irritant soms. Heb het gevoel dat de minimale afstand weer wat vergroot is, prima op lange afstanden als het rustig is. Op drukke momenten zit er soms zoveel ruimte tussen de auto voor mij dat er een volledige vrachtwagen combinatie tussen kan. Dat is wel eens irritant.
Voor het overige fijn dat hij veel zelf doet en mij op de weg houdt:-)
Comfort
Vooraf twijfels over hoe dit zou uitpakken met de 20" velgen en dunne bandjes. Hierbij meegenomen dat ik de banden altijd maximaal opgepompt heb tot het niveau wat aangegeven wordt voor een volgepakte auto.
Het bevalt mij goed. Je merkt natuurlijk ieder kuiltje en heuveltje waar je overeen rijdt, maar het is niet dat je door de auto stuitert. De vering en demping is goed, eigenlijk hoe zwaarder beladen hoe lekkerder hij rijdt. Zeker met de lange vakantieritten inclusief dakkoffer en 5 personen lag hij geweldig op de weg. De sportstoelen ben ik ook tevreden over. Deze zorgen voor een stevige zit waar je niet zomaar vanaf schuift. Wel zo prettig in de bochten.
Verbruik
Tsja, wat zal ik hierover zeggen. Ik rij nou niet heel bewust zuinig en vind het fijn om lekker door te rijden. Natuurlijk merk je dat met een SUV in het verbruik. Op een volle tank red ik gemiddeld zo'n 700 km. Maar als ik mij overal aan de snelheid hou is 850 ook haalbaar. Had het prettiger gevonden als in de Kodiaq een 75 liter tank was geplaatst. Met de kilometers die ik rijd sta je toch minimaal 1-2 keer per week aan de pomp.
Algemeen
In totaliteit ben ik erg tevreden. Doordeweeks als ik alleen rij is het een fijne reiswagen en is het fijn dat de auto comfort biedt met de hulpsystemen. In de weekenden en met de vakantie was het een perfecte gezinsauto waarin we met 5 personen royaal onderweg waren. Alles mee, aan ruimte voor de bagage en passagiers geen gebrek. De hoge zit maakt het allemaal net wat comfortabeler en overzichtelijker onderweg. Kortom, blij met de auto en op naar veel kilometers.
Update na 30000 KM
- 34.000 km
De kilometers zijn erbij gevlogen de laatste maanden. Na de zomer flink meer gaan rijden en ondertussen al ruim voorbij de 30000 kilometer. Ook de eerste onderhoudsbeurt is een feit, tijd voor een nieuwe update.
Onderhoud
Tijdens de 30K controle bleek het panoramadak niet soepel open en dicht te gaan. Dit is verholpen. Was mijzelf niet opgevallen, had hem al een paar maanden niet meer open gehad. Verder geen bijzonderheden gevonden door de dealer. Ondertussen zit de winterset eronder. Ik heb ervoor gekozen om 18" velgen met winterbanden te nemen. Optisch iets minder fraai, maar voor de winter heerlijk om wat meer band en wat minder velg te hebben. Goede grip en iets minder voorzichtig met stoeprandjes;-)
Hulpsystemen
Begin januari begon de Traffic Assist continu dienst te weigeren. Op onverklaarbare manier valt hij uit, gaat weer aan, weer uit enz. Dit werkt erg verstorend, zeker omdat ik hier 90% van mijn ritten gebruik van maak. Erger is nog dat er ook iedere keer een piepje bijkomt om te waarschuwen. Erg veilig, maar 10x per minuut als je aan het bellen bent is ronduit irritant. Bij de dealer gaven ze aan dat dit probleem bijna een jaar bekend is en bij de ene Kodiaq wel gebeurt en de andere niet. Ik ben helaas ingedeeld in de groep met gelukkigen. Oplossing? Is er nog niet, het is een software probleem.
Ik overweeg om naar een codeur te gaan om in ieder geval de piep eruit te halen als hij uitvalt. En dan maar hopen dat er binnen afzienbare tijd een oplossing komt.
Comfort
Het blijft een geweldige reisauto. Heb soms weken dat ik 1500-2000 kilometer afleg. Dat gaat erg prettig. Ook op de winterset is het comfortabel rijden. Dit jaar niet op wintersport geweest, maar komende zomer staat een lange roadtrip door Scandinavië gepland. Kijken hoe het daar gaat!
Verbruik
Tsja, wat zal ik hierover zeggen. Ik rij nou niet heel bewust zuinig en vind
Algemeen
Nog altijd blij met mijn keuze geweest voor deze auto. Zou hierna wederom voor de Kodiaq gaan. Ik ben ook erg benieuwd of de opvolger als hybride of full-electric geleverd gaat worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV Business Edition 204pk | Wegklapbare trekhaak | Stoelverwarming v+a | Elektrische bestuurdersstoel |
- 2024
- 18.210 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Business Edition | Verwacht | DSG | ACC | Navi |
- 2021
- 96.319 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV Business Edition | Pano Dak | Navigatie | 360 Camera | Trekhaak | Stoelverwarming | Matrix LED |
- 2024
- 33.265 km