Skoda Fabia Combi 1.4 TDI 66kW Style Business (2015)

autoreview

Skoda Fabia Combi 1.4 TDI 66kW Style Business (2015)
Skoda Fabia Combi 1.4 TDI 66kW Style Business (2015)Skoda Fabia Combi 1.4 TDI 66kW Style Business (2015)Skoda Fabia Combi 1.4 TDI 66kW Style Business (2015)Skoda Fabia Combi 1.4 TDI 66kW Style Business (2015)Skoda Fabia Combi 1.4 TDI 66kW Style Business (2015)Skoda Fabia Combi 1.4 TDI 66kW Style Business (2015)

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.4 TDI 66kW Style Business
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst149.500 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Er is geen concurrent

  • 88.053 km

De auto is nu ongeveer 2,5 jaar in mijn bezit en bevalt me meer dan prima. Het is voor zijn klasse echt een ruime auto. De kofferbak is daarbij de grootste winnaar: die is groter dan die van de Mondeo station. Slechts 2 liter, maar toch: het gaat om het idee...! Ruimte voorin is goed te noemen, mede door de sportstoelen kun je het makkelijk 3 uur uithouden. Helaas gebeurt me dat weleens, door mijn werk moet ik soms naar de andere kant van het land en dan sta ik op de terugweg een flink deel in de file. Dat brengt me op het comfort van de DSG-automaat. Door de vele files en verkeerslichten in de steden, ben ik blij met de automaat. De automaat is niet perfect, maar volstaat. Vaak schakelt hij onmerkbaar, maar soms niet. Dan voel je hem goed schakelen. Overigens schakelt hij vrijwel nooit op een moment dat je het niet verwacht. Maar wat me echt tegenvalt is dat de koppeling bij een kilometerstand van ongeveer 40dkm als eens vervangen is. Kilometerstand nadert nu de 90dkm en ik vermoed dat er weer iets mis is met de koppeling. Niet dezelfde klacht als de eerste keer, maar het klinkt niet lekker. Ik heb het idee dat hij in de 5e en 7e versnelling weleens doorslipt. Je geeft dan gas en dan zie je even de toerenteller een beetje omhoog gaan, om daarna weer terug te zakken naar het het normale toerental, om daarnaa normaal te versnellen. Vorige keer had ik ook problemen met de "oneven versnellingen", toen was er een raar geluid hoorbaar bij het wegrijden (dus in 1) en dan bij het opschakelen naar de 3e, 5e en 7e versnelling. Volgende week gaat ie voor een een beurt, dus we wachten weer af. Gelukkig zijn de kosten voor de baas/leasemaatschappij, anders zou ik niet vrolijk zijn.

De ruimte achterin is niet enorm, maar goed, het is ook geen grote auto. Ik kan met mijn lengte van 184cm prima "achter mezelf" zitten. Hiervoor had ik een Clio Estate, die was op ieder vlak krapper. In vergelijk daarmee is de krasgevoeligheid van het (harde) plastic op het dashboard en deuren in de Fabia vele malen beter dan in de Clio. Die zat al vrij snel onder de kleine krassen, en dat terwijl ik erg zuinig ben op mijn auto. In de Fabia zie je nauwelijks krassen: materiaalgebruik is echt beter.

Waar de Clio wel echt beter in was, is het verbruik. Met de Clio haalde ik zonder problemen rond de 1:22, met de Fabia moet ik redelijke moeite doen om zuiniger dan 1:20 te komen. De Clio had dan wel een handbak, maar de DSG zou niet zoveel verliezen moeten hebben als een conventionele automaat. Bovendien had de Clio een cilinder meer en een groter slagvolume (1.5 4-cilinder, t.o.v. 1.4 3-cilinder).
De Fabia is naar mijn idee wel stiller. Echt een prima reisauto. Die van mij is tevens uitgevoerd met stoelverwarming. Heerlijk.

Navigatie (Amundsen) werkt heel goed. Spraakherkenning werkt nagenoeg perfect, dat werkt sneller dan je bestemming intypen.

Overigens heb ik een half jaartje geleden de achterveren laten vervangen door hulpveren. Als ik met mijn gezin in de auto zit (twee volwassenen, een zoon van 14 en een dochter van 10) en er lag slechts wat gereedschap in de kofferbak, werden bij bijna iedere drempel de de aanslagrubbers aangesproken. Dat is nu verholpen. De auto rijdt nu gewoon erg goed, ook als ik er alleen in zit. Sterker nog: als ik er alleen in zit, merk ik eigenlijk geen verschil met die veren. Die doen het dus gewoon goed.

In de titel noemde ik dat er geen concurrentie is. De concurrentie is wel heel beperkt, op dit moment is dat alleen nog de Clio die in deze klasse nog als stationwagon in combinatie met met automaat en diesel verkrijgbaar is. Maar die is echt een stukje trager en merkbaar krapper. Dus eigenlijk is de enige verstandige keuze de Fabia.

Als conclusie kan ik eigenlijk niets anders concluderen dat ik erg blij met deze Fabia ben. De DSG is eigenlijk het enige noemenswaardige wat tegenvalt qua levensduur.

Koppeling vervangen

  • 89.000 km

Sinds een week rijd ik nu rond met een nieuwe koppeling. De derde intussen... Maar ik moet zeggen, die nieuwe koppeling bevalt wel. Hij schakelt soepeler dan de vorige. Eigenlijk net zo soepel als de eerste. Ik dacht eigenlijk bij de tweede koppeling dat hij iets “stugger” schakelde om zo minder met slippende koppeling te rijden, om op die manier de koppeling dus te sparen. Ovrigens schakelt hij soms op net andere momenten dan voorheen, er is dus duidelijk één en ander veranderd, ik hoop dat dit een verbetering blijkt te zijn. Hij lijkt ook zuiniger te rijden, de laatste tank (volledig met die nieuwe koppeling gereden), was ineens ruim 1 op 21! Maar dat kan ook een gelukstreffer zijn.
Ik houd jullie op de hoogte!

Afscheid komt dichtbij

  • 143.000 km

In de eerste week van januari 2020 wordt mijn nieuwe auto geleverd; een Octavia Combi 1.0 TSI Style Business DSG, het afscheid van mijn Fabia komt daarmee dus dichterbij... Eigenlijk geeft dit ook aan dat ik erg tevreden ben over Skoda. Sinds de laatste keer dat de koppeling is vervangen, heb ik alweer meer dan 50.000km gereden. Het lijkt er op dat ze het nu onder controle hebben.
Als ik de Fabia vergelijk met mijn vorige auto, een Clio Estate 1.5DCI, dan valt één ding:
De algehele kwaliteit van de Fabia is veel beter: bij de Clio (die ik na 50.000km alweer in moest leveren) waren al heel snel krassen te zien in het interieur, en waren bij (ik dacht) ongeveer 40.000km de matten al toe aan vervanging. De Fabia heeft zijn eerste matten nog en die zien er bijna nog als nieuw uit (na 143.000km!).

Kortom: ik ben erg tevreden over de Fabia, ik ga hem denk ik nog missen, maar als de Octavia het goed gaat doen, dan maakt dat weer wat goed! :-)

P.S. Als de Octavia er is, zal ik ook een review schrijven!

Einde

  • 149.500 km

Vandaag is de Fabia ingeleverd... Kort samengevat ben ik echt tevreden over deze auto, de kwaliteit is echt goed voor elkaar.
Vanaf vandaag rijd ik in een Octavia Combi Style Business 1.0TSI DSG! Gaat ook vast goed komen.

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.