Skoda Fabia Combi 1.4 68pk Comfort (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.4 68pk Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 154.065 km |
KM-stand laatst | 156.644 km |
Oudgediende
- 156.644 km
En toen stond er een Skoda Fabia Combi 1.4 mpi met Comfort uitvoering voor de deur! Eigenlijk was ik van plan om nog een jaartje of 2 met de Nissan 100 NX door te rijden maar toen deze "oudgediende" voorbij kwam kon ik gewoonweg niet nee zeggen...
Toen ik een jaartje of 12 was in 2002 en de oude vertrouwde Volvo 340 de deur uit ging ik vaak mee met pa om te loeren naar een opvolger. Er werd gezocht naar Iets degelijks wat lang mee zou gaan en de auto moest nieuw zijn. Er werd wat rondgesnuffeld bij Volkswagen, maar toen kwam Skoda om de hoek kijken destijds nog een beetje de nieuweling uit de VAG-groep. Het merk moest zich nog bewijzen en zat in een fase van heropbouw. De Fabia en Octavia waren de eerste modellen onder hoede van Volkswagen. Dezelfde degelijk als Volkswagen voor een goedkopere prijs (inmiddels is mijn mening veranderd over de huidige VAG-groep) en slim ontworpen. Dit alles wekte de interesse bij mijn vader. Dus op naar de Skoda dealer, en nee dit was geen normale dealer.. er werden tevens Zetor tractors verkocht. Een bedrijf waarvan je bijna zou vermoeden dat ze Tsjechische roots hadden. Maar Skoda's verkopen hoorde daar ook bij. In mijn herinneringen deed dit allemaal heel huiselijk en familiair aan, het voelde vertrouwd. En na wat onderhandelen werd er een zwarte metallic Fabia 1.4 MPI gekocht met de comfort uitvoering. Simpel en eenvoudig samengesteld met als doelstelling wat er niet op zit kan ook niet stuk! Elektrische ramen voor, cruise control en dat was het zo een beetje.. (pap had je toen maar airco aangevinkt nondedju!!..).
In de 15 jaar dat de Skoda in het bezit van mijn vader is geweest is het een vrijwel probleemloze auto geweest. Op wat typische kwaaltjes van dit model na (lekkage achterportieren, en slecht ontworpen stabilisatorstangetjes) is het een prima vervoermiddel geweest. De thermostaat is echter 2x kapot gegaan, gewoonweg een slecht ontwerp. Maar na een aanpassing was dit ook geen probleem meer. 2x de vooruit vervangen maar dat zijn externe factoren.. De auto is bij aanschaf direct getectyleerd, wat nu nog steeds als het resultaat heeft dat er gewoonweg geen roest te vinden is. De eerste uitlaat zit er nog onder!! (hier moet wel bij worden vermeld dat de auto altijd binnen netjes verwarmd heeft gestaan). Het onderhoud is al die jaren zelf gedaan, het blokje loopt nog steeds als een zonnetje. De auto is verwend geworden bij mijn vader en vertroeteld qua onderhoud, beurtjes werden bijna preventief zeer op tijd gedaan. Aangename herinneringen heb ik aan deze auto, naar Oostenrijk toe, de eerste keer stiekem in en uit de garage rijden, leren rijden en schakelen op een parkeerplaats..
Tja dan doet zich de kans voor om hem over te nemen in ruil voor een fietsendrager voor een van de laatste demo Yeti's die mijn vader heeft gekocht. Ik kon gewoonweg niet nee zeggen, de auto heeft zich bewezen en je weet wat je hebt. Natuurlijk kan bij deze kilometerstand van alles gaan gebeuren. Maar ik heb er vertrouwen in dat hij me zeker nog 50.000km verder zou moeten kunnen brengen. Ik heb niet veel met VAG, het enige sympathieke merk vind ik Skoda (ik ben dan ook bevooroordeeld) slim ontworpen, degelijk en leuk imago gekregen door de jaren heen alhoewel prijziger. De eerste Fabia heeft een leuke snoet, bijna tijdloos, komt ook mooi terug in het ontwerp van de 3e Fabia. Ik heb meer met japanse auto's of een leuk ontworpen Italiaan, maar aan deze ben ik toch gehecht. Een autoliefhebber zal er niet warm van worden maar ik wel al is met maar puur om sentimentele waarde.
Ik heb gelijk na aanschaf een armsteun er in gebouwd die destijds ook optioneel werd geleverd. Netjes in dezelfde interieurkleur (grijs/blauw), nieuwe wieldopjes (bedankt voor de krasjes ma op de oude!..) en de originele vloermatten er weer ingedaan die pa op de zolder had liggen. Inmiddels heeft ie een grote beurt gehad, en heb ik hem voor de eerste keer in 15 jaar een nette polijst beurt gegeven en in de was gezet. Man wat straalt hij als nieuw! Geweldig! En ja hoe rijdt dat dan? Ik heb er uiteraard de afgelopen jaren incidenteel in gereden. Het is een fijne allemansvriend die niets overdreven goed doet en niets overdreven slecht doet. Het schakelt lekker met korte slagen. De koppeling is een tikje gevoelloos naar mijn mening en het blokje is gevoelig voor snel afslaan bij het optrekken. De 1.4 MPI (nog een echt doorontwikkeld Skoda blok) doet prima zijn werk alhoewel het even wennen is en het koppel vroeg beschikbaar komt, dus snel op schakelen. De ketting heeft zich na al die jaren nog niet echt laten horen dus ook dat is heerlijk onderhoudsarm. Al met al doet hij alles gewoon goed maar ook niet bijzonder goed. Ergonomisch is alles slim en top voor elkaar. En het geheel zit degelijk in elkaar.
Ik hoop er nog heel wat kilometers mee rond te rijden, maar dat eh.. zei ik bij mijn vorige reviews ook maar er is nog zoveel leuks op weg..! Wordt ongetwijfeld vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.