Skoda Fabia Combi 1.4 16V 75pk Ambiente (2005)

autoreview

Skoda Fabia Combi
Skoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia - interieurSkoda Fabia - interieurSkoda Fabia - interieurSkoda Fabia - interieur

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.4 16V 75pk Ambiente
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na de Autorai ging ik een rondje autodealers doen en ik raakte geïrriteerd door de lage inruilprijzen die ik voor mijn Suzuki Swift Special met airco van het jaar 2002 aangeboden kreeg. Zelfs mijn eigen Suzuki dealer maakte zich hier schuldig aan. Het laagste inruilvoorstel van € 5500 kreeg ik van een Daihatsu dealer als ik een nieuwe Sirion-2 zou aanschaffen. Ook ben ik wezen kijken naar een Hyundai Getz. Echter de verkoper van deze Hyundai dealer was dermate onbeleefd dat ik daar nooit een auto zou kopen. Ook de aangeboden inruilprijs beviel mij niet. Uiteindelijk kwam ik bij een Skoda-dealer terecht.

De showroom:
Zeer netjes en overzichtelijk ingericht en vriendelijk verkooppersoneel dat alle geduld had om alles van een Skoda uit te leggen. Geen gladde verkooppraatjes, maar oprecht en eerlijk. Proefrit gemaakt in een Skoda Fabia Combi en dit viel helemaal niet tegen. Ik kreeg een inruilvoorstel van € 7000 en hier hoefde ik niet lang over na te denken. Dit was tenminste een eerlijk inruilvoorstel. Ik kocht een Skoda Fabia Combi Ambiente 1.4 16V met airco in de kleur Sahara Beige Metallic. Door het hogere inruilvoorstel was het toe te betalen bedrag nauwelijks hoger dan die van de andere autodealers. Ik heb nu echter wel een grotere auto.

De aflevering:
De verkoper nam alle tijd om mij alles over mijn nieuwe Skoda uit te leggen.
Bediening Cruise Control, uitleg boardcomputer, hoogteverstelling van de stoelen etc.etc.,
Zelfs onder de motorkap werd nog enig technische uitleg gegeven. Ook van mijn nieuwe ingebouwde radio cd/mp3 speler werd alles uitgelegd. Verder werd ik van harte welkom geheten bij de Skoda organisatie. Derhalve dus een perfecte aflevering. Ik begrijp nu dus ook waarom Skoda-dealers zo goed scoren in de Autoweek Tevredenheidstrofee.

De eerste 500 km.:
De Skoda Fabia Combi heeft een prima rechtuitstabiliteit op de snelweg en geeft voldoende gevoel in het stuurwiel. Ook het maken van bochten is geen probleem, de auto helt niet over en blijft stabiel. Het is echter geen sportauto, maar goed daar is hij ook niet voor ontworpen. De auto voelt en rijdt als een Volkswagen. Vreemd is dit niet, technisch gezien is dit ook een Volkswagen, maar dan in een andere verpakking. Aan alles merk je het Germaanse DNA.

De 1.4 75pk motor is geen stoplichtsprinter, maar wel een lekkere soepele motor die goed op het gaspedeel reageert. Je kunt prima met het overige verkeer meekomen. Aan de standaard Cruise Control moest ik in het begin wel even wennen. Nu vind ik het echter heerlijk en zeer ontspannen rijden. Het scheelt trouwens ook snelheidsbekeuringen en brandstofverbruik omdat de snelheid constant blijft. Het brandstofverbruik over de eerste 500 km bedroeg 1 op 16.5 km bij stad-en snelwegritten. Ook dit vind ik dus niet verkeerd. Al met al ben ik dus zeer tevreden met mijn nieuwe Skoda.

Update 10-7-2005 km stand 4.300

Inmiddels ook wat ervaringen opgedaan met langere ritten naar bijvoorbeeld Duitsland.
De rechtuitstabiliteit blijft prima, ook bij hoge snelheden. Het algehele geluidsniveau blijft op de hoge snelheden zeer acceptabel. De stoelen zijn precies goed, niet te hard en niet te zacht. Na een lange autorit stap je niet vermoeid uit. De Cruise Control bleek ook op de Autobahn weer goede diensten te leveren. Bij lange afdalingen ging de Skoda wel iets sneller rijden, maar dit was slechts 5 km. Bij steigingen bleef de Skoda op de ingestelde snelheid rijden en je voelde de trekkracht van de motor duidelijk toenemen. Je hoeft dus nooit met het gaspedaal correcties in de snelheid uit te voeren en dit rijdt heel relaxed. De 1.4 75pk motor voldoet gewoon goed bij deze auto. De motor voelt zich het lekkerst bij lage en middelhoge toerentallen. Toch is hij niet vies van een sprintje. Even doortrekken tot 160 km p/uur ging relatief moeiteloos terwijl de topsnelheid volgens de fabrieksspecificaties 170 km p/uur bedraagt. Ik vermoed dat Skoda een beetje behoudend is geweest met deze opgave. Mijn indruk was dat er meer in zat getuige de moeiteloze acceleratie. Het gemeten brandstofverbruik van de Autobahnrit over 544 km bedroeg 1 op 16.6. De gereden snelheden varieerden van 100 tot 130 km met af en toe een sprintje en ingeschakelde Airco. Dit verbruik had mijn vorige auto ( Suzuki Swift 1.3 special) ook, maar die was wel 300 kg. lichter in gewicht. !! Laatst nog even wezen shoppen voor mooie LM velgen. Mijn dealer had een mooie set originele Skoda LM 15 inch sportvelgen staan met extra brede 195/50R15 banden. ( Dit is de bandenmaat van de Fabia met 2.0 liter motor). Ik vond dit erg mooi en ik wilde ze hebben, de montage kon direct uitgevoerd worden. Het Fabia schaalmodel dat ik ook wilde hebben hoefde ik niet af te rekenen. Aardig hoor !! ( S-Point Amsterdam). Ik moet zeggen dat de LM sportvelgen met die brede banden erg goed staan bij de Combi. In ieder geval is de Combi een auto waarmee je echt gezien mag worden. Hij valt beslist niet uit de toon met zijn vormgeving. Wel eens goed gekeken naar de vormgeving van de Mercedes C –klasse Combi met de aflopende achterkant en witte accenten van de achterlichten.? Uiteraard is de Fabia Combi kleiner, maar je ziet duidelijk de overeenkomsten. Skoda is niet meer de fabrikant van twijfelachtige (Oostblok) auto’s, maar een volwassen automerk.

PROBLEMEN

Geen

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.