Skoda Fabia 1.2 12V Creation (2003)

autoreview

Skoda Fabia 1.2 12V Creation (2003)

Signalement

UitvoeringFabia 1.2 12V Creation
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf85.300 km
KM-stand laatst155.000 km
Lezerswaardering: 28%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop + eerste ervaringen

  • 108.000 km

Deze auto is sinds voorjaar '11 in mijn bezit gekomen. Gekocht destijds voor 4500,- met nog geen 90.000km op de teller van een particulier.

Het betreft de 3 cilinder 1.2 12V 47kW (64pk) benzine versie, uitvoering Creation (o.a. airco, cruise control, elec. ramen vóór, verwarmde buitenspiegels) De auto heb ik gekocht van een particulier in westen van het land, en is altijd netjes onderhouden bij de plaatselijke Skoda dealer VePreda te Spijkenisse, keurig ingevuld onderhoudsboekje.

Het uiterlijk
Ik vind de eerste Fabia een geslaagd model, zij het wat behoudend. Maar ik houd ook wel van saai :). Ik heb de auto niet echt gekocht op uiterlijk, maar als ik 'm lelijk vond, had ik 'm niet uitgezocht. Als ik de keus had gehad, had ik een gele kleur uitgezocht. Die kanariekleur vind ik 'm goed staan. Er waren nu eenmaal andere zaken belangrijker voor mij (zoals welke motorisering) waardoor kleur op een laatste plek stond.

De Fabia type 2 (vanaf modeljaar 2007) vind ik wel lelijk, te hoog en te smal. Type 3 vind ik gelukkig weer een hele verbetering tov zijn voorganger.

Waarom een Fabia? Ik reed eens mee met iemand die een Fabia Combi had. Ik was helemaal lovend over de value for money die zo'n auto bied icm opties, luxe en ruimte. Toch koos ik voor een hatchback - wist ik veel dat ik 4 jaar later toch voor een combi had moeten kiezen ivm de ruimte en 'm dus moest inruilen (ik rijd nu een Octavia combi, een groter model)

De motor
De 1.2 12V is een driecilinder (op benzine) Waar maffe ooms op verjaardagen op af geven. Maakt mij niet uit, ik heb er geen moeite mee. Ik schaam me niet voor hoeveel cilinders een motor heeft. Er is qua benzine motoren ook nog een aantal 1.4 motoren beschikbaar en een 2.0 liter motor.
Het vermogen begint bij 64pk (samen met de even sterke 1.9sdi als instap diesel) en met minder wil je ook echt niet voor deze auto, die toch ruim 1000kg weegt.
De 1.4 motoren zijn er in de smaken 8 klepper en twee 16 kleppers, respectievelijk met 68pk, 75pk en 100pk.

Tussen de sterkste 1.4 16V (100pk) en de 2.0 motor (115pk) zit een beetje 'gat'. Met die sterkste 1.4 dien je euro 98 tanken, en het max koppel is pas erg hoog in de toeren beschikbaar. Ik lees dat je die goed in de toeren moet houden en is dus ook best dorstig. De 2.0 is niet heel veel sterker dan die sterkste 1.4, maar heeft wel een veel mooier koppelverloop (ongeveer als een diesel) maar verbruikt vooral een stuk meer benzine (en sommigen ook veel olie).

Van de 1.4mpi 8v (8 klepper dus) las ik dat een vaak voorkomend probleem lekke koppakking is. Reparatie daarvan is bovendien zeer gevoelig voor een de foute manier van montage waarbij de cilinderbussen verzakken kunnen. Gedoe, dus. Bovendien zuipt deze motor als die malle oom op je verjaardag, zo'n 1:14 gemiddeld opgegeven verbruik. Deze motor is een doorontwikkeling geweest op de oudere 1.3 Skoda motor uit de Felicia, en werd na 2003 niet meer geleverd ivm strenger geworden uitstoot normen.

Zodoende kwam ik uit bij de 1.2 12klepper, die nagenoeg geen problemen kent (ja een stukke bobine, maar die gaat bij elke auto wel eens stuk) met een opgegeven verbruik van 1:17. Ik was wel benieuwd of dat ook haalbaar is.

De 1.2 drie cilinder is een oerdegelijke motoren door Skoda zelf ontwikkeld (dus niet van VW) waar geen noemenswaardige problemen van bekend zijn. Deze motor kwam in 2003 op de markt. Splinternieuw voor die tijd dus! Deze motorisering is helaas dun gezaaid, dus ik moest er wel goed naar zoeken op de markt. Als je goed om je heen kijkt, zie je wel relatief veel Polo 9N's rijden met deze 1.2 motor. Met het bekende sis geluidje als ze het gaspedaal intrappen. Ik kan ze herkennen op mijn gehoor tegenwoordig ;)
Deze 1.2 12V motor zou speciaal voor de Fabia ontwikkeld zijn als opvolger van de 1.4mpi 8v wegens milieu normen. En met een opgegeven gem. verbruik van bijna 1:17 is dat inderdaad een hele verbetering.

De driecilinder draait mooi rond, ik merk geen trillingen. Vooral stationair is de combinatie stil + trillingsvrij soms zo 'uncanny', dat je denkt dat de motor is afgeslagen (opmerking van de argeloze bijrijder) Als je in de toeren klimt, wat deze motor lekker gewillig doet!, klinkt ie lekker rauw en hoor je de 3-cilinder roffel. Vergeleken met een 1.4mpi model bj 2000 die ik eens gereden heb, merkte ik dat de 1.2 zeker wat luidruchtiger is bij het optrekken, maar op cruise snelheid (100 km/u) is de 1.2 weer stiller. Dat kan ook met verbeterde isolatie te maken hebben, gezien het verschil in bouwjaar.
Na een onderhoudsbeurt (na 15d km/ 1 jaar) merk je dat de motor ook weer een stuk stiller is (verse, dikkere olie - tip: gooi er 10W40 in, en geen dunnere olie)

Vond nog wat info over deze 1.2 motor op Wikipedia: "The 1.4[mpi] 8v was dropped in 2003 as it would fail to meet future emissions requirements. Its performance is heavily hampered by its old OHV (pushrod) design. The Fabia's overall performance and fuel consumption figures fall behind other city cars and small family cars as it is larger and heavier. However, the 1.2 HTP (High Torque Performance) Engine was developed specifically for the Fabia and offers better performance and fuel economy, and was later used in Volkswagen's own Polo due to its high acclaim."

De auto voelt niet 'traag' aan, maar het houd niet over met 65pk. Ik hoef niet vaak te vloeren met het gaspedaal en kan prima meekomen met het verkeer. Invoegen op een snelweg vereist wel dat je de schakelmomenten goed kiest om met 120 op de invoegstrook aan te waaien. Maar het lukt goed, en vaker zit ik toch 'vast' achter mijn voorganger die denkt met 90 km/u de snelweg op de te kunnen draaien. Toch merk ik dat met bagage en passagiers het vermogen iets te kort is op snelweg snelheden.

De motor pakt heerlijk op vanaf 1500 toeren, dus vroeg opschakelen kan prima al bij 2500 tpm. In de 3e versnelling de rotonde door en daarna vol gas weer optrekken gaat prima. Geen bokken of 'dreunen'. De motor voelt relatief koppelrijk aan onder de 3200 tpm (max. koppelmoment) voor zijn vermogen en cc inhoud. Dit valt te verklaren: 1200 cc verdelen over drie cilinders levert een langere slag op, wat resulteert in een relatief hoog koppel bij laag toerental. Deze motor klimt echter net zo graag in de toeren; het loont echt om af en toe eens lekker tot nabij de 6000rpm te klimmen (iets na 5500 grijpt de begrenzer in)
De motor heeft een vrij lage interne weerstand lijkt het wel, want hij kan enorm lang uitrollen! Je kunt al vrij vroeg je voet van het gaspedaal halen als je ergens voor moet afremmen; de auto rolt dan lekker lang door. Keerzijde is dat je soms flink moet pompen op de rem bij plotselinge vertraging, omdat op de motor afremmen nauwelijks invloed lijkt te hebben.

Op vakantie naar Zuid Frankrijk merkte ik geen tekort in vermogen bij heuvels op. Ik kon altijd in z'n 5 blijven rijden, waarbij de auto in de meeste gevallen niet eens terugviel in snelheid. Ik kon gewoon meedoen met de middelste banen, en hoefde niet rechts aan te sluiten bij de slome klimmers. Dat was een aangename verassing. Dat had ik eerlijk gezegd ook weer niet verwacht. Hierbij moet ik wel zeggen dat in z'n 5 de motor ook vrij hoge toerentallen draait, dus van zwoegen is dan ook niet snel sprake: de motor draait met 120 km/u bijna 4000 tpm. Dat klinkt wel als veel, maar het is bij deze motor niet hinderlijk of storend of vermoeiend (de 1.4mpi heeft overigens een lager toerental bij 120km/u, nl. 3400 tpm)

Wanneer de airco aan staat en hard moet werken (bij buitentemperaturen boven de 25ºC) trekt die merkbaar vermogen op de motor. Het lijkt dan net of je een zware aanhanger trekt. Ik was dan ook 1 keer verbaasd over de prestaties toen ik met 4 volwassenen en zware belading op een snikhete dag erop uit trok. Dan zit je echt te vloeren met het pedaal en is de auto nauwelijks vooruit te branden. Met die beperking kan ik leven, dat gebeurt idd niet veel vaker dan 2 keer per jaar. Als ik een gezin had met grote kinderen en niet zo vaak alleen in de auto zat, zou ik dit irritanter vinden en voor een sterkere motor kiezen, maar dan koop je denk ik ook geen Fabia (maar een Octavia of Superb)

De koppeling: ik vind de koppeling een lang en vaag aangrijpingspunt hebben. Ik laat de motor sporadisch nog wel eens afslaan, of er gaat een lichte schok door de auto tijdens het schakelen, omdat ik dacht 'dat ik er al was' en het pedaal toch nog iets te snel op liet komen of los liet. Dit vind ik wel een minpunt, want als je de koppeling niet goed kan aanvoelen, kan je moeilijker voorkomen dat je hem mishandeld of te lang laat slippen.

Acceleratietijden:
0 - 120 km/u: 17,3 sec. (1e 4 versnellingen)
0 - 120 km/u: 16 sec. (1e 3 versnellingen)

Zuinig
De andere kant van de medaille is dat deze auto lekker zuinig bereden kan worden. 1:16,9 is de fabrieksopgave, daar zit ik slechts 1 a 2% boven (zie spritmonitor nr. 454465). De boordcomputer kan al gauw richting de 1:18 schieten bij langere ritten, ik heb zelfs een keer 1:23,3 gehaald (bij ideale omstandigheden; droog zomerweer, geen wind en weinig verkeer) Ik hang NIET met 85 km/u achter vrachtwagens, dat is mijn ding niet. Ik rijd altijd de maximum geldende snelheid. Ook rijd ik dikwijls stadsverkeer (werk en woon in Amsterdam) waarbij 1:15~16 ook in de stad gemakkelijk haalbaar is, als je je rustig van verkeerslicht naar verkeerslicht laat rollen.

Omgekeerd geldt ook: moet het volle vermogen van de motor aangesproken worden, dan is het verhaal anders. Op vakantie (auto beladen) met flinke tegenwind langs de zuidkust naar Frankrijk gereden met de airco hard aan het werk resulteert in een matige 1:13 gemiddeld. Uiteraard mag je daar 130 km/u, dus dat zal ook meegespeeld hebben. Ook als ik de A6 naar het noorden af blaas met 135km/u en een vlagerig windje, dan zakt het verbruik al gauw richting de 1:14. Vaker vertrek ik op tijd van huis en stel de cc op 120 op de tago (114 volgens GPS) en dan is 1:17 gemakkelijk te halen op de snelweg.

Gewicht
De auto is vrij zwaar, of voelt iig zwaar aan. En dat merk je. Met zijn 1035kg (net onder de 1050kg WB grens :-)) helt de auto flink over in de bochten en bij een straffe rem actie is de remweg lang voor mijn gevoel. Zal ook door de slappe vering komen. De dosering van de remvertraging verloopt niet heel mooi vind ik; die is erg plotseling. De auto is denk ik o.a. zo zwaar omdat ie vol met beveiliging zit (airbag, EPC, ESP, ABS, etc) en omdat de carrosserie relatief 'dik' is. De deuren voelen zwaar aan en vallen door hun gewicht gemakkelijk in het slot, bijvoorbeeld.

Interieur
Ik kan geen ideale zit vinden (1.90m) en de ondersteuning is voor mij te minimaal. Is de zitting op de goed hoogte , dan zit ik met mijn haar tegen de hemel. Het is niet zo, dat ik er gebroken uit kom na een paar uur rijden, maar ook niet lekker fris. De (best)stoel is overigens alleen in hoogte verstelbaar, waardoor je eigenlijk alleen maar de belasting op je billen (hoge stand) kan verhogen, of je onderbenen kan laten afknellen (laagste stand) Aanvulling: ik heb de zetel-gedeeltes van de bestuurdersstoel en bijrijdersstoel uitgewisseld, en de bestuurdersstoel zit weer prima. De ondersteuning bij de bips is weer voldoende.

Het stuur is zowel in hoogte als in diepte verstelbaar: erg prettig. Ik moet bij andere auto's vaak met m'n hoofd knikken om door het stuur te kunnen loeren om de snelheid te kunnen aflezen van de teller. Dat hoeft dus in mijn eigen auto niet. Ik ben overigens 1.92m lang.

Dat VAG auto's een saai interieur hebben, geloof ik meteen. Ik houd van saaie / rustige interieurs. Lichtgrijze (japanners), drukke of 'olijke' (bijv. zo'n toerenteller als mickey-mouse oor boven je stuur) interieurs leidden me af en storen me. Ik wil een rustig overzichtelijk en duidelijk instrumentarium en dito knoppen indeling, zodat ik niks hoef te zoeken.

Helaas zitten de aanjager/kachel/airco knoppen wel erg laag: helemaal onderaan de middenconsole, onder de radio ter hoogte van hoes van de pookknop. Gelukkig bedien je die met gemak op de tast. Net als in de Golf van mijn broertje vind ik die op een beroerde plek zitten. Voor de pook langs aan knoppen draaien is geen ergonomisch hoogstandje. Terwijl de knoppen voor achterruitverwarming veel hoger zitten en dus prima bereikbaar. Maar die gebruik je een stuk minder intensief. Eenmaal je eraan gewend bent, weet je niet beter, maar als ik in auto's rij waar dit beter geregeld is, valt me dat op hoe prettig dat is.

Verder is de indeling van vakjes e.d. soms vreemd. Tussen de voorstoelen in, vóór de versnellingspook en handrem, zit een asbakje, waar je als niet-roker niks mee kunt, behalve wat muntjes in kieperen. Helemaal achteraan de handrem, al bijna bij de voeten van de achterpassagiers, is plaats om je beker of flesje drinken neer te zetten. Die plek valt buiten je bereik en zicht: als je je beker hete koffie op de tast moet pakken, is het risico groot dat je de beker omkiepert. Je moet op de tast achter je grijpen, alsof je de knop zoekt om je rugleuning bij te stellen. Werkelijk onbegrijpelijk onhandig. Maar misschien is die bekerhouder alleen voor de achterpassagiers bedoeld, en mag de bestuurder niet drinken achter het stuur ;-) De uitklapbare bekerhouders voor de middenconsole zijn schaars en duur, en slechts op meest luxe modellen geleverd. Aftermarket bekerhouders vind ik lelijk. Gelukkig heb ik een mooie originele uitklapbare bekerhouder voor een mooie prijs kunnen scoren, die mooi weggewerkt zit in de middenconsole. Overigens passen de 1-dins (horizontale) bekerhouders uit de Seat Arosa er ook in, die vind je wel eens op Ebay.
Wel handig: een airco gekoeld handschoenenkastje. Er zit ook een gekoeld vakje onder het stuur (past precies een 33cl blikje in :P )

Wat laatste puntjes
- Het regenwater van de voorruit wordt niet goed afgevoerd en de zijruiten zijn 1 grote watermassa bij slecht weer (soort aquarium) Je kunt zo de buitenspiegels niet goed zien. Kan gevaarlijk zijn (slecht zicht) Oplossing: zijruiten regelmatig behandelen met hydrofobisch goedje, zodat het water er zeer snel langs afgevoerd wordt (door de rijwind)
- Slechte kwaliteit draagarmrubbers: deze zijn tijdens mijn bezit een keer vervangen. Het is een dure reparatie aan man-uren, rubbertjes zelf kosten niet veel. Na 4 maanden kraakten ze alweer. Dat hindert niet in de functie van die dingen, maar het hindert wel je rijplezier. Moeten ongeveer 5 jaar meegaan, als ik het zo lees. Edit: er zijn sterkere, verbeterde versies te verkrijgen, het is aan te raden die eronder te laten zetten bij vervanging. Je kunt kiezen uit Cupra rubbers, of de verbeterde versie die ook in de Polo 9N gaan (info: skodaforum)
- Comfort: vanaf de aankoop zaten er verouderde, uitgedroogde banden onder de auto. Nu met splinternieuwe banden is het comfort weer helemaal prima. De auto veert soms wat stuiterig (nerveus) bij strakke drempels, die moet je dus voorzichtig nemen.
- Lekkage portieren: de dorpels bij de voorportieren zijn vaak zeiknat met zeer nat weer. EDIT: ik dacht dat dit te maken had met lekkage van de portieren, maar de dealer sluit dat uit (rubbers op de dorpels bijv. zijn kurkdroog, daar zou dan water in moeten staan) Mogelijk heb ik het verward met de keren dat er ook flinke wind stond en/of water door het rijden onder de deuren op de dorpels opspat waardoor de dorpels zeiknat worden. Ik heb er nauwelijks nog last van, maar in het begin ben je kritisch he, en let je op alles ;-)
- kofferbakverlichting hapert. Ik heb de lamp unit al vervangen, maar dat blijkt niet de oorzaak. Er schijnt een palletje in het klepslot mechanisme te zitten, die lam kan raken. Weet nog niet wat ik hiermee aan zal vangen. Het hele slot mechanisme vervangen is mij te kostbaar.
- cruise control hapert soms (reageert niet op inschakelen) Het is niet zo, dat hij ineens het gas loslaat en ermee kapt, gelukkig. Oorzaak kan 2 dingen zijn: contactjes verbogen door gebruik, oplossing nieuwe richtingaanwijzer hendel. Wat waarschijnlijk het geval is, is dat de cc het pas doet als de accuspanning op een minimaal niveau zit. Aangezien het weigeren van de cruise control sporadisch (en alleen in de winter?) voorkomt, vlak na de koude start, vermoed ik dat dat de oorzaak is.

Tot slot
Ik vind de Fabia een heerlijke auto om te rijden en te bezitten. Hij valt me zeker niet tegen. Elk merk en model hebben zo wel hun veel voorkomende mankementen, waarbij je eigenlijk altijd wel weet waar je aan toe bent als dat voor komt. Dit drukt de pret voor mij dus in het geheel niet. Ik stap nog elke dag (wanneer ik de auto gebruik) met plezier achter het stuur... Het motortje verveeld me niet, is lekker gretig en wakker voor wat ie in huis heeft.

Onderhoud/storingen

2011:
- Grote onderhoudsservice, oliefilter, Shell Helix 10W-40 Bulk (EUR 218,49 ex btw)
- remschijven en -blokken voorzijde (EUR 239,50 ex btw)
Enkele van de overige werkzaamheden:
- Draagarmrubbers L+R vervangen (EUR 159 ex btw)
- Uitlijnen (EUR75,-)
- APK
Materialen:
De beroemde rubberen steunen (EUR 19,44 ex btw)
Ruitenwisser achter (EUR 8,40 ex btw)
lampje dashboardkastje (20,-) het armpje was afgebroken die de lamp uitschakelt als het klepje dicht zit.

2012:
-4 st. Michelin Energy Saver 195/50/R15 (totaal 375,-)
- Kleine onderhoudsbeurt + filters en bougies, kleine lekkage koelsysteem gerepareerd. Totaal 390,-

2013:
- volledige servicebeurt airco (129,-)
- enige weken later: condensor lek. Nieuwe laten plaatsen (550,-)
- grote onderhoudsbeurt + APK.

Tussendoor nog een EGR storing gehad; gasklephuis en EGR (zelf) gereinigd en probleem verholpen.

2014:
- kleine onderhoudsbeurt + APK + remvloeistof ververst (200,-)
- nieuw setje matten (originele) (27,-)
- Bahrdahl motorreiniging uit laten voeren (100,- met kortingsvoucher) leuk om een keer mee te maken.

2015:
- grote onderhoudsbeurt + APK (271,-)

nov '15: Auto verkocht voor 2750,- aan de eerst geïnteresseerde.

Airco: Condensor lek

  • 130.000 km

Afgelopen weekend sprong de km teller op 130.000 tijd voor weer eens een update dus.

Doffe koplampen.
De Fabia bevalt met nog steeds prima. Ik heb de afgelopen tijd geen onverwachte kosten gehad. Wel valt me op dat de koplampen elk jaar doffer worden, dus daar moet ik binnenkort eens wat aan laten doen. Er zijn her en der zgn. 'koplamp-poetsers' te vinden, waar je dat voor 5 tientjes of minder dat voor beide units kunt laten doen. Als ik zo om me heen kijk, heeft bijna een-derde van de Fabia's die ik zie hier last van, in meer of mindere mate. Ook bij andere auto's met plastic koplampen zie ik het wel veel (bijv. de Toyota Yaris) Dit schijnt te komen door weersomstandigheden (o.a. het UV licht) het plastic laat verweren. Als ik in de regen naar de brandende koplampen kijk, zie ik dat de regendruppels sissend verdampen op de lampen.

Airco - onderhoud.
In Mei dit jaar nog een uitgebreide onderhoudsbeurt aan de airco laten doen bij een airco specialist - dit was wel nodig! Er zat nog maar 50 gram koudemiddel in het systeem.
Omdat ik de historie van eventueel eerder airco onderhoud niet kende, kon ik hieruit niet precies opmaken of deze lage vulgraad een gevolg is van jarenlang geen onderhoud van de airco (het systeem verliest elk jaar een geringe hoeveelheid koudemiddel via rubberen slangen en afdichtingen etc.; dit vervluchtigd) of dat de oorzaak een lek zou kunnen zijn. Uit een uitgebreide lektest (overdruk en onderdruk) kwam niets aan het licht.

Ook was ik benieuwd of er een oorzaak zou zijn voor mijn gierende airco pomp. Als je de temperatuur knop op half-koud zet, en de airco aan zet (handmatige airco) dan maakt de compressor af en toe een soort zagend/schurend/gierend geluid, meezingend op het toerental. Zodra je de temperatuur knop op z'n koudst zet, verdwijnt dat geluid weer. Na wat zoekwerk op internet kwam ik erachter dat meerdere Fabia eigenaren dit geluid herkennen, en enkelen zelfs meldden dat het geluid niet weggaat na vervanging van de compressor. Het blijkt een eigenschap te zijn van het type airconditioning dat bij deze auto's is gebruikt. Het geluid schijnt van het ventiel af te komen. Mijn airco specialist kon me er verder ook niks zinnigs over vertellen. Het geluid is er namelijk altijd al geweest zolang ik de auto heb, en het is na het airco onderhoud ook niet weg.

Waar ik verder achter kwam, is dat de droger (waarvan geadviseerd wordt die elke 2 jaar te vervangen) bij dit type auto moeilijk te vervangen is. Mijn airco specialist zei eerst "dat kan niet bij jouw type auto, dan moet je meteen de hele condensor vervangen", maar dat is dus niet helemaal de waarheid. De droger zit bij dit type auto geïntegreerd in de condensor zelf, en om daar bij te komen moet de hele bumper aan de voorzijde er af. Ik weet wel van iemand die dit heeft laten doen, dus het kan wel, maar is wel arbeidsintensief (en dus dito kosten intensief) Mijn airco specialist adviseerde uiteindelijk om het vervangen van de droger achterwege te laten. Beter was om de condensor in zijn geheel te vervangen op termijn, of wachten totdat die een keer lek gaat (dat komt nogal vaak voor) Dan heb je meteen 2 in 1.


Groot onderhoud + APK

Een paar weken daarna bracht ik de auto voor een grote onderhoudsbeurt + APK naar de Skoda dealer. Daaruit kwamen verder geen bijzonderheden, maar raad eens - de ironie - er werd wel een lekkage bij de condensor geconstateerd. Zul je net zien, als het warme weer eindelijk aan breekt, en ook nog eens vlak voor je vakantie.

Ik ben teruggegaan naar de airco specialist waar ik een paar weken tevoren de boel had laten servicen, met de lekke condensor en de vraag hoe dat nou toch kan in een paar weken tijd. Tja, een lek kan natuurlijk op elk moment ontstaan. Ook kan een heeeeel klein lek gemaskeerd worden door de stikstof tijdens de lektest, werd me uitgelegd. Hij heeft de condensor voor bijna 600 euro (incl btw) vervangen. Dat kan absoluut goedkoper, ik had ook prijsopgaven van 450~500 euro (incl btw) in mijn mailbox (uitsluitend van airco specialisten, geen bandenboeren) Maar gezien er haast bij zat, het weekend was, en ik twee dagen later met vakantie wilde, was ik niet in de positie op daar op dat moment tijd en aandacht aan te besteden. De dealer vroeg er overigens ruim 700 euro voor.....o_O

De lekke condensor betrof dus nog de originele, die toch al 10 jaar oud was. Gezien die leeftijd, zat vervanging er op termijn toch wel aan te komen, hoewel hij er optisch nog wel goed uit zag (heb ook geen heel hoge km stand)

Beschermingsrooster condensor (tip!)

Ik heb meteen een condensor-rooster besteld bij mijn dealer. Dat is een soort plastic beschermingsrooster die je op de lamellen van de condensor klikt. Kost ongeveer 10 euro, onbegrijpelijk dat dit niet standaard af-fabriek gemonteerd is (nu ik er op let, zie ik ze wel eens bij andere auto's bijv. bij een Nissan Micra en een Fiat 500 meen ik zo'n soort beschermingsroostertje te kunnen zien) Zo'n rooster voorkomt natuurlijk niet 100% lekkage bij de condensor, maar verkleint wel de impact van steenslag / kans dat door steenslag een lek ontstaat. Voor wie interesse heeft: het onderdeelnummer van het rooster is: 1K0820746 en van het bevestiginsmateriaal (plastic clipjes die je tussen de lammellen klikt) 3D0867646 - daar heb je er ongeveer 10 stuks van nodig.
Je kunt het rooster op maat knippen, want hij heeft een standaard breedte. Voor de Fabia moet je er dacht ik 3 cm vanaf knippen aan de zijkant. Dit kan verder iedereen met twee linkerhanden zelf doen.

Wat ook niet mee helpt is dat de Fabia een vrij grof rooster heeft in de bumper, waardoor steentjes gemakkelijk in kunnen slaan. Een stukje 'racegaas' zou daartegen ook goed kunnen helpen, maar ik heb nog niet de moeite genomen om me daar eens in te verdiepen.

-meer info hierover is te vinden op het skodaforum-

verkocht

  • 155.000 km

Auto is inmiddels verkocht aan een particulier in de regio.

Reden dat hij weg mocht, was dat ik op zoek ben gegaan naar een grotere auto ivm gezinsuitbreiding.

Het laatste jaar / jaren geen bijzonderheden meer gehad aan de Fabia. Alleen nog de kleine en grote beurt om en om elk jaar bij de dealer. Economisch gezien helemaal geen optimaal moment om afscheid te nemen van de auto, gezien de investeringen van de eerste paar jaren. De auto ging weer fluitend door de laatste APK. De laatste grote beurt bij de dealer afgelopen najaar, waren er ook geen bijzonderheden.

De auto zal me bij blijven als een zeer plezierige auto die altijd trouw z'n werk heeft gedaan. En op wat extra onderhoud en een lekke condensor van de airco na (zie eerder in deze review), verder niet meer op grote onverwachte kosten gejaagd.

Met de ruim 63.000 km die ik ermee gereden heb de afgelopen jaren, heb ik gemiddeld een verbruik van 1:16,5 gereden. Lekker zuinig dus!

In totaal heb ik in vier en een half jaar tijd dat ik de auto in bezit had en 63.000km ermee heb gereden slechts 1750,- afgeschreven (bedrag aanschaf minus verkoop bedrag) Dat vind ik niet gek.
Omgerekend zo'n 400 euro per jaar.

Ik rijd nu een Octavia type 1, een iets grotere auto maar toch nog met een beschaafd gewicht (vaste lasten).

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.