Seat Toledo 1.9 TDi 110pk Sport (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Toledo 1.9 TDi 110pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Niet foutloos maar toch de beste auto die we ooit
- 325.000 km
De Seat rijdt beter dan een vergelijkbare Golf of Bora. Verder is hij sportiever, zuiniger en is de techniek ook veel degelijker dan de nieuwere pompverstuivers van het VW concern. De wegligging is een verademing t.o.v. de te slap geveerde/gedempte volkswagen producten zoals de Passat, Golf en Bora en Jetta. Verder hebben enkele Toyota's in de kennissenkring aanzienlijk hogere onderhoudskosten dan wij met onze Spanaard! Jammer dat Seat geen waardige opvolger voor de fraaie Toledo heeft uitgebracht. De huidige is spuuglelijk en de Exeo lijkt me voor mij geen verbetering (belegen A4 met de motor in de verkeerde richting (in lijn) waardoor het bochtgedrag minder is dan van de lichtere oude Toledo en Leon.
Al met al zijn mijn vrouw en ik zeer content met onze Toledo en we hopen de 500.000 km te gaan halen.
We hebben de Seat (wegens lichte parkeerschade en wat krassen) in 2010 helemaal laten overspuiten en professioneel poetsen/reinigen. Dit geeft toch weer het gevoel in een "nieuwe" auto rond te rijden.
Reparaties tot nu toe: (erg weinig voor de vele jaren en hoge kilometerstand):
raammechanisme electrische ramen voor: 90 euro, zelf vervangen
hydraulische klepstoters (150 euro), uit voorzorg wegens lichte tik
inlaatspruitstuk laten reinigen (vervuild, komt veel voor door EGR klep en tamme rijstijl, nu 1x/week volgas in z'n 3) 200 euro
veel lampjes voor koplampen (blijkt aan lamptype te liggen)
remlichtschakelaar (een prul van 2 kwartjes, foei VW!)
2x distributieriem (180.000 en 280.000 km met waterpomp/multiriem: 600 euro per keer
verder alleen regulier onderhoud zoals banden en een paar remblokjes en olie en filters.
Auto heeft nog de eerste uitlaat, dynamo, startmotor, airco, radiateur, schokdempers/veren, koppeling en remschijven.
Voordelen:
voordelig in aanschaf, goede wegligging, grote kofferbak, degelijke techniek (vooral AHF motor), goede stoelen, complete uitrusting, fijne motor en bak, zuinig (1:19 tot 1:21)
Nadelen:
kofferbak slecht toegankelijk, beenruimte achterbank matig, slecht zicht naar achteren, dashboard deels hard plastic
Toch nog een paar kleinigheidjes die ik eerder over het hoofd heb gezien:
Luchtmassameter vervangen
Lekkage afdichting linkerportier opgelost (nieuwe kitrand)
Goedkoop op te lossen (tientjeswerk), nobody's perfect. Als ik dat vergelijk met de ruim € 4000,- motorrevisiekosten van de Toyota D4D (wegens fors olieverbruik!) van kennissen bij 180.000 km dan knijp ik m'n handen dicht met onze gekke Spanjaard die bij 325.000 km nog geen druppel olie verbruikt en start als een tierelier. Overigens heeft een buurman van ons een gechiptunede Cordoba TDI met 140 pk en bijna 4 ton op de teller. We zullen zien wie het het langst uithoudt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.