Seat Toledo 1.9 TDi 110pk Sport (2000)

autoreview

Seat Toledo 1.9 TDi 110pk Sport (2000)

Signalement

UitvoeringToledo 1.9 TDi 110pk Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Niet foutloos maar toch de beste auto die we ooit

  • 325.000 km

De Seat rijdt beter dan een vergelijkbare Golf of Bora. Verder is hij sportiever, zuiniger en is de techniek ook veel degelijker dan de nieuwere pompverstuivers van het VW concern. De wegligging is een verademing t.o.v. de te slap geveerde/gedempte volkswagen producten zoals de Passat, Golf en Bora en Jetta. Verder hebben enkele Toyota's in de kennissenkring aanzienlijk hogere onderhoudskosten dan wij met onze Spanaard! Jammer dat Seat geen waardige opvolger voor de fraaie Toledo heeft uitgebracht. De huidige is spuuglelijk en de Exeo lijkt me voor mij geen verbetering (belegen A4 met de motor in de verkeerde richting (in lijn) waardoor het bochtgedrag minder is dan van de lichtere oude Toledo en Leon.
Al met al zijn mijn vrouw en ik zeer content met onze Toledo en we hopen de 500.000 km te gaan halen.
We hebben de Seat (wegens lichte parkeerschade en wat krassen) in 2010 helemaal laten overspuiten en professioneel poetsen/reinigen. Dit geeft toch weer het gevoel in een "nieuwe" auto rond te rijden.

Reparaties tot nu toe: (erg weinig voor de vele jaren en hoge kilometerstand):

raammechanisme electrische ramen voor: 90 euro, zelf vervangen
hydraulische klepstoters (150 euro), uit voorzorg wegens lichte tik
inlaatspruitstuk laten reinigen (vervuild, komt veel voor door EGR klep en tamme rijstijl, nu 1x/week volgas in z'n 3) 200 euro
veel lampjes voor koplampen (blijkt aan lamptype te liggen)
remlichtschakelaar (een prul van 2 kwartjes, foei VW!)
2x distributieriem (180.000 en 280.000 km met waterpomp/multiriem: 600 euro per keer

verder alleen regulier onderhoud zoals banden en een paar remblokjes en olie en filters.

Auto heeft nog de eerste uitlaat, dynamo, startmotor, airco, radiateur, schokdempers/veren, koppeling en remschijven.

Voordelen:
voordelig in aanschaf, goede wegligging, grote kofferbak, degelijke techniek (vooral AHF motor), goede stoelen, complete uitrusting, fijne motor en bak, zuinig (1:19 tot 1:21)

Nadelen:
kofferbak slecht toegankelijk, beenruimte achterbank matig, slecht zicht naar achteren, dashboard deels hard plastic

Toch nog een paar kleinigheidjes die ik eerder over het hoofd heb gezien:

Luchtmassameter vervangen
Lekkage afdichting linkerportier opgelost (nieuwe kitrand)

Goedkoop op te lossen (tientjeswerk), nobody's perfect. Als ik dat vergelijk met de ruim € 4000,- motorrevisiekosten van de Toyota D4D (wegens fors olieverbruik!) van kennissen bij 180.000 km dan knijp ik m'n handen dicht met onze gekke Spanjaard die bij 325.000 km nog geen druppel olie verbruikt en start als een tierelier. Overigens heeft een buurman van ons een gechiptunede Cordoba TDI met 140 pk en bijna 4 ton op de teller. We zullen zien wie het het langst uithoudt.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.