Seat Toledo 1.8i SE (1996)

autoreview

Seat Toledo

Signalement

UitvoeringToledo 1.8i SE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf127.750 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na in 2002 de auto te hebben verkocht begint het toch steeds meer te kriebelen. Trein en bus brengen je dan wel haast overal, maar is geen alternatief voor de vrijheid die een eigen auto biedt.

Via een familielid die bij een autobedrijf werkt, heb ik voor 900 Euro de huidige SEAT Toledo aangeschaft. De wagen ziet er, op lichte parkeerschade en wat krasjes na, netjes uit, heeft een radio-CD speler, is van tweede eigenaar en is altijd door de dealer onderhouden. Als ik de auto niet had gekocht, was deze voor hetzelfde bedrag naar de handel gegaan.

De auto heeft geen moderne wegligging. Ik dacht eerst zelfs dat de schokbrekers niet zo best meer waren, maar deze blijken gewoon in orde. Ondanks de 10 jaar ervaring geeft e.e.a. de indruk nog wel een poosje mee te kunnen.
De 90 PK volkswagenmotor heeft, in combinatie met het wagengewicht a 1050kg, voldoende kracht; ik rijdt niet ’sportief’, hetgeen meestal botweg neerkomt op asociaal jegens anderen. Het maximum koppel ligt bij 2700 toeren. De kleppen zijn enigszins hoorbaar. De standaard stuurbekrachtiging geeft geen enkel weggevoel door en dat stoort wel. Ik stuur liever wat zwaarder als daarmee het gevoel met de weg intact blijft... Ik heb 7 jaar lang in een BMW 2002 uit 1974 gereden en dat blijft toch altijd min of meer mijn referentie.

Voor aanschaf bleek wel beginnende roest aan een dorpel, de achterremmen vertragen niet helemaal gelijk en er zit een gaatje in de uitlaat. De voorbanden zijn nog wel APK-waardig, maar wil ik toch vervangen. De vorige eigenaar heeft de startmotor en de accu laten vervangen. De distributieriem is tijdens het regulier onderhoud vervangen.

Tsja, wat kun je verwachten voor 900 Euro? In elk geval geen afschrijving. De APK is aanstaande oktober en voor die tijd wil ik voorbanden en deel uitlaat laten vervangen door Kwik-Fit of iets dergelijks. Het gewone onderhoud zal ik uitbesteden aan een SEAT dealer.

Update 6 oktober 2006:

Door rustig te rijden lukt het om gemiddeld tussen de 1 op 14 en 1 op 15 te halen en dat had ik niet verwacht! Hoewel, rustig rijden? Ik houd me gewoon aan de maximum snelheden en hoef niet perse bij het stoplicht als eerste weg te zijn. Die tijd heb ik gehad... M.a.w., de laatste jaren voel ik wat minder de behoefte om te etaleren dat we van apen afstammen.

Update 6 oktober 2007:

Inmiddels is het verbruik 1 op 15-16.

PROBLEMEN

Update 6 oktober 2006:

Auto gebracht naar A-Point in Weesp (Volkswagen dealer) voor APK en een 120.000km beurt. Dat is een beurt met veel extra werkzaamheden. De volgende extra zaken zijn daarbij tevens uitgevoerd:

- Twee nieuwe voorbanden & balanceren
- Distributieriem en spanrol vervangen (omdat spanrol NIET eerder was vervangen)
- Remschijven en blokken voor vervangen
- Stalen waterpijp vervangen
- Lek tussen 2 uitlaatdelen gerepareerd
- Tal van kleine zaken

Prijs voor beurt, APK en genoemde werkzaamheden samen: EUR 1070,-

1070 Euro is veel geld en meer dan ik 2 maanden geleden voor de auto heb betaald. Zo’n bedrag bij een garage achterlaten doet best pijn, maar ik heb nu wel voor minder dan 2000 Euro een prima auto en de monteur verwacht dat ik nog een aantal jaren zonder al te veel problemen moet kunnen doorrijden.

De auto stuurt nu veel fijner en de motor loopt rustiger en is ook wat stiller. Alles voelt gewoon goed voor een auto van ruim 10 jaar oud. Overigens ben ik netjes en correct geholpen bij deze dealer en zal daar ook weer terug komen.


Update 19 januari 2006:

Auto gebracht naar Kwik-Fit in Amersfoort (vestiging Maanlander) voor de reparatie van een lekke band. Er zat (zo bleek aldaar) een spijker door het dikste deel van het profiel en de band deed er steeds 3 weken over om uiterst langzaam leeg te lopen. Ik ben vriendelijk en correct geholpen bij Kwik-Fit.

- Reparatie band links achter

Prijs: EUR 17,50


Update 6 oktober 2007:

APK en kleine beurt bij A-Pint in Weesp. Helaas ook dit jaar dure reparaties:

- Hitteschild gelast
- Achterremmen vervangen
- Achterschokbrekers vervangen
- Tal van kleine zaken.


Prijs voor beurt, APK en genoemde werkzaamheden samen: EUR 975,-

De aanschafprijs van 900 Euro vergoedt veel, maar gezien de kilometerstand had ik toch geen 2000 Euro kosten in anderhalf jaar tijd verwacht. Ik hoop er nog twee jaar mee te kunnen doen en als het met de volgende APK allemaal mee valt, dan is het totale kostenplaatje toch nog gunstig.

Overigens is het verschil in rijgedrag na de laatste beurt goed te merken. De auto is veel stabieler, remt beter en schakelt als boter nadat e.e.a. is gesmeerd en afgesteld. Er is geen roest en de auto is in een veel betere conditie dan toen ik hem kocht.

Update 28 juli 2010

De auto is nog steeds in mijn bezit en heeft nu 208.000 kilometer op de klok. De laatste APK (oktober 2009) verliep probleemloos en er is alleen onderhoud uitgevoerd. De APK van oktober 2008 was lastiger want beide dorpels moesten worden gelast. Dit, de keuring en een beurt kostte samen een kleine 700 Euro.

Op dit moment hapert het relais van de richtingaanwijzer af en toe en zijn twee nieuwe voorbanden nodig. Als bij de komende APK-keuring en beurt geen problemen opduiken, dan mag de auto nog even blijven.

De auto is inmiddels natuurlijk wat gedateerd en met 90PK niet de snelste. Maar e.e.a. ziet er netjes uit en inmiddels lach ik qua kosten iedereen uit. Geen afschrijving én geen status. Heerlijk zo.

Uit de laatste tankbeurt bleek een verbruik van 1 op 16 en dat vind ik behoorlijk netjes. Ik rijd wel voornamelijk wat langere afstanden en tank om en om de 'luxe' benzines. Het is niet goed na te meten, maar die lijken toch iets zuiniger. Maar dat kan ook best suggestie zijn.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.