Seat Toledo 1.8 20VT Sport (2004)

autoreview

Seat Toledo 1.8 20VT Sport (2004)

Signalement

UitvoeringToledo 1.8 20VT Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst73.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

’Veel paarden voor je geld’ gaat zeker op voor dit type Toledo.

Met de 180pk motor uit de Audi TT, plus de bijbehorende 6-versnellingsbak is het een combinatie van een onopvallende middenklasser met onderhuidse verrassingen. De auto was tot nu toe vrijwel geheel probleemloos en brengt nog steeds onbezorgd rijplezier. De prestaties zijn een genot, veel trekkracht bij lage toerentallen en dankzij de 6e versnelling is ook het rumoer van de motor op de snelweg relatief beperkt. De maximale trekkracht wordt rond de 2000 toeren al bereikt, en dat rijdt echt heel ontspannen en maakt veelvuldig schakelen overbodig. Het bandengeruis is een aandachtspunt, de standaard Continental SportContact blijken helaas nog te ’cuppen’ ook, waardoor het bandengeluid inmiddels onaangenaam is. Het benzineverbruik valt me mee: 1:11,5 (8,7l/100km) bij overwegend lange ritten is heel redelijk te noemen gezien het beschikbare motor-vermogen dat ook geregeld wordt aangesproken. De motor trekt deze auto in een moeiteloze beweging snel door tot boven de 200km/uur, de meter kwam tot nu toe geregeld boven de 235km/uur. Extra prestaties zijn wellicht te behalen met chip-tuning, maar omdat dit een lease-auto is waag ik me er niet aan. Bovendien vind ik de auto nu al ruim voldoende snel.

Het rijcomfort wordt verder gehinderd door een onrustige, beetje stoterige vering, dit als gevolg van de standaard verlaging-set en de relatief korte wielbasis. Deze stugheid komt het rijgedrag op hoge snelheid en in snelle bochten echter wel ten goede. Het comfort is uiteraard niet te vergelijken met mijn vorige auto, maar voor EUR 24.000,-- nieuwprijs die de Toledo heeft gekost mag er eigenlijk in geen enkel opzicht reden tot klagen zijn.

De kofferruimte is heel groot, de achterklep is wat klein uitgevallen maar daar valt prima mee te leven. Op de achterbank is het krap en niet prettig toeven, hooguit voor 2 kinderen echt geschikt. De (sport-)stoelen ervaar ik als prettig sportief, maar zal mensen met forsere posturen wellicht minder bekoren. De auto is verder mooi compleet uitgerust, de 16 inch LM-velgen en de bovengemiddelde standaard radio/cd speler incl. 8 speakers zijn hierbij een aparte vermelding waard. Helaas ontbeert de auto wel voorzieningen als ESP en navigatie. De standaard climate control doet zijn werk normaliter uitstekend, bij een combinatie van lage temparaturen en regen is de ontwaseming echter slecht - dit komt echter niet vaak voor.

Groot nadeel van deze auto kan de slechte overzichtelijkheid van de achterkant zijn. Het uitzicht door de achterruit is werkelijk minimaal en dat maakt achteruit inparkeren tot een gokspel. Vooral kleinere bestuurders zullen wellicht genoodzaakt zijn tot montage van parkeer-sensoren.

Naast deze Sport uitvoering is deze motor tot en met 2004 ook geleverd in de duurdere Executive versie. Grootste verschil is de (half)lederen bekleding en de optie om ESP te laten monteren. De Executive is in het begin met iets minder fraaie LM-velgen geleverd (15 inch i.p.v. 16 inch). Het nieuwe model Toledo/Leon spreekt me niet aan, dat zou helaas de enige reden zijn om niet weer voor een Seat te kiezen.

Kortom: deze Toledo is niet perfect, maar een prettige en vooral zorgeloze, probleemloze reisauto voor diegenen die ’extra power voor relatief weinig extra kosten’ weten te waarderen.

PROBLEMEN

De auto is nagenoeg geheel probleemloos.

In beginsel last gehad van af en toe piepende remmen, dit probleem is waarschijnlijk door slijtage van de remblokken verdwenen.

Zoals vermeld hebben de achterbanden last van ’cuppen’, door onregelmatig afslijten van het profiel maken de banden bij bepaalde snelheden teveel gonzend bijgeluid. Dit heb ik weleens eerder gehad met Continental banden, maar wellicht dat ook andere merken dit probleem kennen.

Incidenteel blijkt de ontwaseming niet toereikend, alleen bij bepaalde weersomstandigheden.

Laatste dienstreis

  • 73.000 km

I.v.m. nieuwe baan heb ik de auto met lichte tegenzin ingeleverd. Het was namelijk altijd prettig rijden. En deze pittige Spanjaard heeft me nooit teleurgesteld. Degelijke afwerking en storingsvrij. Vaya con Dios, 13-PH-TV - het ga je goed. Helaas maakt Seat nu geen modellen die me echt aanspreken, maar aan deze Toledo bewaar ik ronduit goede herinneringen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.