Seat Toledo 1.6 16V Signo (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Toledo 1.6 16V Signo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 48.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Seat Toledo is overgenomen van een collega toen ik in dienst trad bij mijn nieuwe werkgever. Op dat moment was ik hier erg blij mee en nu bijna 100.000 km verder kan ik constateren dat dit volkomen terecht was. Wat een fijne rijdersauto.
Voorheen heb ik voornamelijk Duitse auto"s gereden, Opel 2X, Volkswagen 2X en 1X Peugeot.
De Seat is duidelijk meer op comfort afgestemd dan de Volkswagens. Zachtere stoelen, meer veercomfort en daardoor ook iets meer koetsbewegingen bij snel genomen bochten en drempels. Op lange snelwegritten wel rustgevender dan de stuggere golf.
In deze Toledo, een luxe Signo uitvoering, is op de plaats van het reserve wiel een gasinstallatie ingebouwd . Het wiel ligt keurig verpakt in een lederen hoes in de riante achterbak van 500 l. Voorheen heb ik een Golf diesel gereden en dit bevalt me stukken beter! Wat een rust en ook een ’lekker’ geluid bij optrekken. De motor loopt zeer rustig en is al bij lage toeren lekker soepel. Verwacht van de 1.6 geen erg hoge prestaties, maar een golf TDI of Focus diesel zijn bij doortrekken goed bij te houden.
Enige minpunt van de motor is het geluidscomfort bij meer dan 4.000 toeren (boven 140 km/u in 5).
De ruimte voorin is goed, ook voor de langere rijder, maar dan is de ruimte op de achterbank redelijk krap.
De climat control werkt naar behoren en kan hoge temperaturen (boven 40 graden) goed aan.
De cruisecontrol gebruik ik erg veel. In licht heuvelachtig terrein heeft deze soms de neiging om de snelheid los te laten, waardoor je de cruise control opnieuw moet activeren.
Het verbruik van Benzine / Gas en olie is boven verwachting goed. Gemiddeld verbruik 1 op 11,6 km (gemeten over 80.000km). Actieradius ligt hiermee op ongeveer 450 km.
De auto gaat er (helaas) binnenkort uit vanwege einde leasecontract. Ik heb onlangs gereden in de Renault Grand Tour 1.9, Peugeot 307 SW 2.0 en de Avensis Wagon 2.0. Allen diesels, want dit heeft de voorkeur van de nieuwe leasemaatschappij.
Wat me opvalt is dat de verschillen, afgezien van de prijs, met de Toledo niet zo groot zijn als ik verwacht had. De Renault ligt strak op de weg, maar deze 120pk motor is bij lage toeren niet erg stil en de zitpositie valt me tegen. Door de lage dakrand moet je bukken om de stoplichten te kunnen zien.
De Peugeot zit perfect, veel licht door het glazen dak, maar een onderbemeten 90 pk diesel. De 110 en 136 pk zijn in aantocht, maar voor die leaseprijs rij je een klasse groter.
Onze voorkeur heeft op dit moment de Avensis vanwege de ruimte op de achterbank en de comfortabele en rustige loop van deze diesel. Mijn vrouw vindt hem bovendien de mooiste van de drie.
PROBLEMEN
Weinig problemen.
Eerste 50.000 km schakelde het gas systeem soms ongemerkt over op benzine. Je merkte dit alleen aan de benzine meter en het probleem bleek ook lastig op te sporen. Na vervanging van een onderdeel uit het gassysteeem is dit verholpen.
Verder alleen nieuwe banden (1X), lampen en regulier onderhoud.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren