Seat Tarraco 1.5 TSI Xcellence (2019)

autoreview

Seat Tarraco 1.5 TSI Xcellence (2019)
Seat Tarraco 1.5 TSI Xcellence (2019)Seat Tarraco 1.5 TSI Xcellence (2019)Seat Tarraco 1.5 TSI Xcellence (2019)Seat Tarraco 1.5 TSI Xcellence (2019)Seat Tarraco 1.5 TSI Xcellence (2019)Seat Tarraco 1.5 TSI Xcellence (2019)Seat Tarraco 1.5 TSI Xcellence (2019)

Signalement

UitvoeringTarraco 1.5 TSI Xcellence
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst90.000 km
Lezerswaardering: 72%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verademing

  • 2.000 km

Een verademing, deze Seat Tarraco. Na alle ad-blue ellende met de Citroen Grand Picasso (zie mijn andere review).

Maar eerst het hoe en waarom en de wensenlijst:
-Een hoge zit, makkelijk met instap en overzichtelijkheid.
-Goede stoelen, voor mij is dat een lange zitting met genoeg ondersteuningen van de bovenbenen en lengte van de rugleuning.
–Zelfde wensen als bij de voorstoel voor de achterstoelen/bank, de 2 opgroeiende tieners groeien de komende leaseperiode van 4 jaar, ze zijn nu al bijna mijn lengte van 1.87 m.
-Een derde zitrij is onnodig, wel even grootte bak als de Grand Picasso. De hond wil ook comfortabel mee.
-Na de zeer trage navigatie van Citroen, graag een vlot werkend exemplaar. Hierin liever niet verwerkt de bediening van de airco en temperatuur etc, dus gewoon simpel losse knoppen.
-Xenon- of ledverlichting voor.
-Na de hakerige duw en trekpook van de Citroen, graag een soepel schakelend of automaat.

De shortlist werd als volgt:
Skoda Kodiaq. Erg ruim, breed interieur voorin en achterin. Helaas de goede voorstoelen zaten alleen in de duurste Style versie, de stoelen in de Ambtition waren te kort en te vlak. De Kodiaq stuurde wel zwaar.

Renault Grand Scenic. Mooie auto, rijden en schakelen ging soepel, maar de achterbank zijn 3 net te smalle zitplaatsen, net niet genoeg voor 3 volwassenen en 2 buitenste stoelen zijn het net niet.

Toyota Rav4, net op de markt. Reed erg soepel en lekker. Een stoere auto om te zien, in juiste kleur althans. Viel af door te korte zittingen voorin en een erg vlakke achterbank. En van binnen toch kleiner en smaller. Door schuine achterruit beperkte ruimte van de achterbak.
Hyundai Tuscon, zelfde als de Rav4, veel te korte zittingen, in showroom direct afgevallen.

Opel Grand Land X. Zeker de AGR stoel zat prima, maar zowel de achterbank als kofferbak waren te klein naar onze wens.

Ik was begin 2019 oriënterende en Seat kwam met een Seat Tarraco Roadshow, soort speeddate: zeer korte kennismaking. In showroom en proefritje. Bij inlopen van de showroom stond een blauwe Xcellence. Ik was meteen verkocht, wat werd versterkt tijdens de 15 minuten durende proefrit, onderdeel van de korte kennismaking.
Wat reed dat soepel en deze auto voldeed aan alle wensen. Alleen de prijs van de Xcellence leek een dingetje en ik vreesde dat dat buiten het leasebudget kwam.

Leasetarief:
Offertes bij de leasemij gevraagd voor Skoda Kodiaq Business Edition en Business Style en de Seat Tarraco Xcellence. Tot grote verbazing bleek de duurste en compleetste Seat de goedkoopste in de bijtelling met eigen bijdrage. Navraag bij de leasemij bleek, dat Seat korting gaf, wat bij op Businessmodellen niet het geval was en men de restwaarde van deze Skoda lager inschatte dan de Seat.

Direct een lange proefrit gemaakt met het hele gezin in de Seat, waarna de keuze snel was gemaakt, de Tarraco Xcellence, zeer compleet uitgerust en als enige opties een DAB radio en 360 view camera, want dat bleek bij de proefrit een zeer aangenaam zicht rondom bij parkeren te geven.

Hoe rijdt het in de praktijk:
In 3 weken tijd ruim 2.000 kilometers gereden.
wat een heerlijk rijdend, zittend en schakelende en vooral overcomplete auto met super snelle navigatie. Heerlijk weer echte knopjes, die niet aanvoelen als een lego-blokje, zoals in de Grand Picasso.

De 150 PK is ruim voldoende voor deze toch zware auto, als ik Max Verstappen had willen nadoen, had ik een ander model auto moeten zoeken.

Wel wennen is het tanken, want met de diesel reed ik 900 km op een tank en deze benzine vraagt na 670 km al om brandstof. Het verbruik is nog niet bijgehouden, dat volgt later wel.
Eerst maar de zomervakantie naar Italië deze Seat verder op proef stellen.

Waarom eigenlijk ook niet gekeken bij de VW Tiquan Allspace? Tja, naast het feit dat daarvan er al zoveel van rondrijden, alleen de R-line Plus oogt naar mijn beleving goed, maar wordt met gelijkwaardige uitrusting wel erg prijzig. Ik zie daarvan niet de meerwaarde in t.o.v. de in mijn ogen mooiere en beter uitziende Tarraco Xcellence.

Gebruikskosten en betrouwbaarheid vul ik in als daarover iets te melden is, vandaar nu nog 2 sterren.

Heerlijk......

  • 8.050 km

3 maanden en 8.000 km verder, dus wat ervaring opgedaan. Wat viel op:

-led verlichting, super veel lichtopbrengst middels helder wit licht. Ben bijna blij dat de wintertijd er is en het vroeg donker is. De verlichting was erg fijn tijdens de nachtritten op de Autobahn en in Italië in de avonden in de bergen.
-adaptieve cruise controle, is even wennen te blijven doorrijden op je voorganger, dat de auto dan automatisch snelheid vermindert en zelfs afremt. Dit laatste gaat soms wel wat abrupt.
Echter vervolgens weer terug naar ingestelde snelheid duurt wel lang. Als de voorligger al lang weg, duurt het seconden eer er weer wat vaart in wordt gezet. Hiervoor heb ik geen geduld heb, dus geef dan zelf wat gas.
-cruise controle instellen is makkelijk. Was even wennen dat kleine hendeltje links schuin onder het stuur, in plaats van op het stuur, maar eenmaal gewend gaat het blindelings en snel.
-met het lane departure is een haat-liefde verhouding. Ene keer, vooral in wat scherpe bochten, dringt het zich soms te erg op en neig je tot tegenstuur, wat averechts effect heeft. Andere keren werkt het perfect en op,lange rechte stukken, is zelfs "zonder handen" rijden mogelijk.

-minpunt vind ik dat na het starten het navigatiescherm standaard wordt geprojecteerd rondom de klokken op het kleinere digitale scherm voor je neus. Dus steeds weer het navischerm terugzetten naar het grote scherm in het midden.
-de navigatie zelf is erg snel, ook het intikken van een adres. Tijdens intikken wordt vaak al hele adres vermeld.
- overigens is hele multi mediasysteem snel en eenvoudig te bedienen met een soort grote apps. Het kostte na de aflevering even wat uurtjes voor de deur in de geparkeerde auto, met intructieboek van dik 430 pagina's op schoot, het mediasysteem en andere functies te leren, maar dat werpt daarna tijdens rijden zijn vruchten af.
- de 2 digitale schermen geven een helder en duidelijk afleesbaar beeld. Ondanks het -overigens ook supersnelle- touch screen zijn de bekende vette vingerafdrukken beperkt en anders met een tissue of je mouw snel weg te vegen.
-Minder te spreken ben ik over functie spraakherkenning. Te vaak wordt de opdracht niet verstaan en voor je het weet, heb je een niet bedoelt contact aan de lijn of neemt de navi een onjuist adres op.
- de DAB radio werkt prima en de standaard boxen voldoen voor mij. De optionele Beat wordt niet gemist.

-150 pk is voor mij meer dan voldoende. Alleen op de autobahn in Zwitserland de wat hogere bergen op, moest ik terug schakelen of als je achter een vrachtwagen hangt en "even" snel op linkerbeen wil invoegen. In zijn 6 is onder de 95 km weinig trekkracht.
-Schakelen gaat soepel, zonder hapering. Geen spijt van dat het geen automaat is geworden.
-het is een lekkere comfortabele auto, ondanks de standaard forse 19" velgen. De proefritauto had de optionele 20", wat merkbaar minder comfort gaf.
-het staat interessant in de folder, maar ik merk weinig verschil tussen de rijmodus keuzes. De vering en demping worden hierbij immers niet mee veranderd.
-in de luxere Xcellence zitten heerlijke en stevige stoelen, ook achterin. Hier ook speciaal naar gekeken. Zowel de lengte en breedte van de zitting als de hoogte van de rugleuning. De wangen op zitting en rugleuning geven voldoende steun. Stoel ook prima instelbaar met stevige hendels, ook lendesteunverstelling. Ik mis mijn oude ASS stoel totaal niet.

-Het gemiddelde verbruik volgens het mediasysteem is ca 1:12,5 waarbij verdeling snelweg en stadsritten bijna gelijk is. Opgemerkt, Ik ben een stevige doorrijder, buiten bebouwde kom meestal iets boven de toegestane snelheid. Start-stop systeem wordt zelden gebruikt, wegens vele rotondes. Uiteraard tijdens de vakantie met dakkoffer en op autobahn met snelheden geregeld boven de 130 km, lag dit verbruik anders, gemiddeld 1:9,5.

-in tussen een aantal keren gebruik gemaakt van de zeer grote kofferruimte. Achterbank verschuiven en of plat leggen en schuiven maar met de lading.
-Even wennen was de toch fors hogere tildrempel, maar dit wordt minder hinderlijk als de verstelbare bodem op hoogste stand staat. Wat een ruimte overigens onder die bodem, met vakantie verdwenen hier heel wat spullen.
- de electrische achterklep werkt vlot en je hoeft niet eerst de lambada te dansen eer de sensor je voet onder de bumper herkent.
-een aanrader is de 360 view camera, waardoor bij in- en uitparkeren het zicht rondom subliem is.
-de automatisch inklapbare spiegels zijn lekker groot en geven geen vertekend beeld.
- minpunt en gemis is de niet standaard aanwezige dodenboek herkenning.

-zoals ik had verwacht, er is nog geen piepje of kraakje te horen. De auto is stil, afwerking netjes en druk- en draaiknopjes voelen stevig aan.

Ik krijg geregeld complimenten over de hele auto an sich, maar vooral de blauwe kleur, die zich aanpast aan het weer: bij zon glanzend en glimmend helder blauw, bij bewolking diep donkerblauw. Zie de foto in half zon en schaduw.

Ondanks dat ik er al 3 maanden in rij, ik krijg nog redelijk wat bekijks onderweg, want er rijden nog niet veel Tarraco's, zeker geen blauwe.
Dat de automaat alleen op de erg dure versies beschikbaar is, zal zeker een rol spelen. Hierdoor blijft deze grote Seat -gelukkig-iets speciaals. Dit in tegenstelling tot de VW Golf onder de SUV: de Tiguan en de Allspace, waarvan op iedere hoek van de straat er wel een staat, meestal de - in mijn ogen- onaantrekkelijke niet-R-plusminus uitvoering in zwart of grijstint.
Grinnikend denk ik dan aan het verschil tussen mijn Xcellence en de Allspace zowel in de prijslijst als de standaarduitrusting. Het verschil in uiterlijk laat ik dan buiten beschouwing, maar ik weet wel, dat ik bij een Allspace niet met dezelfde smile nog even zou omkijken zoals ik dat nu wel doe. Zeker in het donker als de Led follow home lampen even een knipoog terug lijken te geven.

Uit voorgaande mag blijken dat ik zeer tevreden ben. Maar ik wil niet al te enthousiast zijn, dit ter voorkoming dat anderen dat ook worden waardoor er straks toch teveel Tarraco's gaan komen.

Geweldig

  • 13.500 km

Weer redelijk wat heerlijke kilometers achter de rug. Wat een relaxte rustgevende wagen is dit toch. Goed zittende stoelen voor en achter. Wagen ligt lekker op de weg. Alles werkt prima, bediening airco, erg vlot mediasysteem en het schakelen gaat nauwkeurig en soepel, waar ik in mijn vorige Citroen als met een staafmixer in een beslagkom bezig was.

Ook de ruimte voor en achterin is ideaal voor het gezin. Zelfs een weekend weg met 5 man, weekendtassen en de hond achterin.

Verbruik nog steeds gemiddeld 1:12,,5 volgens het Seat mediasysteem. Rond de 580 km bij de pomp, dus vaker dan met mijn vorige auto, maar dat was ook een diesel. Dit is ook echt enige minpuntje t.o.v. die wagen.

Net de winterbanden (vredestein windscherm pro) eronder, maar voel of hoor nagenoeg geen verschil met de zomerbanden (Hankook Ventus)

Ik kijk al uit naar de kerstvakantie, lekker een weekje door Duitsland, zonder bezig te hoeven zijn met de snelheidsbeperking. Door de stilte en rust in de auto helaas ongemerkt aantal keer iets te snel gereden met boete tot gevolg. Probeer dus zoveel mogelijk met de adaptieve cruise controle te rijden.

Nog steeds geweldig

  • 21.000 km

Weer een heerlijk aantal kilometers gereden afgelopen maanden. Het begon in Duitsland, de autobahn. Goed stabiel liggend op de weg en geen verschil merkbaar of je 120 of 170 rijdt. Toch niet kunnen laten een keer het gaspedaal plat op de vloer......Ondanks 4 man met weekendtassen, de 200 tikt hij net aan, maar de laatste 5 gaat tergend traag.
En tja 150 pk is met de in Nederland geldende maximum snelheid ruim voldoende maar als rij vaker op snelweg buiten Nederland, dan kom je tekort. Dan is terugschakelen of geduld nodig, want het vergt wat tijd om in zijn 6 vanaf 90 naar de 120+ te komen.

Het verbruik is onveranderd, gemiddeld 1:12,5 met evenveel oude maximum snelheid snelweg- en stadskilometers. Hierbij overigens niet de Autobahn snelheden meegenomen. Start stop systeem is weinig in gebruik, door vele rotondes i.p.v verkeerslichten.

Verder nog opvallende bijzonderheden?
Nee, alles werkt zoals het hoort: fijne snelle en duidelijke multimedia, fysieke draaiknoppen voor temperatuur en volumeknop.
Goed te bedienen cruisecontrol, met adaptieve functie. Relaxed rijden hoor.
De handbak schakelt lekker soepel en secuur.
Super veel been-, hoofd-en schouderruimte op achterbank.

Grote achterbak, met goed werkende en handige Keyless klep. Een enkele schop onder de bumper is genoeg, waar ik anderen wel eens de lambada zie staan dansen met de handen vol.
Met parkeren en manoeuvreren nog steeds happy met de 360 View camera.
De standaard audio is voor mij goed genoeg. Spotify via CarPlay werkt super.

Minpunten?
Ja, de verstelbare armsteun tussen de stoelen. Di verschuift snel terug. Er had een soort rem op moeten zitten.
Ik gebruik via CarPlay de navi van Flitsmeister en daarmee vergeleken is de standaard navigatie wel traag en niet up to date, wat betreft actuele files.

Hetzelfde liedje....

  • 29.500 km

Inmiddels weer maanden en kilometers verder, helaas door Corona aanzienlijk minder dan gepland en gewenst was, wegens wegvallen van fysieke bezoekafspraken.
Maar van iedere rit geniet ik nog steeds. Wat een fijne reiswagen is dit toch met gebruiksvriendelijke mediasysteem en echte knopjes voor temperatuur en volume en zender wisselen. Geen gedoe met menuschermen door worstelen.
Wel is een aantal keer bij opstarten de Bluetooth verbinding met de telefoon niet gekoppeld, dus geen CarPlay. Nog niet duidelijk wat de oorzaak hiervan is.

Rond 26000 voor het eerst ca 0,75 liter olie bijgevuld. Recent de eerste onderhoudsbeurt gehad, zonder bijzonderheden.

Verbruik is iets toegenomen, ca 1:12 waarschijnlijk omdat er veel minder snelweg kilometers gereden zijn.
Ook tijdens recente vakantie was het verbruik hoger, wegens volgeladen auto met forse dakkoffer. Op de autobahn in Duitsland en Oostenrijk blijkt dan toch tijdens "even inhalen" of in heuvelachtig gebied weer het gemis aan trekkracht van deze 150 pk motor, dan is terug naar zijn 4 echt noodzakelijk om er de vaart in te houden. In ons vlakke landje en onze snelwegsnelheden speelt dit niet.

Ondanks dat de Tarraco sinds enige tijd ook in de basisuitvoerigen met automaat leverbaar is, zie ik er niet veel op de weg komen.
Wel opvallend veel nieuwe Skoda Kodiaqs, dus stiekum ben ik blij dat die destijds bij mij afviel omdat de Kodiaq Style en Business in de lease duurder was dan mijn Tarraco Xcellence.
Ook omdat ik alleen Kodiaq Sportline en RS aantrekkelijk vind ogen. Maar dat is kwestie van smaak waarover niet te twisten valt. Al zou het wagenpark er aanzienlijk kleuriger uitzien als er minder mensen dezelfde smaak van een van de 50 tinten grijs zouden hebben, niet altijd zijnde de berijders overigens.

Hopelijk nemen komende maanden de kilometers weer sneller toe, omdat er weer fysieke bezoeken gedaan mogen worden. Het deed toch wel pijn vanachter je huiskamer bureau, je mooie auto werkeloos voor de deur te zien staan.

Helaas, weer te weinig gereden

  • 34.800 km

Sinds de vorige review nog niet veel gereden wegens ons bekende virus als de planning was. Nu 1,5 jaar later zit ik nog niet op de geplande jaarkilometrage van 35k. Niet ondenkbaar dat de leasetermijn van 48 maanden wordt verlengd, maar dat zou geen straf zijn.

Zonde van deze heerlijke wagen die vaker voor de deur staat dan dat ermee wordt gereden. Maar ieder ritje is een plezier.
Gemiddelde verbruik is wel iets verbeterd naar 1:12,9.

Weer meer mogelijk

  • 42.000 km

We mogen weer meer, dus inmiddels meer cliënt bezoeken en dus meer -langere-ritjes. Eindelijk van die bureaustoel over naar de heerlijk zittende autostoel.
Genieten van het comfortable rijden, gemak van infotainment met eigen playlist en fysieke knopen om een de temperatuur en graadje hoger of lager te zetten.

Verbruik is niet veel veranderd, afhankelijk van soort ritten, maar gemiddeld rond 1:12,7. De maximale snelheid op onze snelweg zorgt ervoor dat het verbruik bij langere snelweg wel gunstiger is.

Medio april de wintersloffen weer laten omruilen voor de zomerslippers. Hiermee rijdt de Tarraco net een tandje strakker.

Vandaag voor eerste keer een litertje olie bijgevuld sinds laatste onderhoudsbeurt bij 30k.

Nog steeds geen spijt van de keuze van deze heerlijke blauwe wagen, die je toch nog sporadisch ziet. Door de recentere iets dikker ogende FR uitvoerig komen er wel iets meer, maar helaas toch vaak weer grijs of zwart, zoals een groot deel van ons wagenpark eruit ziet.
Kies eens voor wat meer kleur beste mensen.

Bijna saai

  • 57.000 km

Afgelopen half jaar gelukkig weer redelijk wat gereden, waarvan ca 5000 heerlijk getoerd tijdens de vakantie naar, door en vanuit Italië. Bepakt en bezakt, 2 flinke tieners en hond en dakkoffer. Verbruik daalt dan wel op snelweg bij gemiddeld 125 km/u naar 1:9.

Verder gebruikelijke kilometers over Nederlandse wegen, gemiddelde verbruik blijft zoals vorige periode.

Het is eigenlijk saai, maar het blijft een heerlijke, functionele, prettige, ruime en in mijn ogen schitterende wagen. Eerder in deze review heb ik al de nodige pluspunten opgesomd. Ik bespaar u de herhaling. Ik kan eigenlijk geen echte negatieve punten noemen.

Ik mag met de Seat volgens het leasecontract gelukkig nog minimaal 1,5 jaar rijden. Stiekem hoop ik dan een verlenging, want op een EV zit ik niet te wachten en een alternatief voor de Tarraco zie ik niet.

Binnenkort gaat hij bij 60k kilometers voor de 2e keer voor onderhoud naar de dealer. Slechts tussendoor een keer wat olie bijgevuld. Ik verwacht nu geen bijzonderheden.

Het gaat zijn gangetje…

  • 90.000 km

Een jaar en ruim 32000 km verder. Verbruik is onveranderd, zo ook gebruiksgemak en prettige rijden. Een heerlijke reiswagen, zo bleek weer tijdens de 2 vakanties afgelopen jaar naar Italië en weekendjes Duitsland, naast de zakelijke ritten.
Net nog de 90k beurt gehad. Geen bijzonderheden.
Wel haal ik niet de 30k km onderhoudstermijn met de olie. Na ca 25k km moet er wat bij.

Het leasecontract liep tot juni 2023. Daarom enkele maanden terug gezocht naar een opvolger. Is er niet. Een volledig elektrische is geen optie, een Phev wel. Maar de Seat Tarraco FR Phev is niet te bestellen.
Alternatieven: Hyundai Tuscon of Santa Fe of Kia Sportage of Sorrento. Tuscon en Sportage kunnen full options, maar kleiner dan Tarraco, zeker achterbak en achterbank. Achter mezelf zitten wordt erg krap. Was ook geval bij Ford Kuga en Alfa Tonale.
Santa Fe en Sorrento iets groter, maar worden erg prijzig met gelijkwaardige uitrusting als ik nu heb. Geldt ook voor de Mazda cx60, een erg mooie bak. Tja is een luxe probleem, maar als ik toch bijtelling en eigen bijdrage moet betalen….en rekening houdende dat komende leaseperiode de kids ook nog meegaan.
Dus leasecontract met 1 jaar verlengd tot juni 2024 en dan komend jaar weer eens kijken.
Is ook geen straf nog een jaartje langer te rijden en uitgekeken ben ik ook nog niet op deze mooie blauwe wagen. Oftewel we gaan in hetzelfde gangetje rustig verder.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Tarraco

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens