Seat Mii electric (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mii electric |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 7 km |
Autorijden 2,0
- 7 km
De auto eind juli bij de dealer opgehaald. Door de Corona-crisis duurde de levering veel langer dan beloofd. De auto zou in maart al zijn geleverd. Ik had de auto “blind” gekocht. De eerste 50 kopers kregen 3000 euro korting. Moest dus snel handelen. Omdat ik in november al het kooopcontract had getekend kom echter ik niet in aanmerking voor de aanschafsubsidie.
Toen ik bij de garage aankwam stond hij al in de afleverruimte. Een leuke maar niet pretentieuze auto om te zien. Geen lichtmetalen velgen, geen chroom. Heel gewoon! Behalve de aanduiding “Electric”! Bij ontvangst geen bloemetje, geen kofffie, weinig uitleg. Auto afgerekend per pin alsof het een halfje bruin was!
Een uu later was ik dus de trote bezitter van een Mii Electric. Hiervan rijden er in Nederland (nog) maar weinig rond. De auto rijdt als een Volkswagen, stevig en de bediening is intuitief. Automaat is heel fijn!!! Trekt snel op. Alle noodzakelijke opties zitten erop; climate control, cruisecontrol, voorruitverwarming, stoelverwarming en lane-assist.
Je kunt merken dat het model al veel langer meegaat. Zou je vanaf de basis een elektrische auto bouwen dan zal je logischerwijze kiezen voor LED-verlichting en niet voor gloeilampjes. Toch valt het verbruik mee. Kies je voor 80 km-wegen dan haal je ruimschoots de opgegeven actieradius van 260 km.
Een tekortkoming vind ik de verwarming. Zodra je deze aanzet zie je het verbruik fors toenemen. Hadden ze voor de verwarming de airconditioning (warmtepomp) gebruikt dan was dit voor de actieradius wellicht gunstiger. Voordeel is wel dat je de verwarming via de app op je telefoon tevoren kan aanzetten. staat de autto op dat moment aan de stroom dan kost je dit geen accucapaciteit. hetzelfde geldt voor de airconditioning.
Zorg dat je de auto geregeld, dus na iedere langere rit direct aan de stroom zet. Zo voorkom je accustress. Bij een brandstofauto ben je gewend te tanken bij een naderende lege tank. Zo moet je dus niet denken bij een elektrische auto! Gewoon laden als het kan.
Onze Mii staat gewoon aan het stopcontact, wel heeft dit stopcontact een eigen groep en eigen verbruiksmeter. Een laadpaal is erg duur en ook niet nodig. Als je steeds bijlaadt kost dit ook niet veel tijd. Ook is een lage laadstroom (10A) beter voor de accu.
Inmidels bijna 5000 km gereden. Het blijfft een bijzondere ervaring. Zo stil, schoon en gemakkelijk kan autorijden dus zijn!
Groot voordeel van deze auto is de lage kostprijs per km. 3,1 cent, uitgaande van een stroomprijs van 23 cent/kWh en dan reken ik de eigen stroomproductie van zonnepanelen nog niet mee. Moet je de aanschafprijs wel even vergeten...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.