Seat Mii electric (2020)

autoreview

Seat Mii electric (2020)

Signalement

UitvoeringMii electric
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst7 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Autorijden 2,0

  • 7 km

De auto eind juli bij de dealer opgehaald. Door de Corona-crisis duurde de levering veel langer dan beloofd. De auto zou in maart al zijn geleverd. Ik had de auto “blind” gekocht. De eerste 50 kopers kregen 3000 euro korting. Moest dus snel handelen. Omdat ik in november al het kooopcontract had getekend kom echter ik niet in aanmerking voor de aanschafsubsidie.

Toen ik bij de garage aankwam stond hij al in de afleverruimte. Een leuke maar niet pretentieuze auto om te zien. Geen lichtmetalen velgen, geen chroom. Heel gewoon! Behalve de aanduiding “Electric”! Bij ontvangst geen bloemetje, geen kofffie, weinig uitleg. Auto afgerekend per pin alsof het een halfje bruin was!

Een uu later was ik dus de trote bezitter van een Mii Electric. Hiervan rijden er in Nederland (nog) maar weinig rond. De auto rijdt als een Volkswagen, stevig en de bediening is intuitief. Automaat is heel fijn!!! Trekt snel op. Alle noodzakelijke opties zitten erop; climate control, cruisecontrol, voorruitverwarming, stoelverwarming en lane-assist.

Je kunt merken dat het model al veel langer meegaat. Zou je vanaf de basis een elektrische auto bouwen dan zal je logischerwijze kiezen voor LED-verlichting en niet voor gloeilampjes. Toch valt het verbruik mee. Kies je voor 80 km-wegen dan haal je ruimschoots de opgegeven actieradius van 260 km.

Een tekortkoming vind ik de verwarming. Zodra je deze aanzet zie je het verbruik fors toenemen. Hadden ze voor de verwarming de airconditioning (warmtepomp) gebruikt dan was dit voor de actieradius wellicht gunstiger. Voordeel is wel dat je de verwarming via de app op je telefoon tevoren kan aanzetten. staat de autto op dat moment aan de stroom dan kost je dit geen accucapaciteit. hetzelfde geldt voor de airconditioning.

Zorg dat je de auto geregeld, dus na iedere langere rit direct aan de stroom zet. Zo voorkom je accustress. Bij een brandstofauto ben je gewend te tanken bij een naderende lege tank. Zo moet je dus niet denken bij een elektrische auto! Gewoon laden als het kan.

Onze Mii staat gewoon aan het stopcontact, wel heeft dit stopcontact een eigen groep en eigen verbruiksmeter. Een laadpaal is erg duur en ook niet nodig. Als je steeds bijlaadt kost dit ook niet veel tijd. Ook is een lage laadstroom (10A) beter voor de accu.

Inmidels bijna 5000 km gereden. Het blijfft een bijzondere ervaring. Zo stil, schoon en gemakkelijk kan autorijden dus zijn!

Groot voordeel van deze auto is de lage kostprijs per km. 3,1 cent, uitgaande van een stroomprijs van 23 cent/kWh en dan reken ik de eigen stroomproductie van zonnepanelen nog niet mee. Moet je de aanschafprijs wel even vergeten...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.