Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic (2014) #3

autoreview

Seat Mii
Seat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat Mii

Signalement

UitvoeringMii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst98.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Stadsrakker

  • 93.000 km

In 2014 als vervanger van een Audi A6 diesel uit 2000 de Mii via privé lease gereden. Na het dieselslurpende en nogal kostbare onderhoud van de A6 gekozen voor een Seat Mii Sport dynamic in de Private lease, omdat ik wel even klaar was met de hoge brandstofkosten en onderhoudskosten en toe was aan wat zekerheid. Dat beviel goed, alleen heb ik na ongeveer een jaar toch weer een Audi A6 gekocht ( C6 2.4 benzine) omdat ik een echte auto wat miste. De Mii is dus kortdurend de enige auto geweest, maar is nu nog steeds onze tweede auto naast een Skoda Superb 3.

Na 3 jaar lease de Mii (niet dezelfde wel exact dezelfde kleur en uitvoering) bij de leasemaatschappij gekocht met nog geen 25000km. Ik had zelf toen al 45000km ervaring. Nu dus 93.000 + 20.000km.

Bij aanschaf ook maar het navi schermpje tweedehands op de kop getikt.

Het gaat om de Seat Mii Sport Dynamic die standaard, zeker voor deze klasse, behoorlijk compleet is:
- leren stuurwiel
- 15” lichtmetaal
- dubbele laadbodem
- dashboardkastje (ja was blijkbaar niet standaard.)
- Airco
- navi voorbereiding
- stoelverwarming
- getint glas achter
- metallic lak zwart

Verder originele cruise control laten inbouwen en navi erbij.

Hoe dat rijdt:
Verrassend, maar niet spannend. Voor een auto die nieuw €12.500 kostte en in het A segment rijdt de Mii verrassend volwassen. Natuurlijk merk je hobbels door de korte wielbasis en stugge veren, dat is dan ook de grootste ‘klacht’. Met achterpassagiers moet je uitkijken dat er geen deuk in het dak komt bij een hobbel. Ookal zit het ook met die hoofdruimte door het vierkante ontwerp achter wel goed. Ik zou er niet mee op vakantie gaan met 4 personen, maar daarom heb ik de Superb ;).
Ook het sturen is lekker direct en dankzij het lichte gewicht is het zelfs leuk om in te sturen. Dat je dan maar 60pk hebt, tja. Daar is het verbruik dan ook weer naar.

De stoelen zijn denk ik met extra steun (want sport) en zitten prima voor mij. Voor de meeste ritten

Na 10 jaar tijd voor wat anders

  • 98.500 km

Na 10 jaar is het zover. De Mii gaat weg. Niet ver weg, de auto blijft in de familie. De afgelopen 7 jaar met deze auto circa 75000km gereden tot een km stand van 98.500 en altijd zonder problemen. De auto is zeer betrouwbaar gebleken en is nog steeds in uitstekende staat, zowel optisch als motorisch. Komende week volgt er nog een onderhoudsbeurt en apk, als daar nog iets noemenswaardigs uit komt zal ik dat hier nog vermelden.

Waar om de auto dan toch weg gaat? Een keer tijd voor wat anders. De keuze is gevallen op een Skoda Fabia business edition in Phoenix orange. Hierover volgt binnenkort een review, maar is nu maar nog 3 dagen in bezit.

De auto is uiteindelijk heel goedkoop geweest in onderhoud, verbruik en afschrijving. Een reguliere beurt varieert van €120-€200,- waarbij ik de filters zelf deed en iets vaker dan voorgeschreven. De 2e set banden zit er nu nog onder.
Zuinig rijden kan prima met de auto. Onder de 100 hoef je niet veel moeite te doen om 1:20 te halen. Tenzij het hard waait met tegenwind of het heel koud is.
De afschrijving komt uiteindelijk op +/- €200,- per jaar! Waarschijnlijk mede aangewakkerd door inflatie en dat de A-segmenters die nog te koop zijn bijna 2x zo duur zijn geworden.

Dus voor de tweedehands koper: Je koopt waarschijnlijk een zeer betrouwbare auto die zuinig rijdt, lage onderhoudskosten en een lage afschrijving. Daardoor is de aanschafprijs wel wat hoger naar verhouding.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.